Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:33

hackny schreef:
madelein schreef:
Mijn bolle is te rijden met alleen een touw om zijn nek, en als de frisheid eruit is kan ik zelfs zonder touw rijden. Alleen het halthouden is dan lastiger, daar zijn we nog mee aan het werk.
Onder het zadel is mijn ook enorm licht op de hulpen, wel een noodzaak om zonder toeters en bellen ook te kunnen rijden en controle te houden.
Ik rijd regelmatig met alleen een touwhalster door het bos of strand, en dan zit het touwhalster er puur om voor de veiligheid, voor onvoorziene omstandigheden. Die heb je buiten nou eenmaal meer als thuis. Zonder zadel zou makkelijk kunnen buiten maar vind ik zelf niet lekker zitten, en mijn paardje vind mijn botjes ook niet zo leuk voor zolang op z'n rug denk ik.

ook al zo knap respect dat je zo rijd!
en goed dat je ook meer bent van zonder hulpmiddelen rijden

Op zich is het een kwestie van je paard goed opleiden.
En idd zo min mogelijk hulpmiddelen. Ik ben op springconcours altijd de enige die zonder zweep, sporen en martingaal rijdt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:36

hackny schreef:
Persevero schreef:
ja dat kan wel ben er van overtuigd dat het zelfs bij elk paard kan.
ben meer naar het western gaan kijken en Ik rij wel met zadel en hoofdstel, maar absoluut niet om controle uit te oefenen. sterker nog wanneer ik erop zit hangen de teugels los, en ik zal niet eerder 2 teugels tegelijk oppakken zolang hij nog niet alle beginselen van het sturen ed er perfect op heeft zitten.

ook zo goed
jeetje wat een goeie ruiters komen hier voorbij met goeie idee over mijn onderwerp

Mja soms is het ook kwestie van erachter komen. Ik rij engels en probeer ook echt serieus op niveau te komen. Maar ik liep tegen zo veel dingen aan. en veel instructrices konden mij geen antwoorden geven. Hoe vaak hoor je niet halve ophouding, nog een halve ophouding.... Ik zie niets veranderen langs de zijlijn hoor!!
het valt me ook op dat veel mensen dingen voor waar aannemen bij instructrices. Ze vragen nooit door tot de kern. En als je echt blijft doorvragen dan lijkt 95% van de instructrices je geen antwoorden meer te kunnen geven of ze raken geïrriteerd, nemen een standpunt in en hebben geen begrip voor jou idee.
ik kocht een nieuw paard weer en wilde het gewoon goed doen. hij was met zadelmak maken echt een stuk duidelijker dat hij het allemaal niet snapte. Wij zijn toen helemaal overnieuw begonnen

madelein

Re: Paard is wel of niet te rijden zonder alles erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:41

@persevero: herkenbaar verhaal :). Ik krijg standaard op dressuur wedstrijden te horen dat mijn paard te gevoelig is en ik hem botter moet rijden. Mijn teugels hangen vaak in lichte boogjes ook al zijn ze op maat, hij is gewoon op 2 pinken te rijden. Omgekeerde wereld naar mijn idee, je paard bot rijden om aan het, voor de jury, ideale plaatje te voldoen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:48

madelein schreef:
@persevero: herkenbaar verhaal :). Ik krijg standaard op dressuur wedstrijden te horen dat mijn paard te gevoelig is en ik hem botter moet rijden. Mijn teugels hangen vaak in lichte boogjes ook al zijn ze op maat, hij is gewoon op 2 pinken te rijden. Omgekeerde wereld naar mijn idee, je paard bot rijden om aan het, voor de jury, ideale plaatje te voldoen.

ja belachelijk! Ik ben ook helemaal om, blijf ook gewoon Engels rijden maar wel op mijn manier. laat mensen maar lachen dat ik nog steeds in de basis aan het klooien ben. ik heb zomenteen een paard wat geen verlatingsangst heeft, braaf bij me blijft staan en op mij blijft letten in welke situatie dan ook. Ik hoef hem niet onder controle te houden dat doet hij zelf wel. Sterker nog dat begint hij nu al te doen.
En dat voor een 4 jarige kwpn hengst tussen de zogenaamde "hete kijkerige" merries.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:21

@Madelein @Persevero zo waar wat jullie zeggen!
ik heb eens gehoord van een instructrice dat iemand uit mijn les het paard wat ze reed
zijn maag moest fijnknijpen en met langere sporen moest gaan rijden omdat ze volgens
de instructrice " er niet goed bij kon en de ze er zo beter bij kon "
en dat terwijl hij al super goed liep... steeds is het maar met martelen of wat dan ook
het lieve respectvolle rijden samen met je paard is al heel ver weg in deze tijd van het jaar lijkt het wel!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:53

