Ah ja... een Fries, dáár stap je zo weer op!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:52

Mijn laatste bijrijdpaard kon je zo maanden niet rijden en er weer op gaan :+ (Quarter) maar zodra je buiten rijd en naast stappen ook draf gaat doen wil die nog wel eens exploderen :') mar als je alles in stap doet gaat het gewoon top :D

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:55

Heb hier ook inmiddels al drie paarden (gehad)
Stonden alle drie thuis en konden overdag gewoon naar buiten (stal stond in de wei, dus konden ze gewoon inlopen)
Bij alle drie was dan ook niets te merken hoevaak je ermee ging rijden. Een week stilstaan was geen enkel probleem.
Bij mijn huidige KWPN merrie merk ik wel als ik een paar dagen niet heb gereden, ze in het begin wel wat lastiger is.

Mooi voorbeeldje met springen: had het al ongeveer een half jaar niet meer gedaan omdat ze lange tijd stilgestaan heeft. Nou, eerste keer kon meteen weer een mooi parcourtje rijden alsof ze het de weken ervoor ook nog had gedaan :Y)

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:56

Hmm hier staat een fries die in de winter niet vaak uit haar stal komt, daar kan ik ook na weken zo mee wegrijden. Mijn eigen pony is in de winter bijna elke dag een bommetje, terwijl hij de hele dag op de wei staat. En mijn paard zit er juist tussenin, kan ik zo opstappen als ze vaak buiten staat, maar laat ze een paar dagen in haar stal staan en ik kan er niks meer mee.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:57

Mijn verzorgpaard (KWPN) kan ook lang stil staan, en kan er zo weer opstappen. Komt wel elke dag buiten.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:58

Ik heb ook een Fries die de hele dag op stal staat, maar daar kan ik zo op stappen en weg rijden. Ze is dan wel wat stijfjes.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:02

Mijn fries is vrij snel druk onder het zadel, alleen toen ze anderhalf jaar geleden steeds weg ging om gedekt te worden en dan vaak pas na 2 weken weer terug kwam kon ik wel zo opstappen. Terwijl ze toen net onder het zadel was. Als ze nu een weekje vakantie heeft kan ik ook wel zo opstappen, ze is dan niet drukker als anders ofzo maar meestal longeer ik dan wel even van te voren.

Ineke2

Re: Ah ja... een Fries, dáár stap je zo weer op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:08

Mijn Ijslander kan ik zo opstappen na een tijdje niets doen. Echter staat die wel overdag in de wei in de winter. In de zomer 24/7

Hele dagen op stal gebeurd gewoon niet. Tenzij het voor een blessure strikt noodzakelijk zou zijn, maar dan ook echt heel noodzakelijk... Met een peesblessure bijvb zou ze gewoon op de wei gaan, omdat zij heel rustig staat en als de rest aan kletter gaat zij 9 van de 10x niet meedoet.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:01

Mijn friese merrie kan ik geen drie dagen achter elkaar laten staan ontploft ze is best pittig en Als ik een paar dagrn achter elkaar rij is ze nog pris dus is niet ras afhankelijk denk dat het meer ligt aan het paard

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:33

Mijn fries kan ik zo opstappen als ik een tijdje niet gereden heb, dat is geen probleem.
Alleen de concentratie is vaak iets minder en ze is wel iets pittiger.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:35

ik heb hier meerdere paarden staan die niet meer gereden worden door mij,en als mijn nichtje langskomt,of mensen die kunnen rijden,kan zelfs wel na een jaar of 2 zijn,een zadel op krijgen,en die rijden er zo mee weg...rassen zijn : andalusier ,friezen en kwpn-er....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:15

paardenmiep schreef:
Starbreeze schreef:
Hmz, mijn Flemmingh x Jazz krijgt nauwelijks krachtvoer maar die kan ik beter iedere dag longeren nu het frisser is. Je kán er wel zo op, alleen schiet ie dan vaker weg en is hij heel scherp op vanalles en dat rijdt gewoon het eerste half uur niet zo lekker. In de omgang is hij wel heel rustig maar dat is altijd zo.

Normaal gesproken longeer ik hem 2x in de week (ook zomers) zodat hij zijn ei toch even kwijt kan, maar dat is nu gewoon niet genoeg. Blijf toch graag heel.

Mijn vriendin zei, dat komt omdat het nu zo koud is, moet ie heter worden om op temperatuur te komen :))

Grappig! Mijn Krack c x Jazz die toch best wel wat krachtvoer krijgt (afgestemd op of we veel rijden of niet natuurlijk) kan ik altijd gewoon opstappen en mee wegrijden. Als hij noodgedwongen een tijdje op stal heeft gestaan is hij natuurlijk wel iets of wat een bommetje, maar prima doorheen te rijden. Als hij echter gewoon buiten heeft gestaan is er niks aan de hand en is het alsof ik de dag ervoor er nog op heb gezeten, geen rare sprongen of wegschieten :)

Leuk hoe twee paarden met ongeveer dezelfde bloedlijn zo anders zijn!

