Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:DanielleVos schreef:Bedankt voor alle informatie en reacties! Ik vind het leuk om alle ervaringen te lezen en te vergelijken, ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier! Ik lees een aantal die niet echt voor opfok zijn. Wat zijn nog meer alternatieven daarvoor dan?
In een gemengde kudde waar je zelf wel toegang tot hebt.
Vaak hoor je dat de opfok echt bedoeld is om de paarden 2 jaar te laten lopen zonder enige bemoeienis (dus ook niet even langsgaan en paardje uit de kudde plukken om even te gaan poetsen). enkel de nodige dingen (hoefsmid, dierenarts, ...) worden gedaan.
Mijn ervaring is dat de paarden daar echt niet gemakkelijker van worden, ze komen zelden in de hand en ALS ze in de hand komen is het voor iets dat niet leuk is.
Ik wil mijn jonge paarden gewoon in de kudde waarin ze kunnen opgroeien, bij voorkeur met een leeftijdsgenootje of een ander dier die ook lekker speels is, en een of meerdere volwassen / oudere dieren. Een kudde die stabiel is zodat als je jouw jaarling eruit haalt niet heel de boel gaat staan freaken of gaat rennen, maar dat ze gewoon hun ding blijven doen.
Ik vind het erg belangrijk om op regelmatige basis IETS te doen met een jong paard, al is het maar even halstertje om, snoepje erin en halstertje weer af, krijg je een veel betere band mee en je zit er dichter op als er iets dreigt mis te gaan.
Sizzle schreef:Je moet doen waar je zelf achter staat.
Mijn merries hebben in opfok gestaan omdat ik geen leeftijdsgenoot kan bieden.
Die waren ook kuikenmak en nergens bang voor ondanks dat ze niet echt in handen kwamen.
DanielleVos schreef:Ik ben net erg met je eens wat betreft het door de hand blijven halen. Ik snap wel waarom sommige opfokkers het niet doen (slechte ervaring etc.). Kan iemand mij een goede opfok aanraden waar mijn kleine tot 3 (seizoen wei) als hengst kan verblijven? Tips zijn heeeeel welkom!
jorretje schreef:DanielleVos schreef:Ik ben net erg met je eens wat betreft het door de hand blijven halen. Ik snap wel waarom sommige opfokkers het niet doen (slechte ervaring etc.). Kan iemand mij een goede opfok aanraden waar mijn kleine tot 3 (seizoen wei) als hengst kan verblijven? Tips zijn heeeeel welkom!
Die van mij heeft in de opfok gestaan bij Veldhuisen Stables in Nigtevecht. Daar mogen ze tot 3 hengst blijven en staan ze 's winters met max 8 (de veulens, hoe ouder ze worden hoe kleiner de groepen ook worden, zodat ze voldoende ruimte houden in de stal) in een grote loopstal (en gaan ze ieder dag een de verharde paddock op). Heel aardige mensen met oog en aandacht voor paarden, maar het om onrust te voorkomen daar dus niet bedoeling dat je je paard uit de groep haalt (of zelf voert, maar dat lappen helaas veel eigenaren aan hun laars). Je mag er altijd bij, dus poetsen, even oefenen met halster etc is prima, maar dan wel IN de groep.
Kendra schreef:Kijk naar je paard. Er bestaat geen standaard-manier om op te fokken, paarden verschillen nu eenmaal.
Een maatje zoeken en een spannetje opfokken kan leuk zijn, maar als er één paard erg dominant is, is het lastig en ook niet leuk. Zo'n paard hoort in een (gemengde) kudde waar hij ook eens op z'n kop krijgt. Hengsten doen wij sowieso nooit met z'n tweeën, altijd in een grotere groep. Met merries ligt dat anders. Een dominante hengst ruin je misschien wat eerder en een schatje laat je wat langer hengst, hangt ook weer af van hoe ze uitgroeien en de omstandigheden.
Ook zadelmak maken en alles wat daar mee te maken heeft: een slungel laat je wat langer staan, een bang paard doe je wat langer over, enz, enz.
Er bestaat geen standaard repertoire.
Voor de zomer kun je ook gewoon op zoek naar een zomerweide, die zijn er echt nog wel. Rond half april inscharen, dus niet te lang wachten. Dan heb je de tijd om voor de winter iets te zoeken. Daar moet je dan wel mee aan de slag, want veel kuddes zijn al vorig herfst gevormd. Maar gewoon veel vragen en roepen dat je op zoek bent. Onze ervaring is dat er altijd meer mensen zijn die toevallig hebben waar jij naar op zoek bent. Misschien niet naast de deur, maar dat moet je dan op de koop toe nemen.
Sizzle schreef:In de zomer kun je hem ook gewoon aan de zeedijk zetten.
Super veel ruimte en ze worden er hard van. Dan heb je nog tot oktober tijd om verder te zoeken.