Hoe oud stop je met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:29

Dat denk ik ook RM94, fit zijn en fit houden!

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:34

Het wordt eentonig maar dat is per paard verschillend.

Met mijn pony ben ik op haar 24 gestopt met rijden nadat ze 4x geopereerd was aan een gezwel op haar kaak en mede daardoor bijna geen kies meer over had. Bitloos was niet te doen met haar aangezien alles in de hoogste versnelling moest :+
In overleg met de stal eigenaar werd er gezorgd dat ze vervolgens lekker wel los kwam bijv. met net afgespeende veulens die nog geen groep in de opfok hadden of met hele onzekere paarden waar geen maatje voor te vinden was. Verder lekker wandelen, mee naast de fiets of gewoon lekker gek doen in de bak met z'n tweeën om haar toch in beweging te houden.

Art_Ificious

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:36

Mijn kennissen hebben een fjord van 35-plus. Ik heb hem laatst nog aan de longe gehad en hij ging nog soepel in draf rond mij. Met hem doen we alleen nog wandelen. Met de 21-jarige haflinger rij ik nog recreatief zowel stap draf en galop.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:13

Mijn bejaarde verzorgpaard was stijf, en door regelmatig met haar te rijden, bleef ze soepel. Toch ging ze uiteindelijk wel achteruit, en werd de verbetering door het rijden steeds minder merkbaar. Ze was ongeveer 28 toen ik besloot niet meer op haar te rijden. Ook omdat ik toen niet genoeg tijd had om haar dagelijks beweging te geven.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:18

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:07

Mijn pony van 21 zit in haar oma-pubertijd ofzo :').
Ze gedraagt zich als een 5 jarige, en ik rij er nog op.
Dit varieert van boscrossen tot een dressuurtraining. Ze loopt nog prima,heeft er zin in en zo blijft ze lekker jong en fit in dr koppie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:17

Rust roest! Ik verzorg een 20-jarige fries die door omstandigheden niks anders mocht doen dan stappen. Dit was een foto van hem toendertijd:
Afbeelding

Een week na die foto mocht ik hem langzaam weer gaan oppakken, nu 5 maanden later ziet hij er zo uit:
Afbeelding

Hij is nog zo graag aan het [***]! Ik weet dat het bij elk paard verschilt maar voor die van mij heb ik gewoon heel duidelijk gezien dat hij inkakt als hij niet meer uitgedaagd wordt en alleen maar een beetje licht [***] mag verzetten. Dit zal uiteindelijk wel moeten natuurlijk hij gaat ook niet eeuwig mee.

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:17

Zo lang mogelijk aan de gang houden maar de aard van het werk wel aanpassen aan de mentale en fysieke gesteldheid van het paard! Zeker als het paard zijn hele leven gewerkt heeft, is stoppen niet goed!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:56

Wij zijn een tijdje terug nog met onze 22 jarige merrie naar de centrale keuring (KWPN) geweest voor graadverhoging en daar werd ze vlot voorlopig keur.
Ondertussen zijn we haar lekker aan het trainen voor de ibop zodat we dit om kunnen zetten in het Elite predikaat, ze namelijk al prok.
Op de keuring was ze zo fris dat er nog een stukje in de IDS en in de Paardenkrant heeft gestaan :D
Afbeelding

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:10

Albert schreef:
Wij zijn een tijdje terug nog met onze 22 jarige merrie naar de centrale keuring (KWPN) geweest voor graadverhoging en daar werd ze vlot voorlopig keur.
Ondertussen zijn we haar lekker aan het trainen voor de ibop zodat we dit om kunnen zetten in het Elite predikaat, ze namelijk al prok.
Op de keuring was ze zo fris dat er nog een stukje in de IDS en in de Paardenkrant heeft gestaan :D
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Is die linkerfoto van de paardenkrant in Hengelo op de Hietmaat?

