Wat als paardrijden verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3505
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:11

Shirley schreef:
xyzutu2 schreef:
Misschien blijven de grote paardenrassen dan trouwens ook wel bestaan, maar worden ze gewoon steeds kleiner gefokt zodat ze een handzamer formaat krijgen. Dus waar nu paarden steeds groter worden gefokt om lange ruiters af te dekken krijg je dan mini Andalusiers, mini KWPNers, mini Shires enz. Een KWPNertje van 1,10 meter hoog. :)

Een soort levende Schleich verzameling?


Kunstenaar Rien Poortvliet had daar lang geleden al een idee over :D

Afbeelding

Wat heb ik hier vaak over gefantaseerd!

Dee_Es

Berichten: 3681
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:14

Oh als mennen wel mag zou ik absoluut gaan mennen. En ik zou vaker gaan longeren en werken aan de hand (rechtrichten aan de hand e.d.). Ik zou daar dan ook instructie in zoeken want ik vind het wel leuk om fanatiek met mijn paard te werken ook al ben ik geen wedstrijdruiter.

Maar ben stiekem echt heel blij dat een dergelijke wet er niet zomaar zal komen. Ik vind rijden echt de ultieme manier van samenwerking met een paard.

Anoniem

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:16

Er zouden dan ook (meer) dressuurwedstrijden kunnen komen in werken aan de hand en werken aan de lange teugel. Ben benieuwd hoeveel dressuurruiters dan over zouden stappen als het dressuurmatig werken en het competitieelement dus wel behouden blijven, alleen het eropzitten niet meer.

Elisa2

Berichten: 37808
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:20

Grappig onderwerp..ik kan zelf niet meer rijden en ik merk dat ik het toch nog heel leuk vind om met de paarden te werken.

Ik train aan de dubbele longe, doe grondwerk, wandel ernaast..en oke ik stap uit zonder zadel, dat mag dan niet meer.

Ik heb weleens horse agility gedaan en wat was ook super leuk om te doen, dus ik denk dat ik me dan met dat soort dingen bezig zou houden.

link2thepast
Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:22

Dat zou erg goed zijn voor de ponyrassen.... alhoewel..... welke vragen daarna komen.
Overigens gaat er veel land vrijkomen wat we hard nodig hebben voor het bouwen van huizen voor onze kinderen. Die willen namelijk niet allemaal op een flatje gaan wonen. De mensen die het kunnen betalen en echt willen gaan toch wel naar landen toe waar het nog prima kan en mag op de manier die je zelf wilt.

We leven tenslotte in een wereld waar we graag levend gebraden vissen nog leven op het bord hebben om ze leven op te eten.

Ibbel

Berichten: 49258
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:29

Ik vermoed zo dat bij een verbod op alleen rijden precíes hetzelfde gebeurt als op het verbod van 20 jaar geleden op het couperen van staarten van trekpaarden. Dat wordt aan de (rij-)laars gelapt :+
Voor inrijden gaan we een paar maandjes naar het buitenland waar dat gewoon mag, jonge paarden importeren we ook gewoon uit het buitenland waar fokken wel nog mag, we gaan zonodig in het buitenland wedstrijden rijden, waar dat wel nog mag... En verder rijden we hier heerlijk illegaal rond. Net zoals al die Belgen zonder staart hier gewoon open en bloot in de wei staan.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:38

Ik zie een hele subcultuur ontstaan van mensen die stiekem les geven en nemen. Zadels worden verstopt in een goed gecamoufleerde kelder, er staan wat krakkemikkige wagens met tuig om controleurs om de tuin te leiden (als die er al zijn!). Of we gaan bareback rijden, want zadels worden natuurlijk goud waard. Daar ontstaat een bloeiende handel in. Zadelpassers kunnen allemaal een villa in het Gooi kopen. O, en bitloos natuurlijk, want bitten aan de muur valt ook zo op.
Volgens mij wordt het hartstikke gezellig. Niets verbroedert en -zustert zo als stiekem de gevestigde orde onderuit halen.

Anoniem

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:43

Huizen langs de grens worden dan ineens een stuk duurder aangezien ruiters massaal aan de beide kanten van de grens met Duitsland en Belgie zouden gaan wonen omdat daar nog wel gereden mag worden. Alle nu wat marginale grensgebieden worden ineens goud waard. :)

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:45

xxCYNNxx schreef:
_Anneruth schreef:
We hoeven niet accuut te stoppen met rijden, we moeten dan stoppen met fokken heb ik begrepen. Het voorstel zou zijn om het een soort van te laten uitsterven.

Ach zou een prima oplossing zijn als je het echt zou willen verbieden maar eerlijk? Ik kan me er niets bij voorstellen en het zal echt raar zijn. Voor mij persoonlijk? Ik zou het echt verschrikkelijk vinden. Ik kan me geen leven zonder paarden voorstellen.

