Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Bizzybijtje schreef:MaricoGraphy schreef:Topsport paarden of recreatie paarden die niet moeten presteren. Daar zit idd groot verschil in. Mijne is recreatie paard en zal dus maar 1 á 2 x per week bereden worden. Zelfs nu rijd ik al niet dus ik kan wachten hoor.
Gezien de problemen die jij er al mee hebt houd ik mijn hart vast als je hem werkelijk zelf wil inrijden.
baszo17 schreef:Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...
FriesWytske schreef:corrina1994 schreef:Ik ben het met je eens TS!
Steeds vaker zie je paarden die met 3 ingereden worden en dan ook meteen elke dag beweging krijgen, dus longeren, rijden, naar buiten, dressuurles etc. Dat is onwijs belastend voor de pezen die nog niet uitgehard zijn maar ook mentaal voor een paard een grote inslag!
En uit onderzoek is bewezen dat dit dus onzin is. Een paardenkliniek krijgt meer paarden met blessures aan de benen die op oudere leeftijd zijn ingereden. Dan als ze in hun 3de levensjaar zijn ingereden.
Hier worden ze in principe in hun derde levensjaar beleerd. En kan meedelen dat ze geen blessures hebben gekregen hierdoor. Wel hoeven ze bij ons niet vanaf het begin al aan de teugel te lopen. Dit mogen ze uit zichzelf gaan aanbieden als ze ontspannen gaan lopen.
corrina1994 schreef:Ik vind dat je dat niet helemaal goed verwoord, het is geen mythe namelijk. Het duurt echt zo lang voordat alle groeischrijven dicht zijn.
Dit betekend echter niet dat je zo lang moet wachten met belasten.
Zoals je zegt, als je niet te veel doet kan het geen kwaad.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat je paard nog niet uitgegroeid is.
pol013 schreef:Dat laatste dus. Dat van die groeischijven geloof ik prima maar de conclusie dat je er dus niet op mag zitten kan ik niet meteen volgen.
De groeischijven in de benen worden ook flink belast voor de dicht zijn met al dat geren en gevlieg.
pol013 schreef:Dat laatste dus. Dat van die groeischijven geloof ik prima maar de conclusie dat je er dus niet op mag zitten kan ik niet meteen volgen.
De groeischijven in de benen worden ook flink belast voor de dicht zijn met al dat geren en gevlieg.
MaricoGraphy schreef:Volgens jou weegt voeding on de maag en kleding 3 kg? Sorry klopt niks van. Ik weeg 52kg en weeg met kledij en vlak na het eten nog geen 53.7 kg
Babootje schreef:baszo17 schreef:Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...
Mag niet eens. Ze mogen pas met 4 een L proef, met 5 M en met 6 Z. En dat is niet voor niets.