Zonder zadel, slecht? (Inclusief aanvulling of course)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:49

xniieeenke schreef:
Dit is inderdaad een hele slimme, gewoon je houding aanpassen. Maar, alsnog zitten jouw zitbeentjes wel in de rug te porren tenzij je helemaal op je buik/rug wil liggen :Y)

Bij mij niet hoor, voor goed rijden moet je je bekken kunnen kantelen en das wat anders dan op je buik / rug liggen, dat is je rug verschuiven.

Zonder zadel rij je heel anders, dan met zadel maar ik heb nog nooit een geraamte met zitbeentes op een paard zien rijden, er zit altijd iets tussen.
Maar dan is het contact wederzijds, als het paard druk op een plek voelt, voel je dat zelf ook echt wel. Paard duwt ook terug namelijk, het contact is wederzijds.
En daarin zit erg veel verschil, dat mis je met een zadel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:56

xniieeenke schreef:
Eileen_ nee in een hokje staan is niet goed, maar niemand zegt ook dat ik dat doe. 24/7 buiten met schuilstal is natuurlijk heel fijn.
Waarom denk je zo over 't zadel?

Rijden en houden van paarden is nou eenmaal onnatuurlijk, maar als je het doet, doe het dan goed; met zadel.

Ik zeg ook niet dat jíj dat doet. Maar t gebeurt wel veel. Eigenlijk t meerendeel van de paarden in Nederland staan in een stal. Misschien niet dag en nacht, maar wel vaak in de nacht.
Waarom denk ik hoe over het zadel? Ik denk niet dat een zadel heilig is. Bedoel je dat?
Doe het dan goed... haha ik ben dan toch echt wel een slechte ruiter dan. Ik rij bareback, gooi op meerdere paarden hetzelfde zadel, rij met bit (soms zelfs een shank..), rij soms met sporen, zit vaak meer dan 4 uur achter elkaar in het zadel, paarden staan soms zelfs hele dag met zadel op, paarden hier staan buiten zelfs als t -40 is.
Ben wel een dierenbeul dan ey dat ik daar aan mee werk :D
Wel gek dan dat de paarden hier zo oud worden (we hadden 3 boven de 30. 1 was zelfs 38, maar helaas moeten schieten omdat de winter te koud voor ze worden). En geen van de paarden hebben rugproblemen!!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 19:58

Eileen_ schreef:
xniieeenke schreef:
Eileen_ nee in een hokje staan is niet goed, maar niemand zegt ook dat ik dat doe. 24/7 buiten met schuilstal is natuurlijk heel fijn.
Waarom denk je zo over 't zadel?

Rijden en houden van paarden is nou eenmaal onnatuurlijk, maar als je het doet, doe het dan goed; met zadel.

Ik zeg ook niet dat jíj dat doet. Maar t gebeurt wel veel. Eigenlijk t meerendeel van de paarden in Nederland staan in een stal. Misschien niet dag en nacht, maar wel vaak in de nacht.
Waarom denk ik hoe over het zadel? Ik denk niet dat een zadel heilig is. Bedoel je dat?
Doe het dan goed... haha ik ben dan toch echt wel een slechte ruiter dan. Ik rij bareback, gooi op meerdere paarden hetzelfde zadel, rij met bit (soms zelfs een shank..), rij soms met sporen, zit vaak meer dan 4 uur achter elkaar in het zadel, paarden staan soms zelfs hele dag met zadel op, paarden hier staan buiten zelfs als t -40 is.
Ben wel een dierenbeul dan ey dat ik daar aan mee werk :D
Wel gek dan dat de paarden hier zo oud worden (we hadden 3 boven de 30. 1 was zelfs 38, maar helaas moeten schieten omdat de winter te koud voor ze worden). En geen van de paarden hebben rugproblemen!!

Ik zeg juist dat met zadel goed is hoor, weet niet wat je nu bedoelt haha
Heb ook niks tegen bit en sporen trouwens als je ze maar goed weet te gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:01

NatasjavE schreef:
pmarena schreef:
Het probleem is alleen dat vaak tijdens onderzoeken, deze randvoorwaarden niet helemaal gelijk op gaan :)

Bij dat boom versus boomloos / BBP gebeuren heb je bvb. meestal al te maken met ruiters die al jaren op boomzadels rondrijden. Dat zijn ze gewend. En voor de test worden ze dan ineens op andere spulletjes gezet, waar ze dan vaak toch een beetje onwennig op zitten en waardoor het test-resultaat beïnvloed wordt.

Of men neemt wel de moeite om het boomzadel even goed af te stellen / op maat te maken, maar kwakt er zo maar een boomloos zadel op zonder daar ook even de juiste afstelling in te zoeken.

Of men scheert alles makkelijk over 1 kam, "boomloos" bestaat niet, er zijn zo ontzettend veel varianten die totaal anders in elkaar zitten en totaal anders werken...

Er mist gewoon een stukje nuance vaak dat wèl belangrijk om de juiste conclusie er aan te hangen voor gebruik in de praktijk :)

Wat ik gezien heb op een clinic was een drukpunten onderzoek met mensen in hun eigen zadel.
De drukpunten bij de boomloze zadels waren iedere keer hoger dan bij de boomzadels.

Uiteraard was dat geen wetenschappelijk onderzoek. Maar het ging wel om mensen die gewent waren boomloos te rijden.

Dat zijn inderdaad ook interessante dingen :j

Het is wel grappig dat ik toch regelmatig mails ontvang van mensen die heel blij verrast zijn dat uit "drukpunten onderzoek" hun goede kwaliteit boomloosje beter scoorde dan diverse (aangemeten) boomzadels...terwijl eigenlijk niemand van de groep dat dan verwacht had en ze bijna handenwrijvend klaar zitten om te zien hoe slecht "dat boomloos" wel niet zal gaan scoren omdat ze denken dat een zadelboom het allemaal wel beter kan :)

De crux zit hem in dat "goed passend" van een zadelboom, dat is zó lastig voor elkaar te krijgen... en vooral ook te houden :=

Je bent zó ontzettend afhankelijk van je zadelmaker daarvoor.
En wie gaat er nu elke paar maanden zijn boomzadel door laten meten, dat doe je ook niet....

Waardoor de kans groot is dat die boom juist ergens drukt, knijpt, bridged en dan veroorzaakt die juist ellende. Het blijft gewoon een heel erg grijs gebied en niet heel zwart-wit dat het 1 of ander altijd het beste is...in de praktijk :)