Trainen met S&T?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:57

liekec schreef:
@hierboven, maar waarom zou een s&t het voorwaarts neerwaarts moeten bevestigen/vragen? Dat moet met een normale trens toch makkelijk te behalen zijn?

Ja klopt, normaal gesproken is dat ook zo. Sommige paarden hebben echter van nature niet zo de neiging om die hals te laten zakken. Het idee is dat door de druk die achter de oren ontstaat het paard beter snapt wat de bedoeling is. Een beetje op dezelfde manier als dat een paard als het goed is zijn hoofd laat zakken bij lichte neerwaartse druk op het halster of simpelweg door met de hand achter de oren te duwen. Dat is ook een vorm van nageven/wijken voor druk. Ik heb zelf de stang nooit zo gebruikt omdat ik de situatie nooit ben tegengekomen, maar ik kan me goed voorstellen hoe het werkt.

Het gaat hier wel over begrenzend stanggebruik, dwz de stang komt alleen (licht!) in actie op het moment dat het paard zijn hoofd/hals te hoog draagt. Ik weet dat veel mensen het een erekwestie vinden om te rijden op alleen een trensje en zo heb ik ook heel lang gedacht. Wat we alleen moeten onthouden is dat een trens niet altijd de signalen geeft die een paard begrijpt. Soms kan de -in veel opzichten directere- inwerking van een stangetje veel duidelijker zijn. Het doel moet zijn om op een trensje een ontspannen nageeflijk paard te hebben. Soms kan tijdelijk/af en toe gebruik van een stang daarbij helpen.

Misschien nog een laatste verduidelijking. Mijn definitie van voorwaarts-neerwaarts is een paard dat met een lage, lange hals met de neus iets vóór de loodlijn van achter naar voren in balans over de rug loopt en het bit opzoekt. De ruiter biedt contact aan en begrenst op het moment dat het paard te hoog komt met het hoofd. Pas als een paard daar stabiel contact (op de trens) neemt gaan we iets meer oprichten. De stang kan alleen helpen met het vinden van die uitgangs positie.

justkid

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:24

Met een stang en trens heeft het paard sowieso twee bitten in zijn mond, dat lijkt me al een stuk ingewikkelder dan een slofteugel.

Ook voor jezelf als ruiter lijkt me dat best lastig om goed te gebruiken. Maar stel dat je met beide overweg kunt kan ik me voorstellen dat het inwisselbaar is maar dan moet je wel het doel duidelijk hebben.

Ik ben westernruiter en rij met trens/snaffle of shanks/stang maar stang en trens tegelijk komt bij ons niet voor dus geen idee hoe dat uitwerkt tegelijk, lijkt mij knap lastig, ook voor het paard om te snappen.
Met trens heb ik meer contact dan met shanks, ik vind shanks veel fijner; ik laat ze los tenzij.
Met trens rijd ik min of meer hetzelfde maar ik vind het rechtstreekse contact lastig, je bent zoveel sneller geneigd om te rommelen met je handen.
Zwart/wit rijden is eigenlijk het toverwoord en dat is makkelijker met stang en slof als je dat kan. Maar er zijn zo weinig mensen die echt heel zwart/wit kunnen rijden.
En daarom denk ik dat je het doel heel goed voor ogen moet hebben wanneer je zulke hulpmiddelen inzet.

Als je het wil inzetten om bijvoorbeeld te leren dat de ontspanning zit in het laag en dragen dan moet je ook lostlaten wanneer dat gebeurt en ik denk dat juist dat stukje loslaten veel ruiters gewoon niet kunnen/durven.
En ik denk dat veel ruiters zichzelf daarin erg overschatten.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:44

KPet schreef:
liekec schreef:
@hierboven, maar waarom zou een s&t het voorwaarts neerwaarts moeten bevestigen/vragen? Dat moet met een normale trens toch makkelijk te behalen zijn?

