Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blijft jouw paard stil staan als je wilt opstappen?

Ja
502 (67%)
Nee
81 (10%)
Soms
158 (21%)

Totaal aantal stemmen: 741

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:43

Mijn Yuno van 12 staat gewoon stil. Bij mijn jonge shetlander gaat het vaak minder goed, maar dat komt ook omdat mijn dochter misschien wat onzekerder overkomt.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:47

Als je vier benen hebt moet het toch mogelijk zijn om stil te staan :+

Chiave

Re: Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:49

Nee. Als ik m'n voet in de beugel had, liep ze al weg. Hing ik daar, steppend op 1 been, hinkend achter een paard aan. En dan de kunst om op te stappen in één zwieper.

Maar... Daar zijn we vanaf, want mennen is voor mij de oplossing. :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:50

Zoek uit waarom je paard niet stil wil staan. Ik zou eerst fysiek uit willen sluiten, pijn van het zadel/pijn bij het rijden/ruiter zit in de weg/ed.
Verder neem ik altijd alle tijd om dat stilstaan te oefenen. Een standaard onderdeel uit het beleren is het stilstaan naast het opstapblok, zelf op het blok kunnen gaan staan en uiteindelijk rustig kunnen opstappen en wachten op signaal om weg te mogen stappen. Bij de 1 duurt dit langer dan bij de ander.
Maar ook bij al beleerde paarden, neem ik daar enorm te tijd voor. Vaak is dit een kwestie van 1 training en heb je daar de rest van de tijd profijt van.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:32

Stap meestal op via een blok, krukje of een verhoging ergens. Dus is wel makkelijk als ze stil staan(en netjes naar je toe te halen zijn), dat is ze dus ook geleerd.
Ook na het opstappen mogen ze niet gelijk gaan, eerst even rustig stilstaan, dan pas als ik het vraag gaan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:38

Nee mijn paard wilt te graag op pad!

Ik stap altijd op met een stoel of kruk en soms moet ik haar echt 20x terug zetten, naast de stoel.
Maar vaak blijft ze ook netjes staan hoor. Ze weet het wel :D

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:41

Mijn sensibele merrie staat doodstil tijdens het opstappen. Gelukkig maar, wat ze is vrij groot en zelfs met krukje een hele klim. Gewoon erg consequent zijn en niet de ene keer wel toestaan dat ze een voetje verzet en de volgende keer straffen. Altijd duidelijk zijn. Stilstaan = stilstaan. Ook na het opstijgen mag ze pas vertrekken als ik mijn been aanleg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:50

Bij het mennen is het belangrijk dat een paard onvoorwaardelijk stil staat bij het inspannen, uitspannen, passagiers laten in of uitstappen. Beetje slordig als je een vierspan staat in te spannen en eentje besluit er alvast vandoor te gaan.
Daarom trainen wij de paarden op onbeweeglijk stil staan zolang als wij dat willen.
ook bij het opstappen

Mijn paard heeft graag dat ik ook afstijg met een krukje.  
als ze er klaar mee is, parkeert ze me tot op de mm naast het krukje. Haha als jer er hier op kan, kan je er hier ook af.

In het begin vond ik afstappen zo eng, haha maar als zij het graag heeft. Ik luister goed naar mijn paard  
http://m.youtube.com/watch?v=RObsS15r3Co

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:56

Mijn dame begint al te trappelen zodra ik de teugels boven haar schoft vastpak. Heb toen een osteopaat naar haar rug laten kijken, zat toen wel wat vast maar niks ernstigs. Nu doet ze het nog steeds ... Ben trouwens vorige week aan de rechter kant op gestapt en toen had ze niks door haha

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:26

Altijd stilstaan! Ik maak paarden zadelmak en het eerste wat ze leren is stilstaan met opstappen. Heb er echt een hekel aan als ik niet normaal kan opstappen. Dat stukje doe ik ook altijd alleen zonder hulp. Super vervelend vind ik het als iemand mijn paard moet vasthouden omdat ie anders vast vertrekt. Ik laat tijdens mijn lessen leerlingen soms ook wel eens drie keer op en afstappen voordat we beginnen. Is echt wel te trainen. Gewoon niet gaan zitten als ie beweegt.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:17

Hij heeft geleerd dat hij stil moet staan als ik op wil stappen. Als ik er eenmaal op zit dan word het een ander verhaal :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:22

Ik heb mijn paard elke keer dat ze wel stil stond bij het opstappen even wat lekkers gegeven.

Sinds dien staat ze netjes stil en heel af toe krijgt ze nog een snoepje.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:28

Ik lees overal dat het paard moet stilstaan en ik ben het daar ook mee eens in principe, maar letten jullie er ook op dat het paard in balans staat voordat je opstapt? Dat vind ik namelijk wel een voorwaarde, wil je van je paard eisen dat hij blijft staan als jij je gewicht op hem neer zet

Doe je dat niet, dan vind ik het eigenlijk een heel logische reactie dat je paard beweegt bij het opstappen, omdat hij dan zijn balans zal zoeken

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:30

Mijn pony ging er altijd vandoor als ik wilde opstijgen, al bokkend. Heel fijn was dat.... :n

Heb hem toen geleerd dat als hij netjes stilstond hij een koekje kreeg.
Nu blijft hij keurig netjes stilstaan tot hij zijn koekje heeft gehad. Al voldoet een aai over zijnhals tegenwoordig ook als ik mijn koekjes vergeten ben.

