Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:00

Ben er ooit een keer afgesprongen, ik steeg op en paard ging aan de kletter. Feit was dat het niet lukte om door te stijgen en dat ik nog aan de zijkant van het zadel hing. Het leek er niet op dat hij ging stoppen en ik had natuurlijk weinig te vertellen doordat ik niet in het zadel zat. Ben er op een gegeven moment dus maar af gesprongen. Beetje was dat dit onder toeziend oog van mijn ouders was tegen wie ik had gezegd dat het betreffende paard heel lief was. O:)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:01

Als het paard angst heeft dat je erop zit, dan gaat uitzitten heel lastig hoor.
Wit in het oog is wachten op gevaarlijke situaties voor mens en paard.
Daarbij kan ik iig geen rodeo uitzitten en ga ik het toch "verliezen".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:04

Met afstappen pak ik altijd de teugels in mijn linker hand en pak mijn zadel beet met die hand en zwaai beiden benen gelijk over het paard heen en land op mijn voeten, veer door mijn knieën en dat is het. Ik kan niet gewoon afstappen vanwege rugklachten.
Dus krijg je zoals hier eerder werd beschreven, dat je instinct het over neemt als het mis gaat. Ik kom aangestapt met paardje in een gehucht, over de weg en opeens vliegt een raam open en wordt gelijk een kleed uitgeklopt.
Paardje komt omhoog en draait zich vliegensvlug 180 graden om en ik spring in een versnelde afstap van haar af en veer door mijn knieën. Paardje vond het heel normaal en keek me aan met: "dit is ook wel heel erg eng hé baas, fijn dat je me komt helpen". Ik heb de hele week overal spierpijn gehad en hier in het Franse gehucht, waar een aantal mensen het gezien hadden, wordt er nog met bewondering over mijn landing gesproken. Ik weet zeker als ik dit niet instinctief gedaan had, dat ik een enorme smak op het asfalt zou hebben gemaakt en op mijn leeftijd moet je dat niet willen.
Ik denk dat weinig mensen dat hadden kunnen uitzitten, maar ik weet zeker dat ik dat niet kan :D . Dus zo was beter.

Ik denk dat het vaak verstandiger is om er af te springen als het fout gaat.

Ik ben ook een keer er van afgesprongen in galop toen mijn man voor me van zijn paard af duikelden (toen 65 jaar oud). MIjn hart stond stil. Paardje stond toen ook gelijk stil en ik kon snel de keelriem door de teugels halen en vastbinden en hem de hulp geven die hij nodig had. Ook dat ging instinctief en heb een week mijn spieren gevoeld. Gelukkig bleven beiden paarden bij ons staan.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:12

Echt er af springen zelf niet, eerder bewust laten vallen :')
Een keer buiten omdat paard niet meer reageerde en we op een smal zandpad waren en richting een asfalt weg reden. En ik kende dat pad dus op een breder stuk me laten vallen met teugels in mn hand. Beter dan samen op het asfalt onderuit of tegen auto's aan.

En een keer op een redelijk groen paard. Kreeg een rodeo en we waren vlak langs de bakrand. Omdat het er niet echt naar uit zag dat ie snel ging stoppen heb ik me laten vallen zodra we richting het midden van de bak gingen. Liever daar in het zand dan risico lopen dat ik tegen de muur of op de bakrand terecht kwam...

Seltje

Re: Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:20

Ik ben er ook 1 keer zeer bewust afgepsprongen: rustige wandeling in de sneeuw, maar paard had zin in een vlotte galop, en daar was het echt veel te glad voor, ik had niks meer te zeggen en ben eraf gesprongen (in normale omstandigheden los ik dat op door paard om te trekken, maar dat had in de sneeuw geresulteerd tot samen vallen)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:31

Ik heb het vaak genoeg gedaan, omdat ik gewoon weet dat ik anders tegen de bakrand of iets anders aan zou knallen. Sommige paarden gaan letterlijk tot het einde :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:00

pmarena schreef:
Ik vind het eigenlijk nogal wat om de overweging te maken: ik spring van mijn paard af zodat ik relatief veilig ben, en succes aan de rest van de wereld terwijl je het paard van je weg ziet lopen :wave:

