Bodyprotector ja of nee ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:52

Ik weet het merk niet meer zo uit mijn hoofd, het was in elk geval geen goedkope.

Het begon voor mij al dat ik mijn armen niet langs mijn lichaam kon laten afhangen. Je zit toch iets wijd.

madelein

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:59

Ik draag hem alleen bij de cross. Met springen niet. Zit me in de weg, het risico van een rib breken neem ik dan maar op de koop toe.
Maar ik ben 32, en maak mijn eigen keuzes, weloverwogen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je ouders het een veilig idee vinden als je met zo'n ding gaat rijden.

Ben het trouwens wel met sommigen eens dat het stijf en stug aanvoelt. Maar als ie er eenmaal 10 min opzit heb ik er niet zoveel last meer van. Maar zonder blijft lekkerder

Tinky_and_me
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:52

Bij ons op de manege is het je eigen keus of je een body aan doet of niet maar ze raden je het wel aan

Aural

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-15
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:26

Zolang het niet in de weg zit van het plezier dan kan het geen kwaad mocht het eens verkeerd gaan. :)

Lifebee
Berichten: 62
Geregistreerd: 13-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:53

Jaa! Body protector is zeker veilig als je de goede hebt en kan echt schade bij een val voorkomen! Ben weleens echt hard gevallen met bodyprotector en dan had ik helemaal niks. Eerst had ik er eentje met een soort klep aan de achterkant, dus daar is ie nog iets langer. Maar daardoor blijf ie soms achter het zadel haken in galop. Nu heb ik een andere die achter niet zo lang is. Heel handig.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:40

Ik reed altijd met een airparka. Dat is een bodywarmer die zich opblaast als je van het paard valt. Dit deed ik omdat ik een nekafwijking heb en ik extra risico loop om bijvoorbeeld mijn nek te breken.

Enige nadeel was dat het geluid maakt bij het opblazen.. waar het paard van schrikt.. waardoor het paard opzij springt.. waar ik net gevallen ben. Zo twee keer een paard bovenop me gehad.

jorieke1
Berichten: 55
Geregistreerd: 27-02-15
Woonplaats: hengelo

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:52

ik ben ook 14 en rij ook met body protector ook omdat ik spring en buitenritten maak op de manege. ik heb zelf een body protector met van die blokjes en sluit bij mij prima aan je hebt ze ook mij driehoekjes die sluit nog weer beter aan. het zit allen niet lekker als je van die oefeningen dat je met je linker hand je rechter tenen moet aanraken en dat soort dingen.

AnneliesLap
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:52

Ik vind het een lastige keuze.
Het zou je natuurlijk mee stevigheid kunnen bieden, maar aan de andere kant heb je ook minder bewegingsvrijheid. Misschien ben ik daarom eerder voor een paar lesjes "goed vallen (en doorrollen)", zodat je niet als een zak aardappelen op de grond ploft. Zo'n body protector belemmerd je natuurlijk wel in je soepelheid om door te rollen..

leannelogi
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:02

Precies wat is de OP staat, ik neem liever het risico zonder te vallen wat veel minder snel voorkomt dat als ik uit balans word gehaald...

Een cap belast je houding tenminste niet :D

xLyan
Berichten: 26
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:12

Ik heb enkele jaartjes een bp gedragen tijdens dressuurlessen en de sommige springlessen tussendoor,
gewoon omdat het me veiliger leek. Ik ben niet vaak gevallen maar de keren dat ik wel viel kwam ik meer met mijn hoofd neer en ik heb nooit een paard over me heen gehad dus ik kan niet 100% zeggen dat het bij mij echt geholpen heeft in die zin.
En een bp kan eerst wel even stijf voelen. Maar het voordeel daarvan was is dat ik mijn rug veel rechter moest houden in dat ding. Daarna werd ie eigenlijk een beetje te klein en ik heb nooit een nieuwe aangeschaft of met nog met eentje gereden, maar ik rijd nog steeds met een rechtere rug hierdoor (wel ontspannen natuurlijk).