Inmiddels blijft hij zelfs staan als ik hem neerzet (parkeer) en wegloop om het hek naar de poetsplaats te sluiten. :D

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:46

Mijn paard staat altijd stil, tot dat ik zit, dan begint hij altijd gelijk te lopen :+
hij vind het altijd zo leuk om te werken :')

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:48

Da's wel één van de eerste dingen die ik mijn merrie leerde toen ik haar net had (toen 2,5). Halt houden bij het blok en blijven staan. Dus ja, zij staat netjes stil en vertrekt pas na het opstappen als ik aangeef dat ze mag.
Erg handig, ook na het rijden zet ik haar op "halt" zodat ik haar rustig af kan zadelen in de bak zonder haar vast te hoeven zetten. Daarna bij het woord "vrij" kan ze doen en laten wat ze wil. Meestal is dat eerst lekker rollen om vervolgens ergens op rust te gaan staan, zaken verwerken en lekker uitgebreid te gapen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:55

VZpaard staat altijd wel netjes stil als ik er op wil klimmen. Maar ook als ik de beugels uit doe of de teugels op de nek leg. Heerlijk, zo'n paard met standby stand. Maar om eerlijk te zijn, die eer komt niet mij toe, dat zat er al in bij haar. Ik geniet gewoon van het werk van anderen.

En nog eerlijker, een enkele keer heeft ze er zo'n zin in, meestal als we niet alleen rijden, dat ze alvast op weg gaat. En dan, als ik 'hey, je vergeet iets!' roep, achterom kijken, diep zuchten (nog net niet met de ogen rollend) en dan maar weer netjes stilstaan. :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:55

Leen schreef:
Dit filmpje is door Loes en Jolien op bokt, komt uit dit topic: [PP] Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Weer even naar de basis dus. Het beste is wel om even de andere filmpjes ook te kijken. Die leggen je uit hoe het wijken voor druk werkt waaruit je dan verder kan werken naar het opstappen.
[ Video ]

En uiteraard, eerst pijn uitsluiten: niet passend zadel, pijn in de rug,...

Het gaat dan wel steeds beter met opstappen,maar het paard heeft tóch de hele tijd zijn oren naar achter.Toch een teken dat hij het niet prettig vind.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:59

Corelli schreef:
Ik lees overal dat het paard moet stilstaan en ik ben het daar ook mee eens in principe, maar letten jullie er ook op dat het paard in balans staat voordat je opstapt? Dat vind ik namelijk wel een voorwaarde, wil je van je paard eisen dat hij blijft staan als jij je gewicht op hem neer zet

Doe je dat niet, dan vind ik het eigenlijk een heel logische reactie dat je paard beweegt bij het opstappen, omdat hij dan zijn balans zal zoeken

Uiteraard Let ik hierop.
En een klein stapje zetten welke nodig is voor haar balans is bij mij ook toegestaan. Voor de rest moet ze gewoon stil staan tot ze een snoepje heeft gekregen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:08

Ik klim op het hek of ga op mijn krukje staan en dan parkeert mijn paard zichzelf naast me in zodat ik op kan stappen. Hij stapt pas weg wanneer ik daarvoor de hulp geef.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:49

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:53

Mijn oudere vz paardje van 23 niet.. Maar dat heeft hij nooit gedaan dus ik heb de hoop opgegeven.

Ander bijrijdpaardje van 7 inmiddels wel. Ze had (en heeft) er een handje van om door je heen te lopen als ze moet wachten. Hetzij met aansingelen en ook met opstijgen. Gewoon steeds terug gezet op de plek waar ze stil moest staan. Momenteel wil ze nog wel eens meteen vertrekken als ik zit, maar gewoon net zo lang stil laten staan tot ze weg mag op mijn commando... Tot nu toe helpt het. Ho is ho, heb er veel baat bij tijdens buitenritten (oa wachten bij de provinciale weg)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:45

Ik heb laatst een rijles gevolg. Van de instructrice moest ik op een ander manier opstappen. Eerst legde ze uit dat als je linkervoet in beugel steekt en je optrekt aan het zadel het paard ongeveer je dubbele gewicht voelt hangen aan 1 zijde. Ik kreeg rijles op een halfinger en moest met een krukje opstappen. Nu stap ik mijn bijrijpaard van 1.73 m wel met een krukje op, ik kom er niet eens op zonder.. :o maar een halfinger met een krukje? Ik mocht de linker stijgbeugel niet gebruiken bij opstappen. Ik stond op het krukje, ik moest mij rechter been over het paard zwaaien alsof je op een herenfiets en toen zachtjes gaan zitten. Ik mocht wel steunen met handen op de schoft, niet het zadel. En afstappen precies zo. Halthoud naast het krukje beiden beugels uit, linker voet op het krukje en rechter been overheen zwaaien tot ik met beide voeten op het krukje stond.
Ik geloof wel dat prettig kan zijn voor het paard. Misschien willen sommige paarden wel niet goed stil staan omdat het onprettig vinden.

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:50

Ik moet mijn teugels goed op maat houden anders loopt die wel weg, wordt al beter dus hoop dat hij deze neiging niet meer heeft over een tijdje. ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:52

Ja hoor, Kaya staat netjes stil