Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpleman schreef:Mijn teugels hangen niet licht door, daar zorgt het paard voor, dit houdt contact, aanleuning.
Ze hebben géén mechanische werking tot het moment dat het paard vraagt er tegen in te mogen komen om zich zijn inspanning te kunnen vergemakkelijken.
Dat laat ik gebeuren of niet door niet of wel zacht weerstand te bieden aan de druk die het PAARD nu uitoefent.
Sizzle schreef:Xavier, voor het welzijn van paard moet het hoe dan ook zo licht mogenlijk zijn.
Met je gewicht in de teugels hangen heeft niets met aanleuning te maken, dat is gewoon de handrem erop houden.
De klassieke meesters zullen ook niet snel de teugels volledig hebben laten vieren in uitgestrekte gangen aangezien gevoelige paarden angstig kunnen reageren op het klapperen van de teugels, helemaal als daar een scharen bit aan vast zit. In de verzameling waar weining gebeurd kwa tempo kun je rustig gebruik maken van slechts het gewicht van de teugel om daat je vinger gevoel in door te geven als een dun electriciteitsdraadje.
Ik geloof nooit dat iemand zal zeggen dat dat fout is.
Echter is een duidelijk zichtbaar boogje in de dresuurproef niet gewenst, je kunt wel gewoon het contact licht houden als je dat wenst. Wat je thuis of met losrijden doet zal de jury een worst zijn.
Simpleman schreef:Eén uiterst belangrijk punt wordt telkens over het hoofd gezien wanneer men de aanleuning zo licht wil laten zijn als geen.
Namelijk de informatie die het paard ons doet toekomen via het bit.
Deze informatie is niet gering, het geeft ons aan waar voor het paard de limieten in de beweging liggen, in hoeverre de gevraagde krachtsinspanning te leveren is, aankomende angsten, onzekerheden.
Wanneer we hiervoor open staan dan zal het paard meer en meer gaan communiceren op deze manier waarmee zijn zelfwerkzaamheid steeds meer toeneemt. We kunnen dan gaan dansen.
vur schreef:Het nadeel van het helemaal door laten hangen van de teugels, vind ik, dat het paard vaak een soort van schrikreactie geeft op het moment dat er wel ingewerkt wordt. Ik zie tenminste heel vaak onrustige hoofden bij ruiters die op die manier rijden. Zeker als ze dan ook nog een stang met scharen gebruiken. Ik vind het plezieriger als de paarden rustiger in het hoofd blijven en kies ervoor heel licht contact te houden als ik kan ontspannen en alleen maar hoef te volgen.
XavierB schreef:Simpleman schreef:Mijn teugels hangen niet licht door, daar zorgt het paard voor, dit houdt contact, aanleuning.
Ze hebben géén mechanische werking tot het moment dat het paard vraagt er tegen in te mogen komen om zich zijn inspanning te kunnen vergemakkelijken.
Dat laat ik gebeuren of niet door niet of wel zacht weerstand te bieden aan de druk die het PAARD nu uitoefent.
Waarom is die aanleuning effectief noodzakelijk?
Hoewel je geen mechanische werking beoogt, ontstaat er weliswaar een zekere mechanische druk in de mond (anders zouden de teugels niet kunnen gestrekt worden).
Wat is dan het doel van deze continu aangehouden druk?
Heeft die betekenis voor het paard, ook al neemt hij de correcte buiging aan?
Simpelman schreef:Wanneer een kleutertje zijn hand in je hand legt om samen met jou te gaan wandelen dan is er spraken van druk in beide handen.
Die druk is vrijwillig én gewenst door beiden, je communiceert ermee, elk kan ermee voelen wat de ander voelt.
Dat is aanleuning.
Het doel van die druk is voor de ruiter dat hij de houding van zijn paard ermee kan "besturen".
Voor het paard naar alle waarschijnlijkheid dat het bestuurd wordt, bestuurd worden is volgen, geleid worden, geen onoverzienbare beslissingen moeten nemen.
Wanneer een paard geen kuddedier was dat volgt dan zou het onbeheersbaar zijn.
Simpelman schreef:Waar je steeds aan voorbij gaat is het feit dat het paard zélf deze lichte druk die vanuit in contact ontstaat toepast, het zoekt dat bit op.
Het paard neemt aanleuning, de ruiter vraagt hem daarna zelfs zich nog iets verder naar het bit uit te strekken, het paard volgt.
Geloof me maar dat dat zo is, alle paarden doen dat.
Er is meer diepte in het paard dan men veronderstelt, het is in staat onze communicatie te interpreteren.
Wanneer ze daar de ruimte voor krijgen dan gaan ze zoeken naar de "juiste" oplosing voor dat wat we ze vragen, gewoon om ons te volgen, zonder enige druk.
Ze denken letterlijk na, "wat wil hij nu?" en reiken dan een oplossing aan.
Dat gaat niet zo snel, de meeste mensen hebben het geduld niet er op te wachten en gaan er dus aan voorbij.
Ik houdt me daar nu zo'n tien jaar mee bezig, op zoek naar de eindjes, fascinerend, wordt steeds mooier.
Vandaag kwam ik bij een rivier aan, we moesten er ongeveer 2 meter in afdalen via een wat glibberige bedding.
Er waren twee mogelijkheden die er vrijwel identiek uitzagen, droge glibberige water geulen van 1 meter breed en 5 meter lang.
Ik koos voor de linkse die er het gemakkelijkst uit zag, mijn paard gaf aan dat hij daar niets in zag, "niet doen zei hij".
Ik: allez kom op dat kan je, hij: nee, niet doen.
Mijn paard keek naar rechts om me aan te wijzen dat hij de rechtse geul prefereerde.
OK dan nemen we die.
Zonder enig schralen daalde hij daarin af naar de rivier.
Geen enkele sprake van druk, we gaan de rivier in, samen, ieder zijn verantwoordelijkheid.