Citaat:Op zich is er niks mis mee.
Maar het kan in bepaalde gevallen ENORM onhandig zijn.
Ik kan niet anders dan dit bevestigen. Ik heb er twee staan met een fikse gebruiksaanwijzing. Op vakantie gaan is daardoor voor mij een enorme organisatie vooraf doordat de oppas op tijd moet worden 'ingewerkt' zodat zowel paarden als oppas enigszins comfortabel zijn met elkaar. Doordat niet iedereen geschikt is om met hen om te gaan, ben ik ook nog afhankelijk van een klein groepje mensen. Evengoed heb ik dan alsnog één paard thuis dat na één week afwezigheid van mijn kant -letterlijk!!- stopt met eten. En dat gaat al vijftien jaar zo...
Gelukkig laat de één zich wel min of meer door iedereen longeren en tegenwoordig kunnen er ook andere mensen op rijden (was in het verleden ook niet het geval); de ander is daarin heel moeilijk. Als je hem verkeerd benadert of de verkeerde hulpen geeft dan ontstaat uit die miscommunicatie meteen blinde paniek die niet 1-2-3 op te lossen is. Hem laten rijden door iemand anders dan mijn trainer gaat ook niet, juist doordat hij zo gemakkelijk doordraait als je maar één dingetje verkeerd doet. Dus komt mijn trainer tijdens mijn vakantie een paar keer om het paard te rijden. Het is niet anders.
Gelukkig zijn ze beiden met poetsen, wandelen etc wel heel gemakkelijk in de omgang maar je moet ook dan wel weten hoe je met ze moet omgaan.
Beide paarden hebben inderdaad een heftig verleden met slechte voeding, verwaarlozing, mishandeling en slechte opleiding / africhting waardoor ze zijn geworden zoals ze zijn.
Onze jonge hengst tenslotte, gaat tijdens onze vakantie naar de stal van mijn trainer. Wij nemen geen enkel risico door een op hengstengebied onervaren iemand met hem aan de gang te laten gaan, hoe lief en gemakkelijk dat paard ook is in zowel omgang als werk.