Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Babootje schreef:Ik ook niet. Ziet er rustig en vriendelijk uit.
Ik zie Gert van t Hof t nog wel es sneller doen. Wat hij ook altijd zegt: iedere x dat t paard er nog niet aan gewend is heeft ie stress. Beter korte stress dan lange stress. En ik moet zeggen dat ik dat ik me daar ook best goed in kan vinden.
_suus19_ schreef:Tja maar niet iedereen heeft zo'n goede zit. Ik zou er ook af vallen bij zulke bokken. Daarom heb ik liever een goed voorbereid paard, wat de kans op zulke boksessies verkleind. En ik ben een scheiterd dus krijgen ze eerst een zak wortelen op voordat ik er op ga
Want niet iedereen wilt zn paard wegbrengen naar deze heren.
Myca schreef:Welk commentaar vindt jij "enorm dozig en gekleurd" Billy?
Suelza schreef:Als het in een keer lukt kan het voor zowel paard als eigenaar efficiƫnt zijn (korte stress piek, lage financiƫn ). Als het niet lukt heb je als eigenaar een giga groot probleem (veel stress, hoge kosten om de boel weer op de rit te krijgen).
Ik snap dat je soms niet anders kan dat de boel uitzitten daar sommige paarden eigenaren (goedbedoeld) een hoop verkeerde gedragingen aanwennen bij het paard, maar toch ben ik van mening (en wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond) dat je op een rustige manier op exact hetzelfde punt/opleidingsniveau uitkomt na 3 maanden training, alleen dat de paarden die langzamer (mogen) leren vele malen minder stress hebben ervaren en de paarden die onder een dergelijke spanningsboog zijn getraind veel meer (en langer) stress signalen afgaven (is getest dmv sensoren, hartslagmetingen en uiterlijke kenmerken zoals gelaatsuitdrukkingen, verhoogde spiertonus etc).
Voor wat het waard is... Ieder zijn eigen keuze hierin
Billy schreef:Myca schreef:Welk commentaar vindt jij "enorm dozig en gekleurd" Billy?
Er wordt erg de nadruk gelegd op het overdonderen, het gestresste en dat een paard dan natuurlijk gaat bokken als hij voor het eerst een zadel opkrijgt en het steigeren en staken etc.
Mi had dat ook anders verteld kunnen worden, nu wordt het, zeker voor leken, als erg negatief gepresenteerd, terwijl als ik hetzelfde verhaal vertel het heel anders klinkt.
_suus19_ schreef:Tja maar niet iedereen heeft zo'n goede zit. Ik zou er ook af vallen bij zulke bokken. Daarom heb ik liever een goed voorbereid paard, wat de kans op zulke boksessies verkleind. En ik ben een scheiterd dus krijgen ze eerst een zak wortelen op voordat ik er op ga
Want niet iedereen wilt zn paard wegbrengen naar deze heren.
Suelza schreef:...maar toch ben ik van mening (en wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond) dat je op een rustige manier op exact hetzelfde punt/opleidingsniveau uitkomt na 3 maanden training, alleen dat de paarden die langzamer (mogen) leren vele malen minder stress hebben ervaren en de paarden die onder een dergelijke spanningsboog zijn getraind veel meer (en langer) stress signalen afgaven (is getest dmv sensoren, hartslagmetingen en uiterlijke kenmerken zoals gelaatsuitdrukkingen, verhoogde spiertonus etc).
Suelza schreef:Ja is jaren geleden onderzoek naar gedaan zou zo naam van onderzoek niet meer weten dus kan je er niet aan helpen.
Babootje schreef:Suelza schreef:Ja is jaren geleden onderzoek naar gedaan zou zo naam van onderzoek niet meer weten dus kan je er niet aan helpen.
Dan moet je er ook niet mee komen. Wil zo'n onderzoek echt "wetenschappelijk" zijn dan moet je - zoals ik al zei - met een x aantal paarden van gelijk karakter, soort en maat, gelijke trainers en een controlegroep ook weer met een x aantal gelijke paarden etc en dat 2 x voor de 2 verschillende methoden.
Ik kan je vertellen dat is niet te doen. Dus een echt wetenschappelijk onderzoek op dat punt bestaat niet.