IMAY1990

Berichten: 1911
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:59

Zelf heb ik nog maar een enkele keer een BP omgehad. Echter voel ik me zo beperkt in mijn bewegingsvrijheid dat het voor mij juist averechts effect heeft.

Maar ik denk dat dat voor iedereen anders is.

AnnetteFlame

Berichten: 1455
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:16

Op de manege waar ik reed was het met springlessen verplicht, verder niet.

Ik heb in de tijd dat ik heel veel van mn merrie veel, alleen maar met bodyprotector gereden, er zat ook een psychologisch stukje aan vast dat ik alleen nog maar met bp durfde te draven en te galopperen.

Puur lichamelijk beperkte een bp me zeker wel in bewegingsvrijheid. De paarden die ik nu rijd, rijd ik daarom ook zonder

IMAY1990

Berichten: 1911
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:20

Bij de manege hier dichtbij is het inderdaad ook verplicht om met springen en buitenritten zo'n ding om te hebben.

Heb ik mazzel dat ik een kwartier verderop op een andere manege rijdt waar dat niet zo is. Het is echt bijna gevaarlijk om mij met zo'n ding om te laten rijden. Terwijl ik bij mijn zusje op stal weer meiden zie die niet anders gewend zijn en waarbij het juist een gewoonte is om hem om te doen en weer heel anders gaan zitten als ze hem niet om hebben.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:38

ik gebruik een bodyprotector in het bos..

voor het gewone bakwerk, is hij ondanks een zeer goede bescherming en ik hem passend heb laten maken, toch minder geschikt.. Ik heb een vrij snelle reflex. de keren dat ik ben gevlogen ben ik altijd goed neergekomen en door gerold, mede omdat ik mijn arm volledig tegen mijn lichaam kon drukken of volledig plat tegen de grond kon leggen, want nooit kan met een bp aan, want dan heb je altijd een ruime centimeter tussen je arm en je lichaam, of een centimeter extra die je arm moet doordrukken om je schouder goed tegen de grond te drukken.

nee, voor mij is hij het meest effectief als ik per ongeluk een boom ga knuffelen, of tijdens doorrollen met mijn nieren en stronkje zou willen knuffelen in het bos. de enige manier om zo hard te vliegen is of cross, of een fikse galop.. ik ben alleen van de rustige galop, dus blijft cross over als risico op het beschadigen van nieren, middenrif/ribben.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:48

Ik ben van mening dat een bodyprotector zeker bescherming biedt, vooral bij je lever, longen of zelfs hart. Ribben en ruggengraat worden ook minder snel aangetast en je kan geen rare draai maken.

Met dressuur en springen gebruik ik er geen, spring bijna nooit dus anders is het ronduit 30 cm hoog.

Met cross zou ik er wel eentje willen:)

emenem98
Berichten: 20
Geregistreerd: 28-08-15

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:37

Een bodyprotector is wel veilig, maar ik kan er echt niet mee rijden. Wij moeten eht indd voor de buitenritten om, maar mij belemmert me in die zin wel zo erg, dat ik toch liever zonder rijd, ondanks de extra gevaren.

annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:55

Het is veel veiliger. Hij beschermt je organen enzo.
Zelf gebruik ik hem helemaal niet. Ook nooit gedaan. Voor kleine kinderen etc vind ik het verstandig

Iceloverr
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:38

Hij beschermt goed je organen, maar mijn vriendin heeft een keer gehad dat ze door de bodyprotector juist haar rug heeft gebroken. Mensen reageerden daarop van dat hij niet goed past dan maar meerdere keren nagekeken bij ruitensproeier winkel en zat prima. Ik heb er zo mijn twijfels over

