Vastlopen...

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Re: Vastlopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:16

Beide, afwissend. Binnen zit m in tempowisselingen en lijf loslaten/goed over rug lopen. Aangezien ik ook nog geen doorgewinterde menner ben vind ik dat best lastig maar is kwestie van veel doen en dan blijken dingen soms in ene veel vanzelfsprekender te gaan :-). Eigenlijk geldt voor binnen ook kilometers maken. Nu hebben wij ook een stal met alle men faciliteiten (twee men banen van 100 bij 40, eentje met vaste hindernissen en bij slecht weer mennen we gewon binnen) die je maar kan wensen.
Rij ook weer minimarathons, sinds kort. Wel met iets langere lijnen dan gebruikelijk omdat ik toch wat voorzichtig nog ben na zijn blessure. Gaat mij niet op de plek in het klassement maar om de ervaring en handigheid van ons beiden voor het mennen in bredere zin. En hij vind het gewoon ook heel leuk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:23

Leuk hoor om op die manier ook met een hele andere discipline in aanraking te komen!
En eigenlijk dus qua training ook niet eens echt heel anders dan wat je in basis onder het zadel doet, zo te lezen. Dus de winst moet dan toch echt zitten in die onbelaste rug, en meer mogelijkheden in tempo en rechte lijnen dan bv bij training aan de dubbele lijnen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:32

Ja, klopt. Wat je wel zal ervaren is dat de moeilijke kant van het paard onder de man en voor de wagen verschillend (kunnen) zijn. Dat is niet ongewoon zegt mijn instructeur ook. Mijn DA zegt ook dat onder de man eigenlijk standaard gewicht op de voorkant komt tot het moment dat we zelf het paard op de achterhand zetten. Voor de wagen storen we zijn balans niet en zal hij zelf door zijn hele lijf gaan lopen om de juiste balans te zoeken. Uiteraard stimuleer je onder treden door stukjes actief weg te rijden en weer terug enzo.....

overigens loopt hij wekelijks ook tussen de dubbele longe

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:51

Lelies schreef:
Zijn probleem is met name dat hij met zijn binnenbeen niet altijd goed binnentreedt, waardoor hij vaak nog balans mist en bijv. niet goed kan galopperen in de bak.

En meestal stap ik er met een ontevreden gevoel af. Zo is het nu weer zo dat hij zich erg vastzet en het neerwaarts rijden lastig wordt. Hij stuwt teveel, waardoor hij vaak dus teveel op de voorhand valt en ook weleens struikelt. Alles is steeds terug te leiden naar dat onontwikkelde achterbeen.

Ik denk dat je heel erg gebaad bent bij meer zijwaartse oefeningen, zoals ergens eerder beschreven schouder- en heup controle. Meer losmakende oefeningen. Pas als je losheid hebt, dan kan je gaan werken aan een sterker achterbeen. Als je daar aan begint zonder dat je paard lekker ontspannen, los is en kan buigen, maak je het probleem vaak erger.

Ik zou er wel over nadenken om je paard eens na te laten kijken. Als je al lang bezig bent (met veel instructie) en je paard blijft zo moeilijk buigen, kan het heel nuttig om hem eens los te laten maken. Soms ben je tegen een structureel probleem aan aan het rijden, dan kan het rijden inderdaad frustrerend worden

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:21

Ik verwacht echt niet dat er medisch iets aan de hand is met hem, maar dit uitsluiten kan natuurlijk nooit kwaad. Op zich valt alles vrij logisch te verklaren en dat moet ik onder ogen zien, hoe confronterend ook en moet daarmee aan de slag.
Nu een andere discipline erbij betrekken lijkt misschien wel een oplossing, maar niet iets waar ik direct naar zal grijpen. Ik ga nu twee keer per week lessen, keihard aan de bak, zodat ik echt een zuiver beeld kan creëren wat betreft eventuele vooruitgang. Het valt allemaal niet mee, maar ik geef niet op!
Gek genoeg blijf ik steeds wel zin hebben om te rijden, dat is toch wel het belangrijkste. Nu het effect nog. :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 12:31

Nou, lessen voor de komende weken staan gepland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:04

Vraag eens aan je instructeur om wat sneller en actiever met je aan de slag te gaan mbt je schouder- en heupcontrole. Dan kun je zó veel gerichter gaan trainen op een correcter achterbeengebruik en het daadwerkelijk sneller en sterker maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:51

Wat je zou kunnen doen is de achterhand sterker maken en recht.
Ga maar eens een week of 3 zwaar onder het tempo draven. (echt heel langzaam) daarmee train je de achterhand (draag) spieren en kan je beter voelen of je paard recht onder je loopt.
Friezen staan van nature bekend als "boegtrekkers" daar zijn ze ook voor gefokt. Het is dus belangrijk dat ze vanachter leren gebruiken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:10

Ik ben een beetje verbaasd over sommige adviezen hier :oo

IJzers eronder om een rijtechnisch probleem op te lossen? Ik zou niet weten waarom.
Beleren voor de kar gaat ook alleen maar averechts werken: nog meer stuwend achterbeen, in plaats van dragend.

