KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:57

Mijn vriend en ik fokken dressuurpaarden. 2 jaar terug een Haflinger overgenomen van een pensionklant met als doel haar te gebruiken als les pony. Echter is zij veel te heet dus ben ik haar zelf maar gaan rijden. Inmiddels rijden we met gemak m2 en ze zit echt nog lang niet aan d'r max! Dus we rijden gewoon door en zien wel waar we eindigen. Maar als iemand 5 jaar terug tegen mij gezegd had: jij gaat met een Haflinger van 1.43m wedstrijden rijden (ik ben 1 83m) dan had ik ze vierkant uitgelachen!) Mijn pony's ego is vele malen groter dan d'r stokmaat.
Ik heb er veel plezier in in ieder geval.

Merel_Brit

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:38

Ook binnen de warmbloeden zijn er veel paarden met beperkingen. Ga eens op een reguliere wedstrijd kijken vanaf het M en echt niet iedere KWPNer kan goed strekken of stapt mooi over in de uitgestrekte stap of het appuyement. Ook dan zijn er veel lichamelijk beperkt (en ook een hoop door de ruiters). Voor een Tinker zou dat percentage wellicht hoger liggen en heb je daar eerder last van. Maar als het karakter van zo`n dier goed is en je er een klik mee hebt, daar heb je denk ik veel meer plezier van dan een benenzwaaier waar je misschien niks mee hebt.
Elk paard kun je correct dressuurmatig rijden, en ieder paard voelt anders.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:43

Ik ben een beetje anders, altijd namelijk een zwak gehad voor fjorden maar uiteindelijk toch in mijn ponytijd een sportpony gekregen ivm ambities. Fijne pony aan gehad en Z2 dressuur mee gereden. Daarna is er dan toch een fjord gekomen, had geen zin meer in wedstrijden maar wou gewoon lekker buiten toeren in mijn tienerjaren, dat is ook gelukt(ben letterlijk toen overal naar toe gereden met die pony waar het kon).

De sportambities bleven en uiteindelijk veel paarden voor andere gereden en op een gegeven moment mijn fjord verruild voor sportpaard. Deze na een ongeval (ook in het land overigen) moeten laten inslapen helaas.

Ik ben vervolgens vooral paarden van andere gaan rijden uitgebracht etc.
Tot het moment 3 jaar geleden dat ik een fjord ben gaan rijden voor de verkoop, de verkopers lukte het niet om te verkopen en ik ben er als ruiter op gegaan om hem wat bij te brengen onder het zadel.
Dit lukte leuk en hij zou verkocht zijn tot hij niet door de klinische keuring heen kwam, kreupel met de buigproef. De kopers haakte daarom af, fjord in kwestie naar de kliniek voor een echo en onderzoek waaruit bleek dat hij was overtrokken tijdens de buigproef.

De verkopers wouden hem alleen wel echt kwijt en hebben mij een aanbod gedaan dat ik niet kon weerstaan, en ik heb hem gekocht :+

Nu 3 jaar later zijn mijn sportambities niet veranderd maar doe ik dat ondertussen samen met mijn fjord haha, rij nu Z1 tussen de paarden en hij gaat het Z2 en misschien ZZ-Licht ook nog wel meemaken :D

Hij is geen goede beweger, sterker nog zelfs voor een fjord is het een matige beweger maar hij is wel heel fijn bewerkbaar en heeft een super karakter waardoor hij nu Z1 loopt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:48

Wauw dat vind ik echt super knap, dat zouden er meer moeten doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:50

dieseltje09 schreef:
Ik ben een beetje anders, altijd namelijk een zwak gehad voor fjorden maar uiteindelijk toch in mijn ponytijd een sportpony gekregen ivm ambities. Fijne pony aan gehad en Z2 dressuur mee gereden. Daarna is er dan toch een fjord gekomen, had geen zin meer in wedstrijden maar wou gewoon lekker buiten toeren in mijn tienerjaren, dat is ook gelukt(ben letterlijk toen overal naar toe gereden met die pony waar het kon).

De sportambities bleven en uiteindelijk veel paarden voor andere gereden en op een gegeven moment mijn fjord verruild voor sportpaard. Deze na een ongeval (ook in het land overigen) moeten laten inslapen helaas.

Ik ben vervolgens vooral paarden van andere gaan rijden uitgebracht etc.
Tot het moment 3 jaar geleden dat ik een fjord ben gaan rijden voor de verkoop, de verkopers lukte het niet om te verkopen en ik ben er als ruiter op gegaan om hem wat bij te brengen onder het zadel.
Dit lukte leuk en hij zou verkocht zijn tot hij niet door de klinische keuring heen kwam, kreupel met de buigproef. De kopers haakte daarom af, fjord in kwestie naar de kliniek voor een echo en onderzoek waaruit bleek dat hij was overtrokken tijdens de buigproef.

