Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:58

Het is vreselijk :( Ik heb het ook op veel manege's gezien. Het voorbeeld wordt gegeven door manege-eigenaren en instructeurs zelf nota bene, de kinderen nemen het klakkeloos over. Maar ook pensionstallen en wedstrijden. Ik kan er erg slecht naar kijken en ik ben niet de enige. Een vriendin van me is uiteindelijk gestopt met paardrijden, ondanks dat ze het geweldig vond, omdat er voor haar geen mogelijkheden waren dat op een paardvriendelijke manier te doen, doordat er geen enkele manege in de buurt was die normaal met paarden omging. Ik vind dat er op wedstrijden echt veel en veel strenger op gelet moet worden. Winnen is leuk, maar het mag nooit ten koste gaan van het paard, wat nota bene niet eens kan praten of zich op eerlijke wijze verzetten. Zo zwak dat mensen dan onder zulke dwang een beest van alles laten doen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:09

Het stoorde bij ook bij de laatste wedstrijden waar ik ben geweest. Een erg bekende dressuurruiter (die bekend staat om zijn vriendelijke manier van rijden) trok zijn paard compleet op de rem en ramde daarna eens flink zijn sporen erin. Ik stond er met mijn neus bovenop dus keek wat vertwijfeld naar zijn trainer maar blijkbaar was dit de bedoeling.... Paard stond vervolgens op de plek te springen dus lijkt me dat de actie van de ruiter geen nut had (tenzij op de plek springen een nieuwe dressuuroefening is :roll: )

En bij het springen idd een fijne afranseling na een weigering. Die ruiter bleef maar slaan...was gewoon in het parcours, niet eens in de inrijring. Van mij mag een ruiter echt gediskwalificeerd worden voor zulk gedrag. Ik ben geen heilige en heb zeker weten wel eens een onverdiende mep verkocht maar deze ruiter leek wel elke vorm van zelfbeheersing te hebben verloren.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:50

Ik vind het toch bijzonder hoor wat jullie allemaal meemaken.. Ik ben ook erg actief in de sport, ga zelf op wedstrijd, ga veel met anderen mee, er worden veel wedstrijden bij ons georganiseerd en ik sta op een sportstal.. Ik kom dit soort dingen echt amper tot nooit tegen. Wat ik al aangaf, enkel bij uitzondering en dat is natuurlijk al vreselijk genoeg... Maar ik heb hier het idee dat zo ongeveer elke ruiter een dierenmishandelaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:38

Caatje87 schreef:
Ik vind het toch bijzonder hoor wat jullie allemaal meemaken.. Ik ben ook erg actief in de sport, ga zelf op wedstrijd, ga veel met anderen mee, er worden veel wedstrijden bij ons georganiseerd en ik sta op een sportstal.. Ik kom dit soort dingen echt amper tot nooit tegen. Wat ik al aangaf, enkel bij uitzondering en dat is natuurlijk al vreselijk genoeg... Maar ik heb hier het idee dat zo ongeveer elke ruiter een dierenmishandelaar is.

Ik heb op een internationale stal gewerkt, en later als springruiter gewerkt, en ik heb genoeg leed gezien om niet meer van wedstrijden te kunnen genieten.

Wat me opvalt, en dat bedoel ik niet banketstaaf of persoonlijk, dat sommige mensen het gewoon gewend zijn en het niet meer zien. Genoeg vriendinnen die vinden dat je paard best even hard door mag pakken of vinden dat ik zeur als ik wat zeg over een veel te strakke slof tijdens het inrijden van een internationale ruiter. Ik denk dat daar het probleem ook ligt.
Voorbeeld: ik heb het meegemaakt dat een 4-jarige hengst gebroken werd. Ruiter(internationale springruiter) met scherpe sporen en een plastic buis in zijn handen en 2 jongens met een longeerzweep op de grond, sloegen dat paard helemaal lens. Na 3 dagen was dat beest bont en blauw met overall wonden. En ik overdrijf niks.
2 jaar later, vraag ik een van die jongens die met longeerzweep op de grond stond, of hij zich realiseert wat hij toen aan het doen was. Nou, het was alsof ie wakker schrok, hij had geen idee. Hij realiseerde zich toen pas, dat wat hij deed, behoorlijk heftig was. Maar hij was toen 19 en werkte al avnaf zijn 14e op grote stallen en was met 'mishandeling' opgegroeid. Zat doodleuk tijdens de lunch lachend te vertellen dat ze op de vorige stal jonge paarden met stroomdraadjes aan de sporen reden tijdens het springen...

