Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:32

Starbreeze schreef:
Ik heb geleerd 1x het tempo aangeven en dan stoppen met hulp geven. Paard moet dan door gaan tot jij wat anders aangeeft.

Dat staat toch haaks op dat het paard dus stil moet gaan staan. Of snap ik iets niet.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Als ik aan het longeren ben en mijn paard laat zijn helemaal hoofd zakken, bolt zijn rug en ontspant zich compleet, dan komt hij dus flink terug in tempo. Op dat moment moet ik hem dus echt vragen om weer voorwaards te gaan. Voorheen deed hij dan weer zijn hoofd omhoog, maar tegenwoordig blijft hij dus laag.

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:44

Ik hoop ook dat we de discussie ook wat breeder kunnen houden. Om van je paard een happy athleet te maken, komt er zoveel meer bij kijken dan een rijdkunstige discussie. Van de week kwam er een leuk artikeltje op facebook langs over Ingrid Klimke en haar weilen vader hoe zij jonge paarden opleiden en hoe ze het werk leuk en interessant voor de paarden houden. Zo rijden zij niet iedere dag. Wisselen af met longeren, cavalettie lopen, een sprongetje maken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:45

Lollieloes, bedankt voor je reactie!
Ik zie het inderdaad ook. :j
Zondag hadden ze weer les en toen is daar inderdaad ook op gelet.
Eigenlijk deed Rosan dit al uit zichzelf toen.
We doen alles lekker rustig aan, niks overhaasten en met goede begeleiding moet alles goedkomen. :j

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:59

Starbreeze leuk om je voorbij te zien komen met je huidige paard. Ik 'ken' je nog van je Fries, van het FPF volgens mij....toch?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:10

KoudbloedKim schreef:
Klopt. :j Hij heeft daar intensief les gevolgd.
Maar toch weer niet hetzelfde, Steef heeft er eigenlijk een eigen draai aangegeven.
Eruit gehaald wat effectief bleek te werken en er zeg maar zijn eigen stijl van gemaakt.

SarahIlse, AdB=Antoine de Bodt. :)

ja idd, mijn lesgever heeft dat ook gedaan :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:23

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
En, ik heb niet de intentie een topic te kapen, hoe meer deelnemers hoe interessanter.

Grapje Simpelman, grapje.
Maar idd. Het leerzame aan het topic is nu juist dat er een discussie ontstaat. Ik vind alleen wel dat het laagdrempelig moet blijven.
Overigens ben ik niet "anti Scala" zeker niet.

SinneJ schreef:
Wat bedoel je precies met laagdrempelig? Want ik vind dat het dat is (behalve dan dat we offtopic gingen) wat dit topic onderscheidt van het andere :) dat we nu overal wat dieper op in kunnen gaan. Ook gaan we nu ergens uit van het skala, dat is een ander verschil. Maar de discussie rond het skala zoals jij voorstelde, zal toch al gauw wat gecompliceerder worden denk ik dan?

Met laagdrempelig bedoel ik dat discussies niet al te ingewikkeld moeten worden. Niet al te veel boekenwijsheid maar meer praktijk. Dat is het hele idee van het plaatsen van foto's en filmpjes.
En ik stel geen discussie rond het Skala voor. Ik vind het Skala prima als leidraad, maar niet als strak kader waar je niet buiten kunt treden. En dan doel ik met name over de volgorde daarin: takt, losgelatenheid, aanleuning, swung, rechtrichten, verzameling, durchlassigkeit. Ik vind dat je meer van het paard uit zou moeten gaan. Zeker zo'n praktijk topic als dit, waar de meesten toch niet beschikken over de meest ideaal gebouwde dressuurpaarden. Als je een retescheef paard hebt en je moet eerst gaan wachten op takt, losgelatenheid, aanleuning en swung eer je aan rechtrichten toe bent kun je wachten tot je een ons weegt. Gaat nooit komen. Een paard dat scheef is kan niet loslaten en geeft ook geen goede aanleuning. Dan zul je toch gelijktijdig aan recht richten moeten werken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 10:41

Voor de lage drempel is er het [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V.
Laten we zeggen dat dit topic is voor mensen die "er" wat dieper op in willen gaan.

