Houding en zit foto beoordeling topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:01

Afbeelding
Afbeelding
Ik moet echt speuren naar een foto vanaf de zijkant... Knie te los.

noaenkelly

Re: Houding en zit foto beoordeling topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:15

Bedankt ik ga er op letten!

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:20

@freedom: je geeft het zelf al aan: je knieën aansluiten. Ik denk dat als je dat doet je tenen ook automatisch minder naar buiten steken. Verder vind ik je handhouding erg netjes :)

Eergisteren wedstrijd gehad (L1) twee keer een 7 voor houding en zit :D Zeker blij mee, maar nog de puntjes op de i zetten voor die 8 natuurlijk! helaas geen foto's van mijn wedstrijd..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:55

Ik meld me ook! :D

Afbeelding

Afbeelding
Eigen commentaar: teugels korter, handen meer bij elkaar, naar achter zitten.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:57

Ik zou niet meer naar achter gaan zitten. Je zit nu juist mooi rechtop. Je handen zouden evt nog ietsjes hoger mogen, fractie van een cm denk ik. En je hakken (ook als je zit) meer uitdrukken. Verder vind ik dat je erg netjes zit hoor :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:00

Dankjewel ik ga er mee werken :j

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:56

Cas, ik zou ook proberen meer in het tempo van je pony te rijden. Het lijkt net of je voor hem uit wilt.

Hier geen foto's maar een filmpje. Eigen punten:
- wiebel benen (wordt aan gewerkt) en meer laten ontspannen naar beneden zodat ik minder achterin het zadel kom. Gaat soms beter. Soms minder.
- ellebogen bij elkaar
- op handen blijven letten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:01

Dankje ga mee aan de slag.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:11

@freedom30, Ik vind het er vriendelijk uitzien! Verbeterpuntje op de 2e foto kan zijn, je tenen verder naar binnen draaien.

@cas123, Wat me als eerste opvalt, op het juiste been lichtrijden. Je hoeft idd niet verder naar achter te zitten, je zit nu mooi rechtop. Wel zou ik op je hakken letten, zorg dat je met je kuit drijft en niet met je hak ;)

@Bralindy, Je geeft zelf al de punten aan, voor het beeld zijn je handen erg storend, maar rijtechnisch valt dat nog wel mee doordat je je handen niet vastzet en meegaat met de beweging.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Bij de jonge paarden ben ik heel erg geneigd om naar voren te gaan zitten. De zw-foto is de minst recente. Verder moet ik op mn armen letten.
En zitten op de eerste foto mn beugels echt te kort, inmiddels rij ik (gelukkig) met langere beugels :)

Afbeelding

Afbeelding

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:31

Mag ik mij ook melden?

Normaal plaats ik nooit echt rijfoto's maar bij deze maak ik een uitzondering :)

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen verbeterpunt is: voet niet te ver naar buiten draaien, betrap mezelf hier vaak op maar het is moeilijk om af te leren dus tips zijn welkom!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:43

Je zit ook best erg in stoelzit, ik denk, wanneer je netjes rechtop zit je ook makkelijker je tenen naar binnen kan draaien. probeer ervoor te zorgen dat je schouders, heup en hakken op een lijn zitten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:47

Melati: je ligging van je been is ook veels te ver naar voren waardoor je zwaartepunt te ver naar achteren ligt. Pas op voor een holle rug. Voor de rest erg netjes! Beoordeel je zelf ook?

Love: ik zou beugels langer doen om stoelzitting te voorkomen. Recht op kijken, borst openen en strekken. Ook je ellebogen zwaaien uit zodat jij je polsen buigt. Bekend fenomeen haha

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:50

Mag ik me ook melden? :) ik kijk veel te erg naar beneden en m'n cap zat hier niet helemaal lekker haha

Afbeelding

Afbeelding

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:59

Ik zou me ook graag willen melden! Rijd niet heel veel meer omdat ik nu men maar als ik rijd wil ik er toch aan gaan werken!
(Betere foto wil helaas niet uploaden)
Afbeelding

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:06

Dank voor de complimenten!

Plovsb, hakken laag en niet inzakken in je bovenlijf richt je op een punt voor je.
Melati, onderbenen terug.
Claudiadvdx heb je een betere foto?

