paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:20

Waarom juist onder het zadel corrina1994? Stappen op het hard ben ik het volmondig mee eens. Ik heb zelfs wel onderzoeken gezien waaruit bleek dat dit het beste als enter en twenter gedaan kan worden. Maar ik herinner me geen onderscheid tussen onder de man, aan de hand, achter de tractor of voor de wagen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:35

ALS je gaat rijden moet je ook onder het zadel rustig opbouwen. Dus langzame kilometers maken. Want de pezen moeten er ook aan wennen om met dat extra gewicht op het harde te gaan. Dat is toch anders dan zonder gewicht of op harde ondergrond.
Dus ik denk dat ik gewoon bedoel dat je allebei moet doen ;)

In de endurance spreken we van '1000 basiskilometers' dat is voor bakruiters natuurlijk wel anders maar wat het inhoud is dat je eerst 1000 langzame kilometers maakt met een jong paard voor hij echt aan het werk gaat. Dit zijn allemaal kilometers onder het zadel en alles telt hierbij mee. Ook in de bak rijden.
Pas na 1000 kilometer ga je op wedstrijd. (alhoewel een 20 km wedstrijd op laag tempo wel mee mag tellen voor de 1000 km) Maar de 1000 km is dus om alles te laten wennen aan de arbeid onder het zadel, daarna ga je pas werken aan tempo.
Dus veel stappen en draven, maar ook af en toe een klein stukje galop (het liefst in vlak niet te zwaar zand) maar verder dus niet te hard draven, en veel stappen tussen door. Echt de rustige kilometers.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:13

Bizzybijtje schreef:
MaricoGraphy schreef:
Topsport paarden of recreatie paarden die niet moeten presteren. Daar zit idd groot verschil in. Mijne is recreatie paard en zal dus maar 1 á 2 x per week bereden worden. Zelfs nu rijd ik al niet dus ik kan wachten hoor.

Gezien de problemen die jij er al mee hebt houd ik mijn hart vast als je hem werkelijk zelf wil inrijden.

Welke problemen? Momenteel ervaar ik geen problemen hoor. En dat inrijden zal zeer goed gebeuren en onder mijn toezicht wil niet dat hij op 4 weken zadelmak gemaakt wordt zoals vele mensen dat aanbieden via internet. Gaat te snel als je het mij vraagt. Ik ga mijn hengst tijd geven die nodig is
En is hij op zijn 3 jaar nog te jong voor het zadel zal ik bekijken wat mogelijk is voor aangespannen rijden.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:31

Wij doen mee in de dressuursport, maar ook mijn paard wordt 2-3x bereden per week. (is nu ruim 2 jaar onder het zadel). Momenteel M1+3. Het blijft een paard, geen machine die moet presteren. ik maak ook zeker onderscheid in vrijheid en werk. Zo is mijn paard altijd 2 dagen per week vrij, en vullen we de rest op met grondwerk.

Ik vind 3 jaar oud inrijden persoonlijk wel te vroeg. Ook vanwege de groeischijven die nog bij lange na niet allemaal gesloten zijn. Tuurlijk; wat werkjes vanaf de grond kan prima vanaf 2,5 jaar oud (maar zeker niet een aantal keer per week). Denk aan longeren, lichte onderdelen vrijheidsdressuur, aanrakingen, etc. Maar echt inrijden (gewicht op de rug) wacht ik echt mee tot het paard vanaf de 4,5 jaar oud is (liefst wacht ik langer)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:33

baszo17 schreef:
Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...

Mag niet eens. Ze mogen pas met 4 een L proef, met 5 M en met 6 Z. En dat is niet voor niets.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:39

Ben het met je eens TS! Eind deze maand wordt mijn ene ruin 4, de andere is eind april 4 jaar oud. Op beide paarden heeft nog nooit iemand gezeten. Er is nog niet eens een zadel op geweest.

Zoals meermaals genoemd zijn de groeischijven nog niet dicht. De schijven in de rug en hals gaan zelfs als allerlaatste dicht en laten wij nou net op diezelfde rug gaan zitten. Mijn mannen blijven voorlopig nog lekker chillen op de weide/paddock. Longeren heb ik met mijn kwpner een keer of 5 gedaan, hij moest leren afstand houden. Shire is nog nooit gelongeerd.