Beetje een kapitein die snel en stilletjes met de reddingsboot het zinkende schip verlaat en de nietsvermoedende passagiers succes wenst :=

Kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij het echt extreem noodzakelijk is dat je er niet meer op zit (doorgangen te smal voor ruiter) of dat je bvb. weet dat het paard dan eerder zal stoppen ofzo, zeker als je het vasthoudt, maar er heel bewust om jezelf te redden af springen en het paard alleen verder laten razen.....verdorie zeg... dan neem je ook niet bepaald je verantwoordelijkheid.

Wat heeft de voetganger, automobilist of de fietser er aan om jou samen met je paard aan te rijden?

Als jij er af gesprongen bent kan je nog wat voor je paard en die mensen betekenen, als we met ze 3tjes gewond waren geweest moet je nog maar zien of er iemand instaat is 112 te bellen.

Ik vind dat je door te springen (mits er ECHT niets meer aan te doen is) juist de keus maakt om nog te redden wat er te redden valt. Je zelf (en eventuele gewonden wanneer het mis gaat).

JUIST een hele verantwoordelijke beslissing

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:05

Eh, ja, want je houdt je paard toch zeker wel 10 meter bij terwijl die weg raast...? :P

Daarbij heb je grote kans dat je jezelf te barsten valt als je er vanaf springt, dan heeft ook niemand iets aan je. En je hebt met een beetje pech al heel snel een uit je zicht verdwenen paard waarvan je dan maar moet hopen dat een ander hem te pakken krijgt zonder al teveel ongelukken onderweg -O-

Terwijl je er op nog een mogelijkheid hebt dat paard op een gegeven moment toch weer een reactie geeft op een goed geplaatste snok.

Als je nou tenminste nog zelf er vanaf springt en het paard vasthoudt in een poging om je gewicht als anker te gebruiken waarmee je hem wellicht om kan trekken en uit die vluchtmodus kan sleuren, dan is het nog wat anders :j

Maar er af springen, loslaten en uitzwaaien om het eigen vege lijf te redden.....pffft.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:19

Soms is het inderdaad nodig voor je eigen veiligheid. Ik ken zo ook iemand die hiermee haar eigen leven gered heeft. Ze was op buitenrit en haar paard ging plots aan de kletter, echt totaal geen houden meer aan, vlak voordat ze een drukke weg naderden is ze eraf gesprongen, gelukkig maar want het paard is toen aangereden geweest. Het heeft gelukkig niets blijvende gehad, maar ze is er toch nooit meer mee op buitenrit kunnen gaan..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:26

pmarena schreef:
Eh, ja, want je houdt je paard toch zeker wel 10 meter bij terwijl die weg raast...? :P

Daarbij heb je grote kans dat je jezelf te barsten valt als je er vanaf springt, dan heeft ook niemand iets aan je. En je hebt met een beetje pech al heel snel een uit je zicht verdwenen paard waarvan je dan maar moet hopen dat een ander hem te pakken krijgt zonder al teveel ongelukken onderweg -O-

Terwijl je er op nog een mogelijkheid hebt dat paard op een gegeven moment toch weer een reactie geeft op een goed geplaatste snok.

Als je nou tenminste nog zelf er vanaf springt en het paard vasthoudt in een poging om je gewicht als anker te gebruiken waarmee je hem wellicht om kan trekken en uit die vluchtmodus kan sleuren, dan is het nog wat anders :j

Maar er af springen, loslaten en uitzwaaien om het eigen vege lijf te redden.....pffft.