En ik denk at hier het probleem zit. We weten niet beter, we zien het om ons heen dus doen we het, want de ander doet het ook...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:13

Jeetje Joolien, had hier geen weet van...

En wij maar janken bij die filmpjes van the Tennessee Walking horse, terwijl we het hier in Nederland net zo bont kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:24

Dee_Es schreef:

En wij maar janken bij die filmpjes van the Tennessee Walking horse, terwijl we het hier in Nederland net zo bont kunnen maken.

ja, en het erge is, dat het meer regel is dan uitzondering. Ik heb in korte tijd zoveel gezien, ik kan er een boek over schrijven...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:32

Mijn man zei altijd dat paardenmensen niet van paarden houden. Ik heb die uitspraak nooit echt begrepen en er pittige discussies met hem over gehad. Nu mijn paard met pensioen is en ik de sport en het wereldje meer van een afstandje bekijk denk ik regelmatig aan zijn woorden terug. Helaas moet ik toegeven dat hij toch wel vaak gelijk had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:38

Jennyj01 schreef:
Mijn man zei altijd dat paardenmensen niet van paarden houden. Ik heb die uitspraak nooit echt begrepen en er pittige discussies met hem over gehad. Nu mijn paard met pensioen is en ik de sport en het wereldje meer van een afstandje bekijk denk ik regelmatig aan zijn woorden terug. Helaas moet ik toegeven dat hij toch wel vaak gelijk had.

Jouw man is een wijs man Jennyj01 _/-\o_ ....

Ik heb dezelfde ervaring als jij.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:40

[***] schreef:
Jennyj01 schreef:

Jouw man is een wijs man Jennyj01 _/-\o_ ....

Ik heb dezelfde ervaring als jij.

Inderdaad! Soms moet je herinnerd worden aan de dingen die je eigenlijk al weet :D mooi dat jouw man dat durft, lastige discussie op het moment zelf waarschijnlijk..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:03

Bij veel manèges wordt het helaas zo aangeleerd, waardoor veel mensen niet beter weten. Wanneer een pony een kind eraf bokt omdat ie het beu is dat er in zijn rug wordt gevallen, in de mond wordt getrokken en in de flanken geschopt wordt, wie is dan de pineut? Juist ja, de pony.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijn eigen paard toen ik hem pas had. Hij was 5 en ik 11. Ik had hem geloof ik nog geen maand en het was iets van de 5e keer dat ik met hem meereed in de groepslessen. Uit het niets begon ie opeens te bokken als een gek, met als resultaat dat ik eraf gekatapulteerd werd. Voordat ik terug kon rechtstaan had de manège eigenares hem al vast en zou ze hem wel eens een lesje leren met de zweep. Ik natuurlijk hysterisch haar proberen tegen te houden, maar als 11-jarig schriel meisje kan je daar dan niet tegenop. Ik moet wel zeggen dat ie sindsdien nooit nog zulke streken onder me heeft uitgehaald, maar of er juist gehandeld is geweest? Dat weet ik niet.
Ook had ik op diezelfde manège ooit een volwassen ruiter waar ik toen heel erg naar opkeek haar paard "aan de teugel" zien rijden. Hoe ze dat deed? Als d'r paard niet omlaag wou met zijn hoofd klapte ze toch even met de zweep erop, paard loopt gelijk aan de teugel +:)+. Uiteraard heb ik als onwetend klein meisje dit ook uitgeprobeerd met mijn paard, tot iemand me vroeg waar ik in hemelsnaam mee bezig was.. Dat heeft me toen wel de ogen geopend, en ik voel me de dag van vandaag er nog altijd zo schuldig over tegenover mijn paard dat ik dat ooit gedaan heb :n

Ik ben twee jaar geleden trouwens nog eens terug gegaan naar de manège om naar een opvoering te kijken van een toneelstuk te paard, wat is mijn mond daar toch opengevallen. Dezelfde methodes worden nog altijd gehanteerd, en de mensen waar ik vroeger mee heb leren rijden zijn geen haar beter geworden..