Haha leuk om te lezen :) ik begreep uit het Flemmingh topic dat Flemmingh's een aan- en uitknop hebben, als je er naast loopt staan ze uit, als je erop zit, zijn ze aan :))

Net weer ff gelongeerd maar nu was ie weer überbraaf, en dat terwijl het toch heel hard waaide. Raar paard :)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:27

Mijn Krack C merrie staat hele dagen buiten. Krijgt amper krachtvoer maar onbeperkt hooi en daar stap ik echt niet zo op als ze 3 dagen niet is gereden of gelongeerd. Dan longeer ik haar eerst. Daarna is ze braaf en bij de les. Ze is ook nooit moe. Ik kan bij wijze van op wedstrijd 1,5 uur losrijden en dan nog een flitsende proef neerzetten.
Ik ben eraan gewend en als ze eens een week niet gereden wordt, longeer ik eerst.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:35

Ik heb een halve Fries als ik daar 3 dagen niks mee doe kan ik er niks mee. Loopt ie met volle vaart met zn kop in de lucht

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:37

Paard heeft sinds 19 juni stil gestaan en stapte er vorige week op. Kan gewoon rustig aan een lang teugel buiten stappen.
Paard is een merrie en warmbloed. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:52

Ik denk dat het beide meespeelt. Mijn ruin, KWPN, wordt toch al makkelijk hyper en is nogal van de routines. Die moet na een tijd stilstaan echt wel eerst zijn werk hebben aan de longe, ook als hij in de zomer dag en nacht buiten staat gaat hij tekeer als een rodeopaard, en maar bokken naar die beugels. Echt no way dat ik daar gelijk op stap.

De hengst, ponygefokt en echt een fijn karakter, zou ik na een week stal nog wel op durven. Druk en gespannen door boxrust ja, ruiter lanceren, niet snel.

Mijn merrie moet buiten haar ei kwijt kunnen en verder is het hoe haar pet staat. Ook bij dagelijks werken wil ze wel eens vergeten dat ze zadelmak is.

Maar ik denk zeker ook dat er hete Friezen zijn waarmee het niet altijd opstappen en wegrijden is, net als brave Hendriks die na drie dagen stal al over de tralies springen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:01

Mijn paarden staan maar een paar uur per dag buiten, maar komen wel 2x per dag van stal gedurende een aantal uur.

Ook daar kan ik zo zonder problemen weer opstappen na een paar weken niet rijden.

Het zijn westernpaarden, American Paint Horses.:D

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:01

Ik had mijn arabische volbloed een jaar niet gereden (kwam de zomer wel 24/7 buiten maar 2 maanden maar 1,5 uur per dag ivm weer hierdoor zijn we ook verhuisd waar hij nu in de winter ook weer ongeveer 12/24 buiten staat in de winter) na de verhuizing heb ik na 2 dagen een buitenrit gemaakt, super braaf..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:07

Hier alles dag en nacht buiten en heb me hier nooit mee bezig gehouden. Ze zijn ook niet drukker, enkel wel eens wat vrolijker bij onstuimig weer, maar dat is dan niet alleen tijdens het rijden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:11

Mijn fries staat nu een tijdje stil, door zowel mijn werk, als zijn kwakkelende gezondheid..

Hij staat 24/7 op zijn ruime paddock, en wordt dagelijks losgegooid.. Maar op dit moment klim ik er echt niet op.. Hij is staatsgevaarlijk..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:13

ik ken een fries (inmiddels verkocht) daar kon je in de bak zo opstappen naar een tijdje, maar zodra je ging rijden , nou als een kanon ging ie , op buitenrit was hij niet zo heel braaf , hihi kwam ze ineens langs onze kwpn ers langs scheuren ! huh wat doe je nu? had ie het weer in zijn bol. het ging niet altijd goed helaas daarom de reden tot verkoop.

mijn kwpn kan ik na weken niet op te hebben gereden, zo uit stal halen en zadelen om vervolgens te gaan rijden. niks aan het handje , ook op buitenrit is hij braaf, soms heeft hij zijn momenten, maar goed dat zou elk paard hebben.

kortom ; geschoren niet geschoren ,keiharde wind, vorst, zomer. kan altijd opstappen zonder gekkigheid
gelukkig, de ene keer wel wat drukker als de ander maar over het algemeen prima te rijden.

i love my horsie ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:30

Op mijn arabische volbloed kan ik na 8 maand stilstaan ook gewoon weer opstappen hoor! :) Hij staat wel 24/7 buiten, ik denk dat dat een groot verschil maakt :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:04

Eline91 schreef:
Op mijn arabische volbloed kan ik na 8 maand stilstaan ook gewoon weer opstappen hoor! :) Hij staat wel 24/7 buiten, ik denk dat dat een groot verschil maakt :j

Hoeft niet.. De mijne ook, maar stilstaan in de winter maakt van wiebe een staatsgevaarlijk dier..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:37

Hier kan ik na een paar weken ook zo opstappen en wegrijden, zowel op mijn Fries als mijn KWPNer.
Ik heb het bij adere paarden ook nooit echt anders gehad, maar ze staan hier overdag ook altijd buiten.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:41

Hier moet de fries juist altijd even aan de longe, of ze nu 24/7 buiten staat of niet maakt haar niks uit, het is en blijft een bommetje :+

Mijn Sandro Hit merrie daarentegen kan je naar een maand niks doen gewoon op gaan zitten, die doet geen vlieg kwaad :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:11

Ik heb meerdere friese paarden en allen zijn ook na een tijdje stilgestaan te hebben gewoon op te stappen zonder dat ik problemen te verwachten heb. Niet anders dandati ik de dag ervoor nog gereden zou hebben.