Ja klopt, normaal gesproken is dat ook zo. Sommige paarden hebben echter van nature niet zo de neiging om die hals te laten zakken. Het idee is dat door de druk die achter de oren ontstaat het paard beter snapt wat de bedoeling is. Een beetje op dezelfde manier als dat een paard als het goed is zijn hoofd laat zakken bij lichte neerwaartse druk op het halster of simpelweg door met de hand achter de oren te duwen. Dat is ook een vorm van nageven/wijken voor druk. Ik heb zelf de stang nooit zo gebruikt omdat ik de situatie nooit ben tegengekomen, maar ik kan me goed voorstellen hoe het werkt.

Het gaat hier wel over begrenzend stanggebruik, dwz de stang komt alleen (licht!) in actie op het moment dat het paard zijn hoofd/hals te hoog draagt. Ik weet dat veel mensen het een erekwestie vinden om te rijden op alleen een trensje en zo heb ik ook heel lang gedacht. Wat we alleen moeten onthouden is dat een trens niet altijd de signalen geeft die een paard begrijpt. Soms kan de -in veel opzichten directere- inwerking van een stangetje veel duidelijker zijn. Het doel moet zijn om op een trensje een ontspannen nageeflijk paard te hebben. Soms kan tijdelijk/af en toe gebruik van een stang daarbij helpen.

Misschien nog een laatste verduidelijking. Mijn definitie van voorwaarts-neerwaarts is een paard dat met een lage, lange hals met de neus iets vóór de loodlijn van achter naar voren in balans over de rug loopt en het bit opzoekt. De ruiter biedt contact aan en begrenst op het moment dat het paard te hoog komt met het hoofd. Pas als een paard daar stabiel contact (op de trens) neemt gaan we iets meer oprichten. De stang kan alleen helpen met het vinden van die uitgangs positie.

Tuurlijk zijn er paarden die van nature niet zo makkelijk zn hoofd laat zakken, Maar in mijn ogen blijft dat dan altijd een gebrek van de ruiter en of trainer. Aangezien hij/zij het niet weet hoe hij het paard moet leren.
Met als in stap 1 Ga er gewoon eens naast lopen of staan en beloon elke poging in de goede richting.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:06

S&T werkt niet alleen in achter de oren maar ook op de kinketting, deze wordt ook aangespannen, waardoor het paard bij verkeerd gebruik niet de hals laat zakken maar meer 'oprolt' en achter de teugel komt. Als het paard dan ook niet nageeft gaat hij met open mond lopen. De onderkaak wordt door de hefboomwerking afgekneld bij streng gebruik.

http://bilder.hest.no/hest/brukerbilder ... 528150.jpg

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:19

Mijn fries reed ik toen zij nog leefde ook regelmatig met S&T. Paard had altijd voor de wagen gelopen en had en bek van beton. Na 6 jaar bloed zweet en heel veel tranen S&T eens geprobeerd. Paard liep inmiddels op M niveau. Met S&T heb ik de laatste knopjes erop gezet, dit omdat zij dus fijner reageerde op de werking achter de oren en de kinketting dan op/in de mond zelf.
Wou dat ik het eerder had geprobeerd, had een hoop frustraties gescheeld aan beide kanten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:27

Voor ex koetspaarden kan het net schelen :j
Mijn eerste paard had hetzelfde euvel en werd echt een stuk beter op S&T.
Maar bij een paard die licht is in de hand draagt het niet zo enorm veel bij vind ik, eerder omgekeerd.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:45

riegje schreef:
KPet schreef:

Tuurlijk zijn er paarden die van nature niet zo makkelijk zn hoofd laat zakken, Maar in mijn ogen blijft dat dan altijd een gebrek van de ruiter en of trainer. Aangezien hij/zij het niet weet hoe hij het paard moet leren.
Met als in stap 1 Ga er gewoon eens naast lopen of staan en beloon elke poging in de goede richting.

Ik werk graag vanaf de grond, maar het 1 sluit het ander niet uit. Wat is er mis mee als een paard de stang beter begrijpt dan de trens? Waarom moet het persé op die trens. Zoals de westernruiter voor je al zei: shank (stang) is veel simpeler in veel opzichten.