Nu sta ik al enkele jaren op een particuliere stal. Ik ben het niet altijd eens met de methodes van de staleigenaar, maar heb er in al die jaren nog niets echt gewelddadig gezien.

Wat mij vooral is opgevallen is dat geweld naar een paard vooral vanuit onwetendheid komt, omdat het velen zo is aangeleerd en ze niet beter weten. Dat is heel jammer, maar kan je die mensen daar de schuld voor geven? Moeilijke kwestie. Ik vind wel, dat als je een persoon er al meerdere keren op hebt gewezen dat ie verkeerd bezig is en het ook op een andere manier hebt laten zien, en deze persoon er dan toch nog voor kiest om geweld te gebruiken het wél aan de persoon ligt. Dan verdient deze het gewoon niet om met paarden om te gaan.

Ondertussen ken ik mijn paard wel al goed genoeg om te weten wanneer er iets mis is en wanneer hij met mijn voeten aan het spelen is, dan grijp ik uiteraard wel in, maar dat gaat niet verder dan een stemverheffing van "eh!", een kleine tik met de zweep of eens fiks benen geven, uiteraard niet met het spoor erin ;). Als ik zijn gedrag voel veranderen weet ik dat ie iets stiekems aan het plannen is, vaak hoef ik dan maar gewoon "heyla, wat denk jij te doen?" te zeggen en dan zie ik die oortjes draaien en weet ie dat ik het hem door heb :')

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:14

Wat een verhalen komen voorbij zeg, jeetje.
De paarden op mijn manege hebben het echt heel erg super, als ik het zo lees.

Meiske reed met d'r eigen pony eens in een bak met manegeruiters. D'r paard snapte niet goed wat ze bedoelde en stond dus regelmatig stil. Die had ze met haar zweep een pats tegen zijn hoofd gegeven. Vond de instructrice niet zo leuk, om maar zacht te zeggen, en kreeg de wind van voren. :=

De manegepaarden hier zijn eigenlijk heel goed, de paarden die toch echt wat meer kunnen dan een gemiddeld manegepaard worden ook niet zomaar door iedereen gereden. Er wordt absoluut geen vorm van mishandeling geaccepteerd, want je krijgt het meteen te horen.

Ook in de beginnerslessen vinden ze diervriendelijkheid maar toch consequent zijn gewoon heel belangrijk.

Op mijn oude manege ben ik wel eens goed misselijk geworden. Paardje deed na de sprong zijn hoofd naar beneden zodat de ruiter eraf viel. Na een paar keer was mijn instructeur 't zo zat, had hem bij de teugels gevat en die gaf echt flinke klappen. Denk dat-ie een minuut bezig was. Maar hij moest 't twee keer doen voordat de pony in die les dat niet deed. Daar werd ik niet helemaal goed van, nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:27

Verschrikkelijk, ik kan het ook niet begrijpen. Op de manege waar ik reed ook, paarden stonden in een kleine stal waar ze geen contact met andere paarden konden hebben en kwamen weinig buiten. 1 van de paarden dreigde te happen met aansingelen, en de instructrice trapte toen heel hard tegen de buik van het paard aan. Daarnaast heb ik daar ook iemand trots horen zeggen dat diegene een keer een paard een blessure heeft bezorgd omdat het paard 'irritant' was, en dus trapte die gene te hard tegen het been aan. Daarnaast is mij daar ook geleerd om kneepjes te geven om het paard nagevelijk te rijden, en heb ik meerdere mensen zien raden die bijna elke seconde met hun sporen in hun paard zaten te prikken. Misselijkmakend. :n Ook ik kan nu niet meer genieten van wedstrijden, je moet bijvoorbeeld maar eens gaan tellen in een dressuurproef hoevaak de ruiter hun paard met hun sporen zitten te prikken, en hoe strak de paarden aan de voorkant gehouden worden.

