.Heeft een tijdje geduurd, maar daarna begon ze gewoon in stap. Ik rij altijd met een lange teugel, maar stap wel los en uit. Afhankelijk van de training, het weer en hoe mijn paardje is doe ik dit wat langer of wat korter.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Alja schreef:ik geef les ( tijdelijk ivm operatie eigen instructrice) op een rijvereniging en de les begint om half zeven en als ik daar dan aankom tien min van te voren zit iedereen al in draf of galop.
afgelopen week konden we niet eerder de bak in dus konden pas echt om 18.30 uur met de les beginnen en heb toen ook gemeld dat we eerst tien minuten gingen instappen met een lange teugel, daar werd raar vanop gekeken. ook lijkt er naar mijn idee ook absoluut geen opbouw in het rijden te zitten en uitstappen werd ook heel kort gedaan. Ik snap dat echt niet maar misschien ben ik van de oude stempel maar ik vind 10 min in en uitstappen heel normaal en ook zeker 20 min draven voordat ik ga galopperen.
Ok wordt er naar mijn idee veel eerder naar hulpteugels gegrepen dan eerder?
In beide lessen heb ik 5 zitten dus 10 op een avond en 8 met hulpteugels, ik vind dat echt bedroevend
RoosTinker schreef:Ik werk eigenlijk altijd aan de hand los
Zit er vaak pas na 15-20 minuten aan de hand werken (klassiek dressuur) op,
En daarna is het nog vaak in stap en draf ons ding doen :p
(Galop doen we enkel nog in het bos, die knop is nog niet bevestigd in de bak en pony gooit zich dan nog wel eens 180 graden om.. Werkpuntje voor na m'n zwangerschap).
Uitstappen doen we net zolang tot hij compleet op adem is
Youknowme schreef:Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.
Maar echt alleen losse teugel tijdens in en uitstappen doe ik niet nee.
stap nu altijd nog maar 2 rondjes en kan dan gelijk aan de slag met me paarden.ambre schreef:Waarom zou losstappen met een lange teugel niets toevoegen?
Gewrichten moeten toch warm worden?
Ik stap eerst 5 min met lange teugel,of contact teugel met een jonkie.

Janine1990 schreef:Ben heeeeeeel erg benieuwd naar jouw referentiekader TS![]()
Losrijden is een heel relatief begrip. Ik stap ook geen drie rondjes met een lange teugel. Dat betekent niet dat ik niet aan het losrijden ben. Eigenlijk doe ik in de training niets anders dan losrijden, als het paard mij los genoeg is naar de zin stop ik weer...
En soms stap ik op en draaf ik meteen aan, als het betreffende paard van plan is een rodeotje te geven.
Wat uitstappen betreft, als het slecht weer is, koude wind, veel regen, of gewoon erg koud... Dan stap ik ook geen 10 minuten uit, maar zet ik het paard snel onder de deken en stap ik nog wat rondjes aan de hand. Paard dat helemaal verkleumd omdat hij 10 minuten uit moet stappen, vind ik veel zieliger.
MyHorseGirl schreef:Zelf is mij altijd geleerd dat goed in- en uitstappen ontzettend belangrijk is. Ik heb dit topic dan ook geopend omdat mij opvalt dat steeds minder mensen dit doen. Natuurlijk is lang en laag stappen en draven ook losrijden, maar niet in de bak komen, paard in de krul, sporen er in en meteen in galop. Na 5 à 10 minuten je paard al in galop zetten, kan mij niet goed lijken. Zeker als het koud is en paard van stal komt. Spieren zijn dan nog niet opgewarmd maar er wordt dan al wel meteen gegaloppeerd. Natuurlijk heeft iedereen hier een andere kijk op, maar mij is vroeger gewoon anders geleerd, op de manege al toen ik een kleine gup was van 5 jaar. Ook dat mensen na 1 minuut uitstappen hun paard al op stal gooien na heel intensief rijden, dat is gewoon niet eerlijk tegenover je paard. Als je zelf gaat hardlopen begin je ook niet meteen met een sprint, dan begin je ook rustig en aan het begin en tussendoor rekken en strekken en bijkomen, of niet?
Die van mij is ook echt een dieseltje, als ik dan al meteen zo zou beginnen, dan kan ik rijden wat ik wil maar ik kan dan beter meteen weer afstappen.
Op wedstrijd valt dit trouwens helemaal op, paard komt van de trailer hup erop, lekker trekken en gaan met die banaan. Is gewoon niet eerlijk.
MyHorseGirl schreef:Na 5 à 10 minuten je paard al in galop zetten, kan mij niet goed lijken.