Persevero schreef:
madelein schreef:

ja belachelijk! Ik ben ook helemaal om, blijf ook gewoon Engels rijden maar wel op mijn manier. laat mensen maar lachen dat ik nog steeds in de basis aan het klooien ben. ik heb zomenteen een paard wat geen verlatingsangst heeft, braaf bij me blijft staan en op mij blijft letten in welke situatie dan ook. Ik hoef hem niet onder controle te houden dat doet hij zelf wel. Sterker nog dat begint hij nu al te doen.
En dat voor een 4 jarige kwpn hengst tussen de zogenaamde "hete kijkerige" merries.

Zo is het! Idd doen waar jij je goed bij voelt!
Ik heb dat ook zo gedaan en heb nu een onwijs brave ruin die gewoon naast me blijft staan op wedstrijd of in het bos als ik z'n hoofdstel uit doe of zo, en als een hond achter me aan loopt de trailer op. Ik zie mensen soms zo kloten... Ongelofelijk.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:06

en nog meer mensen die hier hun eigen idee of mening over hebben?
ik hoor hem graag!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:14

Ik ben ervoor om een paar zoveel mogelijk te leren, dus ook zadel en hoofdstel. Wel vind ik het een goeie om paarden eerst zadelmak te maken aan een halster/kaptoom. Bitloos inrijden lijkt me ook prima, maar nogmaals, je wilt een paard toch zoveel en zo breed mogelijk opleiden, dus ik zou persoonlijk met bit inrijden en daarna overstappen op bitloos (of andersom, maar daar heb ik geen ervaring mee). En hoe je dan vervolgens met je teugelvoering omgaat vind ik een hele andere discussie, maar het paard moet niet raar gaan opkijken van lichte druk in de mond imo.
Zonder zadel inrijden/zadelmak maken vind ik dan weer geen goed plan, het is belangrijk dat een paard goede, rustige ervaringen krijgt met het rijden, en stel hij schrikt met het zadelmak maken ergens van dan lig je er zonder zadel veel sneller af, wat voor een paard ook weer schrikken is en dus een negatieve ervaring.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:43

Ilse_123 schreef:
Ik ben ervoor om een paar zoveel mogelijk te leren, dus ook zadel en hoofdstel. Wel vind ik het een goeie om paarden eerst zadelmak te maken aan een halster/kaptoom. Bitloos inrijden lijkt me ook prima, maar nogmaals, je wilt een paard toch zoveel en zo breed mogelijk opleiden, dus ik zou persoonlijk met bit inrijden en daarna overstappen op bitloos (of andersom, maar daar heb ik geen ervaring mee). En hoe je dan vervolgens met je teugelvoering omgaat vind ik een hele andere discussie, maar het paard moet niet raar gaan opkijken van lichte druk in de mond imo.
Zonder zadel inrijden/zadelmak maken vind ik dan weer geen goed plan, het is belangrijk dat een paard goede, rustige ervaringen krijgt met het rijden, en stel hij schrikt met het zadelmak maken ergens van dan lig je er zonder zadel veel sneller af, wat voor een paard ook weer schrikken is en dus een negatieve ervaring.

ook een goede mening en idee hierover!
dat laatste ben ik met je eens
bedankt voor je reactie

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:40

Als mijn pony schrok met inrijden (zonder zadel) en opzij sprong of dit wilde doen voelde hij me glijden en stond weer stil.

Eraf vallen kan ook met zadel gebeuren en hoeft zonder niet perse een negatieve ervaring te zijn voor het paard. Ik denk eerder dat het een negatievere ervaring is als de ruiter met zadel kostte wat het kost wil blijven zitten en al stuiterend/klemmend en wat nog meer door de bak gaat... Maar dit kan natuurlijk ook zonder zadel (al lig je er dan sneller naast ;-) ) en zonder zadel is toch minder goed voor de rug.

Ik vind het positief om zonder zadel te beginnen, je voelt je paard echt veel beter aan en je paard jou ook. Nogmaals, het ligt aan het paard en de ruiter.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:08

flavlip schreef:
Als mijn pony schrok met inrijden (zonder zadel) en opzij sprong of dit wilde doen voelde hij me glijden en stond weer stil.

