Zeg ik dat dan, dat ik dat oké vind? Nee toch? Ik zeg toch net, meermaals zelf dat ik wéét dat met bit rijden z'n nadelen heeft / kan hebben... En ja, ik rij momenteel mét bit. Waarom? Ik heb altijd zo leren rijden, mijn pony is er mee opgeleerd,... ik denk net na over het overstappen omdat ik weet dat er nadelen zijn. Maar waarom, als we het beiden zo gewend zijn, rap rap onbezonnen overstappen zonder mij eerst goed te informeren? Dat heeft imo weinig zin. Ik wil weten waar ik mee bezig ben en weten waarvoor ik kies en waarom en waar ik op moet letten.
Ik ben geen topamazone en mijn pony is weliswaar braaf maar niet de simpelste. Ik neem regelmatig lessen om mijn rijvaardigheden te verbeteren. Mijn pony durft bovendien soms "heftig" reageren op bepaalde veranderingen / materialen / omgangsvormen. Zo heb ik in het begin ook eens een paar lessen "NH" gehad met hem volgens de methode van mijn toenmalige lesgeefster. Ik kan je vertellen dat ik alleen maar meer problemen kreeg met mijn pony door op die manier met hem om te gaan... Ik ben dan gelukkig weer snel van aanpak veranderd. Ik wil maar zeggen: "NH" zou beter zijn dan "de klassieke" manier van omgaan met paarden, maar niet elke NH-omgangsvorm / methode is geschikt voor elk paard. Ook dat moet een doordachte keuze zijn die uiteindelijk past bij jou en en jaar, anders begin je er imo beter niet aan. En dat vind ik net zo bij bitloos rijden.
Bedankt aan iedereen die mijn vraag beantwoord heeft. Er zijn reacties waar ik veel aan heb
Interessant hoe er gedacht wordt over bitloos rijden op wedstrijden. Ik snap ergens wel dat de regels over bitloos / met bit relatief streng zijn, maar anderzijds vind ik dat ieder moet kiezen waar hij/zij zich het beste bij voelt...
Ik rij zelf enkel recreatief en heb ook geen wedstrijdambities
.