Centered riding, meer mensen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:38

Imre, nee. Dat is wel een goede tip. Ga even kijken of ik daar zo terecht zou kunnen!

Askja, ik ga idd nu weer even met de pad rijden. Zal vanmiddag weer wat oefenen.

Misschien toch ook (weeeeeeeer)een ander zadel....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:50

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:35

Science90 schreef:
Oh, ik wil heel graag centered riding doen, maar zit geen instructeur in de buurt! :(
Zelf een clinic organiseren is de enige mogelijkheid, maar of je daar echt resultaat mee boekt?

Ik lees er in ieder geval positieve dingen over!

Mijn ervaring.. een clinic is super waardevol! Je leert dan zeker weer een hele boel nieuwe dingen.. dus ik zou het zeker doen als je in centered riding geïnteresseerd bent!
Bij clinics doe je ook oefeningen op de grond zonder paard en hier heb ik ook altijd onwijs veel aan gehad! Op die manier kwam ik erachter dat ik altijd verkeerd galoppeerde xD ik deed meer salsa dan galop haha

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:57

Ik volg ook centered riding lessen. Mijn onderbeen lag wiebelig, volgens mijn moeder moest ik mijn onderbenen verder naar voren steken. Fout mijn instructrice zegt dat ik mijn knie over mijn teen toen laten kijken. Dus ik breng mijn hak iets achteren. Ik had mijn stijgbeugel te ver onder mijn teen. Ik mag mijn voeten een paar centimeter verder door de beugels doen. Nu liggen mijn benen stil. Mijn rug is te hol. Maar in 4 lessen verbeterde het al snel.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:05

Ik heb een aantal jaar terug eens meegereden als student ruiter bij een instructeursopleiding bij Alona, had daar spijtig genoeg een begeleider die alleen Duits kon (wat ik niet kan). En bitter weinig geleerd, daarna nog eens van Margreet zelf gelest en heel veel geleerd. Ik vind het alleen spijtig dat het zo duur is. Anders zou ik het vaker doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:57

Seltje, geen idee of zij duur is hoor, maar ze is wel CR-instructeur niveau II: http://www.equistyle.be/main.php?page=welkom . Valerie Cornille. Zij zit denk ik redelijk in de buurt van Antwerpen, wat de reiskosten al vermindert.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:16

Ja ik heb ook les van een instructRice in (onder andere) centered Riding geeft. Ze is level 3 volgens mij. Heb bij haar leren rijden ong 9 jaar geleden (wordt dit jaar 18) en bij mij word er dus ook erg goed op mn zit gelet. Vind het sws een erg fijne manier van les krijgen met veel voorbeelden. Leer ook nog steeds elke week veel bij :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:09

Jet schreef:
Seltje, geen idee of zij duur is hoor, maar ze is wel CR-instructeur niveau II: http://www.equistyle.be/main.php?page=welkom . Valerie Cornille. Zij zit denk ik redelijk in de buurt van Antwerpen, wat de reiskosten al vermindert.

Margreet van Alona zit hier maar net over de grens, daar kan ik met de trailer naartoe,dus voor de reiskosten moet ik het niet doen, maar de lessen van haarzelf vind ik duur, maar ik zou het gewoon moeten doen, op goede lessen mag je niet besparen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:20

Seltje schreef:
Jet schreef:

Margreet van Alona zit hier maar net over de grens, daar kan ik met de trailer naartoe,dus voor de reiskosten moet ik het niet doen, maar de lessen van haarzelf vind ik duur, maar ik zou het gewoon moeten doen, op goede lessen mag je niet besparen.

En je hoeft niet iedere week te lessen hé!
Ik ben het met je eens dat het veel geld is, maar mijn ervaring is dat 1x in de maand(bijvoorbeeld) ook heel goed helpt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:39

Seltje, daar heb je gelijk in hoor. Als Margreet zo dichtbij zit is het het zeker wel waard om naar haar toe te gaan. Je hoeft inderdaad niet wekelijks bij haar te gaan lessen, maar eens per maand is waarschijnlijk al voldoende om vooruit te komen. Dan heb je ook wel iemand, één van de weinigen die Level IV hebben in Nederland/België.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:52

ik les nu bij iemand die level I is. als ik het gevoel heb dat ik niet zo veel meer kan leren van haar dan stap ik over naar een level II of III instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:54

Die zijn er niet heel veel volgens mij??

Mijne is ook level I. Ik heb vrijdag weer les. Ben nu even overgegaan op rijden met barebackpad,omdat ik ook merk dat mijn zadel me rugpijn geeft. Enige zadel wat dit niet doet is barefoot dus die ga ik volgende week testen.

Ik wil om de 3 weken lessen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:03

Mijn instructrice is bezig voor haar level 3.. heb nog een aanbeveling moeten schrijven haha
Zij combineert het met connected riding en dat is wel interessant.. hoewel ik connected riding niet zo leuk vind, vind ik connected groundwork super interessant!
Ik les overigens niet echt veel.. heb daar het geld en de tijd niet voor.. maar zo sporadisch als ik vast loop is het super fijn..
In november ga ik ook weer als student rider meedoen.. en k wil nog steeds zelf mijn level 1 ooit halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:25

Vandaag weer confronterende les.
Op de barebackpad omdat ik problemen met mn zadel heb.