Het betekent nog al wat voor de economische kant. Hoefsmeden, paardenartsen, fysio's, evenementenorganisatoren, ruitersportwinkels, beroepsruiters, fokkers, instructeurs. Allemaal moeten ze op een andere manier de kost zien te verdienen..

Wat zal het landschap er ook anders uitzien.

Ik weet niet.. het zal niet onmogelijk zijn maar toch.. Bizarre gedachte :-).



Ja en wat daar dan zo ethisch aan is, mag die desbetreffende dierenethicus me wel eens gaan uitleggen. Paardensport moet verboden worden volgens hem, want dat zou niet ethisch verantwoord zijn. Omdat het een dier is met gevoelens en zn eigen behoeftes....maar het is blijkbaar wel ethisch verantwoord om bewust een diersoort uit te laten sterven; want dat stelt hij uiteindelijk voor met zijn toevoeging dat we dan ook moeten stoppen met fokken.


Hij bedoelt het niet helemaal zo: het diersoort hoeft je niet te laten uitsterven maar als je stopt met het fokken van sportpaarden/pony's dan sterft vanzelf de paardensport uit.

Anoniem

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:46

Volgens mij zitten jullie in het verkeerde topic? ;)
Dit staat los van welke dierethicus dan ook. :)

hwn
Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:48

Voor mij zou het eigenlijk wel fijn zijn: hoef ik me niet meer constant te verontschuldigen voor het feit dat ik hier 5 paarden lopen, waarvan er maar ééntje heel af en toe es bereden wordt. Je kan eigenlijk zoveel meer met een paard dan rijden.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:48

Als paardrijden verboden wordt.... dan wordt het een stuk goedkoper om paarden te houden :Y)

Maar paard blijft wel.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:52

Er zou voor mij weinig veranderen. Ik rij nu al amper omdat dat lichamelijk niet meer gaat. Voor vzpaard is dat niet erg, die is toch al een beetje met pensioen en zo dat wat tuttelen vindt ze al gezellig zat (dat neem ik aan, ze staat dan met de oogjes dicht gras te trekken en jaagt nieuwsgierige mormels die te dichtbij komen weg). Scheelt dan wel werk met Ieniemienie, een jong welshding. Die gaat dan alleen voor de kar beleerd worden. En al zou ik wel willen stoppen omdat ik het rijden nou eenmaal toch wel heel erg mis, ik zou het niet kunnen. Té gek met dat spul, alleen al maar paardjes kijken, frutten en op stal hangen vind ik al leuk.

In het algemeen denk ik dat bij een heel verbod er een heleboel paarden zomaar op straat komen te staan, of dat die tuin aan het einde van de weg bij mij (Oostvaardersplassen) ineens meer dan alleen Konikpaardjes heeft staan. Paarden, of eerder pony's en minipaardjes, zullen dan eerder een luxehuisdier worden en ik zie het er dan nog wel van komen dat er dan allerlei rare variaties worden gefokt, wat je ook ziet bij bv kattenrassen. En als er dan teveel dikbilpaardjes of ponietjes met verwrongen koppies rondlopen komt er ook wel een fokverbod en dan zie je alleen nog paarden 'in het wild' en in de dierentuin.

"Wildrijden" lijkt me dan toch lastig, in ieder geval hier en zeker buiten. Weinig plekken waar echt niemand komt waar je dan rustig illegaal op een paard kunt gaan zitten en na een paar keer gelooft niemand meer dat je per ongeluk uit die boom op een paard terecht bent gekomen.
En als zo'n afgelegen louche schuur ineens allerlei volk met strakke broekjes, een leerlucht en een enkele zweep trekt dan oogt dat sowieso wel wat verdacht. :')

Of men gaat massaal koerijden. Als nergens staat dat je ook niet op een koe mag zitten :P . Zie het er nog wel van komen dat vlekkenpaarden immens populair worden. Als je die getooid met hoorns en mobiel-appjes die "moeh" roepen in de verte ziet zouden het toch ook net koeien kunnen wezen. Elegante hoog op de poten staande koeien.
(en nu slaat mijn fantasie op hol, tijd om te stoppen _O- )

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:55

xyzutu2 schreef:
Huizen langs de grens worden dan ineens een stuk duurder aangezien ruiters massaal aan de beide kanten van de grens met Duitsland en Belgie zouden gaan wonen omdat daar nog wel gereden mag worden. Alle nu wat marginale grensgebieden worden ineens goud waard. :)


Mwa, om welke reden zou je nog dichtbij NL willen wonen dan? Nu we het toch over de toekomst hebben, ik voorzie sombere tijden in Europa.

Denk dat ik naar Australië/Nieuw Zeeland ga emigreren en daar beetje cowboy spelen :D

lucky_olleke
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:58

Als paardrijden verboden zou worden, zou ik sowieso mijn paarden houden, maar waarschijnlijk niet rijden wat niet erg is want 1 daarvan is een shetlander waar je toch eigenlijk al niks mee hoeft te doen en ik heb nog een ouder paard die dan prima kan genieten van zijn pensioen.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:00

Dan rijd ik lekker niet, zou voor mij bijzonder weinig veranderen momenteel moet ik zeggen.