Ik snap de haast niet. Wil je rijden? Prima koop dan een ouder dier. Ik wist waar ik aan begon met mijn enter en twenter. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:47

FriesWytske schreef:
corrina1994 schreef:
Ik ben het met je eens TS!

Steeds vaker zie je paarden die met 3 ingereden worden en dan ook meteen elke dag beweging krijgen, dus longeren, rijden, naar buiten, dressuurles etc. Dat is onwijs belastend voor de pezen die nog niet uitgehard zijn maar ook mentaal voor een paard een grote inslag!

En uit onderzoek is bewezen dat dit dus onzin is. Een paardenkliniek krijgt meer paarden met blessures aan de benen die op oudere leeftijd zijn ingereden. Dan als ze in hun 3de levensjaar zijn ingereden.

Hier worden ze in principe in hun derde levensjaar beleerd. En kan meedelen dat ze geen blessures hebben gekregen hierdoor. Wel hoeven ze bij ons niet vanaf het begin al aan de teugel te lopen. Dit mogen ze uit zichzelf gaan aanbieden als ze ontspannen gaan lopen.

En een paardenkliniek krijgt meer paarden aangeboden met rugklachten door verkeerde zadels dan dat ze te vroeg ingereden zijn.
In het 3e levensjaar zadelmak maken is niks op tegen, mits je het niet overdrijft. Ons jonkie is nu 2,9 mnd en daar gaan we dit weekeinde voor het eerst op. Sinds december hebben we hem op stal (als het kon en de paddock niet te nat was) af en toe een kwartiertje gelongeerd, afgelopen weken licht bijgezet. Stemhulpen zitten erop en hij doet alles braaf. We gaan hem nu verder zadelmak maken (hetgeen betekent op en afstappen en leren wennen aan het ruitergewicht in stap een draf) niet langer dan een kwartiertje per keer. Een paar keer per week; dan begint ons weideseizoen en mag hij lekker de wei op. In het najaar (dan is hij ruim 3 geweest) mag hij ietsje meer doen.
De regel die (meestal) aangehouden wordt is 3 jaar (3 x per week) 4 jaar (4 x per week) etc. Alles natuurlijk geheel afhankelijk van het paard. Tm het 4 jaar lekker rechttoe recht aan en voorwaarts neerwaarts, balans en kracht opbouwen. In het doorrijden zit m juist het meeste risico dat mensen te snel willen. Niet in het zadelmak maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:53

Die "groeischijvenmythe" moet je ook een x een beetje vanaf.
Vergelijk het een beetje met de mythe dat paardrijden voor (het bekken) van jonge kinderen slecht zou zijn.
Ook zo'n onzin. Zolang ze niet vijf dagen per week een uur lang in het zadel doorbrengen is er niks aan de hand. (Speciaal nog nagevraagd bij arts en fysio of het voor mijn vijfjarige dochter slecht zou zijn als ze een paar x per week een halfuurtje per keer paardrijles had).
Zo zal het paard (groeischijven volgroeid) of niet er echt niks van krijgen als er iemand met 3 jaar een paar x per week een halfuurtje op zou zitten.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:57

Ik vind dat je dat niet helemaal goed verwoord, het is geen mythe namelijk. Het duurt echt zo lang voordat alle groeischrijven dicht zijn.
Dit betekend echter niet dat je zo lang moet wachten met belasten.
Zoals je zegt, als je niet te veel doet kan het geen kwaad.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat je paard nog niet uitgegroeid is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:22

corrina1994 schreef:
Ik vind dat je dat niet helemaal goed verwoord, het is geen mythe namelijk. Het duurt echt zo lang voordat alle groeischrijven dicht zijn.
Dit betekend echter niet dat je zo lang moet wachten met belasten.
Zoals je zegt, als je niet te veel doet kan het geen kwaad.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat je paard nog niet uitgegroeid is.