Was weer pittig.
weer nieuwe oefeningen/handvatten gekregen om mee aan de gang te kunnen..

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:45

Voor de mensen uit het zuiden.. Equijoy organiseerd 16-19 juli 2015 een centered riding clinic.. margreet (level 4) van Alona komt deze clinic samen met Kim (level 3) geven. Mocht je interesse hebben zou ik haar even mailen! Ik doe iig mee :D

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:49

Ik wil er wel graag mee beginnen maar eigenlijk nog niks van gekomen :=
Lijkt me echt iets heel interessants voor mij en mijn paard!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:33

Ik heb net een 4-daagse CR-Update gevolgd met Karen Irland met (en bij) Ylvie Fros en Marieke van der Meer.
Samen met een fantastische groep collega CR instructeurs en enthousiaste student riders.

Ontzettend leuke, en lange, dagen gehad en weer heel veel nieuwe inspriatie op gedaan.
Ik vind het altijd weer bijzonder om te zien hoeveel invloed bodywork kan hebben.

Voor mensen die interesse in Centered Riding hebben is meedoen als student rider ook zeker aan te raden. Je kan dan alle dagen meekijken naar de lessen, meedoen met de grond/body work oefeningen en je krijgt zelf les.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:38

Gister had ik rijles. Mijn instructrice had het paard voor de veiligheid aan de longe gedaan. Ik moet namelijk met mijn ogen dicht rijden en me inbeelden dat ik op een fiets achteruit rondjes aan het fietsen was. Het is heel raar maar na even krijg je dat gevoel ook echt. Ik werd zelf een beetje draaierig van. Ik ben echt fan geworden van Centered Riding. Ik vond mezelf altijd al een goede amazone, maar ik moest het vooral hebben van een mijn lef en onafhankelijke zit niet zo zeer van techniek of verfijnde hulpen. Ik had van die kleine foutjes, holle onderrug, piano handen, naar buiten wijzende tenen. Mijn houding is al veel moeier geworden en nu kan ik mijn paard laten halthouden en sturen zonder iets met mijn teugels te doen. De oefening waarbij je inbeeld dat je rijdt met geamputeerde onderbenen werkt ook goed bij mij. Zodra ik mij onderbenen wegdenk kan ik me beter op mijn centrum focussen en ineens wijzen mijn tenen naar voren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:49

Annoya schreef:
Gister had ik rijles. Mijn instructrice had het paard voor de veiligheid aan de longe gedaan. Ik moet namelijk met mijn ogen dicht rijden en me inbeelden dat ik op een fiets achteruit rondjes aan het fietsen was. Het is heel raar maar na even krijg je dat gevoel ook echt. Ik werd zelf een beetje draaierig van. Ik ben echt fan geworden van Centered Riding. Ik vond mezelf altijd al een goede amazone, maar ik moest het vooral hebben van een mijn lef en onafhankelijke zit niet zo zeer van techniek of verfijnde hulpen. Ik had van die kleine foutjes, holle onderrug, piano handen, naar buiten wijzende tenen. Mijn houding is al veel moeier geworden en nu kan ik mijn paard laten halthouden en sturen zonder iets met mijn teugels te doen. De oefening waarbij je inbeeld dat je rijdt met geamputeerde onderbenen werkt ook goed bij mij. Zodra ik mij onderbenen wegdenk kan ik me beter op mijn centrum focussen en ineens wijzen mijn tenen naar voren.

Wat was de gedachte achter het 'inbeelden dat je achteruit fietst' ?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:55

Imre schreef:
Hier ook een CR-instructeur. :) Het is echt onzettend fijn om mensen met kleine aanpassingen in hun houding heel anders op hun paard te kunnen laten zitten. :j

Heb het al in de eerste les gemerkt bij juf Imre :)
Zo fijn!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 00:43

Selina schreef:
Annoya schreef:

Wat was de gedachte achter het 'inbeelden dat je achteruit fietst' ?

Dat 'fietsen' heb ik ook moeten doen.. Wanneer je voor uit fiets ligt je focus op de voorhand.. mijn paard ging er zelfs door struikelen.. bij achter uit fietsen verplaats je de focus naar de achterhand die onder moet treden en dan komt de voorhand vanzelf omhoog..

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:40

@Selina, wat Horsies5 verteld. Als je jezelf dit inbeeld dan ga je met je bekken anders inwerken op de rug en activeer je de achterhand.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:58

Ah, interessant!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:57

Ttouch en nog een ander boek over centered riding waren mijn eerste serieuze paarden boeken toen ik klein was, echt heel leuk om te lezen.

Ik ben trouwens opzoek naar iemand die les wil geven bij mij op stal omg. Grootegast (grens Friesland/Groningen) op de website centeredriding.org heb ik al gekeken maar ik ben benieuwd of er iemand een aanbeveling heeft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:45

Geen idee of IJssnuiver bij jou in de buurt komt, verder zou ik even moeten zoeken voor je of ik een voor mij bekende naam bij jou in de buurt zie.