Buitenrit met deze januari temperatuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:03

Wellicht dan vandaag iets uiterst onverantwoords laten gebeuren door mijn paard door de dochter (4 jaar) van bijrijdster naar binnen te laten brengen........

(edit: typo)
Laatst bijgewerkt door ikke op 10-01-15 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:11

Heb alleen buitenbak tot mijn beschikking en afgelopen maandag nog buitenrit gemaakt

Punz

Re: Buitenrit met deze januari temperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:54

Ikke: ik denk maar zo dat je best begrijpt waarom ik hier zeg wat ik zeg.

Ik zou in ieder geval niet met een groep manegepaarden die nu niet meer buiten komen met een groep onervaren ruiters nu een buitenrit gaan maken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:03

Punz schreef:
Ikke: ik denk maar zo dat je best begrijpt waarom ik hier zeg wat ik zeg.

Ik zou in ieder geval niet met een groep manegepaarden die nu niet meer buiten komen met een groep onervaren ruiters nu een buitenrit gaan maken

Tja, dat zeg jij maar ik heb het jaren gedaan, ook hartje winter, in volle galop door de verse sneeuw, door de zeikende regen en de snijdende oostenwind. Name it, de kans is groot dat ik het wel gedaan heb.
Het maakt nogal uit hoe die groep is samengesteld en hoe goed men zaken kan inschatten.

Ik denk toch dat een belangrijk deel van dat probleem toch weer terug te voeren is op management van de paarden. Op de manege waar ik vroeger reed, gingen we vrijwel elke zondag op een lange buitenrit en daar gingen soms ook relatief onervaren mensen mee. Er is weleens een ongelukje gebeurt maar niks ernstigs en ook niet terug te voeren op onverantwoord gedrag.

Dus ja, ik snap je punt wel, maar ik ben het er maar ten dele mee eens.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:11

Met je eens hoor, maar als ik in de post van TS lees dat de paarden meerdere malen op eigen initiatief in galop vertrekken, daar waar het niet de bedoeling is... Dan ga ik tóch twijfelen of het hier allemaal zo verantwoord vind.

Hoe zeer ik ook vind dat je swinters ook buiten kunt rijden ( nogmaals: heb zelf ook alleen maar een buitenbak en rij toch ook in de winter echt fanatiek door).

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:16

ikke, uiteraard is dat een probleem van het management van de paarden. Is het dat niet vaak? Paarden kunnen hun energie niet kwijt, gaan dan met een groep naar buiten, eentje begint wat te klieren, en die denken allemaal: jieehaaaa! En ja, dan is er geen houden meer aan hé.
Het is net omwille van dat management probleem, dat het gevaarlijk wordt. Als een paard op de wei zijn ei kwijt kan, is het een heel ander verhaal. Mijn paard kan ook wel eens jolig doen, maar die blijft wel bij me als ik het vraag. Als een paard 23u op stal staat en dan z'n benen eens kan strekken, gaan die zich weinig aantrekken van dat 50 kg ruitertje dat op hun rug zit...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:24

We rijden altijd buiten, we hebben alleen maar een buitenbak. Verder ook gewoon buitenritten op de heide. Maar onze paarden komen ook gewoon elke dag op de wei (of het moet echt al noodweer zijn) Weidegang scheelt al een hoop. Verder ook niet steeds op dezelfde plekken aangalopperen, maar ook op die plekken geregeld gewoon in stap of draf blijven. Zodat ze leren naar jouw hulp te luisteren en niet op eigen initiatief of uit gewoonte al bv aan te galopperen op dezelfde plekken.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:29

Ja hier rijden we gewoon buiten in wind en regen. Soms kan het ook niet anders omdat de bak te nat is na een paar dagen regen. Paard is misschien wel iets drukker dan zomers. Maar hij moet gewoon doen zoals hij zomers ook doet op een buitenrit :)

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:31

Ik men met mijn paardje dus ik ga het hele jaar door naar buiten. Men ook wel in de bak, maar met dit zompige weer is het buiten veel prettiger dan de natte bak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:59

Punz schreef:
Met je eens hoor, maar als ik in de post van TS lees dat de paarden meerdere malen op eigen initiatief in galop vertrekken, daar waar het niet de bedoeling is... Dan ga ik tóch twijfelen of het hier allemaal zo verantwoord vind.