En onwetendheid, tja, dat vind ik geen excuus. Bij mij in de les zijn er ook dingen aan mij geleerd die niet kloppen(zoals die kneepjes in de teugel), echter heb ik dit nooit gedaan, mede dankzij Bokt aangezien ik veel las op Bokt en dus ook er achter kwam dat het niet goed is om de hele rit door kneepjes in de teugel te geven. En daarnaast is er nog het gezond verstand, ik had zelf ook kunnen bedenken dat het ontzettend aangenaam is om steeds maar te rommelen aan dat bit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:30

Joolien schreef:
Dee_Es schreef:

ja, en het erge is, dat het meer regel is dan uitzondering. Ik heb in korte tijd zoveel gezien, ik kan er een boek over schrijven...

doe maar niet....een boek schrijven.
Deze ellende is voor mij een reden geweest om in 1980 mij te bedenken dat ik alleen maar hobby-matig en alleen maar met mijn eigen paarden bezeig wil zijn.Geen wedstrijden, niets...

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:48

[***] schreef:
(...)

En onwetendheid, tja, dat vind ik geen excuus. Bij mij in de les zijn er ook dingen aan mij geleerd die niet kloppen(zoals die kneepjes in de teugel), echter heb ik dit nooit gedaan, mede dankzij Bokt aangezien ik veel las op Bokt en dus ook er achter kwam dat het niet goed is om de hele rit door kneepjes in de teugel te geven. En daarnaast is er nog het gezond verstand, ik had zelf ook kunnen bedenken dat het ontzettend aangenaam is om steeds maar te rommelen aan dat bit.

Ja, maar weet je wat het is, als jouw instructeur, van wie jij les krijgt en dingen hoort te leren, zegt dat het zo en zo moet, dan ga je ervan uit dat het goed is, zeker als een beginnend ruiter. Nu weten we inmiddels beter, maar ik zou niet te snel zeggen dat het gezond verstand is. Vandaar dat we nog heel veel mensen zien trekken en plukken. :) Die denken dat ze ook goed bezig zijn, maar je moet gewoon echt even weten dat het niet te bedoeling is. In mijn ogen is onwetendheid dus wel een, helaas jammer, excuus.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:10

Even terug naar de openingspost:

Celine_Famke schreef:
Ik zie het onwijs vaak: Mensen die met hun paard aan het werk zijn, paard doet alles prima (soms zie je niet eens een fout?) of begrijpen even iets niet. Dit zowel erop als ernaast. Ruiter raakt direct volledig geïrriteerd en begint erop los te slaan/schoppen/trekken/schreeuwen.
Kan gebeuren, een foutje, zou je denken. Miscommunicatie, verbeterpuntje? Kan je toch alleen maar van leren?

*knip*

Laatst was ik op een evenement. Daar was zowel springen als dressuur. En daar viel het mij eigenlijk weer op. Dressuurpaarden in de inrijbaan. Lopen prima, misschien een beetje stress, maar dat is niet gek op wedstrijd tussen allerlei andere paarden, toch? En dan gaat de ruiter het paard ineens vol omtrekken en geeft (een) harde mep(pen)!
Of bij de cross/springen. Paard weigert. Ruiter wordt kwaad, slaat erop los. Paard wordt nog erger gestrest. Ze rijden een volte, voor de hindernis blijft de ruiter meppen en mept het paard gewoon over de hindernis heen. En eigenlijk het hele parcours door..

Natuurlijk is dit lang niet bij elke combinatie zo! Gelukkig maar. Maar het viel mij op. En ik begrijp het niet. Ik zit er altijd erg verbaasd en vol afschuw naar te kijken. Ik begrijp niet wat die ruiters op zo'n moment nou verwachten..

Wat beschreven wordt in de eerste alinea zie ik bij ons eerlijk waar nooit gebeuren. Het komt wel eens voor dat iemand (om wat voor reden dan ook) een wat korter lontje heeft en daardoor wat minder redelijk reageert dan anders, maar erop los slaan/schoppen/trekken? Nee, heb ik gelukkig nog nooit gezien. Nu ben ik er alleen 's avonds, dus ik moet ook bekennen dat ik niet alles zie wat iedereen bij ons op stal doet, maar dan nog.

