Hoe breng je een overstap naar een andere instructeur?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:15

Als instructeur heb ik veel mensen gehad die ik, op dat moment voor een bepaalde tijd. zowel voor zichzelf als voor het paard, een treetje hoger heb kunnen helpen. Mijn manier van lesgeven heeft een houdbaarheidsdatum die overigens voor iedere lesklant verschillend was. Wat ik bedoel te zeggen is dat je als ruiter groeit a.d.h. van de lessen maar op een gegeven moment "uitgeleerd" bent bij mij.
En de oorzaak daarvan kunnen legio zijn, ik heb mijn tekortkomingen in het lesgeven, de leerling heeft zo ook zijn of haar "beperkingen".
En daarmee komt dan heel eenvoudig het moment van afscheid nemen. Ik sta open voor het altijd beter willen doen qua didactiek, inzichten en mogelijkheden. Dat verlangde ik van mijn leerlingen ook, altijd ieder binnen zijn of haar mogelijkheden maar ik heb mijn grenzen en ik respecteerde die van mijn leerlingen ook altijd.
Met dit in je achterhoofd (en ook in de praktijk door jou nu zelf ondervonden) kun je haar toch rustig vertellen dat je graag je licht eens opsteekt bij die andere instructeur. Het is nooit leuk om een leerling "te verliezen" maar als de leerling zich fijner voelt (en zeker als dat voor het rijden geldt) bij een andere instructeur dan is dat slechts alleen maar te aanvaarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:24

Als je op een nette manier afscheid neemt om een periode (korter/langer/definitief) bij iemand anders te lessen, waarom zou je dan niet meer terug mogen komen? Of zou dat met "hangende pootjes" zijn?

Er is toch niets mis mee om af en toe iemand anders naar je rijden te laten kijken? Nieuwe frisse blik, andere aandachtspunten, andere manier van trainen/benaderen die beter past bij dat bepaalde paard?

Ik heb in de loop der jaren ook regelmatig afwisselend of zelfs tegelijkertijd van verschillende mensen les gehad.Van veel mensen kun je dingen leren. Maar niet iedereen past op elk moment. Had iemand die erg goed op houding lette. En die me hielp met de voorbereiding op de proefjes. Clubinstructeur heeft me ook goed geholpen maar zijn aanpak paste niet bij elk paard en ik werd er erg onzeker van omdat het leek alsof het nooit goed was. Daarbij waren de privelessen vrij prijzig. De instructrice waar ik het langst bij heb gelest kan me met alle paarden fijn helpen, helpt me zelfvertrouwen op te bouwen en door te gaan als ik het op wil geven, maar zij is soms net weer niet kritisch genoeg en dan is iemand anders die er net weer even scherper tegenaan kijkt ook wel fijn af en toe. En het is erg ver weg, kost me een halve dag voor een half uurtje les, dus heb ook wel eens iemand geocht dichterij of die aan huis komt.
Heb ook wel clinics meegereden. Dat zijn goede gelegenheden om eens een ander uit te proberen zonder gelijk je oude instructeur/trice gedag te moeten zeggen.

De meeste instructeurs vinden het jammer, maar zullen het wel begrijpen als je het maar vriendelijk brengt.

kwita

Re: Hoe breng je een overstap naar een andere instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:33

gewoon eerlijk zeggen wat je hier schrijft....het is niet anders!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:52

Ik ben een paar maanden geleden ook overgestapt. Ik vond het vreselijk moeilijk, want ik heb ruim 2 jaar les gehad van mijn instructrice en ze heeft mij en mijn paard in die tijd van B naar Z1 geholpen en ik heb vreselijk veel van haar geleerd. Toch merkte ik dat we een beetje vast begonnen te lopen. Ik ben ook begonnen met lessen op een vereniging; daar kreeg ik les van haar instructeur. En dat voelde meteen zo goed en we gingen weer vooruit. Na een tijdje aankijken merkte ik dat ik steeds meer ging oefenen wat ik in de verenigingslessen leerde en negeerde wat ik tijdens mijn privé lessen leerde. Dat was natuurlijk niet de bedoeling en ik wist dat ik over moest stappen.