Hoe zeer ik ook vind dat je swinters ook buiten kunt rijden ( nogmaals: heb zelf ook alleen maar een buitenbak en rij toch ook in de winter echt fanatiek door).

Ik ben het met je eens dat het niet erg verantwoordt over komt, maar het zegt met name iets over hoe er met de paarden wordt omgegaan.

tess_84 schreef:
ikke, uiteraard is dat een probleem van het management van de paarden. Is het dat niet vaak? Paarden kunnen hun energie niet kwijt, gaan dan met een groep naar buiten, eentje begint wat te klieren, en die denken allemaal: jieehaaaa! En ja, dan is er geen houden meer aan hé.
Het is net omwille van dat management probleem, dat het gevaarlijk wordt. Als een paard op de wei zijn ei kwijt kan, is het een heel ander verhaal. Mijn paard kan ook wel eens jolig doen, maar die blijft wel bij me als ik het vraag. Als een paard 23u op stal staat en dan z'n benen eens kan strekken, gaan die zich weinig aantrekken van dat 50 kg ruitertje dat op hun rug zit...

Weet ik niet. Toen ik Ouwe Sok kocht, was dat in de winter ook het regime. Ze kwam alleen uit de stal als ik dat regelde (en dat deden de meeste mensen in groepjes onder elkaar). Toch kon ik gewoon buiten rijden met dat paard. Ik reed wel elke dag (of mijn bijrijdsters), maar dan kwam ze ook max 2 uur per dag uit de box; in het weekend wat langer.
Ik zou dat nu niet meer acceptabel vinden maar je groeit op in een bepaalde omgeving en dat is je referentiekader, totdat je een vrachtwagen koopt en lid wordt van de NVVR }:)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:05

Ik rijd ook gewoon buiten met mijn verzorgpony. Heb weinig keuze met alleen een buitenbak en een bos..
Sterker nog, vorige week voor de 2e keer alleen op pad geweest.. Of het nou zomer of winter is, dat maakt de pony echt niks uit. Alleen met deze wind ga ik niet naar het bos. De bak is dan al een uitdaging. :D Maar we rijden dus wel. Des te braver ze worden denk ik maar..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:17

Heeeee Ikke...

Ook lid van de NVVR?

Hier ook ( maar eeuhh... niet heel actief hoor, wel mee gedaan met de paardjes actie vorig jaar ( of was dat al weer 2 jaar geleden?)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:21

Denk dat het er ook wel aan ligt waar je woont. Ik ben vanmiddag met de hond naar het bos geweest en veel gevallen takken, moet er niet aan denken dat die net op je paard valt. En het waaide hier ook wel ontiegelijk hard vanmiddag.

Stond ook een bericht in de krant "geadviseerd om vrijdag en zaterdag niet in de brabantse bossen te rijden". ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:22

Ik rijd ook gewoon buiten, zomer en winter. Alleen met sneeuw vond ik het risico op glijden te groot.
En met regen is het niet mijn favoriete ding :+
Maar kou of wind houdt ons niet tegen.
Scheelt wel dat hij 24/7 buiten staat en eigenlijk niet opkijkt van het weer.

Met een paard dat alleen met rijden buiten komt of alleen een binnenbak gewend is, zou ik het in de winter minder snel doen denk ik. Hangt van het paard af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:51

Punz schreef:
Heeeee Ikke...

Ook lid van de NVVR?

Hier ook ( maar eeuhh... niet heel actief hoor, wel mee gedaan met de paardjes actie vorig jaar ( of was dat al weer 2 jaar geleden?)

Yep en als je mee gaat op een weekend is de kans groot dat je me tegen komt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:05

Wie weet, ooit.
Ben tot op heden vooral steunend lid zullen we maar zeggen. :+

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 09:45

tess_84 schreef:
.... Deze foto's zijn van begin deze week, helaas is de sneeuw ondertussen weg en heeft ze plaats gemaakt voor regen en veel wind... Maar, het kan dus best!

Wat een mooie foto's. Een dag ....

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:23

succes met buitenrijden, lees per toeval dit topic. Waarom zou je het idd niet doen, ondertussen ben je vast alweer buiten geweest..... jammer van de regen.