Met mythe bedoel ik niet dat het paard niet volgroeid zou zijn, maar met de gedachte dat - zolang het niet volgroeid is - je er niet op zou mogen zitten. Dat is echt onzin. Alles met beleid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:18

Dat laatste dus. Dat van die groeischijven geloof ik prima maar de conclusie dat je er dus niet op mag zitten kan ik niet meteen volgen.
De groeischijven in de benen worden ook flink belast voor de dicht zijn met al dat geren en gevlieg.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:24

pol013 schreef:
Dat laatste dus. Dat van die groeischijven geloof ik prima maar de conclusie dat je er dus niet op mag zitten kan ik niet meteen volgen.
De groeischijven in de benen worden ook flink belast voor de dicht zijn met al dat geren en gevlieg.

Ge-ren en gevlieg in de weide bedoel je? Dus onbelast? Is volgens mij nog net wat anders dan met ruiter...

Denk ook niet dat het kwaad kan om een driejarige (die er mentaal klaar voor is) al af en toe te laten wennen aan het gewicht van de ruiter. Maar je kan al zo veel dingen oefenen voor je effectief zwaar gaat trainen. Geef het paard toch gewoon de tijd om alles op te nemen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:33

Heb mijn 3 jarige op 3 jaar ingereden (voor die tijd niets mee gedaan, stond elders in de opfok, basis opvoeding had ze als veulen al gehad).
Onder tussen staat ze sinds oktober te nietsen, ga haar verderop in dit jaar weer ophalen en doorrijden.
Ze is dus licht aangereden, kunt er mee het verkeer in en kan over hupsje van 40 cm, loopt nog niet aan de teugel, zijn we ook totaal niet mee bezig geweest.
Komt allemaal wel.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:40

Mijn inziens is meer geduld over het algemeen beter. Mijn ruin word dit jaar 6 jaar en ben hem nu aan het doorrijden. Hij was 2,5 toen ik hem liet wennen aan iets op/boven zijn rug. Dit houd in zadel er op zachtjes stukjes aansingelen en op een krukje staan en boven hem zwiepen met armen en andere hulpelementen puur omdat een paard dat ik hiervoor kort heb gereden hier heel angstig op reageerde. op zij 3de is er zachtjes maximaal 5 min wat gehangen denk 1 keer per maand. O
p zijn 3,5 jaar ging de lichte ruiter zitten en begon met de gewenning ook hier max 1 keer in de maand en niet langer dan 15 min ( de rest van de tijd bestond uit 24/7 weide en afentoe grondwerk/schriktraining.
Met 4 jaar is de lichte ruiter mee gegaan met buitenritjes (met mijn oude paard) zodat meneer rechtuit leerde lopen en wende aan omgeving ook hier niet meer dan 1x per maand.
Nu is hij 5 en loopt hij sinds december 5x per week 30 min onder het zadel in de bak of gaat hij mee op buitenritjes.

Ik heb hier voor gekozen omdat ik het idee had dat mijn merrie vroeger echt overvraagt is waardoor zij heel dwars en ongemotiveerd kon zijn tijdens het rijden. Dit wilde ik voorkomen waardoor ik het werk afwisselend probeer te houden. Toch wil ik niet dat hij tot 6 jaar helemaal groen blijft ik denk dat men met 4 best een paard kan inrijden mits dit met beleid en geduld word gedaan, daar zit tevens het probleem bij bv je paard professioneel laten inrijden beleren etc zit er toch meer druk achter omdat het ook een financiële kwestie is. Er zijn nu eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:43

pol013 schreef:

De belasting van de benen is natuurlijke belasting. Daar is het paard op geëvolueerd. Op het dragen van ruitergewicht (al snel 15% van het lichaamsgewicht) is het paard niet geëvolueerd.

En die 15% is niet overdreven. Een jong paardje weegt vaak minder dan een volwassen paard omdat ze nog moeten uitzwaren (in bot en spieren), en vaak zijn ze ook nog wat schraal van het groeien.

Dan heb je een paardje van 1.60 van 500kg. Met een ruiter van schoon gewogen 65kg, met kleding en gegeten weegt deze dan al snel 68kg (moet het geen winter zijn, dan is het al snel nog een kg extra vanwege dikkere kleding), nog een zadel van 7kg en je bent al op de 15%.

