Inrijden op de Herman Koorman-manier

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:10

Volgens mij is er niemand hier die dat zegt?

Azmay
Berichten: 18008
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:22

Ik denk persoonlijk dat het een manier is van schaden van vertrouwen om een paard zo in te rijden en zou hier nooit voor kiezen.
Het is knap wat hij doet en het zal zeker goed werken voor veel paarden maar ik vind het maar niets ;)

Myca

Berichten: 6268
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:28

Ik denk dat mannen als Herman Koorman en Gert Jan vh Hof juist vooral paarden krijgen die door anderen al beschadigd zijn. Het is dan de laatste kans om er nog iets van te maken en daarin doen ze goed werk.

Koper

Berichten: 30533
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:29

Babootje schreef:
Ik ook niet. Ziet er rustig en vriendelijk uit.
Ik zie Gert van t Hof t nog wel es sneller doen. Wat hij ook altijd zegt: iedere x dat t paard er nog niet aan gewend is heeft ie stress. Beter korte stress dan lange stress. En ik moet zeggen dat ik dat ik me daar ook best goed in kan vinden.

Mwah, ik ben meer van de lage stress dan de hoge stress.

Wat een ontzettend braaf paard trouwens.

Liselot

Berichten: 32218
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:34

Ik ken meerdere mensen die hun paarden naar Herman en Gert brengen, thuis nemen ze daar gewoon rustig een maand de tijd voor hoor. En ja, je krijgt als ruiter ook begeleiding.

Ondertussen krijgen ze ook de allergrootste klootzakken waar ik weet niet hoeveel mee aan is gemutst omdat het allemaal met fluwelen handschoentjes moet tegenwoordig

Oh ja, er zit er hier nog eentje in de buurt die stapt gewoon in een stalgang op en gaat dan direct het bos in :D Veel paarden gezien die door hem gedaan zijn en zijn eigenlijk allemaal fijne dieren :j

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:38

Mag ik zeggen dat ik het enorm dozig en gekleurd commentaar vindt? Zo dwing je mensen om een bepaalde mening te ontwikkelen.
Ik vind het er allemaal keurig netjes uitzien.
trouwens, mijn paard komt bij Gert vd Hof vandaan, is daar geboren en het paard is keurig ingereden. Ik deel de mening van Gert, en zo te zien ook deze meneer. Een paard kan beter bokken en dan merken dat het niks oplevert, dan eindeloos voorbereid te worden door iemand die alles langzaam doet en zonder stress, en dan als er toch wat mis gaat, eraf vliegt en ernaast terecht komt. Dan heb je een veel groter probleem denk ik....

Myca

Berichten: 6268
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:47

Welk commentaar vindt jij "enorm dozig en gekleurd" Billy?

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:27

Tja maar niet iedereen heeft zo'n goede zit. Ik zou er ook af vallen bij zulke bokken. Daarom heb ik liever een goed voorbereid paard, wat de kans op zulke boksessies verkleind. En ik ben een scheiterd dus krijgen ze eerst een zak wortelen op voordat ik er op ga :+
Want niet iedereen wilt zn paard wegbrengen naar deze heren.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:33

_suus19_ schreef:
Tja maar niet iedereen heeft zo'n goede zit. Ik zou er ook af vallen bij zulke bokken. Daarom heb ik liever een goed voorbereid paard, wat de kans op zulke boksessies verkleind. En ik ben een scheiterd dus krijgen ze eerst een zak wortelen op voordat ik er op ga :+
Want niet iedereen wilt zn paard wegbrengen naar deze heren.


Nee inderdaad niet iedereen wil zijn paard daar naar toe brengen. Maar ook veel mensen willen dat wel, die stallen lopen niet voor niets super goed.
Ik vind het altijd bijzonder dat de discussie komt van de 'we doen alles op een rustige manier' kant en nooit van de kant van mensen zoals Herman en Gert.
Zoals je zegt, iedereen heeft zijn eigen manier en dat mag gelukkig.
Laat iedereen het dan ook op zijn eigen manier doen zonder elke keer weer een eindeloze discussie te starten.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:47

Myca schreef:
Welk commentaar vindt jij "enorm dozig en gekleurd" Billy?

