Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:56

Te leuk, dit topic! Niet eens zo zeer het onderwerp, als wel de manier waarop mensen hun al dan niet onderbouwde mening ventileren. :D

Waar het antwoord in ligt is het doel waarvoor dit ras gefokt is, en de manier waarop geselecteerd is. Op IJsland zijn ze niet zo sentimenteel. IJslanders zijn eeuwen lang gebruikt om volwassen mensen van A naar B te brengen, omdat er simpelweg geen andere optie was voor snel transport. Daarnaast waren de paarden al die tijd ook de belangrijkste bron van vlees voor consumptie. Heel simpel: sterke paarden worden bereden, zwakke paarden opgegeten. Wat krijg je dan? Een ras dat steeds sterker wordt en hoe langer hoe meer draagkracht ontwikkelt door strenge selectie. Daardoor kan een IJslander meer gewicht dragen een andere pony van vergelijkbaar formaat. Ziet het er normaal uit, die grote kerels op een klein paardje? Vind ik niet. :')
Tegenwoordig wordt er met IJslanders ook meer sportgericht gefokt… er wordt toch gefokt met paarden met wat minder draagkracht, omdat ze zulke mooie lange benen hebben, of omdat ze een hogere stokmaat hebben. Die werden vroeger misschien lekker opgegeten, omdat ze geen dagen achter elkaar volwassen kerels over de bergen konden vervoeren. Wat krijg je dan? IJslanders met minder draagkracht dan de niet-sportgericht gefokte IJslanders. Krijgen die dan direct rugproblemen van volwassen kerels? Nee, maar dat is natuurlijk wel iets waar je erg op moet letten als je een IJslander koopt of berijdt. De meeste IJslanders kunnen nog altijd meer dragen dan een gemiddelde pony… maar als je met 80 kilo perse op zo’n klein paardje wilt rijden, dan moet je wel goed nadenken bij wat je koopt en hoe/waar het gefokt is.

Op mijn IJslander komt in elk geval absoluut niemand die 80 kilo weegt. Ze is klein, met fijn beenwerk en een relatief lange rug. Ze heeft veel power en een eindeloze looplust, en zou waarschijnlijk met 80 kilo op haar rug nog net zo hard willen lopen, maar ik wil graag dat ze gezond 30 wordt. :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:58

Ik vraag me ook weleens af hoe de bokt logica werkt. Dan zie je een schraal meisje met lange benen op een pony en dan roept iedereen moord en brand je bent te groot, vervolgens zie je een te zware bokker, ernstig overgewicht, op een Arabier zitten of een kwpn-er en dan is het ineens geen probleem. Dan denk ik, wat is nou erger? Zo'n meisje van 48 kg met lange benen op een shet of de te dikke ruiter op de arab.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:59

Hoe komen jullie erbij dat ze breed zijn?
De meeste getrainde niet te dikke (want dat zie je wel veel) ijsjes hebben een heel beschaafde maat zadel.
Ze hebben wel een hele typerende hoekige vorm in de rug die spreekt voor een robuuste bovenlijn ontwikkeling.
Echter worden veel enkel recreatief gereden en met de tijd laat de rug het afzien.
Ik zie regelmatig dat ze de kracht dragen met hun schouders en trapezium. Als ik dan vraag om een stukje draf lichtrijden (wat al
Iets heel raars is) zweeft het zadel dan aan de achterkant wat los van de rug omdat deze niets meer doet behalve afhangen.
Als ik dat dan uitleg komt er meestal eerst een nog net onderdrukte woedeaanval van de eigenaar. Maar omdat de meeste toch wel van hun paard houden gaan ze vaak wel aan het denken en halen er een fysio bij en gaan daarna braaf oefeningen doen. Na enkele maanden kunnen ze dan ineens ook netjes draven en draagt de rug weer mee.

Gezien de snelheid waarmee ze zich herstellen geloof ik zeker dat ze meer kunnen hebben dan een gemiddelde warmbloed, maar dan moeten ze wel fatsoenlijk getrained zijn.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:59

Vergeet daarbij ook niet dat IJslanders de tijd krijgen om te volgroeien voordat er iemand fanatiek op gaat rijden. De meeste ijslanders worden ingereden met 4/4,5, vervolgens weggezet en het jaar daarna, als ze 5/5.5 zijn, pas doorgereden. Tot die tijd staan de meeste ijslanders in grote begrazingsgebieden waar ze de ruimte hebben om zich te ontplooien en ontwikkelen in sociale kuddes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:00

Miepjo schreef:
Tegenwoordig wordt er met IJslanders ook meer sportgericht gefokt… er wordt toch gefokt met paarden met wat minder draagkracht, omdat ze zulke mooie lange benen hebben, of omdat ze een hogere stokmaat hebben.

