Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:beide loopt hij buiten. Maar hij zal wel liever trekken dan dragen? Hij wordt tegenwoordig nog maar zelden bereden (pak weg 3 keer per jaar door m'n nichtjes) dus dan is het prima voor hem en voor mij
Fjorj schreef:Elk dier moet werken, jagen, vechten, enz om te kunnen overleven. (Geld ook voor mensen)
De meeste paarden hebben het goed voor elkaar, ze hoeven enkel een uurtje een ruiter op hun rug te verdragen en daarvoor krijgen ze voedsel, veiligheid, verzorging, comfort medische verzorging voor terug.
Weet je wat pas zielig is? Als je zo paard in natuur los zou laten waar je hem aan zijn lot over houdt.
MiReRe schreef:Een paard staat te grazen, sociaal te doen met vriendjes, zoekt eten, verdedigt z'n territorium en doet het een en ander aan voortplanting.
Dan komen wij...Je vangt een dier uit de natuur en dan ga je er op zitten. En dan accepteert dat dier het ook nog eens gewoon. Heel logisch...not.
Nee, als ik er diep over na denk dan is paardrijden eigenlijk heel erg raar.
Thesserd schreef:Ik vind de 'hoge' dressuur sport vooral altijd naar om te zien op een 1 of andere manier. Deze foto heb ik even uit een nieuwsbericht gepikt, en dit is geloof ik maar klasse L, maar hoe lang die mond uitgerekt is bij deze (bekende) hengt, ik vind het er super naar uit zienhoewel ik sommige dressuur proeven erg bijzonder en kundig er uit vind zien, kijk ik er niet altijd met plezier naar.
[ Afbeelding ]
Ik kan me niet voorstellen dat paarden dit met plezier doenbosritten onder het zadel vind ik dan weer heel anders, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd. We weten immers niet hoe een paard denkt
Edit:
Foto in dit topic vind ik er ook naar uit zien...:
[VN] KWPN-hengst Breezer verkocht naar Amerika
Acceptance schreef:... Eens of oneens?
En nee dit is niet een of ander hersenspinsel van iemand die paardrijden geen sport vind.
Maar eentje van mijzelf. Op mijn 6e begonnen op de manege, later een verzorgpony gekregen en uiteindelijk overstap naar de paarden gemaakt. Helaas na 10 jaar volop genoten te hebben van de sport/hobby was het plezier weg door tijd gebrek. Paard verkocht en uit het oog verloren.
Zeg nou zelf, ja de meeste paarden hebben weidegang, stallen, worden verzorgd, krijgen eten. Niks te klagen zou je zeggen. Toch?
Maar daarnaast zijn ze volledig afhankelijk van de mens (lees; hoefsmid,dierenarts en voeding) en worden ze of ze nou willen of niet ook bereden.
Als iedereen eens heel kritisch naar zichzelf zou kijken , wie heef er nou nog nooit eens een te harde hand gehad, spoor/zweep onnodig gebruikt uit onmacht of frustratie door miscommunicatie. Juist ja heel weinig of zelfs niemand..
Een paard is voor de meeste mensen een maatje,rots in de branding maar ook hobby.
Er word van een paard verwacht dat ze ons dragen, altijd luisteren en de tuigage maar accepteren.
Dit alles heeft mij even op de (nuchtere) vrijdag avond aan het denken gezet..
Oke het leven van een paard is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met een proefdier etc. En ook in de paardensport heb je mensen die het welzijn van hun paard voorop stellen maar door het artikel wat ik laatst las over de endurance wereld waar een dierenarts was opgestapt, begin ik te beseffen dat geld/eigen belang steeds meer voorop komt te staan..
Brand maar los bokt!
Oh en allemaal nog de beste wensen
SilkyLover11 schreef:Een paard is een dier. Een mens staat boven een dier. Daarom vind ik paarden in normale omstandigheden niet zielig. Mishandelen is wel gemeen.