Nou sorry hoor, hoe erg ik het zou vinden dat het paard er alleen vandoor gaat, ik wil nog niet dood. Niet de komende 60 jaar. Heel egoïstisch misschien, maarja. Als ik zeker weet dat blijven zitten gevaarlijker is dan laten vallen, weet ik het wel. Ik zou wel proberen de teugels vast te blijven houden.
Laatst bijgewerkt door Selina op 07-02-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:30

Over het algemeen kan ik een beetje rodeo wel uitzitten, maar ik ben er ook wel eens afgesprongen. Ben er een keer in de bak van afgesprongen omdat paard een rodeoshow opvoerde. Op dat moment was het of eraf springen of eindigen op een hindernis of tegen de bakrand. Een andere keer ben ik er buiten afgesprongen omdat paard ergens van schrok en galoppeerde op de plaats gecombineerd met steigeren en bokken. Ik wist dat hij binnen no time aan de kletter zou gaan en na dat pad zat een scherpe bocht en zou ik tegen een boom belanden, dus beter eraf springen zodat paard de gekte kwijt is.

Als je op zo'n moment komt heb je ook geen tijd om na te denken hoe je er vanaf komt, dat gebeurt gewoon. Volgens mij stap ik gewoon versneld af, beide voeten uit de beugels en been eroverheen. Meestal is de landing niet zo soepel als normaal, maar beter op mijn achterste landen dan op mijn hoofd oid. Heb er behalve een beetje spierpijn beide keren niets aan over gehouden en als ik er niet was afgesprongen had dat veel erger kunnen zijn. Overigens houd ik in zo'n situatie paard wel vast, anders heb ik alleen mezelf gered en dat was natuurlijk ook niet de bedoeling.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:31

Ik sprong er laatst vanaf toen er een paard losbrak in de bak en mijn paard er achteraan wilde. Ik zat voor de tiende keer op zijn rug en hij werd helemaal gespannen. Ik kreeg hem heel even stil en sprong er af tot het paard gevangen was. Risocobeperking wat mij betreft!

Anoniem

Re: Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:40

ik snap het hele punt niet zo eigenlijk;

Ik ben er zo vaak afgesprongen, omdat paard ineens kreupel liep of weet ik om wat. Vind die reacties van : "je mag toch nooit van je paard afspringen" juist erg dom overkomen, want wat nou als paard een been breekt, blijf je er dan ook doodleuk opzitten?

Alle andere keren dat ik er naast lag/zat, was ik er gewoon afgedonderd hoor, niks meer en niks minder....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:41

Ik ben er ook een keer afgesprongen toen mijn paard de greppel indook. Maar ik had een halstertouw van 3,5 meter eraan waardoor ik hem wel nog vast had. :j

Als ik dat niet had gedaan was ik mee in de greppel gedoken en waarschijnlijk had hij zichzelf ook niet fatsoenlijk kunnen redden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:14

pmarena schreef:

Ik vind dit echt zo idioot geredeneerd!

Je springt er toch af op het moment dat het levens gevaarlijk is. Dat is dus niet een kilometer voordat die auto er aankomt maar op het moment dat die auto er aankomt. Dan was ik dus bij een aanrijding ter plaatsen geweest.

Maar jij voelt je blijkbaar een beter mensen als jij je paard en de automobilist samen verongelukte, tis maar net wat je leuk en verantwoord vind.......

Ik heb toch altijd geleerd dat je pas op een paard mag stappen op het moment dat je, je eigen veilighied boven die van het paard verkiest omdat je anders je zelf en andere in gevaarlijke situaties brengt......

Ik zou nog wel is willen zien hoe jij in volle galop was blijven zitten als jij met je paard een drukke 2baans 80 km weg oversteekt....... En ik hoop werkelijk voor je dat je op dat moment slimmer bent dan dat je je nu voordoet!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:21

Ja ik denk dat eraf springen op sommige momenten echt wel de juiste is.

Maar het hangt nogal van het moment af natuurlijk!

Als mijn paard in blinde paniek op een autoweg af zou rennen en er is echt niets meer te houden; echt wel dat ik eraf spring (vlak voor de weg). Ik bedoel je doet er alles aan om het dier te redden maar aan NOG een slachtoffer heeft ook niemand wat, ze hebben meer aan je als je dan niets hebt.

Zo ben ik maandag van de sulky af gesprongen op het moment dat ik begon in te zien dat het niet meer te redden was en de sulky omklapte. In de beweging van het omklappen er zelf afgesprongen.... Blijven zitten had echt geen zin meer (dan had ik eronder gelegen, en misschien zware blessure opgelopen).