Voor de paarden met een dode mond snap ik m ook. Het is een ander soort contact. Op de stang gaan paarden niet hangen.

@Mousmous: Dit klopt als je de stang gebruikt zoals je de trens gebruikt. De truc bij het gebruik van een stang om een paard te laten zakken is dat je direct weer loslaat. Het is vrij simpele training. Hals hoog betekent druk, hals lager is geen druk. Neus eruit rijden moet altijd. Het argument dat jij geeft geldt ook voor een trens. Die heeft welliswaar geen kinketting, maar het werkt alleen op de mond. De stang geeft een extra hulpje achter de oren.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat streng gebruik een no-go is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:55

Voor sommige paarden kan het echt wel een oplossing zijn. Heeft niks te maken met quick fix zoals het eerder genoemd werd. Als je een paard met S&T op een gebroken pink bij wijze van kan rijden en je hebt met een trens alleen maar gevecht of moeilijkheden, gok ik dat het paard liever op een S&T loopt dan op een enkel trensje omdat dat nou eenmaal zo 'hoort'.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:33

Kpet, dat weet ik, heb jarenlang op stang en trens gereden vanwege de verplichting op wedstrijd. Ben weer teruggegaan naar het rijden op trens. Maar met, was het altijd de bedoeling toch op de trens te rijden en de stang er slecht lichtjes bij te pakken. Ik heb er veel, en dat zie ik nog steeds heel vaak, gezien die het hele spul met veel druk rijden. En dat is nu eenmaal niet de goede manier. En` loslaten` moet je met het rijden op trens ook.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:47

Mousmous schreef:
Kpet, dat weet ik, heb jarenlang op stang en trens gereden vanwege de verplichting op wedstrijd. Ben weer teruggegaan naar het rijden op trens. Maar met, was het altijd de bedoeling toch op de trens te rijden en de stang er slecht lichtjes bij te pakken. Ik heb er veel, en dat zie ik nog steeds heel vaak, gezien die het hele spul met veel druk rijden. En dat is nu eenmaal niet de goede manier. En` loslaten` moet je met het rijden op trens ook.

..En daar schort het net zoveel aan als op S&T..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:05

Ladygiroc schreef:
Voor sommige paarden kan het echt wel een oplossing zijn. Heeft niks te maken met quick fix zoals het eerder genoemd werd. Als je een paard met S&T op een gebroken pink bij wijze van kan rijden en je hebt met een trens alleen maar gevecht of moeilijkheden, gok ik dat het paard liever op een S&T loopt dan op een enkel trensje omdat dat nou eenmaal zo 'hoort'.

Je kan ook uit zoeken waarom hij op S&t te rijden is met een gebroken pink en met trensje niet.
Dat zou mijn voorkeur hebben. Want als het geen "quick fix" is, dan doe je dus wat mis met de trens wat je niet doet met de S&T.
Ik zou dat willen weten.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:17

Haha dit soort discussies zijn altijd super grappig. Je pikt de mensen er zo uit die geen idee hebben hoe de vork in de steel zit.
Helaas ts proef ik dat bij jou ook een beetje.

Wat ik zou doen in jou situatie, is om te proberen het paard wat meer door te stellen en vanuit daar de oefening rijden. Wel reactie eisen maar niet te veel passen willen. Zodra die het doet of je voelt dat hij ongewenst omhoog komt, er gelijk weer uit rijden. Je moet het moment voor zijn, zodat de oefening van jou wordt. Sta er trouwens ook bij stil dat bij bepaalde oefeningen het helemaal niet zo ongewenst is dat het hoofd omhoog komt, als het achterbeen eronder gaat komt immers je paard ook omhoog. Dus defineer goed wat er nu eigenlijk gebeurt.

Mocht het niet lukken dan kan een slof helpen. Maar realiseer je wel dat dit idd ondersteuning kan bieden omdat je eigenlijk als ruiter faalt. Maargoed we moeten allemaal leren een een slof kan voor een paard duidelijker zijn omdat hij dan van 2 richtingen ondersteund wordt. Paard moet aan je gewone teugel lopen en de slof verteld dan hoe diep. Dit is gewoon heel duidelijk voor een paard. Tis alleen goed opletten dat hij er ook op deze manier in loopt. Anders ontwikkel je idd veel grotere problemen.