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:45

Ik probeer ook nu in de winter zo lang mogelijk door te gaan met buitenrijden. Afgelopen zaterdag met storm en code geel overigens niet; als de boswachters waarschuwen het bos niet in te gaan i.v.m. het risico op vallende takken, ga ik er vanuit dat dat niet voor niks gezegd wordt en volg ik dat advies op.

Ik merk wel dat mijn paard in de winter buiten wel wat anders is dan in de lente / zomer / herfst. Voornamelijk alerter en fris (als in: wat huppelen als er een flinke windvlaag langs raast, af en toe zo'n piep-geluid maken van ingehouden energie en tijdens de galop een kei-harde bok geven). In galop twijfelde ik tijdens mijn laatste buitenrit over in hoeverre ik hem nog steeds onder alle omstandigheden onder controle kon houden (waar ik me bij normaal weer altijd heel zeker over voel). Daarom rijd ik in deze periode niet met de manegegroep mee op buitenrit. Dan heb je toch altijd meer geklier van paarden, waar minn paard op reageert. Ook vind ik het in deze periode voor mezelf niet verantwoord om in m'n eentje op pad te gaan. Ik rijd nu met een klein groepje eigen paarden. En we hebben onderling de afspraak dat als het voor iemand een keer niet goed voelt om te galopperen, we alleen stappen en draven. Zo blijft het verantwoord en een rustigere rit vinden we ook prima. Met gladheid en sneeuw rijd ik overigens ook niet buiten.

Kortom; het is wel wat spannend maar ik probeer ook in de winter zoveel mogelijk buiten te rijden. Hoe vaker je het doet hoe gewoner alles wordt. En als je na weken ineens weer gaat is die stap groter en zal het spannender zijn dan wanneer je het kunt onderhouden.

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:48

LifeWithNoah schreef:
Ik probeer ook nu in de winter zo lang mogelijk door te gaan met buitenrijden. Afgelopen zaterdag met storm en code geel overigens niet; als de boswachters waarschuwen het bos niet in te gaan i.v.m. het risico op vallende takken, ga ik er vanuit dat dat niet voor niks gezegd wordt en volg ik dat advies op.

Ik merk wel dat mijn paard in de winter buiten wel wat anders is dan in de lente / zomer / herfst. Voornamelijk alerter en fris (als in: wat huppelen als er een flinke windvlaag langs raast, af en toe zo'n piep-geluid maken van ingehouden energie en tijdens de galop een kei-harde bok geven). In galop twijfelde ik tijdens mijn laatste buitenrit over in hoeverre ik hem nog steeds onder alle omstandigheden onder controle kon houden (waar ik me bij normaal weer altijd heel zeker over voel). Daarom rijd ik in deze periode niet met de manegegroep mee op buitenrit. Dan heb je toch altijd meer geklier van paarden, waar mijn paard op reageert. Ook vind ik het in deze periode voor mezelf niet verantwoord om in m'n eentje op pad te gaan. Ik rijd nu met een klein groepje eigen paarden. En we hebben onderling de afspraak dat als het voor iemand een keer niet goed voelt om te galopperen, we alleen stappen en draven. Dat vind ik heel prettig, rekening te kunnen houden met elkaar. Zo blijft het verantwoord en een rustigere rit vinden we ook prima. Dat Met gladheid en sneeuw rijd ik overigens ook niet buiten.

Kortom; het is wel wat spannend maar ik probeer ook in de winter zoveel mogelijk buiten te rijden. Hoe vaker je het doet hoe gewoner alles wordt. En als je na weken ineens weer gaat is die stap groter en zal het spannender zijn dan wanneer je het kunt onderhouden.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:07

iesie12 schreef:
succes met buitenrijden, lees per toeval dit topic. Waarom zou je het idd niet doen, ondertussen ben je vast alweer buiten geweest..... jammer van de regen.

Ik ben vanochtend gegaan, en het ging prima. Het had gevroren maar de paarden waren de rust zelve. Wat een verschil met vorige keer.

Kroon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:12

Als het niet glad is , ga ik gewoon naar buiten

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 21:43

Afgelopen Zaterdag hadden de plassen in het bos dunne ijslaagjes. ben beniewd hoe dat de komende dagen zich ontwikkeld.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:09

Foto van ritje naar de heide van gisteren.
her en der een poel/plas met dun laagje ijs. De paarden waren (net als altijd) super relaxed.

Afbeelding

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:14

De grond zal daar wel bevroren zijn. Wordt er dan gegallopeerd?