Heb je de mogelijkheid om buiten op mul zand helling op de galopperen TS? Dat is de perfecte oefening om de achterhand sterker te maken. Verder cavaletti, kleine huppeltjes en veel stap-galop overgangen. Ik heb liever dat ze daarbij dan omhoog komen van voren, dan dat ze 'over de kop' achter de loodlijn lopen, waar sommige friezen een handje van kunnen hebben.

Daarnaast: ga aan jezelf werken. Neem wat zitlessen, desnoods op een ander paard dan je eigen. Rijd zonder teugels, beugels, zonder zadel. Achterhand motiveren actiever te worden en onder te treden, puur op je zit. Jezelf rechtrichten en beter aan leren voelen wat je doet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:14

ik vraag me sterk af, of sommige wel weten wat een "onder tredend achterbeen" is?
En hoe dat tot stand komt? (biomechanisch?)
In galop wordt een paard niet sterker in de achterhand. En als een paard al scheef is, wordt dit er niet beter van in galop.
In de klassieke dressuur, wordt er pas gegaloppeerd, als een paard wijken, schouder binnen en travers beheerst op beide handen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:35

De achterhand van een paard versterkt zich in de jaren door:
vanuit de eerste fase van het Scala, dat is zijn losgelatenheid en tact,
het paard in de tweede fase van het Scala de aanleuning en nageeflijkheid
voorwaarts
te rijden over gebogen lijnen, het daarbij stelling te laten aannemen en te buigen

Pas wanneer dit bevestigd is kunnen we beginnen met zijgangen en overgangen anders ontaardt dat onherroepelijk in getrek.

Bij een Fries is een "trigger" ingefokt die maakt dat hij zo gauw er actie gevraagd wordt, meer dan gemiddelde paarden, zijn romp stijf maakt om beter met de achterbenen te kunnen duwen naar het borsttuig.
Bij een Fries moet dan ook eerst meer tijd in het ombuigen van die instinctieve reactie naar losgelatenheid geinvesteerd worden, "actie zonder rompstabiliteit".
De fase van de losgelatenheid en de tact in het Scala.
Daar moet je dus beginnen, pas als dat bevestigd is kun je verder, er van uit gaand dat men in harmonie wil blijven.

Het grote merendeel van de problemen losen we op door na te gaan wat er niet bevestigd is binnen de fases van het Scala der Ausbildung en daar vervolgens verbetering in aan te brengen.
Met andere woorden, eerst de basis....
Doorgaans krijgen we de oplossing van het probleem er dan gratis bij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:13

Lelies schreef:
Ik verwacht echt niet dat er medisch iets aan de hand is met hem, maar dit uitsluiten kan natuurlijk nooit kwaad. Op zich valt alles vrij logisch te verklaren en dat moet ik onder ogen zien, hoe confronterend ook en moet daarmee aan de slag.

Ik denk eerder dat een keer losmaken door fysio/chiro/osteo, zou kunnen helpen. Als je zelf voelt dat hij losser is, dan is het ook weer makkelijk om hem met rijden los te houden. Meestal liggen dit soort problemen bij de ontspanning en losgelatenheid, niet bij kracht. Of eigenlijk, hij zal vast niet sterk zijn, maar omdat je ook beschrijft dat hij zich vasthoudt, niet wil buigen etc, zou ik in eerste instantie de oplossing zoeken bij meer ontspanning. Een paard die zich niet loslaat, lijkt vaak heel scheef en zal niet z'n achterbeen onder willen zetten.

