Anderen zien rijden en denken....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:48

Maar er zijn 600.000 actieve paardensportbeoefenaars, waarvan maar 15.000 wedstrijdruiters.
Dus in verhouding meer ellende bij de amateur in de achtertuin, dan op het wedstrijdterrein.

Daarbij is het altijd makkelijk oordelen vanaf de zijlijn, ga zelf maar eens proberen een correct proefje
te rijden op vreemd terrein, waar je beoordeeld wordt door een vreemde :P

Lijkt mij niet dat alleen de groep "wedstrijdruiters" het probleem zijn :+ die durven zich tenminste nog te laten beoordelen door een jury :7

Ik moest dit weekend een pony afgeven bij Ponyhof in Zeeland,
nou daar zie ik alles met krommende tenen aan, maar ik weet dat het gewoon onervaren/onkunde/onwetendheid is.
Die ruiters doen dat echt niet expres, maar ze zitten wel te butsen/bonken op die rug en te trekken ;)
Geef ik daar wat om, nee.... ik denk zielig, maar dan daarbij die paarden weten ook niet beter en moeten toch de kost verdienen.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-07-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:48

Bruintje123...maarre...dit beeld ziet er toch wel wat beter uit dan bij Totilas....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:51

manubres schreef:
Haha...maarre...dit beeld ziet er toch wel wat beter uit dan bij Totilas....

Het is gewoon beide niks.
Volledig alle gewicht op 1 voorbeen.
Waar is de takt gebleven?
En de ruiter, hoe zit die?
Waar is de rechte lijn gebleven van schouder heup hak?
Afbeelding

We kijken niet naar jantje op de hoek, nee dit is topsport.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:52

Listiglistje...dat beoordelen van een jury stelt ook weinig voor. Als ik zie hoe snel je tegenwoordig een winstpunt haalt zakt mijn broek af...Als je kritisch kijkt is er in een ring vaak maar een enkeling die zijn paard echt correct rijdt. Maar gaat de jury nog kritischer kijken, komt er geen kip meer....

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:54

bruintje123 schreef:
manubres schreef:
Haha...maarre...dit beeld ziet er toch wel wat beter uit dan bij Totilas....

Het is gewoon beide niks.
Volledig alle gewicht op 1 voorbeen.
Waar is de takt gebleven?
En de ruiter, hoe zit die?
Waar is de rechte lijn gebleven van schouder heup hak?
[ Afbeelding ]

We kijken niet naar jantje op de hoek, nee dit is topsport.

Okééé, je hebt gelijk :o Ik word ook blind... (van Edward :D )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:55

manubres schreef:
Listiglistje...dat beoordelen van een jury stelt ook weinig voor. Als ik zie hoe snel je tegenwoordig een winstpunt haalt zakt mijn broek af...Als je kritisch kijkt is er in een ring vaak maar een enkeling die zijn paard echt correct rijdt. Maar gaat de jury nog kritischer kijken, komt er geen kip meer....

Er komt al geen kip meer...er zijn maar 15.000 actieve wedstrijdruiters, daarvan is overigens denk ik maar 5 tot 2% subtopruiter.

Blijven er in de achtertuin 585.000 ruiters over :7

Veronica2

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:59

Om een of andere vage reden zijn het altijd de wedstrijdruiters op wedstrijdjes in de regio die voor kromme tenen zorgen, daarnaast de kindertjes op maneges die het helemaal verkeerd leren en dan als klap op de vuurpijl ook nog de leden van ons nationale A kader die er helemaal niks van begrepen zouden hebben. Zo wordt de spoeling wel heel erg dun.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:00

listiglistje schreef:
manubres schreef:

Er komt al geen kip meer...er zijn maar 15.000 actieve wedstrijdruiters, daarvan is overigens denk ik maar 5 tot 2% subtopruiter.

Blijven er in de achtertuin 585.000 ruiters over :7

Vandaaaaaar dat er zo coulant gejureerd wordt!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:02

Pipodipo schreef:
Om een of andere vage reden zijn het altijd de wedstrijdruiters op wedstrijdjes in de regio die voor kromme tenen zorgen, daarnaast de kindertjes op maneges die het helemaal verkeerd leren en dan als klap op de vuurpijl ook nog de leden van ons nationale A kader die er helemaal niks van begrepen zouden hebben. Zo wordt de spoeling wel heel erg dun.

Conclusie: echt goed paardrijden is nog niet zo makkelijk.....
Laatst bijgewerkt door manubres op 11-07-17 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:02

bruintje123 schreef:
Je hebt gelijk, die Loodlijn viel mee.

[ Afbeelding ]

Nu de rest nog.

:') Goeie god, 't arme peerd gaat zowat in viertakt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:04

manubres schreef:

Nou was het maar zo, ik krijg mijn punten iig niet cadeau :') ik kom ook wel eens zonder winst thuis...

