Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:02

Mijn lieve paardje heeft een periode gehad dat we nog net naar de bak konden stappen en vervolgens begon met een gallopje...anders kon mevrouw zich niet concentreren...ik kon daar ook niks aan veranderen, behalve haar ruimte geven dmv een lange teugel zodat ze zich los kon maken. Zodra ze daarmee klaar was kon ik beginnen met de training :P.
Heeft een tijdje geduurd, maar daarna begon ze gewoon in stap. Ik rij altijd met een lange teugel, maar stap wel los en uit. Afhankelijk van de training, het weer en hoe mijn paardje is doe ik dit wat langer of wat korter.

RoosDeG

Re: Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 04:31

Ik werk eigenlijk altijd aan de hand los :)
Zit er vaak pas na 15-20 minuten aan de hand werken (klassiek dressuur) op,
En daarna is het nog vaak in stap en draf ons ding doen :p
(Galop doen we enkel nog in het bos, die knop is nog niet bevestigd in de bak en pony gooit zich dan nog wel eens 180 graden om.. Werkpuntje voor na m'n zwangerschap).
Uitstappen doen we net zolang tot hij compleet op adem is :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 06:31

Warming up en cooling down is het belangrijkste deel van de training, degene die daar op wil bezuinigen, die komt niet op mijn paarden :n
Het liefst het uitstappen aan de hand. Maar daar ben ik voor :Y) (Ik rijd zelf niet meer)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 06:37

Het ligt er bij mij ook aan hoe mijn paard is. Als het weer eens de dag van de bakkabouters is zet ik hem liever direct aan het werk en begin ik soms met een paar rondjes flink doordraven. Ook als hij niet vooruit te branden is / niet reageert op been heb ik er baat bij om direct wat draf-stap overgangen te maken.

Uitstappen doe ik wel langer maar zeker geen 10 minuten. Vind het oke wanneer hij op adem is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 06:53

Na 2 rondjes met losse teugel stappen, laat ik mijn paard lang en laag lopen. Dat doe ik vervolgens een aantal minuten en neem dan ook figuren mee. Vervolgens doe ik hetzelfde in draf en galop. Daarna pak ik haar echt op. Uitstappen doe ik door altijd eerst lang en laag uit te draven en daarna zo uit te stappen en dan echt een losse teugel. Ik zou graag meer onderzoek zien naar dit!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:44

Alja schreef:
ik geef les ( tijdelijk ivm operatie eigen instructrice) op een rijvereniging en de les begint om half zeven en als ik daar dan aankom tien min van te voren zit iedereen al in draf of galop.
afgelopen week konden we niet eerder de bak in dus konden pas echt om 18.30 uur met de les beginnen en heb toen ook gemeld dat we eerst tien minuten gingen instappen met een lange teugel, daar werd raar vanop gekeken. ook lijkt er naar mijn idee ook absoluut geen opbouw in het rijden te zitten en uitstappen werd ook heel kort gedaan. Ik snap dat echt niet maar misschien ben ik van de oude stempel maar ik vind 10 min in en uitstappen heel normaal en ook zeker 20 min draven voordat ik ga galopperen.

Ok wordt er naar mijn idee veel eerder naar hulpteugels gegrepen dan eerder?
In beide lessen heb ik 5 zitten dus 10 op een avond en 8 met hulpteugels, ik vind dat echt bedroevend :(

Sluit ik me helemaal bij aan! Voor mij is het ook heel normaal en ik ben niet van de oude stempel, ben pas 20!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:47

Interessant om al jullie meningen en wat jullie precies doen te lezen. Lees meerdere keren dat losstappen met een losse teugel eigenlijk niks toevoegt, dus ik ga de volgende keer gewoon 2 rondjes met losse teugel en daarna contact zoeken, wat natuurlijk niet meteen in de krul inhoudt. Ben benieuwd hoe hij dan alles oppakt. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:50

RoosTinker schreef:
Ik werk eigenlijk altijd aan de hand los :)
Zit er vaak pas na 15-20 minuten aan de hand werken (klassiek dressuur) op,
En daarna is het nog vaak in stap en draf ons ding doen :p
(Galop doen we enkel nog in het bos, die knop is nog niet bevestigd in de bak en pony gooit zich dan nog wel eens 180 graden om.. Werkpuntje voor na m'n zwangerschap).
Uitstappen doen we net zolang tot hij compleet op adem is :)

Dit doe ik ook graag, lekker even aan de lange lijnen beginnen. Of gewoon met wat grondwerk en/of vrijheidsdressuur. Soms voor de afwisseling eerst een kleine 10 min rondje dorp stappen.