Het Scala werkt bij alle paarden.
Recht richten is onmogelijk zonder ontspanning en de daar uit voortkomende tact, de bevestigde aanleuning en nageeflijkheid en de Schwung.
Een paard moet eerst los laten, dat wil zeggen zich in vertrouwen ontspannen en edelmoedig overgeven, pas dan kun je verder.
Zoniet, dan ben je bezig met overgave ipv edelmoedige overgave en dan zou het FEI reglement, de basis van de Klassieke Dressuur, aangepast moeten worden, deze schrijft namelijk voor dat het doel van de dressuur edelmoedige overgave zou moeten zijn.
Daar zijn diepgaande redenen voor, die hebben te maken met een ideaal einddoel en ethiek.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:48

Ben het wel met Simpelman eens: het aan de teugel fototopic is laagdrempelig. Omdat daar steeds meer en vaker dieper op bepaalde onderwerpen werd ingegaan, is dit topic er gekomen. Dit is dus geen vervanging vh andere topic, maar een aanvulling waar men juist dieper op zaken in kan gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:55

Een goede aanleuning, nageeflijkheid en schwung is onmogelijk met een scheef paard.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:06

Babootje schreef:
Een goede aanleuning, nageeflijkheid en schwung is onmogelijk met een scheef paard.

Mee eens. Je paard kan onmogelijk lekker los door zijn lijf lopen & constante aanleuning geven als hij niet recht is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:21

Starbreeze schreef:
Voor mijn gevoel liep ie met zijn neus over de grond in draf, ik zie dat hij dat niet doet. Mijn teugels zijn te kort... Ik ga eens kijken of ik die kan verlengen.

Langzaam is voor hem moeilijker, dan zakt hij ook wel maar hij loopt graag door en groot. We beginnen (staat hier niet op) in een lager tempo, maar als ik een paar keer geschakeld heb, gaat ie zo als je nu ziet lopen. Daar werken we ook aan. Aan de longe stofzuigt hij overigens in alle gangen. Het ligt dus weer geheel aan mij :*

Ik denk dat het antwoord op jouw vraag ligt in het commentaar van [***] over haar teugellengte
Je teugels zijn niet te kort, je hebt geen aanleuning. Je paard moet voor waarts neerwaarts de hand volgen, maar dan moet er wel een hand zijn om te volgen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:27

Barb schreef:
Starbreeze leuk om je voorbij te zien komen met je huidige paard. Ik 'ken' je nog van je Fries, van het FPF volgens mij....toch?

Ja klopt :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:29

Babootje schreef:
Starbreeze schreef:
Voor mijn gevoel liep ie met zijn neus over de grond in draf, ik zie dat hij dat niet doet. Mijn teugels zijn te kort... Ik ga eens kijken of ik die kan verlengen.

Langzaam is voor hem moeilijker, dan zakt hij ook wel maar hij loopt graag door en groot. We beginnen (staat hier niet op) in een lager tempo, maar als ik een paar keer geschakeld heb, gaat ie zo als je nu ziet lopen. Daar werken we ook aan. Aan de longe stofzuigt hij overigens in alle gangen. Het ligt dus weer geheel aan mij :*

Ik denk dat het antwoord op jouw vraag ligt in het commentaar van [***] over haar teugellengte
Je teugels zijn niet te kort, je hebt geen aanleuning. Je paard moet voor waarts neerwaarts de hand volgen, maar dan moet er wel een hand zijn om te volgen.

Waar! Er is slechts sprake van licht contact, of de teugels zijn los. Alhoewel hij niet hoog blijft als ik teugel geef. Wordt aan gewerkt :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:32

damian23 schreef:
Starbreeze schreef:
Ik heb geleerd 1x het tempo aangeven en dan stoppen met hulp geven. Paard moet dan door gaan tot jij wat anders aangeeft.

Dat staat toch haaks op dat het paard dus stil moet gaan staan. Of snap ik iets niet.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Als ik aan het longeren ben en mijn paard laat zijn helemaal hoofd zakken, bolt zijn rug en ontspant zich compleet, dan komt hij dus flink terug in tempo. Op dat moment moet ik hem dus echt vragen om weer voorwaards te gaan. Voorheen deed hij dan weer zijn hoofd omhoog, maar tegenwoordig blijft hij dus laag.