Stang zou ik persoonlijk niet doen. Je kan er idd een paard mee motiveren om de bovenlijn los te laten. Maar er zit een grote maar aan. Je moet als ruiter precies weten waar je paard loopt, waneer je inwerkt en los laat. Het paard kan niet zoeken naar een fijne plek zoals bij een slof. Jij bepaald waar die plek is. Daarvoor moet je paard constant zijn anders werk je per ongeluk in, wat gewoon hulpen zijn.
Echt pijn doen geloof ik niet zo in, veel mensen zijn gewoon voorzichtig. Maar je paard dood maken voor hulpen wel.
Realiseer je dat je met een stang de gehele buiging zou moeten kunnen regelen. Je moet je ontzettend bewust zijn van de positie van je handen, waar je ze hebt staan, of je ze kantelen. Voor een stang zijn dat allemaal hulpen. Als je dit niet weet, of je paard er niet aan toe is. Dan denk ik dat je de stang beter achterwege kunt laten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:11

Ayasha schreef:
Ladygiroc schreef:

Je kan ook uit zoeken waarom hij op S&t te rijden is met een gebroken pink en met trensje niet.
Dat zou mijn voorkeur hebben. Want als het geen "quick fix" is, dan doe je dus wat mis met de trens wat je niet doet met de S&T.
Ik zou dat willen weten.

Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf, ex koetspaard, bek van beton en dat hoeft nog niet eens door je eigen rijderij te komen. Ken er ook 1 die lichamelijk 1000% is, zadel tanden etc ook en een te vriendelijke ruiter maar toch niet zomaar een bit accepteert, of 1 die gewoon tot M2 met trens is gereden en daarna met S&T een stuk makkelijker was. Waarom? Omdat ze dus de druk achter de oren en onder de kin beter accepteren dan in de mond.

Er vanuit gaande dat S&T gebruikt wordt zoals het hoort. Bitloos heb je ook meerdere werkingen, wat bij de 1 werkt gaat een ander vol in verzet op. Qua hoofdstellen heb je enkel werking op de mond.. als je er dan 1 hebt die daar om wat voor rede dan ook niet fijn genoeg op reageert heb je dus geen andere keus. Ja bitloos, maar dan heb je dat gezeik weer dat je er geen M mee mag starten.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:34

Ik moet zeggen dat het met koetspaarden soms idd echt een stuk anders is.
Die monden zijn soms echt keihard.
Maar ja ook daar is het weer de hand van de menner die bepaald hoe en wat. En dat laat helaas ook nogal eens te wensen over. Denk dat het aantal vrijetijdsmenners helemaal geen benul heeft van het hoe en wat en waarom.

Voor de koets is de stang simpelweg de rem en het stuur.
Ho is ruk in de bek en de stang word aangetrokken.

Ik gebruik stang onder het zadel toch op een andere manier.

Daarnaast er zijn ook zat koetspaarden die met stang voor de koets lopen.
en die onder het zadel prima op een trensje rond te sturen zijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:41

Ayasha schreef:
Ladygiroc schreef:

Ik zou dat willen weten.

Waarom betekent fijner lopen op stang volgens jou dat je iets verkeerd doet op de trens? Sommige paarden vinden een stang nu eenmaal een fijnere vorm van druk dan een trens. Daar is niets goeds of fouts aan, dat ís gewoon. Of het het mondstuk is, of de plek van druk of de manier van rijden (trens is een contactteugel, stang absoluut niet). Een trens is niet heilig. Is het voor de meeste paarden en (vooral) ruiter de meest geschikte keuze? Ja, absoluut! Maar het is niet het enige juiste. Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk dat een paard ontspannen en prettig loopt, zijn lichaam correct gebruikt en daarbij moet ik minimale teugeldruk hebt (want teugeldruk=druk in de mond!) Waarom moet dat altijd en alleen maar op trens?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:48