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:46

Claudia je iets meer onspannen zodat je wat langer word en je handen meer dragen
Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:55

Plovesb, ik denk dat ook je handen iets meer rechtop mogen. Maar dat is ook mijn probleem hoor.

claudia, kan helaas niets beoordelen vanaf die foto.

guus: eerste foto, tenen naar binnen houden. Op de 2e foto heb je een knikje in je polsen.

Mijne, een klein stukje vanuit een filmpje van maart. Vandaag ga ik weer filmen voor vergelijking.
Eigen punten: Niet te veel "klooien" met de teugels maar handen stil houden.
Mijn tenen moet ik ook op hun plaats houden, op het eerste stuk waar ik rechtuit rij lijkt het of ik die wat naar buiten hou.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:31

Nou eindelijk mijn bericht.
Mijn standaard hekelpunten:
* Geen piano handen
* Handen bij elkaar en voldoende gedragen
* Gebogen en aangesloten armen
* Rechtop zitten met mijn schouders naar achter, zodat ik niet naar mijn paardje ga zitten kijken.
* Hakken meer uitdrukken, waardoor ik mooiere een beenligging en stillere benen krijg.

Afbeelding
Meest recente dressuur foto

Eigen commentaar op deze foto:
* Hakken nog meer uitdrukken, zodat mijn benen nog mooier komen te liggen.
* Handen meer bij elkaar houden plus iets meer dragen en mijn armen in de 90 graden hoek gebogen houden.

Afbeelding
Oudere dressuurfoto

Eigen commentaar op deze foto:
* Weer mijn hakken verder omlaag houden.
* Weer mijn handen en armen.
* Rechtop blijven zitten door middel van mijn schouders verder naar achteren te houden, waardoor ik ook direct naar voren blijf kijken. Ik vindt mijn paardje ook heel erg mooi :j <3

Afbeelding
Spring, nouja eigenlijk cross foto, maar mijn beugels hebben dezelfde lengte.

Eigen commentaar:
* Hakken omlaag houden.
* Handen bij elkaar houden
* Armen meer aansluiten tegen het lichaam

@ MaricoGraphy

Mijn aandachtspunten voor jou:
Voor mij mag je hakken nog iets meer uitdrukken, waardoor je je benen nog wat mooier lang komen te liggen. Je handen mag je meer dragen, nu lijken ze aan het eind van het filmpje bijna op de schoft van je paard te hebben liggen. Daarnaast zijn je armen niet in een mooi hoek gebogen. Ook mag je nog iets rechterop gaan zitten, vindt je nu iets onderuitgezakt zitten.
Al moet ik er wel bij zeggen dat het erg moeilijk te beoordelen is aangezien je bergopwaarts lijkt te lopen met je paard in het filmpje. Zou kunnen dat mijn aandachtspunten voor jou anders zijn als de camera gewoon recht staat.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:54

Dit is mijn meest recente springfoto (sorry voor de slechte kwaliteit := )
Afbeelding
En het hogere werk. Best tevreden met mijn handhouding hier: hij krijgt genoeg ruimte en er is wel verbinding. Vind wel dat ik iets op zijn nek hang en mijn benen daardoor wat verder naar achter liggen, echter zit mijn zwaartepunt wel boven zijn zwaartepunt, dus miss door de hoogte dat het wel zo hoort. Ben benieuwd naar jullie meningen :)
Afbeelding

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:09

voor de mensen met kapstokken en opgetrokken hakken..

hier heb ik enorm last van gehad (en in galop verlies ik nog steeds soms mijn beugel omdat mijn voet dan afhangt).