Je probeerd te redden wat je redden kan maar als het niet meer gaat, geef dan ook op....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:24

Gezellige reactie Dara +:)+

Als je met paard en al richting een drukke weg gaat en je niet van plan bent om dat op zijn rug te doen, is i.m.o. de enige juiste keuze om nog 1 keer met een laatste wanhopige brul / snok / whatever proberen je paard alsnog om te trekken, en als dat niet lukt, dan kun je jezelf laten vallen en daarbij DE TEUGELS VASTHOUDEN.

Dan heb je nog een kans dat je kan voorkomen dat een ander zich doodrijdt tegen jouw paard terwijl jij je vege lijf gered hebt :j

Zou jij er af springen en je paard loslaten dan?

Dat is namelijk het punt dat ik erg egoïstisch vindt van het idee van het afstappen, dat je er niet alles aan doet om te voorkomen dat er honderden kilo's waar jij verantwoordelijk voor bent, aan de kletter gaan over de openbare weg :)

Bij een aantal reacties komt het toch heel sterk over dat mensen er af springen puur om zichzelf te beschermen en daarbij de teugels loslaten dus het paard en de rest van de wereld mag het lekker zelf uitzoeken... :=

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:49

pmarena schreef:
Bij een aantal reacties komt het toch heel sterk over dat mensen er af springen puur om zichzelf te beschermen en daarbij de teugels loslaten dus het paard en de rest van de wereld mag het lekker zelf uitzoeken... :=

Maar wat heeft t voor zin dan, als je alles geprobeerd hebt, om samen met je paard dood te gaan? Wie help je daar mee?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:52

Nou, ik weet toch wel dat ik voor mijn eigenveiligheid ga in zon situatie!
En ja, dan laat ik ook de teugels los...
Noem me maar egoistisch maar op zon moment komt toch echt eerst mijn veiligheid en paard en ja helaas dus ook anderen moeten get maar uitzoeken...
Zon beslissing neem je niet voor de lol en helaas kun je nu eenmaal niet altijd met een ander rekening houden...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:55

Ja en dan word je verpletterd door de hoeven van je paard en lekker over het asfalt getrokken. Kun je net zo goed blijven zitten :P

Ik houd ook altijd mijn teugels vast als ik val maar toen ze echt op hol was had dat echt geen zin!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:59

pmarena schreef:

Als je met paard en al richting een drukke weg gaat en je niet van plan bent om dat op zijn rug te doen, is i.m.o. de enige juiste keuze om nog 1 keer met een laatste wanhopige brul / snok / whatever proberen je paard alsnog om te trekken, en als dat niet lukt, dan kun je jezelf laten vallen en daarbij DE TEUGELS VASTHOUDEN.

Dan heb je nog een kans dat je kan voorkomen dat een ander zich doodrijdt tegen jouw paard terwijl jij je vege lijf gered hebt :j

Dat is namelijk het punt dat ik erg egoïstisch vindt van het idee van het afstappen, dat je er niet alles aan doet om te voorkomen dat er honderden kilo's waar jij verantwoordelijk voor bent, aan de kletter gaan over de openbare weg :)

Ik liet mijn teugels los ja, dat was voornamelijk omdat ik me handen moest gebruiken om niet in 1 keer van 1,85 naar beneden te klappen maar me zelf naar beneden te begeleiden en daarbij afstand tussen mij en mijn paard(-enbenen) te verkrijgen.
Het volgende is allemaal bijzaak maar toch:
Daarbij weeg ik 55 kilo en een flink sportpaard van 1,85 weegt geschat door de dierenarts ronde de 700 kg, mijn flinke rukken aan de teugels hadden geen enkele invloed dus 55 kilo er aan was zonder enige moeite mee gesleept over de straat! Ook waren me teugels veelste kort om het tot de grond te redden want had met dat paard altijd al probleem dat er geen teugels lang genoeg waren, dus had ik het met de teugels in me hand al nooit tot de grond gehaald. Plus dat ik half hangend aan de teugels zeer grote kans had overlopen te worden dat is in volle galop paard van 1,85 ook een doodvonnis.