Als je dan opstapt heb je meteen een werkwillig (oke dat is ze toch al) maar ook los paard dat klaar is om zich om je been te vouwen als dat moet.

Lekker draven aan een lange teugel vind ik ook fijn om te doen. Nagevelijk rijden daar heeft ze toch de bespiering/kracht/balans nog niet voor, dus daar maak ik me niet druk om. Ik houd me liever bezig met schakelen. Imo hoor je je paard ook aan een lange teugel meer op de achterhand te kunnen zetten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:55

Youknowme schreef:
Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.
Maar echt alleen losse teugel tijdens in en uitstappen doe ik niet nee.

Hier lijkt het bij mij ook op.
Nu staat mijn paard wel 24h buiten dus die hoeft niet los gemaakt. Die is los.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:56

Waarom zou losstappen met een lange teugel niets toevoegen?
Gewrichten moeten toch warm worden?
Ik stap eerst 5 min met lange teugel,of contact teugel met een jonkie.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:56

Ik rij mijn paard los in de galop? Lekker los gewoon ff warm worden. Dan wat buigoefeningen in draf en stap en voila! Los paard. En dan in de training afwisselen met hoog en laag.

En uitrijden doe ik met de kou ook niet lang. Koelen de spieren teveel af.. wat resulteert in weer een koud en stijf paard.
Dus stap af en zweetdeken erover.

Werkt bij mij heel goed. Dus zie het probleem niet zo?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:57

Ik stap ook in met een lange teugel.
Wel contact maar nog niets vragen.

Uitstappen lekkere lange teugel, vaak een stukje naar buiten.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:02

Moet zelf altijd een kwartier onder het zadel rijden voordat ik bij de rijbak ben. Dit is echt ideaal :j stap nu altijd nog maar 2 rondjes en kan dan gelijk aan de slag met me paarden.
Tijdens het stappen buiten is het gewoon los en lang, dan vraag ik niets. Pas in de bak pak ik hem op.

Ook als ik klaar ben stap ik eerst een paar rondjes en stap dan naar huis toe.

Merk aan me paarden dat ze dit echt super vinden. Als ik wel eens met de trailer naar de bak ga en ik ga na 5 minuten al draven, zijn ze zo stijf als wat. Cooling down hetzelfde verhaal.

ambre schreef:
Waarom zou losstappen met een lange teugel niets toevoegen?
Gewrichten moeten toch warm worden?
Ik stap eerst 5 min met lange teugel,of contact teugel met een jonkie.

Helemaal mee eens. Juist lekker lang en de spieren en gewrichten lekker "uitrekken" vind ik altijd super voor me paarden.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 12-12-14 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:02

Op wedstrijden zie ik regelmatig ruiters die opstijgen, paard in wedstrijdhouding zetten en tijdens het de eerste rondjes meteen schouderbinnenwaarts en travers vragen. Hier ligt een taak voor de instructeurs. Gelukking zijn er ook mensen die netjes losstappen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:03

Ik stap ook niet los aan een lange teugel, maar lang en laag ingesteld. Mijn totale losrijfase duurt 20 minuten, waarbij ik ook in die lijn draaf en galopeer. Uitstappen doe ik meestal aan de hand, minuutje of 10.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:05

Ben heeeeeeel erg benieuwd naar jouw referentiekader TS :)

Losrijden is een heel relatief begrip. Ik stap ook geen drie rondjes met een lange teugel. Dat betekent niet dat ik niet aan het losrijden ben. Eigenlijk doe ik in de training niets anders dan losrijden, als het paard mij los genoeg is naar de zin stop ik weer...
En soms stap ik op en draaf ik meteen aan, als het betreffende paard van plan is een rodeotje te geven.

Wat uitstappen betreft, als het slecht weer is, koude wind, veel regen, of gewoon erg koud... Dan stap ik ook geen 10 minuten uit, maar zet ik het paard snel onder de deken en stap ik nog wat rondjes aan de hand. Paard dat helemaal verkleumd omdat hij 10 minuten uit moet stappen, vind ik veel zieliger. :+

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:13

Lang losstappen met lange teugel doe ik ook niet altijd, ofwel ik pak m'n teugels halverwege, gewoon een fijn contact en ga dan in stap oefeningetjes doen om op te warmen (contrastelling, stukje wijken, tempowisselingen, achterhand wat uitzetten, en gewoon veel voltes waar ik soms kleine stukjes net iets doorvraag voor wat meer stelling dan normaal). Andere keren ga ik vrij snel draven met lange teugel, dit ook wel met wat contact, zodat ze wel lekker in de lage lijn blijft. Vaak doe ik ook al vrij snel een galopje, even lekker flink naar voren, waarbij ik weinig aan de voorkant vraag. Ik merk dat mijn paard pas echt fijn wordt na het galopperen. Al met al ben ik zeker wel een kwartier bezig voordat ik m'n teugels echt op maat pak en we echt aan het werk beginnen.