Collegawedstrijdruiters idemdito... zo soepel zijn ze nu ook weer niet :7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:06

Ja ik ben 1 van die zeer fanatieke ruiters die niet meer komt.
Door ziekte overigens.
Maar als ik nu op wedstrijd kom is er ook niets meer wat me trekt moet ik bekennen.
Dat ik denk, ik zou dat echt weer zo graag willen.
En ja dat komt mede door de manier van rijden die ik daar zie.

Dat recreatie ruiters bestaan die niet fijn rijden is waar en maar wat aanklooien is ook niet goed, maar dat is altijd al zo geweest.
Nu is daar de sport nog eens bij gekomen. Die te vaak geen fijn voorbeeld meer geven.
Waar moet de recreant of manegeruiter zich nog aan spiegelen?
Als je in de F2 proefjes leert dat een ruiter netjes op zijn paard moet zitten en dan een Gal zo belabberd ziet hangen?
Leg dat als instructeur eens uit waarom hij wel naar de OS mag?

En wat ik al eerder zei, de slechte ruiters vallen op.
De wel fijne daar word te weinig de focus op gelegd en die zijn er zeer zeker ook, heel veel.
En daar mag voor mij de verandering op komen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:09

manubres schreef:
Pipodipo schreef:

Conclusie: echt goed paardrijden is nog niet zo makkelijk.....

Ja maar ja, dat is toch al een tijdje bekend? Maar ik denk wel dat er heel veel mensen zijn die het willen leren, maar nog ergens middenin het proces zitten en toch vorderingen maken.

Maar om even terug te komen op de titel van dit topic: je weet bijna nooit waarom een combinatie een bepaald beeld geeft. Er zijn heus heel erg veel fijne paarden, maar er zijn er minstens even zoveel die wat minder fijn zijn om te rijden. Zolang je niets weet van het hoe en waarom kun je de ruiter er niet zomaar op afrekenen. Bovendien is het een hele akelige en negatieve eigenschap om anderen te veroordelen. Dus als je anderen ziet rijden en niks positiefs te melden hebt, kun je beter niks zeggen en aan iets anders denken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:10

listiglistje schreef:
manubres schreef:

Nou was het maar zo, ik krijg mijn punten iig niet cadeau :') ik kom ook wel eens zonder winst thuis...

Collegawedstrijdruiters idemdito... zo soepel zijn ze nu ook weer niet :7

Ach, zal ook niet op alle wedstrijden zo zijn...gelukkig maar...en het blijft natuurlijk dat je soms onterecht geen winst krijgt en is het niet zo erg als je dan een keer onterecht wel winst krijgt. Maar als een paard teugelkreupel, hoofdschuddend zijn proef loopt en dan nog dik winst haalt snap ik het niet meer.

Trouwens prachtig paard heb/rij jij! (v. Tango). Heb zelf een afstamming van Citango (Contango x Jazz). Je rijdt hem ook super zo te zien...fijn beeld.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:44

Niet alle berichten gelezen, maar ik wil toch wel even mijn zegje doen.
Ik denk dat er in dit geval meerdere dingen zijn waar je over moet nadenken voordat je op iemand afstapt.

1. Wat je ziet als je langs rijdt, is een momentopname. Je weet niet wat er is gebeurd 5 minuten voordat je langstapte. Om een voorbeeld te noemen, mijn paard was vroeger erg zenuwachtig op nieuw terrein, dan moest er daar wat steviger oppakken, en ja daar zaten ook weleens handbewegingen bij die niet altijd vriendelijk waren. Dat was absoluut niet een manier van rijden waar ik naar streefde, maar het was wel nodig, want ik wist dat ze dan 10 minuten later zou ontspannen en we fijn konden rondrijden. Nu, maanden later, pluk ik daar de vruchten van omdat ze nu automatisch lekker ontspannen gaat lopen op vreemd terrein. Desondanks kan ik me goed indenken dat iemand die langsliep destijds kan hebben gedacht dat ik altijd zo reed, maar dat was absoluut niet het geval en niet de bedoeling. Als iemand op me zou zijn afgestapt had ik dat natuurlijk echt niet leuk gevonden. Een wildvreemde die mij, nog mijn paard, nog mijn manier van rijden kent gaat mij ineens vertellen hoe en wat ik moet doen? Oh, dus ik moet haar met haar kop in de hemel, rug verdrukt laten ronddenderen?
Je snapt mijn punt denk ik wel. :j

2. Volgens mij is dit al eerder genoemd, maar volgens mij zijn nergens zoveel verschillende meningen en manieren als in de paardenwereld. Er zijn ook mensen die het dierenmishandeling vinden een paard 24/7 buiten te zetten, net zoals dat er mensen zijn die met een strakke slof rijden een hele goede manier vinden om hun paard gehoorzaam te maken. Niet mijn mening of manier van rijden, maar er zijn mensen die er in geloven.
Zou jij het leuk vinden als iemand naar je toe kwam gelopen als je je paard in het weiland aan het zetten bent, om tegen je te zeggen dat het hartstikke zielig is dat je paard de hele dag buiten moet staan? Nope, niet leuk en niet nodig.