Dus het is zeker ja dat ik me zelf heb geprobeerd te redden, dat was mijn eerste prioriteit. Verder had ik alles wat op dat moment in mijn vermogen lag gedaan om deze situatie te voorkomen.
En vervolgens ook mijn verantwoordelijkheid genomen om nooit meer met dit paard naar buiten te gaan.

In de afgelopen 20 jaar dat ik rij jaar is dit (eraf springen) me maar 1 keer gebeurt, dus het is zeker geen gewoonte. Maar als het moment daar is dan weet je wel wat je moet doen. Ik denk dat het gewoon je overlevings-instinct is dat op dat moment de overhand neemt..... Of ik op dat moment echt geredeneerd heb durf ik niet te zeggen......
Maar ik kan je vertellen ik ben HEEL lang HEEL hard gegaan pas toen ik echt dacht dat ik er geweest was ben ik er af gesprongen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:45

Tja, dan ben ik ook maar een egoïst die van een gek paard af springt als dat recht op een drukke weg af stiefelt. Teugels laat ik dan ook rustig los als ik ze niet meer kan houden. Als dat ongeluk dan toch staat te gebeuren en je de keus hebt om óf gezellig samen met de andere slachtoffers tussen het verwrongen staal te liggen óf dat je nog helemaal intact langs de weg staat en EHBO kunt verlenen terwijl je 112 belt, dan kies ik toch voor het laatste...

Overigens stap ik in het algemeen eerder niet geheel elegant af terwijl een paard aan het bokken of racen is dan dat ik er echt af spring. Dat je voelt dat je gaat vallen, dat je dan maar alvast een plek uitzoekt waar dat zo min mogelijk kwaad kan en je dan op die bewuste plek je koalahoudgreep om het paard loslaat en je jezelf op het zacht zand of gras neervlijt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:55

pmarena schreef:

Het gaat niet over paarden die voor de lol even een sprintje trekken!
Een paard met het zwart voor zijn ogen trek je niet meer op de rem, die zit in zijn eigen wereld.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:13

Elco schreef:
Omdat ze bang zijn.. :D of niet echt kunnen rijden op het paard waar ze op zitten..

Wat een onzin antwoord
Ik heb een pony die in enge situatie veel rustiger is als ik afstap

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:14

Ik heb me een keer van een paard laten vallen/er enigsinds af gesprongen. Was een lespaard op de manege van 185 ook een flinkert en nog jong ook, met stappen en draven redelijk braaf maar hij stond er al om bekend een ongelijd projectiel te zijn in galop, vooral op zijn slechte kant. Eerste kant op de volte een rondje gedaan en weer draven braaf paard, dat twee keer herhaald ging redelijk braaf. Toen zijn slechte kant.. nog geen pas in galop of een van de singel stoten brak en klapte dus tegen zijn buik.. paard in blinde paniek door de bak .. liep tegen twee ponys aan waar de kinderen dus ook vanaf vielien, ik alle mogelijke manier geprobeerd hem af te remmen, arme paard was gewoon door het lint, probeeren hem te kalmeren , even een finlke ophouding etc niks hielp. Toen zat ik dus uiteindelijk aan de zijkant van het zadel terwijl hij nog door raceden toen hij besloot maar te vluchen.. hij ging dus doodleuk richting bakrand van zo een 1,50 en daarachter nog een heg van ongeveer 1,60 breed.. de lesgeefster ook in paniek begon tegen me te schreeuwen dat ik me moest laten vallen, ik had echt moeite om los te laten haha reflex fasthouden, toch maar laten vallen en paard stopte.. echt een cm voor het hek ik denk dat ik was blijven zitten we zeer zeker over de kop geslagen waren, paardje was helemaal niet in staat om zo een sprong te maken.( ken ook iemand die paard op hek afstuurde toen hij schrok.. paardje probeerde te springen en ze vlogen over de kop met gevolgen nadien die erg naar waren) Daarna ander zadel erop ( arm paardje stond te trillen op zijn beentjes) ik voorzichtig er weer op en uitgestapt paardje was dag erna ook weer terug naar de handelaar, was gewoon niet geschikt voor manege.