Hoeft niet, maar je kan het ook mis hebben dat een paard het fijner vindt om op stang gereden te worden omdat hij voor jou fijner te rijden is. Misschien is dat een verkeerde graadmeter, paard kan het tenslotte niet vertellen. Misschien vind hij dat bit helemaal niet fijn en is hij daardoor juist fijner te rijden. Een scherp bit kan een vals idee van een fijne aanleuning geven omdat het paard daar weinig tegen in kan brengen. Als je met een slof verkeerd rijdt kan dat ook een fijn gevoel voor de ruiter geven maar wil echt niet zeggen dat het voor het paard fijner is. Hoeveel paarden zie je niet met de oortjes naar voren lopen maar waarbij de ruiter kompleet aan het bit hangt. Vind het paard die druk dan toch wel best? Of zou hij anders met de oren naar achteren en zuur in zijn werk zijn? Konden ze het maar vertellen. Gewoon simpel nagedacht moet een trens wel het prettigst zijn voor een paard. Druk achter oren en op de kin ( en een mond vol ijzer met S&T), of andere scherpe manieren van inwerken kunnen volgens mij nooit de voorkeur bij een paard hebben.

Tegenwoordig mag je t/m Grand Prix met trens rijden, FEI wedstrijden uitgesloten, dat zal toch een regel geworden zijn vanwege het welzijn van de paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:09

KPet schreef:
Waarom betekent fijner lopen op stang volgens jou dat je iets verkeerd doet op de trens? Sommige paarden vinden een stang nu eenmaal een fijnere vorm van druk dan een trens. Daar is niets goeds of fouts aan, dat ís gewoon. Of het het mondstuk is, of de plek van druk of de manier van rijden (trens is een contactteugel, stang absoluut niet). Een trens is niet heilig. Is het voor de meeste paarden en (vooral) ruiter de meest geschikte keuze? Ja, absoluut! Maar het is niet het enige juiste. Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk dat een paard ontspannen en prettig loopt, zijn lichaam correct gebruikt en daarbij moet ik minimale teugeldruk hebt (want teugeldruk=druk in de mond!) Waarom moet dat altijd en alleen maar op trens?

S&T heeft niet alleen een andere vorm van druk maar ook meer druk. Dat een aantal paarden die niet fijn lopen op trens wel bezwijken onder die druk betekent niet dat ze dat fijner vinden.
Als je je aanleuning niet in orde hebt op een trensje dan heb je IMO gewoon niks te zoeken bij S&T. Dan gebruik je de S&T puur als lapmiddel, niet als verfijning.
Wanneer ik hier lees dat het "ter vervanging van een slof" gezien wordt. Dan betwijfel ik zeer of de aanleuning goed is om mee te beginnen. ;) En dan doe je dus iets verkeer door naar S&T te grijpen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:31

Geen slofteugel en geen stang en trenshoofdstel maar zeer regelmatig les van een goede instructeur daar zou ik voor gaan.

Zelf heb ik de afgelopen jaren 2x per week gelest met mijn paard, instructeur woont anderhalf uur verderop.

Als je begint met een goede warming up, incl. ontspannings en buigingsoefeningen heb je dit soort hulpmiddelen helemaal niet nodig. Ook niet bij het aanleren van oefeningen, waarbij je heus weleens groter moet aangeven om te krijgen wat je hebben je wilt.

Als de basis goed is dan zijn de oefeningen ook geen enkel probleem. Onze 5 jarige kent alle oefeningen zelfs al t/m de Z terwijl we heel rustig aan doen.

Stang en trens en sporen zijn bedoeld om je hulpen mee te verfijnen, niet om met kracht oefeningen er in te stampen en af te dwingen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:42

Een S&T is om hulpen te verfijnen. Dan moet de aanleuning wel eerst bevestigd zijn, anders maak je het er niet beter op. Eerst aan de basis werken, liefst nog zonder slof, of het moet echt onveilig worden. Het is logisch dat je bij moeilijkere oefeningen eerst wat protest krijgt in de aanleuning, een paard moet ook kunnen aangeven als iets moeilijk is.