Uitstappen houd ik geen bepaalde tijd aan, ik kijk of ze op adem is. En het werk bouw ik af door even lekker een stuk galop met lange teugel, draf met lange teugel en vervolgens een stuk stappen, is ze snel op adem dan ben ik daar niet per se 10 min mee bezig.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:16

Ik stap altijd 10 minuten los en uit :)
Hier op de manege er wel goed ingestampt, en je krijgt ook meteen commentaar als je het niet doet. Nu heb ik mijn eigen pony, en ik merk dat hij het erg fijn vindt!
Hij heeft het echt nodig om even warm te worden en na het rijden lekker zijn hoofd naar beneden te doen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:17

Ik herken je verhaal heel erg: nog voor vertrek paard in de krul en binnen 10 minuten al vol bezig zijn met de training. Ik stap altijd lang en laag in en ook uit, omdat mijn paard met een losse teugel nog wel eens een sprintje wilt trekken (koud weer enzo). Maar ik wil eerst mijn paard los hebben voor ik ga rijden. Als je paard helemaal koud is en je meteen intensief begint te trainen kan dat toch niet goed voelen? :?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 13:20

Janine1990 schreef:
Ben heeeeeeel erg benieuwd naar jouw referentiekader TS :)

Losrijden is een heel relatief begrip. Ik stap ook geen drie rondjes met een lange teugel. Dat betekent niet dat ik niet aan het losrijden ben. Eigenlijk doe ik in de training niets anders dan losrijden, als het paard mij los genoeg is naar de zin stop ik weer...
En soms stap ik op en draaf ik meteen aan, als het betreffende paard van plan is een rodeotje te geven.

Wat uitstappen betreft, als het slecht weer is, koude wind, veel regen, of gewoon erg koud... Dan stap ik ook geen 10 minuten uit, maar zet ik het paard snel onder de deken en stap ik nog wat rondjes aan de hand. Paard dat helemaal verkleumd omdat hij 10 minuten uit moet stappen, vind ik veel zieliger. :+

Zelf is mij altijd geleerd dat goed in- en uitstappen ontzettend belangrijk is. Ik heb dit topic dan ook geopend omdat mij opvalt dat steeds minder mensen dit doen. Natuurlijk is lang en laag stappen en draven ook losrijden, maar niet in de bak komen, paard in de krul, sporen er in en meteen in galop. Na 5 à 10 minuten je paard al in galop zetten, kan mij niet goed lijken. Zeker als het koud is en paard van stal komt. Spieren zijn dan nog niet opgewarmd maar er wordt dan al wel meteen gegaloppeerd. Natuurlijk heeft iedereen hier een andere kijk op, maar mij is vroeger gewoon anders geleerd, op de manege al toen ik een kleine gup was van 5 jaar. Ook dat mensen na 1 minuut uitstappen hun paard al op stal gooien na heel intensief rijden, dat is gewoon niet eerlijk tegenover je paard. Als je zelf gaat hardlopen begin je ook niet meteen met een sprint, dan begin je ook rustig en aan het begin en tussendoor rekken en strekken en bijkomen, of niet?

Die van mij is ook echt een dieseltje, als ik dan al meteen zo zou beginnen, dan kan ik rijden wat ik wil maar ik kan dan beter meteen weer afstappen.

Op wedstrijd valt dit trouwens helemaal op, paard komt van de trailer hup erop, lekker trekken en gaan met die banaan. Is gewoon niet eerlijk.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:23

Fijn dat mensen mij star noemen maar ik blijk dus absoluut niet de enigste te zijn die er zo over denkt?
Weer lekker makkelijk oordelen aan jou kant van je computer scherm :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:27