Evenals de Haflinger, die tegenwoordig meer weg heeft van een oranje pony met witte maken. Ik zie er geen haflingers meer in. De ijslanders zijn ook veel te groot geworden. Als je lange benen en een slank lijfje zo leuk vindt, koop dan een Arabier :+

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:02

En ja....ik zie veel ijslanders (en overigens ook andere kleinere rassen) die op de voorhand gereden worden enz enz. Dat lijkt me voor geen enkel ras ok.
Ik ben zelf niet klein 1.74 mt maar mijn vriend is nog langer (maar wel heel slank) ....mooi? nee vast niet. Maar idd...de ene ruiter is de ander niet zullen we maar zeggen. Daar valt volgens mij niet 1 lijn op te trekken.

vilheide

Re: Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:19

En iedereen die hier ook maar denkt dat Ijslanders kinderpony's zijn en niet geschikt zijn voor volwassenen, nodig ik uit om eens kennis te komen maken met mijn Ijslanders en ze eens te rijden. We hebben een bak bij huis dus ik zal het je niet aan doen om gelijk het bos in te sturen, want dan zal het ongetwijfeld een kort ritje worden en zul je er bijna huilend afstappen omdat het je allemaal teveel werd al dat "Ijslands vuur" onder je kont!! :D :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:23

Dat vind ik een rare instelling.
Een goede ruiter kan ook met een goedgereden ijslander prima uit de voeten.
Braaf gereden ijslanders zijn ook prima geschikt voor kinderen en beginners.
Het is net een paard :)*

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:24

Mijn vroegere hoefsmid zei altijd dat ze zo laat worden ingereden omdat ze anders door al die te grote mensen erop op hun 10e kapot zouden zijn. ( was een heel kundige, rustige man die verder eigenlijk nooit echt zijn mening klaar had). Persoonlijk vind ik het geen gezicht die langers op zo'n beestje en denk stiekum altijd dat ze niet groter durven :P

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:26

Sizzle schreef:
Dat vind ik een rare instelling.
Een goede ruiter kan ook met een goedgereden ijslander prima uit de voeten.
Braaf gereden ijslanders zijn ook prima geschikt voor kinderen en beginners.
Het is net een paard :)*

Een Ijslander is nu eenmaal een geval apart. Je hebt hele brave bosklossers waar je een kleuter mee weg kunt sturen, maar ook exemplaren waar niet iedereen mee uit de voeten kan.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:27

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:29

Sizzle....niet mee eens.

Onder braaf gereden IJslanders versta ik juist een paard die goed sensibel is en zeer snel voor het been. Mijn paard is dat en daar durf ik echt geen kind op te zetten.
Beter HEEL gedoseerd been geven, anders ben je weg ook. Ik heb hiervoor altijd op grote paarden gereden, vroeger een arabier gehad, maar drijven drijven drijven. Zou ik niet proberen op mijn paard zeg maar.

Dus wat jij braaf gereden vindt, vind ik iets heel anders ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:35

Ik denk dat je het ook zo moet zien dat ooit volwassenen er wel op pasten, maar mensen worden groter (en zwaarder) en daar knelt het denk ik. Dat men nog steeds de paarden wil gebruiken waarvoor ze gefokt zijn (alleen zijn de mensen niet meegegaan wat dat fokken betreft). Ze worden ook meer voor de sport gefokt, wat betekent dat smaller/sportiever gebouwd sneller is.
Zelfde als welsh pony s. Daar reden vroeger ook volwassen mannen de bergen mee in maar dat waren geen mannen van 1.90 en 90 kg zwaar ;). Je ziet nog steeds veel Britse volwassen ruiters sectie a rijden, maar die zijn een stuk kleiner

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:36

Bambolina schreef:
RavenIris schreef:

Arme IJslanders van mij dan... Die lopen in de sport maar moeten toch heel netjes ook in de bak hun dressuuroefeningen doen. Anders wordt het op de wedstrijdbaan ook maar een stijve bedoening.

Maar jij bent ook geen vent van 1.90 als ik je profiel mag geloven. :) Dat is waar volgens mij met twee maten wordt gemeten, niet in het geval van iemand die gewoon op z'n pony past.