Ook op (dressuur)wedstrijd zie ik dit soort praktijken gelukkig niet al te vaak voorbij komen. Ik zie veel eerder paarden die veel te strak gehouden worden en niet de kans krijgen om lekker door hun lijf te lopen (wat ook niet prettig is om te zien), maar ik heb nog geen mishandelingen voorbij zien komen. Misschien heb ik mazzel gehad en kom ik op de "juiste" wedstrijden, maar ik kan me totaal niet herkennen in de openingspost.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:13

[***] schreef:

Hier ben ik het niet met je eens, ik stelde mij als kind en beginnende ruiter geen vragen bij de manier waarop volwassen (waar ik nota bene naar opkeek) met paarden omgingen. Naarmate ik ouder werd, werden me ook dingen duidelijker, ook omdat ik andere mensen leerde kennen die me op mijn fouten wezen en het op een correctie manier uitlegden. En tja, Bokt, ik zat als kind niet op Bokt, laat staan dat ik veel gebruikt maakte van mijn computer. Bij de jeugd van tegenwoordig zal dat nu wel compleet anders zijn, maar ik vind niet dat je ervan uit kan gaan dat iedereen op Bokt zit, en dat diegene die hier dan ook zitten er iets van leren. Ik zie hier nog vaak topics voorbij komen waar mijn haren van gaan overeind staan.

Maar het is wel zo dat ik ook dankzij Bokt een boel heb bijgeleerd, en dat veel mensen me hier ook hebben geholpen, ook al ben ik hier pas 3 jaar lid. Ik leer nog elke dag bij hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:17

Kinderen zullen inderdaad wel alles overnemen wat een instructeur je leert, maar naarmate je ouder wordt lijkt het me dat je toch wat meer gaat inlezen ect. over je hobby/sport, en meer bewust wordt dan dingen die je doet.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:29

Er gebeuren zulke erge dingen, en mensen doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Mede omdat het wordt aangeleerd, op de manege bijvoorbeeld... Ja ik mocht best een harde ruk geven aan de teugels als een paard doelgericht bokte. Als het paard stilstond en bokte mocht ik best 10 tikken achter elkaar geven zodat hij gaat lopen.. Het wordt je geleerd en als je instructrice het zegt ga je er wel vanuit dat het goed is toch? De laatste jaren ben ik me er zo veel meer van bewust, gelukkig maar. In mijn eigen lessen zie ik het ook nog vaak, wij hebben een lichtelijk autistische vrouw in de les en als paardlief 1 pasje verkeerd doet dat gaat het gelijk van '***paard, ***verdomme,' trekkend aan de teugels, mond spert helemaal open... Wordt zelf ook vaak uitgescholden voor ***wijf omdat mijn paard schrikt of als ik naar stap ga en ze te dicht achter me zit (iedereen maakt tegelijkertijd een overgang)...

Nog een voorbeeld: ik was met de les het bos in (ik was toen rond 10/11 jaar), de instructrice werd eraf gebokt en het paard liep braaf weer terug naar de manege. Toen wij daar aan waren gekomen was er iemand op gegaan en die sloeg en schreeuwde letterlijk het paard door de bak. Zweep erbij, harde galop door de bak heen, helemaal bezweet. Zelfs later had hij bloed op zijn flank, manege-eigenaar stond er naast, met nog 5 andere mensen alsof het de normaalste zaak van de wereld was, ik was het er echt niet mee eens, heb het ook gezegd dag ik het zielig vond, maar toen werd ik uitgelachen 'dan moet hij het maar eens leren'.