Ik vond het zo moeilijk en wist ook niet hoe ik het moest brengen. Mijn vriend zei ook dat ik het gewoon zakelijk moest zien maar zo zag ik het niet. Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en het eerlijk gezegd. Ze vond het heel jammer maar begreep het wel. Ik heb haar heel hartelijk bedankt voor alles wat ze mij geleerd had en we hebben nog steeds goed contact, we komen elkaar ook regelmatig nog tegen dus ik ben blij dat we het goed hebben kunnen afsluiten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:07

1metjePaard schreef:
Eerlijk zijn staat voorop! Ik heb een paar klanten gehad die zeiden vanwege vakantie en drukte even niet te lessen en wel weer contact zouden opnemen. Helaas hebben ze gewoon niets meer laten horen over lessen.

Ik persoonlijk vind het fijn als mensen eerlijk zijn (niet alleen als instructrice), soms werkt het gewoon niet meer of wil je om wat voor reden naar iemand anders.

Heb ik zelf ook wel eens gedaan, niks ergs toch?

Meestal is dat volgens mij aanvankelijk wel waar maar veranderen de omstandigheden of is het geld op en ineens is het lang geleden en wordt de drempel te hoog. (Zowel als lesklant als als instructrice meegemaakt)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:10

Inmiddels kon ik het niet meer uitstellen en heb haar gebeld.
Ze was heel vriendelijk en gaf aan zelf ook wel eens te zijn oveegestapt.
Wel liet ze vallen dat ik het ten alle tijd eerlijk had kunnen zeggen en dat ze hdt wel voelde aankomen.
Volgende week zie ik haar weer en netjes afgehandeld.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:24

Goed gedaan! Voelt een stuk beter zo, toch?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:12

Goed aangepakt :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 20:12

Nee! Bijzonder maar waar maakt een mens zich druk om....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:16

SG1985 schreef:
Nee! Bijzonder maar waar maakt een mens zich druk om....

Ik snap het wel hoor... Inmiddels alles opgelost hopelijk?
Hoe je het ook wendt of keert, een instructrice zal er altijd een naar gevoel bij hebben. Ik heb iets soortgelijks gehad, meerdere keren zelfs -maar dan omgekeerd, namelijk dat ik uit de priveles werd gezet :+ Dan voel je je ook niet fijn, kan ik je vertellen. Maar daar wen je uiteindelijk ook aan- en zo is het met instructrices ook. Als jij niet overstapt, dan zal ze heus wel eens iemand anders mee maken die dat wel doet, het hoort er nou eenmaal bij :) Ik heb inmiddels wel gemerkt hoe belangrijk het is dat je iemand hebt waar je van kunt leren, dus blijf niet bij je instructeur als het gewoon niet werkt.

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:02

Als je een instructeur betaald is het dus gewoon een zakelijk iets. Natuurlijk is het misschien wat rottig om te zeggen dat je gaat stoppen maar ik zou er niet zo moeilijk over doen. Je kunt toch gewoon zeggen dat je het eens op een andere manier wilt proberen?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:12

Soms... is een instructeur/trice (jammergenoeg) emotioneel niet in staat een dergelijke boodschap te verkroppen. Wel menselijk, alleen niet erg volwassen als je de laatste les dan ronduit gemeen, echt werkelijk bot wordt bejegend... En neem van mij aan; DIT IS NOG ZEER SUBTIEL GEZEGD...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 09:44

ja inmiddels rijd ik al vanaf eind december bij mijn nieuwe instructeur, en ik ga echt vooruit! Met name ik... mijn paard volgt ;)

gemeen? Dat is naar!!!!
Nee mijn toenmalige instructrice, heeft eigenlijk geen woord meer met mij gewisseld... ze zal nite vragen hoe het gaat oid... erg jammer

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:44

O, bedankt voor dit topic. Ik ga ook van instructeur wisselen. Denk dat ik het maar hetzelfde aan ga pakken als jij.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 16:16

Ja soms is het fijn als er al iemand over gewisseld heeft, hoe aan te pakken :)

tessaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:58

Zelf zou ik het ook fijn vinden wanneer iemand direct is naar mij toe. Soms zitten mensen er omheen te draaien terwijl hun punt duidelijk is. Dat maakt het alleen maar vervelender. En uiteindelijk is het niet verkeerd om eens te wisselen, want andere instructeurs hebben weer een andere visie waar je misschien eerst nog niet aan hebt gedacht. Maakt je alleen maar completer. Nja, zo zie ik het dan tenminste :+ :+

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 08:57

Helemaal mee eens!