3. Tenslotte vind ik wel dat er absoluut uitzonderingen zijn, als iemand boos is op zijn paard en het arme beest is ff voor zijn kop gaat staan rammen met een zweep dan stap ik ook absoluut af om die persoon is even te vertellen dat hij belachelijk bezig is.
Ik denk dat het heel belangrijk is om bij dit soort situatie goed bij jezelf te bedenken of iemand op een manier rijd of een bepaalde instelling heeft die je niet aan staat, of dat iemand werkelijk bezig met zijn paard te mishandelen.
Als iemand een andere mening heeft is dat namelijk niet meteen mishandeling.

Ik hoop niet dat mensen nu denken dat ik strak slofgebruik support, of extreem spoorgebruik of iets dergelijks. :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:54

Mijn ervaring is dat als je mensen aanspreekt, ze toch alleen maar boos worden en vervolgens net zo verder gaan. Heeft geen nut om daar je energie in te steken. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet van bemoeials houdt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:19

bruintje123 schreef:
Zo lang dit nog zoveel punten scoort blijft het getrek en gepluk bestaan.
Bij de top (die het voorbeeld moet geven.)
Bij de basisruiters omdat ze werkelijk denken dat het goed is ;(
Bij de jury's die er niet tegenin durven gaan of hun beeld ondertussen ook zo vertroebeld is dat ze werkelijk menen dat dit goed is.

En dit is geen moment opname, dit is wat er ontzettend vaak fout gaat.
Een paard niet gerden volgens de FEI.
Totaal de voorkant bij elkaar getrokken.
De benen paren die niet meer bewegen zoals het hoort in een draf.
Een ruiter die niet meer zit zoals het hoort.

Maar de moraalridder die ik ben ben geen GP en mag er niets van zeggen.
Tegen die lui zelf zal ik het ook niet doen, heeft geen zin.
Maar ik hoop wel dat het ooit doorgepakt gaat worden en dat dit een 1 scoort.

[ Afbeelding ]

Dit is inderdaad waar het fout gaat. De wannabe-Anky's die dit plaatje nastreven. Het paard moet voldoen aan een plaatje, er wordt niet meer gereden op gevoel.

Mij zul je niet gauw meer op een pensionstal of manege zien. En ook niet bij een dressuurwedstrijd of een WRAN-show. Terwijl ik wel graag naar WE mag kijken en bij de DAWRA is het ook goed. Daardoor lijkt het alsof het een cultuurverschil is per discipline of organisatie. En ik zal niet doen alsof er in de IJslandersport nooit iets fout gaat maar wat ik daar dan een groot voordeel vind is dat er na elke proef een hoefbeslag- en mondcontrole is door een jurylid, en er bij twijfel een veearts bij wordt geroepen. Ik heb ook wel eens een opmerking gehad (niet van de veearts gelukkig :7 ), en achteraf had ik mijn paard ook voor te veel onderdelen ingeschreven. Eerzucht doet rare dingen met een mens.

Of ik er wat van zeg als ik het zie... niet meer :Y) Je verandert er niets mee en zoals iemand al opmerkte: je kunt beter proberen het goede voorbeeld te geven. Maar het doet mij wel pijn om een jong meisje (8 jaar) haar pony te zien slaan met de zweep omdat de pony haar niet laat opstijgen. De ouders van het meisje wilden en konden niet zien dat de pony pijn had in de rug. Dat soort dingen zijn zo jammer. Verkeerde instructrice en gebrek aan kennis. Waardoor mensen de conclusie trekken dat de fout dan bij "die stomme pony" ligt. Het meisje kan er zelf ook niks aan doen natuurlijk. Mijn paard stond in het begin ook niet stil met opstijgen. Bleek aan de ene kant van zijn rug ook vast te zitten (aan de rechterkant opstijgen was geen probleem). En ik heb dan het inzicht en de mogelijkheden om er wat aan te doen. Wat iemand van acht niet heeft.

Veel mensen overschatten hun eigen kunnen. En o wee als je daar wat van zegt. Het is veel makkelijker om de schuld op het paard te steken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:30

Anoniem schreef:
Ik ga eind van de maand verhuizen naar een stal waar slofteugel verboden zijn...
Vond ik heel apart toen ik hoorde dat dat een eis was (ik heb niet eens zo'n ding, maar toch...) had dat nog nooit gehoord...

