Bakregels irritaties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:25

Ik vind de regels ook zo vaag. Linksom voorang, maar als jij rechtsom galoppeert in en ik draaf heb jij weer?? Volgens mij hanteert iedereen gewoon linksom heeft voorrang. Zo zie ik iemand wel eens rechtsom 'schouderbinnenwaarts' doen, maar dat is van de buitenkant niet te zien.. Dat is lastig, vooral als je gefocusd bent op je paard en je rijd linksom op de hoefslag, dan hou je er minder rekening mee en als het dan al niet duidelijk te zien is

Moonlight17

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:11

Kwam laatst tot de conclusie dat de menners in mijn les ook nog nooit van de snellere gang heeft voorrang. Ik moest zelf elke keer zelf uitwijken. Was niet zo makkelijk, maar nu ben ik in ieder geval er wel van op de hoogte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:50

Dat is ook eerder een manegeregel dan dat hij echt geldt bij alle stallen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:56

Op stallen waar ik bekend ben word er wel onderscheid gemaakt tussen stap en draf/galop, maar niet tussen draf en galop onderling. Iemand die draaft linksom heeft dus voorrang op iemand die galoppeerd rechtsop. Tenzij diegene rechtsom een zijgang doet in galop :+

iw2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:52

Lovas schreef:
De bak regels, de meeste kennen ze wel en houden zich er ook aan.
Maar wat als je met 1 of meerdere mensen in een bak rijd die zich er niet aan houden?

Mij levert het veel irritaties op persoonlijk.. [knip]
Het is echt niet altijd zo, zijn vaak ook hele aardige mensen. :j

Goh..dat klinkt bijna als in het échte leven. :D

Michelle0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:35

GRRRRR kan er echt niet tegen als mensen de regels niet kennen! Vooral veel mensen weten niet dat zijgangen voorrang hebben

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:53

ik snap dit hele gedoe niet op maneges ik heb op verschillende stallen gewerkt waarop we soms met 6 ruiters in de bak reden op jonge paarden hengsten alles door elkaar er waren geen regels in de bak iedereen keek gewoon uit .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:40

Wat het allerbeste werkt is een knalgele poncho aantrekken. Niks geen gezeur met voorrang. Je krijgt alle ruimte want geen paard durft in de buurt te komen.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:27

Het is bij ons op de manege wel eens een dingetje. Maar dat heeft vooral te maken met dat te jonge/onervaren ruitertjes gaan vrijrijden ( die de bakregels dus niet kennen , terwijl de regels er hangen )
De regels bij ons:
Links heeft voorrang, stappen doe je niet op de hoefslag, als iemand priveles heeft heeft diegene ten alle tijden voorrang.
Ik leg de regels meestal gewoon even uit aan de ruitertjes en na een paar keer bijna botsen gaat het dan wel goed, ik probeer in die situaties ook een beetje voor hun uit te kijken.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:31

Ik rijd in een bak bij de vereniging en de meeste regels worden nagegaan en iedereen houd rekening met elkaar behalve 1 vrouw. Erg vervelend ik moet altijd de dijk op en af als ik naar die bak wil en vervolgens stap ik vaak in het bos achter de bak in omdat dat leuker is. Daarna in de bak stap ik een rondje en draaf ik aan, krijg ik te horen dat ik sneu doe omdat ik niet in stap. Terwijl zij altijd bij de wisseling van de les gaat galopperen tussen 10 mensen die rustig aan uit/instappen zijn.

Ook let ze niet op en doet ze gewoon wat ze zelf wilt, gaat er vanuit dat je met haar rekening houd. Heb tijdje terug gezegd van sorry maar door jou kan ik niet prettig rijden en kan ik me niet op mezelf focussen en daarom stop ik nu al zo snel. Op deze manier is het niet leuk. Kreeg een arrogante blik terug maar ben benieuwd of ze zich verbeterd. Rij gelukkig niet zo vaak samen met haar.

RianneS24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:23

Mensen die geen 'deur vrij' roepen op wedstrijd en zonder kijken zo de bak in lopen (terwijl ze anders altijd de grootste bek hebben), mijn motto: Boem is ho :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:27

RianneS24 schreef:
Mensen die geen 'deur vrij' roepen op wedstrijd en zonder kijken zo de bak in lopen (terwijl ze anders altijd de grootste bek hebben), mijn motto: Boem is ho :+

Mensen die wél "Deur Vrij" roepen, zonder eerst te kijken en vervolgens de bak in lopen, terwijl er iemand naast de deur rijdt.. En dan zeggen 'ik zei toch 'deur vrij!'
Ja wat denk je, dat ik in 1 seconde kan verdwijnselen... -O-

Regels suf, helemaal als mensen zich erachter verschuilen....