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:52

Ook ik vind een bodyprotector een slimme keuze, mits je op hoog niveau springt of bij cross.
Ik raad het mijn klanten af. Er zit zeker een beschermende kant aan voor je organen en dergelijke, maar de meeste varianten 'dwingen' je in een positie. Hierdoor heb je ten eerste niet alle vrijheid om te bewegen, wat bij NH en western rijden toch wel nodig is, en je kunt je moeilijker draaien als je valt. Als je een hele dure (en dan ook echt belachelijk duur) neemt, dan is het zeker een goede optie.
Ik heb zelf ook wel eens met BP gereden, maar vind het niet fijn zitten. Maar ik wil wel iets hebben dat mij beschermt, omdat ik veel (probleem) paarden train en inrijd. Ik kies dan voor een rugprotector. Die zijn veel soepeler, heb je minder last van maar beschermt je rug ontzettend goed. Het is een hele goede optie, maar helaas nog niet zo bekend in de ruitersport. Je vindt ze wel heel veel bij o.a. skiën, snowboarden en motorrijden.

virginieh

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:22

het beschermt niet alles, maar altijd beter dan niets. Ik heb bij een val mijn rug gebroken, droeg geen body protector, maar die had dat ook niet kunnen voorkomen helaas. Ik viel op mijn zitvlak en de rug heeft de schock opgevangen.
Dus helemaal veilig ben je nooit. Maar ik ben toch van plan er eentje aan te schaffen , want het beschermt toch wel iets. Ik wil niet achteraf denken... 'Had ik maar'...

juulnoah
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:27

Een bp is qua veiligheid mooi meegenomen.Mij is echter verteld dat het vooral voor eventing/ springen gebruikt wordt en wat doorgeslagen is naar de dressuur. De rede dat de bp voor springen/ eventing wordt gebruikt is voor het geval je tegen een hindernis valt en bij dressuur heb je daar niet mee te maken. Maar kan zeker geen kwaad voor dat extra beetje vertrouwen en veiligheid :j

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:03

Natuurlijk draagt het bij aan je veiligheid,
ik vind ze gewoon ambetant en draag het nooit.

iris_relente
Berichten: 504
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Friesland

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:14

Ik heb met springen altijd een body protector om? Heb er helemaal geen last van en de keren dat ik ben gevallen op mijn rug deed het veel minder pijn dan dat ik zonder body protector reed, en de soepelheid moet nog komen hoevaker je hem draagt hoe soepeler hij word en dan voel je hem amper nog, en je gaat er ook nog een recht van zitten

ImeldaKing

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-01-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:13

als je veel dressuur rijd vind ik het zelf niet fijn, ik rij wel met een bodyprotector als ik ga springen of crossen, het maakt wel wat verschil als je hard valt :) Alleen je zit een beetje stijf vind ik persoonlijk, je word een beetje opgesloten in je body.

Aedema

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-04-15

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:05

Persoonlijk rijd ik er nooit mee, maar raad het wel aan.

Paar jaar terug was ik iemand aan het helpen met het beleren van een jonge hengst, we dachten dat hij er ondertussen wel klaar voor was om er iemand op te zetten en natuurlijk wilde ik die stoere Friese hengst wel even 'temmen' :Y) Ik heb het een volle drie seconden volgehouden en ben daarna op mijn rug gevallen. Heb een paar seconden niet kunnen ademen en daarna 3 weken niet normaal kunnen zitten, staan of liggen. Heb nu nog steeds wel eens last van mijn rug.
Mijn jaren van paarden beleren zijn hierdoor voorbij, en omdat ik alleen dressuurmatig en buitenritjes doe met mijn huidige paard vind ik het niet echt nodig. Hij is zelfgefokt en zelf beleerd en heeft zo lang als hij leeft nog nooit een stap verkeerd gezet. Bij een ander paard zou ik waarschijnlijk wel een bodyprotector dragen.

Dus mijn mening; Ja, draag dat vreselijke ding want het kan de rest van je leven misschien wel beïnvloeden!