Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:54

Shanna schreef:
Dat het in het handboek van het FNRS staat, en het FNRS is volgens mij nog niet gek oud, maakt dat ik het een ''nieuwe'' manier noem.

De FNRS werd in 1930 opgericht :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:01

:oo Zo oud al? Ik heb er pas voor het eerst van gehoord rond 2005 ofzo, toen de maneges overgingen op FNRS proefjes ipv de KNHS proefjes voor onderlinge wedstrijden, en een FNRS paspoort en lidmaatschap verplicht werd gesteld.. :+

Vanaf toen tot 2012/ 2013 ben ik dan ook van de maneges afgegaan, maar omdat er niet aan een lidmaatschap en paspoort te ontkomen is, en we toch graag groepslessen wilden (vriend wilde ook leren paardrijden) hebben we toch een FNRS manege weer uitgezocht. Ze zijn tegenwoordig allemaal FNRS :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-16 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:03

De FNRS is inderdaad al heel erg oud.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:10

Altijd geleerd 1 voet in de beugel te houden. En daarbij de teugels kort/in aanleuning houden. Je loopt ook niet meer risico, tenminste, niet meer risico dan met opstijgen. Dan heb je hetzelfde moment dat je met 1 been in de beugel staat.

Het is voornamelijk, ik weet niet beter, dan dat je dan minder risico loopt om het paard met je been op zijn achterhand te raken waardoor hij kan schrikken en wegschieten. Omdat je in je linkerbeugel staat kan je rechterbeen vrij over de achterhand, hetzelfde met opstijgen. Zal de eerste en de laatste keer niet zijn (mij ook wel gebeurd) dat een paard aan de haal gaat, vooral gevoelige/jonge paarden, doordat je hem op zijn kont raakt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:18

Ik herinner me nu trouwens een incident bij mijn nicht. Paard schoot weg bij het afstappen. Ze heeft een paar meter in volle galop erover gehangen, en is toen gewoon weer oogestapt. Is het probleem als het mis gaat dan niet vooral n issue van balans?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:23

Ik heb geen flauw idee hoe ik het ooit geleerd heb, maar ik houd ook 1 voet in de beugel bij het afstappen. Als ik mijn been over het zadel heb gezwaaid doe ik beide voeten uit de beugels.
Ga morgen eens de andere manier uitproberen, lijkt me heel gek :+ .

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:22

Ik doe het eigenlijk ertussenin, ik ga staan, rechterbeugel uit, en terwijl ik m'n rechterbeen erover zwiep haal ik m'n linkervoet eruit.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:00

Quote: Verder qua veiligheidsbeugels verplichten op manege's:
Ik geef nu ruim 12 jaar les op een manege en het is bij ons nog nooit voorgekomen dat iemand is blijven hangen en meegesleurd is. *klopt af*

Je kunt beter mensen verstandig leren omgaan met paarden dan allerlei veiligheids-attributen eraan knopen en dan niet meer veilig omgaan met het paard zelf. Unquote.

Dit vind ik een rare opmerking. Natuurlijk moet je mensen leren om verstandig met paarden om te gaan, maar dat leer je niet in 10 minuten. Ondertussen kan er van alles verkeerd gaan. En al helemaal met jonge kinderen. Beugels die losschieten als er iets verkeerd gaat, vind ik een eerste vereiste, daar werd 30 jaar geleden bij ons op de manege al op gelet.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:07

Dat een beugelriem los hoort te schieten van de haak is iets dat zeer zeker hoort te kunnen.

Maar wat ik toch wel vaak zie is dat mensen veiligheidsatributen gebruiken en dan hun hersens niet meer gebruiken.
Bvb wel een bodyprotector aan maar dan wel met een fris paard dat een week niet van de box is geweest een buitenrit gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:11

Heb ook geleerd eerst beide voeten uit de stijgbeugel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:16

Ik heb altijd beide voeten uit de beugels gehaald en dan afgestapt. Ik zou zelf nooit 1 voet in de beugel laten zitten met afstappen, vind het toch weer een aardig risico die ik niet zou willen nemen.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:27

Ik haal allebei mijn voeten uit de beugels en zwaai mijn rechterbeen over het zadel heen, glijd dan zo eraf. Heb nog nooit geleerd om 1 voet erin te houden... Bij grote paarden scheur je toch een spier dan ? of als je de grond niet raakt zwiep je onder het paard door en lig je op je rug..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:28

Met een jong paard vind ik het zelfs prettiger om 1 voet in de beugel te houden (totdat beide benen aan 1 kant zijn).
Als het paard dan weg wilt lopen, kan je snel weer gaan zitten doordat je je linker voet nog in de beugel hebt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:07

Ik weet niet precies meer wat ik geleerd heb maar geloof dat ik idd ook rechtervoet uit de beugel doe. Been over kont zwaai, even blijf hangen en dan beide voeten uit de beugel, dan eraf spring.
Idd ook oa door bovengenoemde reden.