Kijk uit met meer en harder trainen. Door keihard aan de bak te gaan, gaan weinig paarden meer ontspannen. Je komt snel in een vicieuze cirkel terecht waar je steeds meer vraagt en je paard zich steeds meer vastzet.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 11:11

Ik kan me ook niet vinden in sommige adviezen. Wat eerder al wordt gezegd gaat het niet zozeer om krachttekort (het is geen bijsterslap paard, maar wel een jong paard wat uiteraard natuurlijk nog meer body moet krijgen de komende jaren) maar een paard wat moeite heeft met ondertreden van het achterbeen. De enige manier om dat te verbeteren is door veel figuren met buigingen te rijden.
Mijn overtuiging is dat het begint bij de basis: ontspanning in stap, dan ontspanning in draf en als dat bevestigd is, dan galoppeer ik. Aan de longeerlijn is het een iets ander verhaal, want dan is het voor hem makkelijker en vraag ik wat meer. Zo heb ik hem gister cavaletti laten lopen op de volte. Ging erg goed!

Het 'harder trainen' wordt nu letterlijk genomen. Maar natuurlijk ga ik de training niet verzwaren, maar wel bewuster bezig met de dingen die nu aan de orde zijn.

Bedankt voor al jullie input! Interessant en leerzaam om te lezen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:21

Lelies schreef:
Mijn overtuiging is dat het begint bij de basis: ontspanning in stap, dan ontspanning in draf en als dat bevestigd is, dan galoppeer ik.

Super! +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:26

TS mee ga ik in de stukjes van NOmbrado en Simpelman.
Wel een kleine aanvulling vanuit mijn eigen ervaring met onze twee merens. De oudste hebben wij wedstrijd me gereden en dat was zwoegen en ploegen en toen hij M2 start gerechtigd was zijn we gestopt want hij vond het zo vervelend.
Pas nu ik de jongste rijd, die al naar 5 minuten beter is als de barokke oudste na 45 minuten als het gaat om losheid, gaan van achteren naar voor, alshet gaat om plezier hebben in het werk, de soepelheid van spieren etc., nu pas heb ik spijt dat we zo nodig met de barokke oudste wilden dressuren.
Voor de wagen, in het bos, recreatief was en is het een geweldig paard.
De jongste is onze dressuur queen met zoveel plezier in dat werk en mogelijkheden.
Wat ik wil zeggen met mijn post is, kijk vooral ook naar je paard en zorg dat je plezier met hem heb met de mogelijkheden die jouw paard heeft en kijk vooral naar wat hij leuk vindt en goed kan. Dat betekent win - win.
Zelf heb ik het menbewijs gehaald omdat de oudste zo graag voor de wagen liep en dat perfect deed (ik kan nog steeds niet mennen maar wel kan ik Hercule mennen want hij heeft nog nooit een stap verkeerd gedaan). Zoveel lol met mijn knol gehad met mennen (wagen vol geladen met de kinderen en dan was hij zo voorzichtig en braaf), ploegen etc. Met wat ik nu weet had ik hem nooit laten starten KNHS dressuur met mijn dochter. Maar tja, zij wilde zo graag wedstrijd rijden en dan is het moeilijk kiezen, paard of dochter, dus het werd schipperen. Als hij een wedstrijd had gereden mocht hij de dag er na mee naar het bos voor het wagentje met mij. Dan was hij zo fel en vrolijk. Super. <3

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:32

Hoe longeer je? Krijg je hem aan de longe wel lang en laag.

Ik herken je probleem wel. Zodra wij er op gaan zitten moet het paard wel in staat zijn om ons te dragen. Dat doe je door de bovenlijn van het paard sterk te maken door hem te stretchen (lang en laag rijden). Als het rijden nu niet gaat, gewoon niet rijden en een tijdje longeren en de bovenlijn ontwikkelen.
Kijk id eens rond op de site die simpleman noemt.

En niet opgeven!!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:39

Niet alles gelezen maar je zegt nu al een hele poos flink te trainen en je zadel is een jaar geleden nagekeken. Vergis je niet hoe snel een zadel niet meer fijn past na een aantal maanden intensievere training.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 11:44

Ik longeer mijn paard enkel met kaptoom en een lijntje. Bewust, want dan moet hij juist zelf helemaal gaan zoeken naar zijn ontspanning houding en leren op alle vier zijn benen te lopen. Mooi om te zien dat hij dan uiteindelijk heel relaxed draaft met het hoofdje naar beneden. Dit ga ik voorlopig zo blijven doen. Bijzetten is in mijn ogen ook een stuk forceren, en juist dat stuk wat nu moeizaam gaat. Paard moet zelf gaan voelen wat prettig loopt, zonder ook maar enige steun te krijgen van iets anders. Hoe denken jullie hierover?