Tenen naar binnen en hakken omlaag is soms heel erg moeilijk..

de tip met tenen naar binnen fietsen leidde hier toentertijd tot enorme kramp..

totdat.....

iemand mij een paar maanden geleden zei:
- ga maar eens op de grond op je hakken staan.. dat houd je immers veel beter vol als op je tenen lopen..

maar dat is dus totaal niet het geval bij mij, ik ben een tenenloper.. ik druk voor stabiliteit als ik loop (of ren) dus niet van nature mijn hakken uit, maar ik heb juist meer balans als ik het gewicht op mijn voorvoet plaats.. als je dan de tip erbij krijg om je gewicht goed op de beugels te zetten in galop, ga ik dus automatisch mijn tenen erin drukken, want ik kan letterlijk uren op mijn voorvoet lopen als het nodig is lol... met name nu met springen doe ik dat nogal eens, bij de afzet ga ik op mijn voorvoet in de beugel staan..

voor mij doet het indraaien van mijn tenen of het uitdrukken van mijn hakken letterlijk zeer aan mijn spieren en de kramp vliegt erin..

totdat iemand anders het volgende zei:
- niet je tenen naar binnen proberen te draaien, want dan forceer je, maar draai je hakken naar buiten, dan komen je knieën automatisch naar binnen.
- niet je hakken uitdrukken, want dan forceer je.. maar je tenen optrekken..

fysiek krijg je het zelfde effect, alleen je geeft de opdracht via een andere 'bekabeling' aan je lijf, waardoor het ineens wel lukt..

bij mij heeft het enorm geholpen en ben er ook enorm op vooruit gegaan sinds ik die tips kreeg.. bij vlagen heb ik nog wel eens een kapstok, maar eigenlijk altijd 1 zijdig en ik merk het nu ook zelf op en kan ze makkelijker weer terugdraaien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:26

Je onderbenen doen helemaal niet mee in het spel.
Die hangen gewoon ontspannen af.
Je moet je knieën naar binnen draaien.
In je gevoel moet je de bovenkant van je dijbeen zoveel mogelijk naar het zadel laten wijzen.
Een goede zit is een vork tussen zitbeenknobbels en de binnen/bovenkant van de knie.
Met die vork omsluit je je paard en daarmee dirigeer je.

Probeer dit eerst een paar weken in stap, het gaat pijn doen, langzamerhand meer en meer in draf.
Alles gaat erdoor veranderen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:44

Simpelman schreef:
Je onderbenen doen helemaal niet mee in het spel.
Die hangen gewoon ontspannen af.
Je moet je knieën naar binnen draaien.
In je gevoel moet je de bovenkant van je dijbeen zoveel mogelijk naar het zadel laten wijzen.
Een goede zit is een vork tussen zitbeenknobbels en de binnen/bovenkant van de knie.
Met die vork omsluit je je paard en daarmee dirigeer je.

Probeer dit eerst een paar weken in stap, het gaat pijn doen, langzamerhand meer en meer in draf.
Alles gaat erdoor veranderen.

als mijn onderbenen compleet afhangen, dan wijzen mijn tenen naar de grond?

als je niet begrijpt hoe je je knieën tegen het zadel moet leggen, dan is je hakken iets naar buiten draaien een eenvoudige manier om je houding van je knieën goed te krijgen. je knieen draaien dan automatisch mee... als je weet hoe je je knieën goed naar binnen kan draaien, dan hoef je ook je tenen niet meer naar binnen te draaien want die heb je dan al netjes..

dat je het vanuit een andere bedrading doet in je 'hersenen' omdat je lichaam dan wel wil doen wat de bedoeling heeft, dan heeft dat verder geen ander resultaat, de onderbenen hangen dan nog steeds ontspannen af..

sinds mijn hersenen snappen hoe ik mijn benen moet bedienen op dat gebied was het ook gelijk over met de kramp. als ik een jaar terug mijn knieen naar binnen zou proberen te draaien, dan ging dit zo geforceerd dat overal kramp kreeg.. toen ik mijn hakken naar buiten draaide en voelde hoe mijn knieën daardoor naar het zadel kwamen viel mentaal het kwartje, sindsdien heb ik geen enkele krampaanval meer gehad.

je moet wel weten hoe je je spieren moet bedienen.. probeer maar eens uit te leggen aan iemand die het niet voor elkaar krijgt om zijn knieën te draaien, hoe hij dat exact moet doen (dat gaat dan niet over positie en houding, maar puur over het mechnisme van je lichaam, welke spier stuur je aan en hoe doe je dat).

net zo lastig, zo niet lastiger is het om iemand uit te leggen, hoe je je bekken dan moet kantelen, niet iedereen kan dat namelijk.