Er wordt erg de nadruk gelegd op het overdonderen, het gestresste en dat een paard dan natuurlijk gaat bokken als hij voor het eerst een zadel opkrijgt en het steigeren en staken etc.
Mi had dat ook anders verteld kunnen worden, nu wordt het, zeker voor leken, als erg negatief gepresenteerd, terwijl als ik hetzelfde verhaal vertel het heel anders klinkt.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:48

Suelza schreef:
Als het in een keer lukt kan het voor zowel paard als eigenaar efficiƫnt zijn (korte stress piek, lage financiƫn ). Als het niet lukt heb je als eigenaar een giga groot probleem (veel stress, hoge kosten om de boel weer op de rit te krijgen).

Ik snap dat je soms niet anders kan dat de boel uitzitten daar sommige paarden eigenaren (goedbedoeld) een hoop verkeerde gedragingen aanwennen bij het paard, maar toch ben ik van mening (en wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond) dat je op een rustige manier op exact hetzelfde punt/opleidingsniveau uitkomt na 3 maanden training, alleen dat de paarden die langzamer (mogen) leren vele malen minder stress hebben ervaren en de paarden die onder een dergelijke spanningsboog zijn getraind veel meer (en langer) stress signalen afgaven (is getest dmv sensoren, hartslagmetingen en uiterlijke kenmerken zoals gelaatsuitdrukkingen, verhoogde spiertonus etc).

Voor wat het waard is... Ieder zijn eigen keuze hierin


Helemaal mee eens.

Mijn manier zou het niet zijn.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:01

Billy schreef:
Myca schreef:
Welk commentaar vindt jij "enorm dozig en gekleurd" Billy?

Er wordt erg de nadruk gelegd op het overdonderen, het gestresste en dat een paard dan natuurlijk gaat bokken als hij voor het eerst een zadel opkrijgt en het steigeren en staken etc.
Mi had dat ook anders verteld kunnen worden, nu wordt het, zeker voor leken, als erg negatief gepresenteerd, terwijl als ik hetzelfde verhaal vertel het heel anders klinkt.

dit dus.
Je ziet ook vooral leken op dit gebied negatief reageren op deze manier van werken met jonge/stoute paarden.

Mensen met wat meer ervaring met betrekking tot kracht en schade in samenhang met paarden zien wat meer de voordelen voor mens en dier.

Babootje

Berichten: 26591
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:12

_suus19_ schreef:
Tja maar niet iedereen heeft zo'n goede zit. Ik zou er ook af vallen bij zulke bokken. Daarom heb ik liever een goed voorbereid paard, wat de kans op zulke boksessies verkleind. En ik ben een scheiterd dus krijgen ze eerst een zak wortelen op voordat ik er op ga :+
Want niet iedereen wilt zn paard wegbrengen naar deze heren.


Dat geldt misschien voor sommige paarden maar niet voor alle paarden. En het wil ook niet zeggen dat de paarden die Gert of Herman aangeboden krijgen niet voorbereid zijn aan de longe. Dat is maar een aanname.
Sommige paarden bokken, andere steigeren, andere zijn weer schieterig of knijperig en sommige doen helemaal niks als er een ruiter op gaat. Je kunt er niks van zeggen tot het moment dat je erop gaat.
Ik heb ook wel eens gekeken bij Gert, dat er eentje binnenkwam dat je dacht zo dat is een kwaaie. En dan ging hij erop en dan gebeurde er helemaal niks en liep het paard braaf een rondje en deed ie het volgende rondje nog een klein sprongetje ook.

Babootje

Berichten: 26591
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:19

Suelza schreef:
...maar toch ben ik van mening (en wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond) dat je op een rustige manier op exact hetzelfde punt/opleidingsniveau uitkomt na 3 maanden training, alleen dat de paarden die langzamer (mogen) leren vele malen minder stress hebben ervaren en de paarden die onder een dergelijke spanningsboog zijn getraind veel meer (en langer) stress signalen afgaven (is getest dmv sensoren, hartslagmetingen en uiterlijke kenmerken zoals gelaatsuitdrukkingen, verhoogde spiertonus etc).