De verkopers wouden hem alleen wel echt kwijt en hebben mij een aanbod gedaan dat ik niet kon weerstaan, en ik heb hem gekocht :+

Nu 3 jaar later zijn mijn sportambities niet veranderd maar doe ik dat ondertussen samen met mijn fjord haha, rij nu Z1 tussen de paarden en hij gaat het Z2 en misschien ZZ-Licht ook nog wel meemaken :D

Hij is geen goede beweger, sterker nog zelfs voor een fjord is het een matige beweger maar hij is wel heel fijn bewerkbaar en heeft een super karakter waardoor hij nu Z1 loopt.

En ja, als ze voor je willen werken zoals de jouwe en de mijne ooit deed, dan is het ook echt genieten!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:54

Ja hoor, gewoon lekker doen!

Zelf heb ik ook altijd alleen warmbloeden gereden, en nu rij ik me daar toch een geweldige Haflinger, niks suf of sloom, moet soms alle zeilen bij zetten om boven te blijven, zo fanatiek kan hij zijn. Inmiddels Z1 met winst, ontzettend werkwillig, en het karakter van die beesten vind ik geweldig. Wat een clown's :D

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:07

Ik ben zelf altijd wedstrijd ruiter geweest, dressuur tot in het Z toen helaas mijn Kwpn merrie in moeten laten slapen en ik zag daarna mijn Sjors staan een trekpaard kleine maat, op slag verliefdgeen wedstrijden meer maar heerlijke bosritten met mijn racemonster, die toch erg veel temperament heeft.Kan er alle oefeningen uit het Z mee rijden, maar hij vindt er niks aan, is echt geen bak paard, maar een buiten paard.Dat is mss waar je rekening mee moet houden, het zijn buitenpaarden uitzonderingen zijn er ook natuurlijk! Maar mijn kanjer was al bedorven met in de bak rijden toen ik m kocht.
Ik heb nog nooit met zoveel plezier gereden als de laatste 7 jaar, de dressuur mis ik wel, maar ga dan op t paard van mijn vriendin rijden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:14

En toch vind ik het zo grappig dat alle 'voordelen' van een koudbloed helemaal geen nadelen van een warmbloed hoeven te zijn.
Mijn warmbloeden kan ik ook eindeloos mee door de bossen rijden en gekke dingen mee doen. Dat is niet exclusief voor koudbloeden. Met het voordeel dat ze daarnaast meer kunnen.

Maar goed. ts heeft een paard staan waar ze zwaar verliefd op is en volgens mij is dat een heel goed start punt voor plezier met je paard hebben.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:07

Ik denk dat je het echt per paard moet bekijken.
Niet elke warmbloed is geschikt voor een fanatieke dressuurruiter, en dat geldt ook voor de koudbloeden.

Over het algemeen denk ik wel dat je met verreweg de meeste paarden een heel eind kunt komen, als je zelf over voldoende rijvaardigheid beschikt en je het leuk kan houden voor je paard.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn vuilnisbakpony (1.45) wat net een worstje op pootjes is ondanks dat je zijn ribben ziet, dan zie je een pony die absoluut geen ruime gangen heeft. Hij is een tikkeltje overbouwd en heeft hele schattige korte pootjes. Ook kan hij zijn kop flink verkeerd hebben staan en dan is elk grassprietje spannend en schiet hij helemaal op slot. Of hij denk; ja doei, vandaag niet, dan zal hij echt geen stap harder lopen hoor, als je hem dan flink aanmoedigd dan belandt je bijna gegarandeerd in het gras.

Maar als je deze zelfde pony voor je gewonnen hebt dan wordt hij flink fanatiek, hij denkt leuk mee (soms een beetje teveel..) En dan kan meneer opeens ook best leuk lopen. Hij kan onwijs goed schakelen en heeft een mooie stabiele aanleuning, met veel rug&buik gebruik. Dit samen zorgt ervoor dat deze pony haast kan piafferen. En het leukste van alles, op het moment dat je hem lekker veel laat schakelen en fanatiek aan het lopen hebt dan worden ook zijn slechte punten een stuk beter en valt het helemaal niet zo meer op wat voor worstje het eigenlijk is :')

Wat ik hiermee wil zeggen: Het maakt niet uit wat voor paard je hebt, zolang jij het leuk vind om het beste uit je dier te halen kom je een heel eind :) En dat beste is per paard afhankelijk, maar als een dier jou het wauw gevoel geeft door er helemaal voor te gaan, dan maakt het beste niet zoveel meer uit is mijn mening :)

Dreamerr13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:36

Lowara schreef:
Qua karakter hangt het gewoon heel erg per Tinker af. Ik heb er twee die sterk en lomp zijn, en twee hittepetitten die niet onderdoen voor het karakter van een gemiddelde KWPN'er :=
Qua rijden zijn ze vaak wel net iets anders, vooral de galop is vaak een stuk slechter dan bij warmbloeden. maar warmbloed of koudbloed.. Ik rij met beide prima weg,dus waarom jij niet?
Opvoeding en zelf beleren maakt altijd makkelijker om een dier ongeacht het ras naar je eigen wensen te zetten.

Ik heb 4 maanden geleden een tinkerXkwpn gekregen vader
Kwpn :
romantico
Tinker moeder:belle geloof ik zo uit mijn hoof
Super leuk paard de: gangen,heet,kleur van kwpn
Billen,de rustgevende ogen van een tinker