Ah zo. Dat doet mijn paard aan de longe dan weer wel. Zelfs in volle galop kan hij het zand aanraken met zijn neus (ik durf dan bijna niet te kijken).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:47

Babootje schreef:

Ik denk dat dit heel erg ligt aan de definitie van rechtrichten en scheefheid die je hanteert.

Is scheefheid zowel een gebrek aan soepelheid als een asymmetrie in kracht, of valt soepelheid onder losgelassenheit en is rechtrichten puur en alleen het even sterk maken van beide achterbenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:00

sanne83 schreef:
Babootje schreef:

Ik denk dat dit heel erg ligt aan de definitie van rechtrichten en scheefheid die je hanteert.

Is scheefheid zowel een gebrek aan soepelheid als een asymmetrie in kracht, of valt soepelheid onder losgelassenheit en is rechtrichten puur en alleen het even sterk maken van beide achterbenen?

Hier heeft sanne83 wel een heel belangrijk punt denk ik.

Hebben we het over rechtrichten in de zin van voorhand voor de achterhand zetten om het even simpel te zeggen, of gaat het over het verticale evenwicht (het zgn rechtrichten van Antoine de Bodt)? Wat beter "in evenwicht brengen" kan heten o.i.d.

Zijn in mijn ogen nl totaal verschillende dingen die mij best wel een tijdje hebben gekost om te begrijpen wat er bedoelt werd. Ik denk dat Babootje het in "evenwicht" brengen bedoeld. Dus zorgen dat er niet veel meer gewicht op het ene voorbeen is dan het andere? (correct me if I'm wrong Babootje :D ). En het "gewone" rechtrichten pas later in de training aan bod komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:07

Ik denk dat een gebrek aan soepelheid en asymmetrie in kracht wel de scheefheid is waar de meesten mee te maken hebben. En sommigen zijn zo scheef dat je daar eerst wat aan moet gaan doen eer je van losgelatenheid en zelfs maar van takt kan spreken, laat staan van een juiste aanleuning. Ik vind niet dat je met recht richten moet wachten tot je aan verzameling toe bent. Het kan prima samengaan met de andere onderdelen als dat nodig is. Overigens zie je dat ook heel duidelijk in de Antoine de Bodt benadering.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:09

Starbreeze schreef:
Nog even een aanvulling op de voorwaartse drang van mijn paard, want daar ben ik recentelijk ook op een andere manier mee aan de slag gegaan. Staat ook niet op het filmpje trouwens. In het Right Brain Extrovert topic hier op bokt worden tips gegeven hoe je zulke paarden het beste kunt trainen volgens de Parelli Principes (of hoe heet het?). Wanneer mijn paard écht de hoogste versnelling op wil zoeken, rij ik hem nog meer voorwaarts, maar dan op een volte 10 meter.

Super! Linda parelli werkt veel samen met Christoph hess, ze hebben samen ook een aantal dvd's gemaakt over het skala.

Wat Christoph hess doet in zijn clinics is ongeveer hetzelfde: hij laat de ruiter (ongeacht niveau) eerst voorwaarts gaan aan een redelijk losse teugel, totdat het paard zélf ontspanning gaat zoeken en de hals laat zakken. Daarna moet de ruiter een overgang terug maken zonder de teugels te gebruiken. Pas dan mag je verder gaan
Dat kan soms best lang duren :D :D

Ik vind dat zelf een hele fijn manier van werken, wachten tot het paard zelf gaat zakken, in het voorwaarts gaan.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 09-06-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:10

sanne83 schreef:
Babootje schreef:

Bondig verwoord, maar in essentie ook wat ik ervan denk. Met een 'retescheef' paard ;) (ik snap je Babootje) zou ik wat langer bij longeerwerk blijven en dan onder het zadel gaan voor echte losgelatenheid wat idd soms verward (interpretatieverschil, niet per se fout) wordt met rechtrichten (en uiteraard streef je in deze fase ook naar nageeflijkheid en aanleuning). Pas als deze basis goed zit kan je correct verder gaan rechtrichten en ik denk dat het probleem bij velen is dat ze direct denken 'oh ik heb een scheef paard' ik ga meteen naar de stap rechtrichten in het skala, terwijl de rede is dat het paard zo scheef 'lijkt', de spanning die er nog in zit. Ik denk dat die scheefheid dan veeeel meer tot uiting komt, dan wanneer je deze basis (van het skala dan) onder de knie hebt. Anders blijf je met die stress in dat paardenlichaam zitten en ga je die in alle rechtrichtende oefeningen tegenkomen, dat is gewoon veel moeilijker.