Nou daar ben ik wel benieuwd naar. Naar dat wetenschappelijk onderzoek. Waar kan ik dat vinden?
Volgens mij is dat namelijk niet gedaan of te doen een echt wetenschappelijk onderzoek met x-aantal paarden met een gelijksoortig karakter, gelijke trainers, en een controlegroep. Zo ja, dan ben ik daar echt benieuwd naar.
Mijn ervaring is juist dat "zachte heelmeesters soms stinkende wonden maken" en daarmee bedoel ik niet dat je je paard moet mishandelen, maar dat Gert en Herman soms paarden aangeboden krijgen die lastig waren en waarmee niet is doorgepakt. En die kunnen dan de rommel opruimen en het paard weer op de rit zetten.

Duhelo

Berichten: 28628
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:36

MAar ik denk dat we het hier nu niet hebben over paarden die verkeerd zadelmak gemaakt zijn of verpest zijn, maar wel over een driejarige die nog niks kon die dan opgepakt wordt.
Bij een dergelijk dier vind ik het onnodig stressvol om hem zo uit de weide te plukken, zadel erop en laat maar uitbokken en dan nog eens een ruiter erop, etc...
Bereid een dergelijk dier zo voor dat hij alles stressloos meemaakt en dan stap je zo op en rij je weg.

een dier dat verknoeid is is een ander verhaal ...

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:37

Ja is jaren geleden onderzoek naar gedaan zou zo naam van onderzoek niet meer weten dus kan je er niet aan helpen.

Vwb zachte heelmeesters, ach ik denk dat je niet ieder paard een dergelijke behandeling hoeft te geven. Ik denk ook niet dat ieder paard er per definitie ernstig door beschadigd. Ik denk alleen dat het in veel gevallen een vrij heftige manier is om op te starten en vraag me af of dit vaak wel echt nodig is. Daarnaast zijn er ook zeker dieren die flapperen met de oren en idd zo weglopen. Dus een ieder moet dit voor zichzelf afwegen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:53

Je kunt het zo zien..

Een paard iedere dag een beetje stress aanbieden gedurende een langere periode
of een paard heeft een keer een rotdag met een hoog piekmoment, maar vanwege die hoge piek
is de stress daarna vele malen kleiner..

voor beide methoden zijn bepaalde paarden waar het beter voor is.. en voor beide methode is wat te zeggen..


wel ben ik het eens met wat iemand eerder zei.. De zijden handschoentjes waardoor alle stress vermeden wordt, dan kan ook averechts werken.. Want als je dan op een gegeven moment denkt dat de situatie veilig is en je paard nooit schrikt of onder de indruk is, zal het maar wel gebeuren.. Je paard is dan gespierder sterker en ontdekt dan het bokken ineens.

Wat dat betreft kan een paard beter goed bokken in het begin en ontdekken dat dat geen oplossing is, met iemand erop die er niet afgaat, of direct er weer op. Je hoeft dat niet uit te lokken of te versterken.. Ene paard knijpt en schiet wat.. een tweede komt omhoog en een derde gaat als een hert door de bak. Maar voor mijn gevoel is het wel belangrijk dat ze dat er in een vroeg stadium uitgooien..

als je kijkt wat de gemiddelde criolo voor de krijgt op zijn/haar dag des doom, dan wordt je helemaal niet vrolijk.. Maar je kunt ook zeggen, ze hebben 1 poedersuiker in hun leven, maar daarmee is het ook klaar.. Niet echt mijn manie, maar ik snap wel dat er iets voor te zeggen is.