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:12

hier een fjord van 26, elke week nog lekkere duin en strandritten :)

Tinker in dezelfde conditie, maar die is pas 14.
Maargoed, je merkt wel dat ze ouder word, en wat straks niet meer gaat, dat gaat niet meer .
<3

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:17

ons oudje van 27 draait wekelijks nog mee met haar rondje. Alles wel lekker op haar eigen tempo maar ze mag lekker nog 3 tot 4 keer per week mee rijden. We kijken gewoon naar wat zij aangeeft. Als we haar nu laten staan dan denk dat het einde snel in zicht is.

Denk dat je het per paard moet bekijken

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:05

Wat leuk om te lezen dat er zoveel mensen nog volop genieten van hun paardje op leeftijd!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:27

Foto is de In de Strengen maar is idd op de Hietmaat genomen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:30

url=http://nl.picturepush.com/public/14777416]Afbeelding[/url]
stukje uit de Paardenkrant.

Felicia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:28

Als een paard genoeg energie heeft en het nog aankan vind ik dat je gewoon nog lekker kan gaan rijden.

Ninetales

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:01

Ligt helemaal aan je paard inderdaad Ik denk dat je aan je paard zelf het beste merk of je er nog mee kan rijden En tot hoever je dan kan gaan.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:55

Ik denk dat het aan het paard ligt, hoe je er mee omgaat en hoe er mee om gegaan is.

Mijne is nu 26 en we rijden ainds begin dit jaar Z1 dressuur.. Maar hij begint het nu wel vermoeiender te vinden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:02

Onze pony van 21 heeft beslist geen plezier meer in rijden, wat zich uit in sloom gedrag, sloffen en absoluut geen stap harder lopen dan noodzakelijk.
Zet je hem voor de kar dan is hij fris en vrolijk.

Hij is dus met prepensioen, niet meer rijden, wel veel aandacht en vrijheidsdressuur (doet alles voor een snoepje) en in het voorjaar en zomer maken we nog ritjes voor de kar, rustig opbouwen en hij pakt het weer prima op. In de winter bij sneeuw een poosje sleeën is hij ook nog voor te vinden.

Een pensioenleeftijd staat niet vast voor een paard, gewoon naar het individuele dier kijken en je daarop aanpassen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:08

Met mijn pony train ik nog intensief en we rijden intensief wedstrijden in de klasse Z1 tussen de paarden.
momenteel start er ook een stalgenootje met mijn pony tussen de ponys in het l2. ik geef haar namelijk de kans om met mijn pony te starten.

mijn pony vind t enorm leuk om te trainen, hij houdt niet van bosritten of buiten wandelen.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:18

Het ligt volgens mij gewoon aan het paard zelf, ook hoe zuinig je ermee bent geweest. Wij hebben een paard van 29 op de manege, nog zo fit en gezond. Hij wordt bovendien dik ongelukkig als hij NIET gebruikt wordt. Stap, draf en galop op het strand vind hij nog heerlijk.

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:04

Haflingers of andere sterke paarden lopen over het algemeen ook langer mee met lessen maar een echt topsportpaard die altijd hoge parcouren heeft moeten lopen kan al kapot zijn op hun 15jr

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:06

Het hangt zo af van het paard/omstandigheden die hij heeft meegemaakt etc.

Dus gewoon altijd naar je paard kijken/luisteren :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:07

Hier een A pony die met 27 jaar elke dag zijn rondje loopt.
Zo kende ik Iwan, waar ik op heb leren rijden. Was een arabiertje, van 30+ Iwan heeft meer dan 40 jaar mogen worden.
Heeft jaren mee gedraaid als manege pony...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:10

Mijn vorige pony heeft ook tot zijn 30e ritjes gemaakt. Daarna echt het land op met pensioen. Niet eens zozeer omdat ie op was, maar meer omdat de bijrijdster er te groot voor werd. Hij heeft daarna nog een jaar of 6 kunnen genieten op het land