vergelijk het met buikrollen, ik kan mijn buikspieren laten rollen (dus niet intrekken en uitduwen zoals de meesten, maar echt rollen, je voelt de buikspieren dan ook over elkaar gaan).. Hoe? geen idee, ik kan het al vanaf dat ik 3 jaar oud ben.. ik ben erachter gekomen dat ik mijn buikspieren van boven naar onder na elkaar aanspan en ergens halverwege ergens laat je de bovenste weer ontspannen.. doordat je ze onafhankelijk aanspant en ontspant rolt je buik. Maar hoe leg je iemand uit hoe je je buikspieren onafhankelijk van elkaar aanspant?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:50

@elenaMM77,
Die tenen zijn van geen enkel belang, die worden gedragen door de beugels.
Het gaat om de knieën.
Het gaat om de gesloten driehoek van zitbeen naar knieën.
Wanneer je je hakken naar buiten draait heb je welliswaar je knieën naar binnen gedraaid maar je hebt niet waar het werkelijk om gaat een gesloten driehoek gecreeërd.
Daar heb je een andere "bedrading" voor nodig.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:55

Moonlight17:
Probeer inderdaad je hakken meer uitdrukken.

Jessie:
over spring jouding weet ik niet zo veel. Vind jethet er netjes uitzien!

Draf:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:56

Simpelman schreef:
@elenaMM77,
Die tenen zijn van geen enkel belang, die worden gedragen door de beugels.
Het gaat om de knieën.
Het gaat om de gesloten driehoek van zitbeen naar knieën.
Wanneer je je hakken naar buiten draait heb je welliswaar je knieën naar binnen gedraaid maar je hebt niet waar het werkelijk om gaat een gesloten driehoek gecreeërd.
Daar heb je een andere "bedrading" voor nodig.

kun je mij dan uitleggen hoe je je knieën anders bediend?
want ik krijg ze niet of nauwelijks naar binnen gelegd, terwijl als ik op de grond sta en mijn hakken naar buiten draai, mijn knieen bijna elkaar aan kan laten kijken, zonder dat de kramp in mijn heup springt en zonder dat mijn knieën op slot staan (wat wel bijna gebeurd als ik alleen mijn knieen draai, dan ben ik mijn veerkracht in mijn knieën kwijt) en mijn bovenbenen facen elkaar bijna met de bovenkant bovenbenen (ik kan nog verder doordraaien tot mijn toppen van mijn tenen elkaar raken en er een volledig x stand is, maar dat heeft natuurlijk weinig nut)..

als ik probeer mijn knieen naar binnen te draaien, draaien alleen mijn knieën iets, heb ik geen verende kniegewrichten, staan mijn heupen in een dwangstand..

dus als jij tips hebt hoe ik mijn knieën kan bedienen zonder een dwangstand te creëren in de rest van mijn been te creeëren dan hoor ik graag van je..

als illustratie:
ik heb ooit geleerd hoe ik mijn bekken kon kantelen door de volgende opmerking: het is net of je een staart hebt en trek die tussen je benen omhoog naar je borst. hierdoor kon ik in 1x mijn bekken kantelen iets dat de eerste 20 jaar volkomen onmogelijk was..

dus graag een illustratieve manier waarop ik mijn knieeën dan naar binnen kan draaien, want mijn knieeën zijn schanieren, die open (been lang) of dicht (hiel tegen je kont) kunnen, als ik expliciet probeer mijn knieëen te draaien, dan gebeurd er dus iets in het kniegewricht dat niet hoort te gebeuren, hetgeen ook te voelen is :oo.. mijn knieën kunnen alleen 'meedraaien' als je iets anders bediend in mijn hersenpan.. Dus vandaar graag een illustratieve beschrijving van wat je dan doet om je knieën te draaien, je zou mij er enorm mee helpen.. want voor mijn gevoel bereik ik precies dezelfde houding, maar als dat niet het geval is, dan moet ik dus een andere tip zien te scoren.

(of even filmen waarbij je de beweging vanuit je knie uitgevoerd heel langzaam kunt laten zien, want ik ben echt compleet blanco.. enige keer dat iemand mijn been wel even goed zou aanleggen, heeft diegene het voor elkaar gekregen om mijn knie zo te verdraaien dat mijn kniebanden uitgerekt en tweemaal zo dik voor een week :') )