Liselot

Berichten: 32218
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:55

Maar wat is hier volgens jou dan zo stressvol aan duhelo? Die 2x 10 seconden bokken? Paard ontspant echt razendsnel en lijkt mij juist veel fijner voor zo'n dier dan 26 keer met een zadel gelongeerd te worden.
Doorgaans stap je bij paarden die op deze manier zadelmak zijn gemaakt de volgende dagen zonder problemen op

Babootje

Berichten: 26591
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:56

Suelza schreef:
Ja is jaren geleden onderzoek naar gedaan zou zo naam van onderzoek niet meer weten dus kan je er niet aan helpen.


Dan moet je er ook niet mee komen. Wil zo'n onderzoek echt "wetenschappelijk" zijn dan moet je - zoals ik al zei - met een x aantal paarden van gelijk karakter, soort en maat, gelijke trainers en een controlegroep ook weer met een x aantal gelijke paarden etc en dat 2 x voor de 2 verschillende methoden.
Ik kan je vertellen dat is niet te doen. Dus een echt wetenschappelijk onderzoek op dat punt bestaat niet.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:57

Babootje schreef:
Suelza schreef:
Ja is jaren geleden onderzoek naar gedaan zou zo naam van onderzoek niet meer weten dus kan je er niet aan helpen.


Dan moet je er ook niet mee komen. Wil zo'n onderzoek echt "wetenschappelijk" zijn dan moet je - zoals ik al zei - met een x aantal paarden van gelijk karakter, soort en maat, gelijke trainers en een controlegroep ook weer met een x aantal gelijke paarden etc en dat 2 x voor de 2 verschillende methoden.
Ik kan je vertellen dat is niet te doen. Dus een echt wetenschappelijk onderzoek op dat punt bestaat niet.


Ik kom er wel mee want dat onderzoek is gedaan. Leef je uit en zoek het op??

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:58

had je het tegen mij Liselot?

Ik vind het filmpje meevallen hoor..
Hij heeft even een stresspiek.

Dit paard is al voorbereid op deze dag.. Het zadel erop plus het erop stappen zijn even stressmomenten.. Maar zoals je zelf zegt, het paard ontspant snel weer..

Het is ook aan de eigenaar van een paard om het dier correct op te voeden en aan te leveren.
Je kunt een dier vooraf al leren hoe hij met nieuwe en rare situaties omgaat..
En in mijn ogen is dat bij dit paard prima gedaan..
Beest heeft karakter, dus hij neemt het niet zomaar..
Maar zodra hij door heeft dat het geen poema op zijn rug is, familie bakkabouters, maar dat het ook niet verdwijnt, ontspant hij netjes.

Liselot

Berichten: 32218
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:03

Nee, had het tegen duhelo, staat ook in mijn post :)

Babootje

Berichten: 26591
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:04

Waarom zou ik dat moeten doen? Jij zegt toch dat het bestaat? Laat maar zien dan.
Als je een beetje weet hoe wetenschappelijk onderzoek in zijn werk gaat, dan moet je toch weten dat een dergelijk onderzoek schier onmogelijk is? Best mogelijk dat er een onderzoek is geweest naar stress bij paarden bij het mak maken. maar geen wetenschappelijk onderzoek naar welke methode het minste stress oplevert en het uiteindelijk beste resultaat. Daar is wel meer voor nodig dan een hartslagmetertje.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:06

Ik laat niets zien, ik meld alleen dat daar jaren geleden onderzoek naar is gedaan. Als je daar het fijne van wilt weten dan moet je het opzoeken. Ik weet wat er in staat dus voel daar nu de behoefte niet voor. Als jij dat wel voelt staat het je vrij om even op onderzoek uit te gaan. Wordt je nooit dommer van. Wie weet wat het je nog meer oplevert!

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Inrijden op de Herman Koorman-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:10

Zwak suelza.... je kunt het onderzoek blijkbaar zelf niet produceren, anders had je het wel gedaan.
Simpel gezegd is het als het aftrekken van een pleister van je huid. Als je het snel doet is het even vervelend n ben je er daarna vanaf, of je doet het heel langzaam en voorzichtig en dan is het veel langer vervelend.....ik weet wel wat ik zou kiezen