Goed punt van het zadel. Toevallig ook gisteren over gehad. Ook daar ga ik mee aan de slag.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:48

Misschien is het leerzaam om eens een clinic bij Jenny Veenstra te volgen, die zijn er wel regelmatig.
Ze kan je een hoop huiswerk meegeven waar je thuis samen met je eigen instructeur ook weer mee aan de slag kan

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:57

Ik longeer met hele lange bijzetters. Dus zo lang dat ze als je paard normaal staat het waslijnen zijn. Dus niks in een houding zetten maar het paard zelf het bit laten opzoeken in de stretch (lang en laag).

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 11:59

Dat kan natuurlijk ook Damian :)!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:03

Werkt super! Alleen ze zijn nomaal gesproken te kort om je paard knap te laten stretchen. Maar een setje oude neusreumpjes er tussen..en klaar is kees.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:46

@Lelies schreef:
En meestal stap ik er met een ontevreden gevoel af.
Zo is het nu weer zo dat hij zich erg vastzet en het neerwaarts rijden lastig wordt.
Hij stuwt teveel, waardoor hij vaak dus teveel op de voorhand valt en ook weleens struikelt.
Alles is steeds terug te leiden naar dat onontwikkelde achterbeen.

Vergeet dat achterbeen helemaal, dat zijn Bokt verhalen.
Het gaat om de losgelatenheid en het van daar uit gehoorzaam voorwaarts gaan.
Dat achterbeen gebruik is een symptoom dat de rest in orde is.
Houdt je niet bezig met symptomen maar met het fundament daar onder.
Pas wanneer je een losgelaten paard hebt zul je het achterbeen verder kunnen ontwikkelen.

Je symptoom is dus "een niet onderdtredend achterbeen en daar uit voortvloeiende onbalans", dat wil zeggen dat je paard zich niet buigt in de gewrichten.
Het tilt de voorhand niet op, het stuwt.
Dat is een kwaliteit, het is goed, daar is hij als tuigpaard voor gefokt.

Maar, onder het zadel is dat een probleem.
Onder het zadel wil je een losgelaten paard dat zich in de gewrichten van de achterhand buigt om zich van daar uit te ontwikkelen naar oprichting.
Je paard laat zich niet los omdat het een zwakke achterhand heeft, het beschermt zich op deze manier tegen het door jou gevraagde buigen en buigen "doe je so be so niet" net zoals jij niet met je verkeerde hand wil schrijven.

Buigen leer je je paard door hem EERST te leren de hals te strekken en daar te blijven, de losgelatenheid.
Vanuit die positie drijf je actief voorwaarts, je krijgt dan een kort moment van acceleratie, dat is het enige moment dat je de achterhand "beheerst" en inbuigt.
Hier moet je het zoeken.

Als dit enigszins bevestigd heb (minstens 3 maanden) doe je hetzelfde op gebogen lijnen, daarmee bereik je hetzelfde maar versterkt.
Essentieel is het om dan met stelling (vooral!) en buiging te werken.

Nogmaals je probleem is de losgelatenheid onder alle omstandigheden.

Werken zonder die losgelatenheid ontwikkelt alleen maar het vermogen van je paard om zich verkeerd te bewegen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:49

Lelies schreef:
Ik kan me ook niet vinden in sommige adviezen. Wat eerder al wordt gezegd gaat het niet zozeer om krachttekort (het is geen bijsterslap paard, maar wel een jong paard wat uiteraard natuurlijk nog meer body moet krijgen de komende jaren) maar een paard wat moeite heeft met ondertreden van het achterbeen. De enige manier om dat te verbeteren is door veel figuren met buigingen te rijden.
Mijn overtuiging is dat het begint bij de basis: ontspanning in stap, dan ontspanning in draf en als dat bevestigd is, dan galoppeer ik. Aan de longeerlijn is het een iets ander verhaal, want dan is het voor hem makkelijker en vraag ik wat meer. Zo heb ik hem gister cavaletti laten lopen op de volte. Ging erg goed!

Het 'harder trainen' wordt nu letterlijk genomen. Maar natuurlijk ga ik de training niet verzwaren, maar wel bewuster bezig met de dingen die nu aan de orde zijn.

Bedankt voor al jullie input! Interessant en leerzaam om te lezen!

En dit heeft dus wel te maken met kracht in het achterbeen. Dit moet je trainen. En niet zoals er hier door iemand wordt gezegd. Onder het tempo te gaan rijden, dan maak je een jong paard nl. wel stuk. Maar voorwaarts te gaan rijden. En overgangen rijden. En ja, dat gaat tijd kosten.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 12:52

Mooie uitleg Simpelman, je hebt helemaal gelijk inderdaad! Ik ga hiermee aan de slag.