RianneS24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:29

Cer schreef:
RianneS24 schreef:

Mensen die wél "Deur Vrij" roepen, zonder eerst te kijken en vervolgens de bak in lopen, terwijl er iemand naast de deur rijdt.. En dan zeggen 'ik zei toch 'deur vrij!'
Ja wat denk je, dat ik in 1 seconde kan verdwijnselen... -O-

Regels suf, helemaal als mensen zich erachter verschuilen....

Maar natuurlijk, *hokus pokus poef* en je staat aan de andere kant van de bak :Y)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:34

zelfde met wijken ofzo... bijzondere oefeningen hebben voorrang (ofzoiets)... dus stel je rijdt naast elkaar in een inhalende beweging met genoeg ruimte, op de korte zijde..
Dan komt de buitenste rijder en die denkt "oh ja ik ga zijgangen doen en ik heb voorrang want ik doe iets bijzonders".. en die rijdt dan van buiten naar binnen, de inhaler ondersteboven onder het mom van "ík heb voorrang!"..

echt zo suf... En ik weet zeker dat ook hier op bokt mensen zijn die dat doen, kan niet anders :') en dan ligt het altijd aan de ander...

RianneS24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:37

Heel eerlijk, ja dat heb ik wel eens gehad. Maar toen had ik echt niet door dat ik werd ingehaald :') Supersonische stille pony in galop _O-

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:41

Ik vind mensen die rekening met je willen houden heel vervelend :') want die gaan dingen doen die je niet verwacht. Ben je lekker bezig in een oefening, gaan ze ineens stilstaan. Want ja, ze dachten dat ze dan voor je uitkijken.
Ik hou echt van de bakregels, het zo handig als iedereen zich er aan houdt want dan weet je precies waar je aan toe bent :)

Flloorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:26

Als mensen mij echt gruwelijk in de weg rijden zeg ik er wat van, maar als iemand per ongeluk vergeet voor mij aan de kant te gaan als ik voorrang heb doe ik er niet zo moeilijk over

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:42

Grappig, bij ons waren het voornamelijk de western ruiters die voor problemen zorgden.
Stug doordraven op de rechterhand, grote bek geven aan degene die linksom reed, grote bek geven aan iemand die waagde op 'haar' grote volte te rijden tijdens een les, spinnen terwijl dat uitdrukkelijk verboden was. Ben blij dat ze weg zijn.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:46

Even een vraagje, heeft niet zozeer met het topic te maken maar.

Als iemand op de rechterhand galoppeert en iemand draaft op de linkerhand, wie heeft er voorrang?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:47

Deze problemen blijken dus overal te bestaan. Ik ga meestal nog liever dan in de buitenbak met modder en regen, want door dat gestress kan ik anders niet ontspannen rijden in de binnenbak.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:49

M_nouska schreef:
Even een vraagje, heeft niet zozeer met het topic te maken maar.

Als iemand op de rechterhand galoppeert en iemand draaft op de linkerhand, wie heeft er voorrang?

Ik lees hier dat de snellere gang voorrang heeft, maar dat zal per stal verschillen?

Hoe zit het bij Bokkers eigenlijk met les, heb je voorrang tijdens je les? Bij ons is dit blijkbaar niet het geval (terwijl ik wel altijd voorrang verleen als iemand les heeft)
maar als we buiten de deur gaan lessen geldt die regel weer wel.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:56

Hier hebben privélessen altijd voorrang. Maar dat komt voordat doordat het een manege is en veel kleine beginnertjes privéles hebben. Die kunnen lang niet altijd voor jou aan de kant omdat ze simpelweg nog niet kunnen sturen. Van meer gevorderde ruiters die les hebben wordt wel verwacht dat ze wat meer uitkijken, al hebben die in principe ook nog steeds voorrang.

Stacey82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:47

Veranderingen zijn natuurlijk niet altijd leuk maar met de kleintjes op het oog is dat zeker een must. Niet iedereen is even sociaal

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:57

Hier heeft de les altijd voorrang. Erg fijn bij ruiters zoals ik die wat onzeker zijn en nerveus worden van het gevoel dat ze het ook nog goed moeten voor die andere ruiter.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:15

Oh ja vertel mij wat!

- Stil staan op de hoefslag om gezellig met omstanders te kletsen
- Mest niet opruimen na het rijden
- Hindernissen niet opruimen na het rijden
- Niet roepen als ze over een hindernis gaan (enkel geldig als er geen springles is)
- Blijven stappen op de hoefslag
- Helemaal niet naar anderen kijken die in de bak bezig zijn
- Longeren terwijl anderen aan het rijden zijn

Nu sta ik ergens privé waar bijna alleen maar kinderen zijn of komen om te rijden, maar ook die maak ik de bakregels duidelijk. Op wedstrijd moeten ze zich daar ook aan houden dus dat kan thuis ook. :j