Eraf vallen kan ook met zadel gebeuren en hoeft zonder niet perse een negatieve ervaring te zijn voor het paard. Ik denk eerder dat het een negatievere ervaring is als de ruiter met zadel kostte wat het kost wil blijven zitten en al stuiterend/klemmend en wat nog meer door de bak gaat... Maar dit kan natuurlijk ook zonder zadel (al lig je er dan sneller naast ;-) ) en zonder zadel is toch minder goed voor de rug.

Ik vind het positief om zonder zadel te beginnen, je voelt je paard echt veel beter aan en je paard jou ook. Nogmaals, het ligt aan het paard en de ruiter.

mee eens, sterker nog. ik ga er niet eerder op zitten dan dat ik weet dat het paard al eerst 10 dingen geaccepteerd heeft.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:17

Als je wilt verongelukken dan moet je een paard zonder harnachement africhten. De eerste keer erop heb ik wel eens gedaan zonder zadel, maar dat alleen met een hele brave. Maar zonder iets om het hoofd doorrijden zou ik zeker niet doen met een groen paard.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:23

Change3x schreef:
Als je wilt verongelukken dan moet je een paard zonder harnachement africhten. De eerste keer erop heb ik wel eens gedaan zonder zadel, maar dat alleen met een hele brave. Maar zonder iets om het hoofd doorrijden zou ik zeker niet doen met een groen paard.

waarom omdat hij gelijk snapt dat hij om moet draaien of stoppen als jij aan de teugels trekt? ik hou mijn paard niet onder controle, ik zorg dat hij begrijpt wat ik wil en mee wil werken

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 12:18

En wat vinden jullie van het idee om de meest stoutste of meest moeilijke pony of paard
te rijden zonder hulpmiddelen eigelijk?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:29

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:53

Ilse_123 schreef:

Ik heb het juist andersom gedaan. met kaptoom ingereden omdat je op dat moment alleen op zoek bent naar een rem. Als hij er dan vandoor zou zijn gegaan zou hij alleen druk op zijn neus krijgen en die kende hij al heel goed van het geleid worden aan een halster. Dat zou dan dus geen reden voor paniek zijn.
Na een paar keer kun je dan denken aan sturen maar voor dat eerste grove stuurwerk is een kaptoom meer dan zat. Zadelloos inrijden geeft mij te veel storing op de lijn als ze een keer geen balans hebben of weg schieten. Dan ga ik in mijn balans te veel storing veroorzaken. Tenzij je het talent van een doorgewinterde indiaan hebt?
Toen mijn paard dan snapt dat het oke is dat ik op hem zit en hij grofweg het idee snapt dat we dan rondjes gaan lopen op mijn initiatief heb ik er pas een bit in gehangen voor de eerste verfijning.

Daarbij is een jong paard nog heel erg op zoek om jou te begrijpen. Dan kan een tik met een zweep gewoon heel verhelderend werken. aaaaah ik moet vooruit als jij tegen mij stap zegt en mij aanraakt met je been :)* en dan wordt ik beloond. :)* Paard blij omdat hij weer een puzel opgelost heeft.
je maakt een paard namelijk helemaal niet blij met een spelletje raden maar. En dat krijg je al snel met optomingloos inrijden tenzij je gezegd bent met een uber talent....
Ik niet iig.

verahors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:23

Volgens mijn hangt het van paard tot paard af.
Bij sommigen zal het makkelijker zijn dan bij anderen om hen dit aan te leren. Bij goentjes zou ik het persoonlijk zelf niet proberen. Bij sommigen paarden zal het ook een hele klus worden om hen dit aan te leren. Ikzelf rijd meestal met tuig, soms zonder zadel maar nooit zonder tuig, omdat ik hier niet echt behoefte aan heb.
Wat Pol zegt, klopt ook helemaal.^^

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:36

Mijn Bonte Jaopie is geen makkelijke jongen, maar na het rijden haal ik zijn zadel er af, vliegen-of andere deken op (hoofdstel met bit nog in), en rijd ik hem zo terug naar z'n wei.
Ik geef toe dat ik dat zónder hoofdstel niet zo gauw zal proberen, hoewel ik dat ook wel eens heb gedaan.
Mijn jonge merrie Khavanna "moet" misschien verder opgeleid zonder bit, daar zij extreem lastig is aan/rond haar hoofd, en een bit inkrijgen vrijwel ondoenlijk is. Momenteel wordt ze verder opgeleerd met een bitloze Micklem, het idee is er wel om op den duur een bitje er weer eens in te proberen, want ik ben er ook geen fan van, een groentje bitloos te beleren.
Maar dat moeten we nog mettertijd verder bekijken... ik denk ook dat het enorm verschilt bij ieder individueel paard.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:47

