Stemcommando`s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden stemcommando`s in de dressuurring toegestaan moeten worden?

Ja.
97 (75%)
Nee.
22 (17%)
Geen idee.
Geen stemmen
Hangt van de stem van de ruiter af...LOL...
9 (7%)

Totaal aantal stemmen: 128

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:33

Mijn merrie vond de galop lange tijd erg moeilijk en spannend. Toch deed ze erg haar best! Op een rustig: "let op, we gaan zo in gaaaalop." Nam ze stelling en buiging en als ik dan een kusje gaf vertrok ze. Op dat moment was dat de rustigste manier, zonder paniek. Wat dat betreft kun je je paard een hoop leren doen op je stem. Als je paard een spoorhulp altjjd tegelijk met een stemhulp krijgt zal hij vanzelf zijn buikspieren op die hulp gaan aanspannen.

Ik denk dat het resultaat meer telt san het middel, mits het middel vriendelijk en gepast is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:43

Je kan ook heel stil een stemhulp geven zodat de jury het niet ziet :o .
Ik ben nu bezig met een jong paard. Hij doet alles aan de lijn op stemhulp maar onder het zadel is hij nog onzeker. We koppelen de stemhulp aan de been of zithulp zodat hij de connecties gaat leggen. Mochten we gaan starten zal ik dit ook af moeten bouwen. Maar het is natuurlijk de bedoeling dat hij uiteindelijk op de been of zithulp reageert zonder stemhulp erbij.

Maar betreft regelgeving zit ik in 2 strijd. Aan de ene kant, hoort een stemhulp niet in de ring thuis. Aan de andere kant zeker bij de B kan een stemhulp vriendelijker zijn om bijv. in galop te komen dan flink been geven. Nou kan je natuurlijk de vraag stellen of zo'n persoon dan wel startklaar is, maar persoonlijk zou ik stemhulpen in de B minder ernstig vinden dan bij bijv. M. Zeker het paard het eerste rondje op zijn gemak stellen door even braaf te zeggen zie ik alleen maar als een positief iets.

LesleyxLinn

Re: Stemcommando`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:16

Als je wedstrijden rijdt voor de ervaring van het paard en hem af en toe wil belonen, dan is er toch niets mis met enkele keren een -2? Stemhulpen toepassen lijkt mij niet de bedoeling in de dressuurring.