Mensen worden soms zo boos op een paard terwijl het paard er gewoon niks van snapt/bang is. Iets ervan zeggen kun je natuurlijk ook niet, want dan wordt je platgescholden...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:14

Een aantal jaren geleden hadden mijn dochter en ik problemen met ons toenmalig paard en bij onze toenmalige trainer en andere mensen uit onze omgeving vonden we geen oplossingen.
Daarnaast voelden we dat de wijze waarop we met paarden omgingen fout zat en zijn we op zoek gegaan naar een andere, betere manier om met paarden te werken.
Na een zoektocht van een jaar met een aantal positieve maar ook negatieve ervaringen zijn we bij trainers terecht gekomen die ons geleerd hebben hoe paarden leven, denken en communiceren en hoe wij ons in de wereld kunnen integreren.
We hebben geleerd dat geweld overbodig is als je de nodige kennis en kunde hebt.
En daar zit volgend mij de belangrijkste oorzaak van het gebruik van geweld : een gebrek aan kennis en kunde bij veel mensen met paarden.

Enkele jaren geleden kon je bij de VLP ideeën insturen om paardrijden veiliger te maken en ik heb toen een tekst ingestuurd rond dit, verwerven van de juiste competenties, betere omgang met paarden, geen geweld en minder ongelukken. Ik heb daar een prijs voor gekregen en een brief dat dit een prachtig idee is...........tot nog toe heb ik 0,0 zien gebeuren op dit gebied.
Waarom ? omdat je dan de verantwoordelijkheid voor alles wat fout loopt bij de ruiter legt en niet bij het paard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:40

Tjah... Met spijt en schaamte, moet ik mededelen dat ik het vroeger ook heb gedaan.

Toen ik 6 was, mocht ik op paardrijles.
Kleine manege, gezellig... Niks mis mee.
Maar ook deze paarden, werden apart mee genomen, wanneer deze een ruiter er af gooide.
Hier en daar een zweep.

Om me heen in de buurt en vriendinnetjes was het eigenlijk niet veel anders.
Schoppen, slaan, trekken, schelden.
Eigenlijk was het normaal.

Toen ik 7 was, ging de manege weg. En vanaf mijn 13e was ik eigenlijk nog maar alleen met mijn pony.
Ook toen heb ik hem een paar keren hardhandig aangepakt.
2 jaren later, rond mijn 15e begon ik na te denken.
Mijn spijt en schaamte kroop me omhoog.

Ik ging na denken, of het anders kon. Of ik andere voorbeelden kon vinden.
En dit kon ik.
Niet bij patt pirelli ofzo, nee gewoon, om me heen.

Sinds die tijd, heb ik hem nooit meer hardhandig aangepakt.
Tuurlijk!! Een tik op de borst bij een beet.
Achteruit zetten met als hij een stap te veel naar voren deed.
Maar niks, waarbij ik, als ik dat bij mezelf zou doen, ook blauwe plekken zou kunnen krijgen.

Met onze nieuwe merrie, hebben we nooit iets met geweld gedaan, tenminste, niet bewust.
Ook haar heb ik een aantal keren in de mond gezeten.
Ook zij heeft een paar petsen op dr borst gehad.
Heb ook op dr gevloekt.

Maar deze winter ging het knopje nog verder om.

Hoe kan ik er nu voor zorgen, dat jij doet met wat ik wil, dat als het niet lukt, ik niet boos word...

Simpel.... Gewoon niet boos worden.
Denken: Volgende keer gaat het beter. En zo niet? Dan niet!!
Mij is veterstrikken ook niet in 1 keer gelukt, ook niet in 10 keer. Ik was ook een late leerling.

Zegt niet, dat ik niet vloek als ze op mn tenen staan.
Ook niet als ze te enthousiast mij wil bekijken, en daardoor mij een hersenschudding toe werkt.

Maar ook ik ga dan beter op letten.

This een schat van een paard. Echter wel een beeeetje lomp. Maar daar zie ik de humor wel van in.

3 jaren geleden liep ik stage op een "moderne" manege. Een manege die het eigenlijk piekfijn in orde had.
Tot ik achter de schermen mocht kijken.

Stalbaas, schopte de paarden in de buik, en hard. Trok hard in de mond, en wat allemaal niet.
Gewoon waar de kinderen bij waren.
Zo ook tijdens de lessen, als de ponys in de winter een kind er af wisten te krijgen.
Meppen, schoppen, alles er op en er aan.

Walgelijk!! Ja... behoorlijk!!

Ruiters namen het over... van kwaad tot erger.