Zal morgen die andere manier eens proberen maar lijkt mij heel gek, kun je dan je been nog wel over de kont zwaaien? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:17

Ja hoor, dan doe je eerst beide voeten uit de beugels, dan leun je wat naar voren (zwiept wat makkelijker), been erover zwiepen en je gaat gelijk door naar de grond.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:45

Waar het volgens mij om gaat is dat de stijg beugel nooit zo groot mag zijn dat deze om je voet heen kan schieten in welke situatie dan ook. En dat je veiligheidsclips van je stijgbeugelriemen standaard open staan zodat je ook bij een ouder of slecht onderhouden zadel zeker weet dat de riem eraf gaat als je gewicht naar achteren trekt. Twee zaken waar ik zelf na een aantal vervelende ervaringen nog altijd heel goed op let.
Wat mij betreft mag dit, of het gebruik van veiligheidsbeugels zeker verplicht gesteld worden door iedere erkenende instantie!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 02:04

Ik heb geleerd:
1 teugels in linkerhand nemen en rechter voet uit de beugel
2 rustig been over paard zwaaien en in de handen gaan staan op voor en achterboom
3 linker voet uit de beugel en rustig naar beneden glijden en doorveren in de knieën

Is toch al 40 jaar zo. Met het achttal moest dat ook gelijk en werd er dus door de commandant hardop geteld. Vervolgens moest je naast het hoofd gaan staan met de trensteugel (waar de gesp van rechts kwam) vast met je wijsvinger ertussen. Stangteugel zonder gesp bleef je af.

Pony ruiters hadden kleinere beugels en nooit te paard zonder juiste schoenen. Ook kauwgom en sieraden die konden blijven hangen waren verboden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 02:18

Over het afstijgen:
Ik heb altijd geleerd om eerst de rechtervoet uit de beugel te doen, dan rechterbeen over het zadel zwaaien en benen naast elkaar houden. Dan linker beugel uit en nog leunen op het zadel met armen. Dan rustig laten zakken.

Weet nog wel dat ik net op paardrijden zat, op die manege werd altijd geteld :+ Bij 1 moest iedereen zijn rechterbeugel uit doen. Bij 2 moest iedereen zijn rechterbeen over het zadel zwaaien, linkervoet uit de beugel en dan nog blijven steunen op het zadel. En dan bij 3 rustig op de grond laten zakken. Soms wachtte de instructrice dan iets langer tot ze 3 zei waardoor iedereen veel moeite moest doen om te blijven 'staan' op hun handen haha.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 02-03-16 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel verwijderd op verzoek

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 03:23

Het ongeluk gebeurde terwijl het meisje aan het uitstappen was. Jammer dat de krant dingen weer verdraaid, dat mensen dit klakkeloos overnemen en door dit soort topics toch nog even de "sfeer" gewekt wordt dat het de manege eigenaar zijn schuld is omdat het niet de juiste manier van afstijgen zou zijn geweest.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 03:31

Ik heb dat ook geleerd en dat is dus niet voor niets geweest. Een ieder die op die manier afstijgt loopt gewoon minder risico

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 03:41

Ik ben nu 29 en heb dus ook leren afstijgen dmv 1 voet in de beugel houden toen ik 6 jaar oud was. Er is dus niets nieuws aan want dit is de standaard vanuit de fnrs en geldt dus voor alle bij de fnrs aangesloten maneges

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 06:10

[quote="Celine_Famke"]Vrouw van mijn moeders werk heeft het ongeluk zien gebeuren (haar dochter reed op dat moment in een andere bak in een les).
Meisje was niet aan het afstijgen. En ze had haar voeten niet in de stijgbeugels, maar in de beugelriemen.
Tenminste, dat is wat zij verteld heeft. Ik heb het zelf (gelukkig) niet zien gebeuren, dus kan natuurlijk niets met zekerheid zeggen.
Pff, blijft een vreselijk ongeluk! Gaat geen dag voorbij dat ik er niet aan denk. Zo dichtbij!

Als dit t geval was vind ik t wel een kwalijke zaak..Nooit voeten in stijgbeugelriemen plaatsen, door de ligging van de knieën druk je de " ruimte" in de beugelriem ook nog eens dicht!! Het verbaasd me altijd dat vaak op maneges de beugels niet kort genoeg kunnen worden gemaakt..Een gaatjestang kost toch zeker niks. Dit valt voor mij onder de noemer gemakzucht. Altijd de veiligheidsclip waar de riemen aan bevestigd zijn open laten staan!
Een ongeluk zit in een klein hoekje blijkt maar weer.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:26

Heeft niets met de manege te maken, wat ik gelezen heb was het een 'eigen' pony (van een nicht). Zo ja, dan dus ook met eigen harnachement.

Anne-GTI, precies, met de viertallen en achttallen moest je op wedstrijd nog afstijgen en dat moest zeker op de wijze zoals jij het beschrijft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:46

daffie1986 schreef:
Het ongeluk gebeurde terwijl het meisje aan het uitstappen was. Jammer dat de krant dingen weer verdraaid, dat mensen dit klakkeloos overnemen en door dit soort topics toch nog even de "sfeer" gewekt wordt dat het de manege eigenaar zijn schuld is omdat het niet de juiste manier van afstijgen zou zijn geweest.

Ik heb gisteren al op de OP getemd.
Maar daar alleen de vraag laten staan: Hoe stappen jullie af?
Blijkt een erg ingewikkelde aanpassing te zijn.
Persoonlijk kan ik er ook niet zo goed tegen dat deze onwaarheden nu gekoppeld worden aan de discussie afstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:16

Jullie leggen er nu zelf de nadruk op he, ik gebruik het verhaal als voorbeeld, dit topic staat verder los van dat meisje en haar ongeluk, en dit topic gaat ook niet enkel over de vraag "hoe stappen jullie af".

Dit topic gaat over hoe heb je leren afstappen, wat is daar de filosofie achter, en waarom wordt de (in mijn ogen) gevaarlijke manier juist aangeleerd tegenwoordig? Wat is daar de filosofie achter?

Ik heb leren afstappen door eerst beide voeten uit de beugels te doen, juist om het verhaal/ de situatie uit de openingspost te voorkomen.

Ik heb geleerd dat als je afstapt op de door fnrs-beschreven manier, dat dat dan gruwelijk fout kan gaan met situaties als uit de openingspost tot gevolg.