Dat betekent dus een serieuze extra belasting voor een paard dat op 3 jaar, vergeleken met een mens tussen de 9 en 12 jaar is. Er wordt bij de krachtsport bij mensen (werken met gewichten) over het algemeen afgeraden om voor de 15 jaar te beginnen en pas met 18 jaar met zwaardere gewichten te gaan werken. Juist vanwege de vroegtijdige slijtage op allerlei lichaamsdelen zoals de rug, maar ook de gewrichten. Krachttraining doe je vaak ook maar 3x een 30-60 minuten per week.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:47

Volgens jou weegt voeding on de maag en kleding 3 kg? Sorry klopt niks van. Ik weeg 52kg en weeg met kledij en vlak na het eten nog geen 53.7 kg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:49

Met je volledige rijkleding+dunne jas (en dus cap, eventueel body protector) aan? Dan heb je lichtere kleding aan dan ik.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:50

MaricoGraphy schreef:
Volgens jou weegt voeding on de maag en kleding 3 kg? Sorry klopt niks van. Ik weeg 52kg en weeg met kledij en vlak na het eten nog geen 53.7 kg

Dat gaat over 1 kg verschil, kom op zeg... Met schoenen, cap, eventueel beschermingsvest, zit je gauw aan 3kg. Of 2 in jouw geval. Feit blijft dat je het dier belast, en dat is gewoon niet goed op te jonge leeftijd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:47

Ja, natuurlijke belasting door geren en gevlieg. Maar dat maakt het niet minder zwaar of intens. Denk niet dat hij zichzelf nog ooit zo gaat aftuigen als hij nu doet.

Nu heb ik geen serieuze plannen met die van mij tot hij 4 is maar die gaat toch echt dit jaar (3) onder het zadel. Nog een winter pauze er tussen en jaar rond 24h buiten.
Maar om hem nou te laten staan tot hij 5 of 6 is. Nee zie ik geen reden voor.
Die groeischijven zijn daar onvoldoende aanleiding voor. Ik heb zelf ook mijn hele jeugd gesport met niet dichte groeischijven. Niet op top niveau maar dat hoeft mijn paard ook niet te gaan doen.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:56

Ik vind dat je een paard pas vanaf drie kan inrijden, eerder niet, dat vind ik gewoon te jong. Ze zijn dan tog nog lang niet volgroeit genoeg om bereden te worden? Oke sommige rassen worden later volgroeit dan andere en niet veel paarden (denk ik?) zijn nog niet volgroeit op drie jaar. Maar tog vind ik het wel kunnen, maar onder de drie echt niet.
En als je het paard dan op zn 3e inrijd vind ik dat je dan nog niet echt heel serieus kan rijden, wel gewoon een beetje rijden maar niet echt heel erg serieus (als van wedstrijdambieties)
:)

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:55

Wij hebben onze ruin oom met drie ingereden, wel alles op ons dooie gemak en altijd recreatief rustig gehouden met begeleiding van instructrice er naast. Dubble check is nooit verkeerd

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:09

Mijn pony is 7 en ga ik deze zomer inrijden dan is ze 8 :)

Ik heb haar als 7 jarige onbeleerd gekocht en ik vind het super om der pas zo laat in te rijden. Is haar lichaam lekker volgroeid en der karakter al helemaal ontwikkeld en heeft ze al een bak met zelfvertrouwen :)

Mijn volgende en 2de paard ga ik weer rond zijn/haar 7ende inrijden :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:26

Babootje schreef:
baszo17 schreef:
Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...

Mag niet eens. Ze mogen pas met 4 een L proef, met 5 M en met 6 Z. En dat is niet voor niets.

Zoals je duidelijk kan zien in mijn reactie in de quote staat er Bij wijze van spreke Het is dus niet letterlijk bedoeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:34

tja...mensen die zo haastig zijn kunnen beter een paard van een jaar of 8 kopen.Die al ingereden is.
Longeren doe ik pas met 3.5....
Hier in Frankrijk kom ik regelmatig advertenties tegen van paarden van twee die al ingereden zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:13

Ik ga mijn paardje Harley toch nog laten doorgroeien tot zijn 3,5 à 4 jaar.
Morgen komt er immers een rijpaard bij waar ik op kan rijden. (wel een merrie dus moet ik Harley castreren deze maand of volgende maand)