Even terug naar de openingspost:
Celine_Famke schreef:Ik zie het onwijs vaak: Mensen die met hun paard aan het werk zijn, paard doet alles prima (soms zie je niet eens een fout?) of begrijpen even iets niet. Dit zowel erop als ernaast. Ruiter raakt direct volledig geïrriteerd en begint erop los te slaan/schoppen/trekken/schreeuwen.
Kan gebeuren, een foutje, zou je denken. Miscommunicatie, verbeterpuntje? Kan je toch alleen maar van leren?
*knip*
Laatst was ik op een evenement. Daar was zowel springen als dressuur. En daar viel het mij eigenlijk weer op. Dressuurpaarden in de inrijbaan. Lopen prima, misschien een beetje stress, maar dat is niet gek op wedstrijd tussen allerlei andere paarden, toch? En dan gaat de ruiter het paard ineens vol omtrekken en geeft (een) harde mep(pen)!
Of bij de cross/springen. Paard weigert. Ruiter wordt kwaad, slaat erop los. Paard wordt nog erger gestrest. Ze rijden een volte, voor de hindernis blijft de ruiter meppen en mept het paard gewoon over de hindernis heen. En eigenlijk het hele parcours door..
Natuurlijk is dit lang niet bij elke combinatie zo! Gelukkig maar. Maar het viel mij op. En ik begrijp het niet. Ik zit er altijd erg verbaasd en vol afschuw naar te kijken. Ik begrijp niet wat die ruiters op zo'n moment nou verwachten..
Wat beschreven wordt in de eerste alinea zie ik bij ons eerlijk waar nooit gebeuren. Het komt wel eens voor dat iemand (om wat voor reden dan ook) een wat korter lontje heeft en daardoor wat minder redelijk reageert dan anders, maar erop los slaan/schoppen/trekken? Nee, heb ik gelukkig nog nooit gezien. Nu ben ik er alleen 's avonds, dus ik moet ook bekennen dat ik niet alles zie wat iedereen bij ons op stal doet, maar dan nog.
Ook op (dressuur)wedstrijd zie ik dit soort praktijken gelukkig niet al te vaak voorbij komen. Ik zie veel eerder paarden die veel te strak gehouden worden en niet de kans krijgen om lekker door hun lijf te lopen (wat ook niet prettig is om te zien), maar ik heb nog geen mishandelingen voorbij zien komen. Misschien heb ik mazzel gehad en kom ik op de "juiste" wedstrijden, maar ik kan me totaal niet herkennen in de openingspost.