Klopt, maar er mogen wel mannen van 1m90 tot 90kg op mijn ruin, zolang ze al maar wat kunnen rijden. Hij is groot en robuust (allesbehalve dik en breed, maar wel mooi vierkant gebouwd :D).
Terwijl op mijn merrie, die zo'n 7cm kleiner is, niemand boven de 65kg komt en al helemaal niet iemand zonder balans.

Gewoon kijken naar paard-ruiter combinatie. Op onze stal hier houden we een limiet aan van 80kg, en daar hebben we dan ook slechts 2 sterke paarden voor. Anderzijds hebben we ook 1 paard staan waarbij we niet hoger gaan dan 60kg.

Bij "de grote paarden" zie ik soms wel onrustwekkender combinaties voorbij komen. Niet overal natuurlijk, want ik wil er ook niet 1 grote pot nat van maken.
Een KWPN'er met 100kg op vind ik eigenlijk net zo erg als wanneer je dat op een IJs zou zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:37

Er gaan hele hordes beginners op ijsland in groepen op pad.....

Een ijslander komt in net zo veel standen als een ander paard.
Ga nou niet ineens doen alsof ijslanders rijden allemaal vergelijkbaar zou zijn aan het trainen van Salinero.

Feit is dat veel ijs bezitters ook gewoon matige ruiters zijn.

Er zijn uiteraard ook fellesport gereden ijsco's en daar geldt gewoon hetzelfde voor als een heetgereden sportpaard: daar zet je niet je kleine nichtje op.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:41

Moos99 schreef:
@Billy
Ik zeg niet dat je het als gegeven feit neer zet, en daar heb ik het eigenlijk ook helemaal niet over. Ik heb het over de manier waarop je jouw mening geeft. Je kunt wel mooi ik vind zeggen en daarna iets de grond in stampen, dat rechtvaardigt het niet of wel? De manier waarop je over IJslanders praat komt denigrerend over op mij, en das waarop ik reageer.

Ik ervaar dat juist vaak andersom, denkend aan het onderschrift van een bokker hier: if it aint an islandic it's just a horse. Tja..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:14

je kunt ook overal over vallen he? Onderschriften zijn doorgaans met een knipoog bedoeld. Heel anders dan hoe het hiervoor gezegd werd. Maar goed...muggenzifterij

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:19

farahdiba46 schreef:
Moos99 schreef:
@Billy
Ik zeg niet dat je het als gegeven feit neer zet, en daar heb ik het eigenlijk ook helemaal niet over. Ik heb het over de manier waarop je jouw mening geeft. Je kunt wel mooi ik vind zeggen en daarna iets de grond in stampen, dat rechtvaardigt het niet of wel? De manier waarop je over IJslanders praat komt denigrerend over op mij, en das waarop ik reageer.

Ik ervaar dat juist vaak andersom, denkend aan het onderschrift van een bokker hier: if it aint an islandic it's just a horse. Tja..

haha, die herken ik wel hoor. Wij hebben op onze stal waar 90% ijslander is ook maar 'gewone' paarden, en ik weet vrij zeker dat de ijslander mensen ook echt denken wat moeten die mensen toch met die 'gewone' paarden :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:23

:') Ik merk dat ik in dit topic wel heel veel zere benen heb, waar regelmatig tegen geschopt wordt.

Ook de mannen van 1.90 trainen hun IJslanders dressuurmatig in de bak.
Ook IJslanders worden in álle gangen die zij hebben getraind.
Ook IJslanders moeten dragen met de achterhand, zéker in tölt.
IJslanders worden eeuwenlang gefokt en daarmee geselecteerd om gewicht te kunnen dragen.
Ook tussen IJslanders onderling is verschil (sportmodelletjes vs. Klassieke modelletjes).

En echt, als we helemaal zeker willen weten dat onze paarden (IJslander of niet) niet afschuwelijk veel last hebben van ons, moeten we ze maar met rust laten en in de wei laten staan.