Maar ik snap het wel. Deze staleigenaar werd ook helemaal gek van kijken naar mensen die hun paard z'n hoofd "vastbonden" tegen de borst met een slofteugels...
Hij wou dat niet meer op zijn terrein hebben.

Daar zouden meer stallen een regel van moeten maken! _/-\o_

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:37

Wat ik graag zou willen zien is dat er zonder hulpmiddelen/marteltuig op hoger niveau gereden wordt. Als je echt kunt rijden, dan heb je dat naar mijn idee allemaal niet nodig. Dus geen stang&trens, geen sporen, geen weet ik wat. Het is nu de omgekeerde wereld, omdat men nu beweert dat je alleen 'goed' kunt rijden als je met die hulpmiddelen kunt rijden. Er zijn genoeg ruiters in de wereld die zonder al die poespas hun paard heel netjes kunnen laten lopen. Sterker nog: zónder tuigage. Al die hulpmiddelen zijn er naar mijn idee alleen maar omdat men gisteren de wedstrijd gelopen wil hebben. Bij het ene paard duurt het nu eenmaal wat langer dan bij de andere (het zijn net mensen), maar geduld - ik blijf het zeggen - is het codewoord.

Ik heb overigens bij de training van De Spaanse Rijschool gekeken.... ben weggelopen. Gewoon de stang&trens door de mond zagen met ingetrokken ellebogen, schoppen in die buiken... Nee, niet mijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:56

Shenavallie schreef:
Anoniem schreef:
Ik ga eind van de maand verhuizen naar een stal waar slofteugel verboden zijn...
Vond ik heel apart toen ik hoorde dat dat een eis was (ik heb niet eens zo'n ding, maar toch...) had dat nog nooit gehoord...

Maar ik snap het wel. Deze staleigenaar werd ook helemaal gek van kijken naar mensen die hun paard z'n hoofd "vastbonden" tegen de borst met een slofteugels...

Daar zouden meer stallen een regel van moeten maken! _/-\o_

Haha ja eigenlijk wel ;)
Ik ben echt niet tegen GOED gebruik van een slofteugel, maar helaas weten de meeste ruiters gewoon niet hoe je dat doet... Of eigenlijk, ze weten het vast wel, maar doen het gewoon niet...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:09

Anoniem schreef:

Dat vind ik dan weer zo overdreven, op zo een stal zou ik niet willen staan. Daar staan ze dan bij wijze van spreke aan de bakrand te wachten tot je je paard een keer doorrijdt om dan moord en brand te schreeuwen omdat je je paarden mishandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:12

Heleennn schreef:
Anoniem schreef:

Dat vind ik dan weer zo overdreven, op zo een stal zou ik niet willen staan. Daar staan ze dan bij wijze van spreke aan de bakrand te wachten tot je je paard een keer doorrijdt om dan moord en brand te schreeuwen omdat je je paarden mishandelt.

Hahaha nee zo erg is het nou ook weer niet :')
Ik spring met borsttuig + martingaal en rij buiten met een behoorlijk bit. Dat is allemaal oké, het enige wat ze niet willen is een slofteugel aka vastgebonden/in een bepaalde (verkeerde vooral) houding gedwongen paarden.

Ik vind het niet erg, ik heb er niet eens eentje dus voor mij is er niks anders ;)

Jester_

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:13

Maar ik heb er wel eens 1 gehad die zo smerig omhoog kwam dat die met 2x een slof op het goeie moment het over was. En dat zou dan niet mogen? Liever dat je verongelukt en achteroverklapt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:16

Het is met alles maar hoe je het gebruikt. Ik langelijn met een slofteugel. Gewone teugels zijn net te kort voor mijn shetje. Uiteraard maak ik de slof rechtstreeks aan het kaptoompje vast, het gaat niet nog naar de singel. Die heeft ze niet eens.

Ik neem aan dat zoiets wel zou mogen?

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:18

Confession schreef:
Ik kan hier ook ontzettend slecht tegen. Op een stal waar ik vroeger stond reden kleine beginnertjes met sporen op shetlanders een privélesje "Omdat het beest dan beter doorliep". Of mensen die paarden tijdens het rijden met een zweep tegen het hoofd sloegen. Toen heb ik wel mijn mond open getrokken en werd meteen door de ruiter en haar vader uitgescholden. Of mensen die hun paard in halt in de mond aan het zagen waren om het hoofd naar beneden te krijgen, gadverdamme.

Maar zoals eerder gezegd, je doet er weinig aan. Het gaat meestal het ene oor in en het andere oor uit. In veel situaties vind ik paardrijden eigenlijk een nare sport, het is vaak gewoon dierenmishandeling (sorry als ik nu bij sommige mensen een gevoelige snaar raak).

Inderdaad! Manege kindjes die hartstikke gaan zagen in halt en dan blij zijn dat hun paard 'nageeflijk' is :n