Voor mij komt het dus allemaal neer op een interpretatiefout wanneer men moeite heeft met de volgorde. Ik ben zelf geen strakke klassieke ruiter, ik heb het skala, bij wijze van, nog maar net ontdekt, dus ik durf er gerust ook van afwijken, maar de essentie van die 6 basisbegrippen wordt in mijn ogen vaak verkeerd begrepen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:11

Ik zie dat onze antwoorden elkaar net kruisen, [***] :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:12

Babootje schreef:
Ik denk dat een gebrek aan soepelheid en asymmetrie in kracht wel de scheefheid is waar de meesten mee te maken hebben. En sommigen zijn zo scheef dat je daar eerst wat aan moet gaan doen eer je van losgelatenheid en zelfs maar van takt kan spreken, laat staan van een juiste aanleuning. Ik vind niet dat je met recht richten moet wachten tot je aan verzameling toe bent. Het kan prima samengaan met de andere onderdelen als dat nodig is. Overigens zie je dat ook heel duidelijk in de Antoine de Bodt benadering.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:12

Babootje schreef:
Ik zie dat onze antwoorden elkaar net kruisen, [***] :D

Nu weer.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:13

Maar de extreme scheefheid die tegenwoordig vaak gezien wordt is er meestal al (verkeerd) ingereden.

De meeste jonge paarden die van de opfok komen hebben een beetje natuurlijke scheefheid, maar zijn nog 'recht' genoeg om een correcte tact te kunnen tonen, daar werk je eerst aan losgelatenheid en tact, om daarna geleidelijk aan de scheefheid weg te werken en de verzameling te beginnen vragen.

Daartegenover heb je dus de extreem scheve paarden die vaak al ouder zijn, die in het verleden al verkeerd zijn gereden, ... Daar ga je toch eerst een deel van de scheefheid moeten wegwerken voor je maar iets kan loslaten en aan de tact kan werken.

Corrigeren is namelijk veel moeilijker dan aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:16

sanne83 schreef:
Starbreeze schreef:
Nog even een aanvulling op de voorwaartse drang van mijn paard, want daar ben ik recentelijk ook op een andere manier mee aan de slag gegaan. Staat ook niet op het filmpje trouwens. In het Right Brain Extrovert topic hier op bokt worden tips gegeven hoe je zulke paarden het beste kunt trainen volgens de Parelli Principes (of hoe heet het?). Wanneer mijn paard écht de hoogste versnelling op wil zoeken, rij ik hem nog meer voorwaarts, maar dan op een volte 10 meter.

Super! Linda parelli werkt veel samen met Christoph hess, ze hebben samen ook een aantal dvd's gemaakt over het skala.

Wat Christoph hess doet in zijn clinics is ongeveer hetzelfde: hij laat de ruiter (ongeacht niveau) eerst voorwaarts gaan aan een redelijk losse teugel, totdat het paard zélf ontspanning gaat zoeken en de hals laat zakken. Daarna moet de ruiter een overgang terug maken zonder de teugels te gebruiken. Pas dan mag je verder gaan
Dat kan soms best lang duren :D :D

Ik vind dat zelf een hele fijn manier van werken, wachten tot het paard zelf gaat zakken, in het voorwaarts gaan.

Op zich zal bovenstaande voor veel paarden werken, maar ik denk zelf NIET bij elk paard.... Heb zelf een paard dat vroegah ook altijd erg graag onder mij vandaan wilde lopen. Als ik die op dat moment voorwaarts ging rijden, veroorzaakte dat alleen maar meer spanning, stress en erg hoge snelheden :D . En als je je paard met een dergelijke snelheid op een volte 10 meter wil houden, dan moet ik behoorlijk aan het bit en het hoofd werken om dat voor elkaar te krijgen. En dát wil ik dus juist niet. Als ik mijn paard heel voorzichtig terug reed op zit en ook wat begrensde met mijn hand en zodra ze tempo verminderde, ik direct nagaf met mijn hand, ze eerder mijn hand vw nw opzoekt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:17

Babootje schreef:

Wat ze bij AdB doen, is naar mijn idee juist vooral een groot stuk soepelheid en losgelassenheit verkrijgen bij een extreem stijf paard.