Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MayDayParade schreef:Ga jij maar vlak voor je een drukke weg op galoppeert loslaten en ontspannen![]()
Ik denk dat de mensen die hem als rem gebruiken dat niet in de bak doen, maar op buitenrit en dergelijken.
MayDayParade schreef:Ga jij maar vlak voor je een drukke weg op galoppeert loslaten en ontspannen![]()
Ik denk dat de mensen die hem als rem gebruiken dat niet in de bak doen, maar op buitenrit en dergelijken.
Bowen schreef:MayDayParade schreef:Ga jij maar vlak voor je een drukke weg op galoppeert loslaten en ontspannen![]()
Maar als je een hulpteugel nodig hebt om een klein beetje veilig te blijven buiten waarom rij je dan buiten op die manier op je paard? Dan hoor je te trainen ipv gewoon te kijken waar het schip strand.
Mensen gooien er meestal geen hulpteugel voor extra controle aan als het paard normaliter zo braaf aan de hulpen is, dat gaat meestal over ja hij is zo heftig buiten, wat een opvoedprobleem is.
Geryon schreef:Ik ben niet zo tegen hulpteugels als ze maar niet dwingend gebruikt worden. Zelf gebruik ik geen hulpteugels, enkel een martingaal bij het springen bij hete paarden.
@Bowen: sommige paarden kan je trainen wat je wil, buiten rijden is dan gewoon een hele andere zaak. Dan maar niet buiten gaan rijden? Mwah, als het met een hulpteugel wel lukt why not
Geryon schreef:Uit je post komt alleen maar naar voren dat je daar geen ervaring in hebt. Hetgeen waar ik het over heb, heeft niets te maken met onrust of onbekwaambaarheid van de ruiter. Maargoed. Ik vind hulpteugels om harder in te komen in zo'n geval geen probleem. Om mij heen heb ik gezien dat dat soort paarden veel liever wél de afwisseling hebben inclusief hulpteugel, dan niet de afwisselen van buiten rijden
Geryon schreef:Ben ik niet met je eens. Denk dat we het gewoon over andere situaties hebben
Geryon schreef:Paarden die van zichzelf erg 'heet' zijn en graag willen, meestal sportpony's en -paarden, want die worden vaak zo gefokt. Buiten zijn er nóg meer prikkels en worden ze nog veel 'enthousiaster' en kom je gewoon niet meer makkelijk door in je hulpen. Imo is daar weinig aan te doen.
Bowen schreef:Geryon schreef:Paarden die van zichzelf erg 'heet' zijn en graag willen, meestal sportpony's en -paarden, want die worden vaak zo gefokt. Buiten zijn er nóg meer prikkels en worden ze nog veel 'enthousiaster' en kom je gewoon niet meer makkelijk door in je hulpen. Imo is daar weinig aan te doen.
Ook die kunnen gewoon goed opgevoed worden hoor, anders valt er weinig te sporten met ze.
Alleen wordt in het sporten en dat netjes en goed doen veel meer tijd gestoken, wordt het buitenrijden als afwisseling gezien waar niet teveel moeite in gestoken wordt.
Weleens naar endurance gekeken? Echt de top daarvan? Zijn echt hete paarden, echte sporters met een bijbehorende conditie. Staan gewoon relaxed naast een vliegtuig.
En vele, vele mensen met allerlei verschillende sportpaarden die gewoon normaal buiten kunnen rijden, zonder extra controle middelen nodig te hebben.
Nee, sorry, dat "sport" stukje bij paard wordt wat teveel gebruikt als smoes. Een heter paard heeft een wat betere voorbereiding nodig, het zal wat meer tijd en moeite kosten, maar het is prima te doen(evt met gedegen hulp). En zal de sportprestatie's trouwens ook verbeteren.