MyHorseGirl schreef:
Zelf is mij altijd geleerd dat goed in- en uitstappen ontzettend belangrijk is. Ik heb dit topic dan ook geopend omdat mij opvalt dat steeds minder mensen dit doen. Natuurlijk is lang en laag stappen en draven ook losrijden, maar niet in de bak komen, paard in de krul, sporen er in en meteen in galop. Na 5 à 10 minuten je paard al in galop zetten, kan mij niet goed lijken. Zeker als het koud is en paard van stal komt. Spieren zijn dan nog niet opgewarmd maar er wordt dan al wel meteen gegaloppeerd. Natuurlijk heeft iedereen hier een andere kijk op, maar mij is vroeger gewoon anders geleerd, op de manege al toen ik een kleine gup was van 5 jaar. Ook dat mensen na 1 minuut uitstappen hun paard al op stal gooien na heel intensief rijden, dat is gewoon niet eerlijk tegenover je paard. Als je zelf gaat hardlopen begin je ook niet meteen met een sprint, dan begin je ook rustig en aan het begin en tussendoor rekken en strekken en bijkomen, of niet?

Die van mij is ook echt een dieseltje, als ik dan al meteen zo zou beginnen, dan kan ik rijden wat ik wil maar ik kan dan beter meteen weer afstappen.

Op wedstrijd valt dit trouwens helemaal op, paard komt van de trailer hup erop, lekker trekken en gaan met die banaan. Is gewoon niet eerlijk.

Ik vroeg naar je referentiekader, niet naar de theorie achter het onderwerp want die kennen we allemaal wel :+

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:32

Ik vind warmstappen en coolingdown ook essentieel voor mijn paarden, ik doe het als volgt:

Ik stap op, stap één rondje aan de losse teugel. Ik pak hem op, lang, laag en rond. Ik buig tijdens dit werk voorzichtig beide kanten op, stap een paar voltes of slangevoltes. Na ongeveer vijf minuten stap ik ook kleine voltes 10m en ga ik aan de gang met opzij voor het been, pasje vlugger stappen, pasje langzamer stappen. Hierbij blijf ik in het lange, lage, ronde werken en blijf veel omstellen. Na dit vijf tot tien minuten te doen draaf ik aan. Soms is het even om wakker te maken voor het been en ga weer stappen. Vaak begin ik dan met wat hele of halve overgangen, tempowisselingen rijden, nog steeds lang, laag en rond. Tijdens schakelen, blijf ik beide kanten op werken en rijd bijvoorbeeld 8-jes, slangevoltes, enzovoort. Ligt een beetje aan hoe het voelt, als dit stuk in draf nog wat aandacht behoeft ga ik er mee verder, als paard fijn voelt galoppeer ik aan. Nogsteeds lang, laag, rond. Hierin probeer ik ook tempowisselingen te rijden, voltes openen en sluiten, soms even rondje staan in de beugels om te ontspannen. En daarna pak ik hem op.

Coolingdown is uitdraven halsstrekkend of weer lang, laag, rond, meestal minuut of 3. Vervolgens stappen, eventueel in stap nog oefeningen om hem wel bij de les te houden dat niet klaar ook echt klaar is. Na 5 minuten stop ik hiermee, gooi ik teugels los en laat ik hem 5 tot 10 minuten op adem komen en droog stappen.

Moet wel zeggen dat het soms wisselend is ivm nieuw jong paard. Die wordt echt een bommetje tijdens te lang stappen, dus probeer of in de molen te laten stappen, of aan de hand, of aan de longeerlijn, voordat ik erop kruip. Maar paarden die dit enigszins aankunnen probeer ik echt bovenstaande aan te houden. Betekent dus dat ik soms maar 10 minuten "echt" aan het werk ben. Ik ben meestal zo'n 20 tot 25 minuten bezig met loswerken en 15 tot 10 minuten bezig met uitstappen. Dat is echt lang, maar ik probeer het consequent bij te houden op mijn horloge.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:37

Ik vind dit ook absurd zelfs de kindjes op de manege leer ik instappen aan het einde even rondje rechtsom en linksom lange teugel uitdreven en dan +- 7 minuten uitstappen!

Zelf stap ik altijd een rondje buitenom in en buitenom uit, dus ongeveer 15 minuten zo is mijn training dan ook maar 20 a 30 minuten ik geniet ook erg van het in en uitstappen lekker even rust en ontspanning?!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:38

MyHorseGirl schreef:
Na 5 à 10 minuten je paard al in galop zetten, kan mij niet goed lijken.

Bij sommige paarden is dit toch de beste manier, of zelfs noodzaak. Als mijn paard mega gaat lopen stressen omdat hij moet stappen, dan zal hij zijn spieren strakker zetten als dat ik hem in een rustig handgalopje zijn energie kwijt laat raken. Galop is voor sommige paarden nou eenmaal de beste manier om warm en los te worden..