Uiteindelijk zou ik dan wellicht wel gaan mennen maar dat zie ik dan wel.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:49

Het paardje blijft en ook ik zou gaan Mennen. Denk wel dat ik dan sowieso uit Nederland ga. Zo fijn vind ik het hier met de kou ook niet. Als alleen paardrijden verboden wordt vind ik dat alles verboden moet worden en niet alleen het rijden dat is hypocriet. Met alles wat we doen leggen we een wil op een dier die daar niet uit zich zelf voor kiest. Daarmee moeten we dan ook alle huisdierenafschaffen, veestapel enz. die hebben er ook niet voor gekozen. Behalve de spinnen enzo die kiezen daar dan wel weer voor. Met ze alle veganist worden, maar pas op soja mag ook niet want dat Schaad ook weer de leef omgeving van onze dieren aan. Alles wat we doen heeft invloed op de gezondheid van de dieren. Ik denk dat we de mensheid maar moeten afschaffen.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 22-08-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:55

xyzutu2 schreef:
Huizen langs de grens worden dan ineens een stuk duurder aangezien ruiters massaal aan de beide kanten van de grens met Duitsland en Belgie zouden gaan wonen omdat daar nog wel gereden mag worden. Alle nu wat marginale grensgebieden worden ineens goud waard. :)


Over welke marginale grensstreken heb je het ? Ik zoek namelijk nog ergens iets niet te duur in zo'n grensstreek ;) Dus alle info welkom ! :D

Ontopic nu. Als erop zitten verboden wordt, zou ik meer tijd over hebben op een dag :+ Blijven hier wel alle 3 aan huis staan, wordt ik maar tuttemie en stalknecht. Grondwerk of mennen begin ik niet meer aan.

pien_2010

Berichten: 43882
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:02

Hier in onze afgelegen groene bubbel zou ik toch nog wel stiekem af en toe rijden. Doe het zo verschrikkelijk graag. Als dat ook niet meer kan, blijven onze paarden bij ons, ze zijn onze vriendjes.
Op één paard kunnen we nu niet rijden want heeft (gelukkig) hoefzweer en toen het zo ernstig leek en we niet wisten hoe en wat, hadden we hier al afgesproken, dat zolang paardje pijnloos leven kan hebben (oortjes staan nog steeds vrolijk en blij) ze wel bij ons blijft ook al zouden we niet niet meer kunnen rijden, hoe erg ik dat ook zou vinden.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:08

Tja, ik rijd op een manege dus daar zou ik dan mee moeten stoppen. Ik zou opzoek gaan naar iets om te mennen of grondwerk te kunnen doen denk ik.

En later, als ze dan zo ver zouden zijn met fokken, een mini Shire kopen :))

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:22

Paarden verkopen! Ik vind ze leuk, maar ik wil wel rijden. Indien mogelijk ga ik naar het buitenlans waar het wel mag. Want als we aan dat soort dingen toe gaan geven, wil ik niet weten hoe het er met andere zaken voorstaat. :+

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:25

Ik zou mooie wandelingen maken <3 ik vind het (buiten) rijden heerlijk en geniet daar intens van maar het is ook het buiten zijn samen met een paard en intens genieten van de omgeving wat het zo mooi maakt voor mij. Ik ben geen wedstrijd ruiter, dus ja, ik zou nog steeds met paarden bezig zijn als ik de mogelijkheid heb. Nu helaas niet :'(

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:27

Ik denk persoonlijk dat paarden dan zeldzaam worden, velen rijden paard om dat ze het leuk vinden, niet omdat ze van paarden houden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:33

BliksemEmiel schreef:
Ik denk persoonlijk dat paarden dan zeldzaam worden, velen rijden paard om dat ze het leuk vinden, niet omdat ze van paarden houden.

Wat een onzin zeg..ik ben dol op mijn paarden en ze hebben een fantastisch leven (24/7 buiten met schuilstal, passende spullen en veel buitenritten en enkel wat basisdressuur voor de gymnastiek. Maar ik ga geen klappen geld betalen als ik een belangrijk deel niet meer kan uitvoeren en dat zijn de buitenritten..Ik wordt gewoon niet gelukkig van grondwerk e.d. Ik noem jou toch ook geen bange softie omdat je blijkbaar dat soort dingen wel leuk vindt.

8nnemiek

Berichten: 43505
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:37

Voor die van mij zou er weinig veranderen, die staan nu ook al dag en nacht te luieren :Y)
Maar ik zou er vast nog wel eens op kruipen af en toe.

Ik denk dat paarden dan gehouden zouden worden zoals we nu ook bv lama's houden.. Gewoon voor de lol, als grasmaaier, misschien hier en daar voor de paardenmelk en hier en daar een fokker die een ras wil behouden.
Ik zou het wel jammer vinden als de weides nog leger zouden worden dan ze nu al zijn. Paarden horen thuis in ons Nederlandse landschap vind ik.