anneliesdj schreef:Je gaf zelf aan dat het kind 6 jaar was, die heeft niet het inschattingsvermogen om te zien wat er met jouw hond gebeurt en zeker niet als die tegelijk ook haar pony moet rijden en andere mensen in de gaten moet houden.
Maar als kind niet het inschattingsvermogen heeft om goed met een drukke, veranderende omgeving om te gaan, dan hoort ze daar toch ook niet op die manier te rijden?
Op 1.5 meter langs een hond rijden is niet heel handig, maar er zijn ook genoeg mensen en kinderen die bang zijn van paarden en een shetlander op 1.5 meter best spannend vinden. Ik vind dat dus, ongeacht de hond, idd best vlak langs iemand rijden en niet heel handig als dat door iemand gedaan wordt die zeker weten de situatie niet zo inschat.
Ik vind absoluut dat mensen hun hond onder controle moeten houden, en die op tijd bij zich moeten roepen en/of aanlijnen om bepaalde situaties te voorkomen, maar dat geldt imo net zo goed andersom.
Een kind wat bepaalde dingen niet in kan schatten, en te jong is of niet goed genoeg kan rijden om haar pony in de meeste gevallen onder controle te houden, hoort niet los op een pony in een openbaar gebied rond te rijden.
Een hond die niet goed luistert hou je aangelijnd of neem je uberhaupt niet mee naar zo'n plek, een paard wat niet goed onder controle is hoort daar ook niet thuis. Een hond waarvan je niet weet hoe die op paarden reageert hou je daar uit de buurt, en een paard waarvan je niet weet hoe die op honden reageert ga je neem ik aan niet zomaar in een losloopgebied mee rijden.
Ik vind dus in dit geval zowel de hondeneigenaren (hond op tijd terugroepen) als de vader (kind los op pony laten rijden in ongeschikte situatie) fout. Maar ik vind het vooral sneu voor het meisje. Die heeft nu een nare ervaring die totaal niet nodig was geweest, en ik hoop dat ze er verder geen angst aan overhoudt.