Waar het antwoord in ligt is het doel waarvoor dit ras gefokt is, en de manier waarop geselecteerd is. Op IJsland zijn ze niet zo sentimenteel. IJslanders zijn eeuwen lang gebruikt om volwassen mensen van A naar B te brengen, omdat er simpelweg geen andere optie was voor snel transport. Daarnaast waren de paarden al die tijd ook de belangrijkste bron van vlees voor consumptie. Heel simpel: sterke paarden worden bereden, zwakke paarden opgegeten. Wat krijg je dan? Een ras dat steeds sterker wordt en hoe langer hoe meer draagkracht ontwikkelt door strenge selectie. Daardoor kan een IJslander meer gewicht dragen een andere pony van vergelijkbaar formaat. Ziet het er normaal uit, die grote kerels op een klein paardje? Vind ik niet.

Tegenwoordig wordt er met IJslanders ook meer sportgericht gefokt… er wordt toch gefokt met paarden met wat minder draagkracht, omdat ze zulke mooie lange benen hebben, of omdat ze een hogere stokmaat hebben. Die werden vroeger misschien lekker opgegeten, omdat ze geen dagen achter elkaar volwassen kerels over de bergen konden vervoeren. Wat krijg je dan? IJslanders met minder draagkracht dan de niet-sportgericht gefokte IJslanders. Krijgen die dan direct rugproblemen van volwassen kerels? Nee, maar dat is natuurlijk wel iets waar je erg op moet letten als je een IJslander koopt of berijdt. De meeste IJslanders kunnen nog altijd meer dragen dan een gemiddelde pony… maar als je met 80 kilo perse op zo’n klein paardje wilt rijden, dan moet je wel goed nadenken bij wat je koopt en hoe/waar het gefokt is.
Op mijn IJslander komt in elk geval absoluut niemand die 80 kilo weegt. Ze is klein, met fijn beenwerk en een relatief lange rug. Ze heeft veel power en een eindeloze looplust, en zou waarschijnlijk met 80 kilo op haar rug nog net zo hard willen lopen, maar ik wil graag dat ze gezond 30 wordt.