Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DarkoFoitzik schreef:dat begrijp ik. ik heb moeite met het concept dat je dus volledig je handen naar voor brengt en het conact verbreekt. dit ter controle of het paard op Eigen benen loopt en niet hangt? hierdoor verbreek je dus de verbinding, kort maar het gebeurt.
daarnaast weet ik niet of ik het eens ben met het idee dat het paard onafhankelijk van mij in die houding moet blijven. ja hij moet zacht zijn zonder druk. dat is in mijn ogen niet gelijk aan in die houding blijven.
als een paard in die houding blijft als ik het contact verbreek, is hij in mijn ogen van het bit en klopt er dus iets niet in de basis.
dus het gaat over contact verlies van 1 kant en niet over beide handen naar voor brengen? contact verlies van 1 kant vind ik vrij normaal. ik rijd een paard namelijk diagonal. ik drijf hem van binnen naar buiten en vang hem op de buiten teugel op. hierbij heb ik de binnenteugel om de stelling te bewerkstelligen. heft hij stelling heb ik op de binnen hand inderdaad geen druk en soms zelfs geen contact. dit heft hij namelijk op de buitenteugel waar hij ook aanleuning heeft.
Mooblie schreef:jetm schreef:Volgens mij is de basis een goede relatie met je paard, ook (eerst) op de grond.
En dan ontspanning, dat wijkt al af van het Skala er Ausbildung want daar beginnen ze met takt
Nu ik bijna klaar ben met mijn jaarcursus rechtrichten en technisch rijden is mij eigenlijk pas opgevallen hoe weinig paarden er correct buigen in hun lijf.
Ik kreeg via PB inderdaad ook het Skala er Ausbildung door. Ik had hier nog nooit van gehoord maar vind het heel zeker interessant. Beginnen met de takt vind ik persoonlijk ook een goede, als ik het goed begrijp gaat dit voornamelijk om de balans van het paard en het goede ritme in de gangen? Ik heb hier vluchtig even over gelezen op de wiki. Hoe kijk jij verder aan tegen de Skala er Ausbildung?
bruintje123 schreef:Een paard blijft een paard.
Daarom blijft diezelfde basis gelijk.
Alleen jammer dat we dat nu een jaar of 20 kwijt zijn geweest om weer met beetjes terug te moeten sprokkelen.
Kelly_ann schreef:bruintje123 schreef:Een paard blijft een paard.
Daarom blijft diezelfde basis gelijk.
Alleen jammer dat we dat nu een jaar of 20 kwijt zijn geweest om weer met beetjes terug te moeten sprokkelen.
We? Niet iedereen over een kam gaan scheren hier hé....
DarkoFoitzik schreef:meer de techniek die hier te zien is. https://www.youtube.com/watch?v=jps284rd2DI
hier zie ik veel krabbelende paarden. zelfs highnoon vind ik echt niet fijn vanachter aan het werk.
ik denk dat de aanname fout is dat ene hoog hoofd ook op de achter hand betekent.
DarkoFoitzik schreef:ik vind de bespiering ook zo typisch. dikke onderhals en weinig toplijn. ik zie in die link die ik net poste echt zaken die ik ook bij de modern dressuur zie in beweging. die ik echt zo als fout. alleen niet zo extreem als in de modern dressuur.
Lusitana schreef:
Lusitana schreef:DarkoFoitzik schreef:meer de techniek die hier te zien is. https://www.youtube.com/watch?v=jps284rd2DI
hier zie ik veel krabbelende paarden. zelfs highnoon vind ik echt niet fijn vanachter aan het werk.
ik denk dat de aanname fout is dat ene hoog hoofd ook op de achter hand betekent.DarkoFoitzik schreef:ik vind de bespiering ook zo typisch. dikke onderhals en weinig toplijn. ik zie in die link die ik net poste echt zaken die ik ook bij de modern dressuur zie in beweging. die ik echt zo als fout. alleen niet zo extreem als in de modern dressuur.
Je kijkt hier naar opgerichte paarden.
Er is geen sprake van een dikke onderhals, maar een normale lichte hals in opgerichte houding.
Klopt, een hoog hoofd betekent niet automatisch op de achterhand, een paard kan immers ook hol trekken, maar een paard dat op de achterhand is brengt wel automatisch de hals meer omhoog en dus het hoofd hoger (en de neus komt dan voor de loodlijn). Op het moment dat je het in een krulletje forceert, wordt het zwaar.
Deze demo is om de lichtheid te tonen en dat doen ze prima. Het is een niemandalletje, een pauzenummer, geen clinic ofzo.
Dit heeft verder niets met basis te maken, het is hogeschool, dus het lijkt me slim er niet teveel op in te gaan.
Voor wie zich wil verdiepen in verzameling, goed en fout, kan ik deze pagina van deze site aanraden.