Als je er geïnteresseerd in bent is het Island Project van Emma Massingale wellicht leuk om op te zoeken (ook te vinden op haar facebookpagina: https://www.facebook.com/emmamassingale?fref=ts)
Ze is afgelopen zomer een poosje op een onbewoond eiland geweest om daar twee van haar Connemara's daar het begin van het rijden aan te leren compleet in vrijheid. :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:59

hackny schreef:
En wat vinden jullie van het idee om de meest stoutste of meest moeilijke pony of paard

Sowieso lijkt het me handig om ervoor te zorgen dat je paard in het grondwerk braaf is voor je erop gaat. Het zadelmak maken en beleren is dan meer een logische stap in het werk wat je paard al gewend is, in plaats van ik kwak er nu iemand op en wees maar braaf.
Verder vind ik tijd een belangrijke factor. Ik ben met die van mij zijn complete 2e jaar bezig geweest met grondwerk. Wandelen aan de hand, licht longeerwerk en dubbele lijnen. Af en toe een singel erop en op een gegeven moment een zadel. Met 2.5 rubber bitje erin. Toen hij 3 was kon ik er zo op springen, hij was immers volledig gewend aan het feit dat ik iets met hem deed, en het vertrouwen was er bij allebei voor 100%.
Ik snap soms niet dat mensen denken een groen paard binnen 3 mnd zadelmak te krijgen, zonder hem te breken.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:02

terpentijn schreef:
Mijn Bonte Jaopie is geen makkelijke jongen, maar na het rijden haal ik zijn zadel er af, vliegen-of andere deken op (hoofdstel met bit nog in), en rijd ik hem zo terug naar z'n wei.
Ik geef toe dat ik dat zónder hoofdstel niet zo gauw zal proberen, hoewel ik dat ook wel eens heb gedaan.
Mijn jonge merrie Khavanna "moet" misschien verder opgeleid zonder bit, daar zij extreem lastig is aan/rond haar hoofd, en een bit inkrijgen vrijwel ondoenlijk is. Momenteel wordt ze verder opgeleerd met een bitloze Micklem, het idee is er wel om op den duur een bitje er weer eens in te proberen, want ik ben er ook geen fan van, een groentje bitloos te beleren.
Maar dat moeten we nog mettertijd verder bekijken... ik denk ook dat het enorm verschilt bij ieder individueel paard.

Heb je wel eens geprobeerd je eerst te focussen op het probleem van het hoofd? Zonder er gelijk een bit in te willen hangen? Dus met halster net zo lang oefenen tot ze haar hoofd wil geven en niet meer in paniek raakt.
Bij paarden die moeite hebben met het bit zelf wil het wel eens helpen om ze een paar keer per dag het bitje in te doen, en deze gewoon te laten zitten een uur of zo. Paardje wel goed in de gaten houden dan natuurlijk, dat ze nergens achter blijft hangen of zo. Rubber bitje vinden ze vaak wel lekker om op te kauwen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:07

Ik geloof dat een paard prima met alleen een neckrope te rijden valt, in een bak, op de straat, en dat dit nog altijd veilig is/kan zijn. Maar ik denk niet dat het bevordelijk is voor de rug om te vaak zadelloos te gaan rijden. :)

edit: Ik ben overigens van mening dat het gebruik van hulpteugels over het algemeen symptoom bestrijding is ipv rijtechnisch het probleem aan te pakken (mits het gedrag niet voortkomt vanuit medische redenen natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 25-09-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:26

hackny schreef:

Het lijkt me erg handig om te zorgen dat die stoute pony of lastig paard eerst eens op de grond netjes is. Niet meer stout/moeilijk is voordat je erop gaat zitten.

Gaan rijden op een paard waarvan je vooraf al weet dat het ernstig mis kan gaan, die kans erg groot is/zeer waarschijnlijk is, vind ik gewoon niet zo slim. Met of zonder hulpmiddelen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:30

terpentijn schreef:

Grappig, ik ben dan weer een groot voorstander van groentjes bitloos beleren en het bit pas erbij te pakken als het paard snapt hoe alles werkt. Het bit dus enkel als verfijningsmiddel en niet als controle middel.
Zeker bij jonge paarden ben ik geen fan van bitten omdat er nog zoveel in die mond gebeurd, heb liever dat dat allemaal achter de rug is voordat er een bit in gaat zodat er geen onbedoelde mindere ervaringen zijn.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ach, zolang men maar goed met het dier omgaat, het welzijn voorop heeft staan is voor alles wel wat te zeggen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:06

@ terpetijn kun je onderbouwen waarom je geen fan bent van bitloos beleren?