Toch wel erg.... dat ruiters van 6 jaar oud, dit geweld moeten zien.
nog erger, dat ouders, dit geweld goedkeuren.

Geen woorden voor...

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:56

Zo heb ik het ook met de paplepel binnengekregen helaas. Begonnen te rijden op een kleine manège. Motto in de lessen: Een goede ruiter is er een die zijn paard aanpakt. Oplossing als je paard te traag ging? schop schop schop zweep! paard weigert vooruit te gaan? schop schop zweep! paard is bang voor die ene plas/wapperend zeil? schop schop zweep! Huilende kindjes op afgestompte paarden waren de orde van de dag. Ik wist ook niet beter, wat was ik trots op mezelf dat ik weer eens had laten zien wie de baas was. Gelukkig ben ik naar een andere manège gegaan die er een betere filosofie op nahoudt.

Een keer heb ik meegedaan aan een LRV wedstrijd. Ik dacht dat ik onderhand al wel wat gezien had, maar wat ze daar met hun paarden uithalen := Eentje weigerde bij het inspringen een sprong en zijn ruiter viel er langs voren af. Pakt hij even zijn zweep stevig vast, paardje bij de teugels en geeft het dier een salvo aan zweepslagen. Ik vraag me af wat het dier daarvan geleerd heeft...

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:28

Ik zie op wedstrijden ook genoeg van dit soort combinaties. Ik snap dat het leuk is om prijzen te winnen en steeds hogerop te komen met je paard/pony, maar ik vind het alleen leuk als dit eerlijk gebeurd, en je ook merkt dat je als combinatie reed beter wordt. Eigenlijk vind ik gewoon dat een jury aftrek moet geven op oneerlijk gedrag. Zolang een paard mooi beweegt en in de krul loopt, krijg je punten. Het ruggebruik wordt soms niet eens op gelet. (Let op: ik zeg sóms, er zijn ook jury's die hier wel om denken ;) ). Natuurlijk mag je het even een paard corrigeren, als mijn pony iets doet waarvan ze weet dat dat niet mag, corrigeer ik haar ook wel. Maar houd er ook rekening mee dat de fout lang niet altijd bij het paard/pony ligt. Paardrijden moet leuk blijven, en niet alleen voor de ruiter.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:45

Ik had het vroeger ook heel erg met mijn paard. Als het niet ging, verloor ik mijn geduld en dat uitte ik op het paard. Dat ging er soms best heftig aan toe en elke keer had ik er zo'n spijt van. Het was destijds pure onmacht en ontwetendheid. Ik reed overigens geen wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 06-06-15 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:46

Daarom rijd ik geen wedstrijden :Y)
Soms kijk ik er wel, maar afschuwend kijk ik naar combinaties die dikke WP lopen, maar of het vriendelijk verkregen is? Nee.
Trek,pluk en porwerk, zagende bewegingen.

Tuurlijk kan het eens zijn dat je beenhulp iets strenger geeft dan anders om beter door te komen, maar als je paard na het rijden op de plek van de spoor zijn vacht kwijt is en zelfs wondjes ontstaan gaan bij mij echt de haren overeind..
Paarden met eeltplekken op hun mondhoeken ga zo maar door.

Ja, ik heb m'n paard ook wel eens een tik met de zweep verkocht (en dan nog is dat heel zacht haha) die misschien niet heel terecht was, maar m'n paard lens slaan tot de striemen op zn billen staan, nooit. Of in zijn bek lopen raggen hou toch op...
Ook ik verlies wel eens mijn geduld, elke ruiter wel eens, maar dan loop ik meer op mezelf te vloeken dan op mijn paard, overgaan op fysiek geweld nog nooit gedaan.

Maar denk dat wel veel ruiters met zulk "geweld" hebben leren rijden van mensen die " hoog niveau" rijden...

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:49

Heb ook soms momenten dat ik dan boos word, maar ik fluister dan richting haar oor dat ze graag het goed wil doen en dat we dan eerder stoppen met rijden, en man wat doet ze het goed :+ , echt heel fijn gewoon zonder stress weer fijn door kunnen rijden :o misschien werkt dit niet bij alle paarden maar bij mijn pony wel :)