Zolang een paard werkt, zijn rug en achterhand gebruikt en looplustig blijft, vind ik dat er niks aan de hand is. Of je nou 34KG weegt, 80KG weegt. 1.40 bent of 1.90 bent.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:26

Ach, ik heb jaren met veel plezier 'gewone' paarden gereden... en toen kreeg ik een IJslander voor training. Echt een vreselijk drakig project! |o En ik dacht: wowie, dit is leuk! en ik heb haar gehouden. :D Ze hebben iets speciaals, die IJslanders, en sommige mensen spreekt dat zo erg aan dat ze nooit meer anders willen... en dat begrijp ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:37

Of een paard wel of niet vlot voor het been is is imo niet ras specifiek, dat versta ik gewoon onder opvoeding. Als je maar blijft drijven staat het paard niet goed aan de hulpen. Het is aan de ruiter om er door africhting en training voor te zorgen dat het paard goed aan de hulpen staat en fijn te rijden is. Wij hebben in vergelijking tot ijslanders een kasteeltje, waar oa SGW mee gestart wordt. Het is dus heel belangrijk dat hij goed aan de hulpen staat, alleen al ivm de veiligheid. En toch durf ik er ook gerust een kind op te zetten :j juist omdat hij zo goed aan de hulpen staat.

Heb vroeger zelf veel op ijslanders gereden, en werd wel altijd vreemd aan gekeken. Mijn ervaring is dat de meeste mensen het maar vreemd vinden als je als volwassene op een paardachtige van het formaat pony gaat rijden. Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen dat het zielig was wat ik deed.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:44

Of je zit als meisje van 14 op ponykamp op een pony die raar loopt.. "Juf, volgens mij is ie kreupel".
"Nee, je zit op een IJslander en hij viel in tolt"
:')

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:52

Ik denk eerlijk gezegd dat de paarden hier gewoon strand verwent zijn als je naar het gemiddelde paard in een niet westers land kijkt
Daarbij vind ik ook dat reacties van een hakje er onderuit zwaar overtrokken zijn

Ik vind een kasteel van een beest ook geen gezicht met een te kleine ruiter
Zo valt er altijd wat te discussiëren
Ik denk dat het bij elk paard verschillend is wat deze kan dragen en dat je er geen label op kan plakken

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:51

15/08/2007 Zo koel als ijs
'Wil je daar wel even weggaan met die paraplu?', roept de overspannen dressuuramazone. En voor je het weet heb je als nietsvermoedende toeschouwer een hysterische moeder in je nek. 'Je ziet toch dat ons paard er niet tegen kan!'

Bekende situatie? Ja he? Ik dacht het ook. En let wel: ik rijd geen wedstrijden meer, maar toen ik het wel deed reed ik dressuur, ik ben in de ZZ-licht uitgekomen. En ik ben dressuurjury en - instructeur.

Maar afgelopen weekend was ik op het WK voor IJslanders. Een IJslander is, voor wie er nooit eentje gereden heeft, een extreem heet paard. Geen slome harige pony. Maar toch zie je de deelnemers van het WK op de camping staan, met hun paard in een prikweitje er achter.

Zie je het even voor je, Anky en Sjef in de caravan en Salinero in een prikweitje er achter? Nee he?

IJslanderruiters trainen veelal in het bos. Dat is namelijk léuker dan in de bak of op de ovaalbaan. En als ze op het WK iets winnen, dan pakken ze de vlag van hun land en rijden met die vlag een ereronde voor uitzinnig juichend en met vlaggen zwaaiend publiek.

Stel je een groep dressuurruiters voor die een ereronde kan rijden met vlag. Dat beeld wil maar niet op je netvlies komen.

Tijdens een prijsuitreiking op het WK voor IJslandse paarden schrok een paard omdat hij met een been achter een hekje bleef haken, waarop het hele zootje er vandoor ging. Húp, die ovaalbaan over. En IJslanders kunnen hard. Ze lopen harder dan hardlopers op het 100 meter sprint.

Maar wat gebeurde er? Alle ruiters een grote grijns, publiek lachen, jury lachen. Eén rondje paniek en daarna stelde het hele clubje paarden en ruiters zich weer rustig op voor de prijsuitreiking.

Wat mij betreft zijn de IJslanderruiters en - amazones nog echte kerels. En hun paarden zijn nog echte paarden. Ook op internationaal topniveau. De kleine, harige, töltende viervoeters zijn weliswaar heethoofden, desondanks zijn ze toch zo koel als ijs. Way to go!

Daar kunnen de immer aangelijnde, ingepakte en overspannen dressuurpaarden van tegenwoordig, nog wat van leren.

Marjan Tulp
Hoofdredacteur Bit en Horses.nl

Dit zegt genoeg denk ik.........

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:58

Moah...die prikpaaltjes bij de trailer zie je op de gemiddelde SGW ook, en dat zijn ook allemaal paarden die als ze "aan" staan superheet kunnen zijn. En die schrikken doorgaans ook niet van een paraplu, of mensen die enthousiast aanmoedigen langs de kant. Is dus niet specifiek iets voor ijslanders.