waarom houdt men dresuur wedstrijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: waarom houdt men dresuur wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:39

Het dressuur rijden heeft niets met het wedstrijd rijden te maken. Dat is de vraag ;) Niet waarom men dressuur rijdt.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:53

Ik rijdt dressuur omdat ik het een van de mooiste en harmonieuze takken van de sport vind. Bij het springen cross ed wordt er veel grover gereden. Kanttekening hierbij is dat harmonie ook echt de doel moet zijn want ik zie indd ook vaak mensen die hun paard in de krul trekken. Ik vind het adembenemend om naar een prachtige kur op muziek te kijken (Voorbeeld van Fuego XII in Kentucky). Dan staan de tranen letterlijk in mijn ogen. Dat is voor mij de reden om dressuur te rijden.

Waarom ik wedstrijden wil rijden? Om mezelf en het paard buiten onze eigen comfortzone uit te dagen en het niveau te bereiken die je thuis met twee vingers in je neus kan rijden. En omdat het gewoon een leuk dagje uit is samen met m'n paard. Ik ben oprecht trots op haar en deel dat dan graag om me heen. En stiekem heb ik nog steeds de kleine pennymeisjesdroom om ooit ook een net zo'n prachtige kur op muziek te rijden.

Dat is waarom in dressuur rijd. Stel je me de vraag waarom ik paard rijdt dan krijg je een ander antwoord! :+

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:18

Waarom men dressuur wedstrijden rijdt is op dezelfde manier te beantwoorden als waarom men aan wedstrijden mee doet ongeacht de sport of discipline etc.

Mensen zijn dusdanig geëvolueerd om beter te worden en dan vooral 'het beter zijn dan een ander' en nee dat zuig ik niet uit m'n duim. Daar zijn serieuze onderzoeken naar gedaan.(zie het een beetje als survival of the fittest'. Er worden competities gehouden om te meten waar je op de lat staat en waarin je jezelf kunt verbeteren. Uiteindelijk gaat het ook om het plezier wat je hebt, anders was je nooit aan de sport begonnen.

Dus eigenlijk sluit ik me aan bij Cinnepin dressuur rijden en wedstrijden staan los van elkaar. Je hebt de dressuur gekozen, vanwege het plezier of bijvoorbeeld het talent van de ruiter of van het paard etc. En de wedstrijden rijd je om jezelf te bewijzen en te kunnen groeien met bevestiging van anderen of puur vanwege de competitie.

En ja ik ben het er ook mee eens dat de huidige top nog weinig laat zijn van de meer klassieke dressuur maar als je goed kijkt zijn er ook in de top nog ruiters die dat wel ambiëren

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:17

De reden dat ik wedstrijden rijdt is zodat ik mijzelf op die manier kan 'laten toetden'

qik vind het een mooi onderdeel van het totaal, en zo heb ik naast de lessen controle over mijn vooruitgang.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:31

Omdat het gaaf is om samen met je paard steeds moeilijkere oefeningen te doen. Wedstrijden zijn een manier om competetief te toetsen of je wel echt zo goed bezig bent als je zelf denkt, of een bevestiging van je harde werken als je in de prijzen valt. De ene vind het wel leuker dan de ander.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:56

Ik vond het altijd wel leuk, want je wordt beoordeeld op hoe je rijdt en wat je kunt en kunt dan ook leren van de dingen die je blijkbaar minder goed doet. Ik heb alleen nog tot f-10 ofzo gereden