Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:28

MairiMacBran schreef:
Ik sta ook regelmatig met samengeknepen billen aan de bakrand, maar bij onze manege wordt je onverbiddelijk weggestuurd als je je bemoeit met de les. Als het me teveel wordt ga ik een rondje lopen of idd in de kantine zitten. Het rijdt voor het kind zelf ook een stuk relaxter als er geen "helpende" moeder/vader langs de bak staat..

Haha, mijn dochter (13) zegt soms zelf: "mam, ga gewoon weg ofzo, laat me nou maar".
Ik ga dan idd even naar buiten als ik het niet meer kan aanzien!
Ik ga niet in de kantine zitten want ik wil graag horen wat de instructeur zegt...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:30

El75 schreef:
Geen idee of het onder "fanatiek" valt, maar ik verwacht weldegelijk van mijn dochters dat zij hun best doen wanneer ze les hebben, trainen of op wedstrijd gaan.

Wat wij als ouders met heel veel liefde doen/gedaan hebben :

- 3 sportponies gekocht
- meerdere keren per week priveles betalen
- vrachtwagen gekocht om op wedstrijd of buitenrit te gaan
- 3 goede dresuurzadels gekocht/ 3 goede springzadels gekocht
- op zaterdagochtend om 07.15 uur 3 ponies staan inknotten voor de wedstrijd
- op zondagochtend als ze willen oefenen met springen een parcours opbouwen (en daarna weer afbouwen).
- iedere dag rijden naar de pensionstalling waar de ponies staan
- hoefsmit, dierenarts, oetheopaat, tandarts erbij halen wanneer nodig
- goede kleding (wedstrijd, winter, zomer) aanschaffen
- dressuurproefjes voorlezen (daar kreeg ik in het begin zelf stress van nadat ik het een keer verkeerd had gelezen).
- een hoeveelheid aan was wegwerken welke door het rijden is veroorzaakt

.............en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nogmaals met heel veel liefde doen we dit, maar dan verwacht ik dus wel inzet! Dat je niet altijd kan winnen is normaal, maar ga er wel voor als je op wedstrijd bent.

Van ons hoeven ze niet te rijden hoor (ze hebben het niet van ons), maar dan zal er veel van het bovenstaande lijstje verdwijnen en mogen ze lekker in het bosrond hobbelen op een ander sort pony dan wat ze nu ter beschikking hebben.

Sta jij je dochters ook af te blaffen dan langs de lijn?
Of als een viswijf toe te roepen dat het anders/beter moet?

987ZYX

Re: Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:32

Ik blaf mijn meiden niet af langs de lijn of ga roepen, maar wil wel eens een aanwijzing geven of zeggen dat ze nu toch eens echt moeten gaan rijden in plaats van een beetje rond te hobbelen. Wordt niet altijd gewaardeerd trouwens.

Het enige wat ik verwacht is dat zij hun best doen en als ze op wedstrijd gaan dat ze proberen zo goed mogelijk te rijden om te winnen.

Beetje fanatiek dus wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:36

Ik geef aanwijzingen. En aangezien wij géén headset hebben, moet ik roepen :D

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:41

Tell me about it...... Ik heb ook zo'n koppel op stal en ik kan je vertellen, dat gaat er heftig aan toe als er getraind wordt. Schelden, schreeuwen, kind door elkaar rammen, kind van pony aftrekken, kind in de auto opsluiten. Heb gehoord dat ze op wedstrijd ook erg aanwezig is als moeder en ongeveer de losrij ring dirigeert. Heel storend. Als ze dan ook geen eerste plaats heeft gehaald (of als de moeder geen eerste is geworden ;) ), dan hoef je ook niet te vragen hoe het is gegaan want dan is de stal te klein. Doodmoe word ik er van.

Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van moeders die haar eigen droom niet heeft kunnen verwezenlijken en dat daarom kindlief het dan maar moet doen.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 09-12-14 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:42

Mwah ik denk dit van alle tijden is. Ik kan me genoeg voorbeelden voor de geest halen van mijn ponytijd. Ik reed toen zelf geen wedstrijden, maar was wel vaak mee. Ook bij het springen had je bloedfanatieke ouders. Ik weet wel dat ik dan dacht, als het mijn vader was dan zou ik zo afstappen en zeggen:"Doe het dan lekker zelf!" Maar ook tot huilend toe van de pony afkomen die dan vaak ook totaal onnuttig lens geslagen werd...
Maar ook wel andersom dat de ruiter denkt dat ze Anky her self is. Iemand die een moeder zo voor schut zet omdat die een foutje in het voorlezen maakte...wauw, met open mond staan kijken toen. Dit alles is 20 jaar terug dus ook toen kwam dat al voor. Alleen had je nog niet al die kleding en ging er naar mijn gevoel minder geld in om,misschien wel voor paard of pony, maar niet voor accessoires om het zo maar te zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:49

El75 schreef:
Ik blaf mijn meiden niet af langs de lijn of ga roepen, maar wil wel eens een aanwijzing geven of zeggen dat ze nu toch eens echt moeten gaan rijden in plaats van een beetje rond te hobbelen. Wordt niet altijd gewaardeerd trouwens.

Het enige wat ik verwacht is dat zij hun best doen en als ze op wedstrijd gaan dat ze proberen zo goed mogelijk te rijden om te winnen.

Beetje fanatiek dus wel.

Ben het met je eens behalve de opmerking dat ze zo goed mogelijk moeten proberen te rijden OM TE WINNEN. Je kunt een geweldige proef rijden of rondje springen waar je echt tevreden over kunt zijn om wat voor reden dan ook en daarmee kun je zelfs laatste worden.
Kinderen mee laten doen om te winnen vind ik persoonlijk een verkeerde insteek. Juist als ze een geweldige pony onder de kont hebben dan liet ik ze wel eens aanklungelen en laatste worden, niet leuk maar daar leren ze meer van. Dat was dan wel jammer van mijn zaterdag maar daar woog echt geen prijs tegen op. De wil om de beste te willen zijn is mooi maar ik zag dat zo vaak fout gaan want de ruiter had het nooit gedaan. Altijd de pony/jury/rijbaan en wat je nog meer kunt verzinnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:49

Ik ken ze ook,
dr nieuwe pony gewoon thuislaten omdat ze met de andere meer kans hebben op het kampioenschap ( dat ze al 2 x hebben gewonnen) hoezo de andere kindertjes oom een kans gunnen,

Tegen een kind van 6 dat net dr ring uitkomt na haar allereerste proefje ooit beginnen met:
" zo jammer dat de voltes niet helemaal rond waren"

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:55

bigone schreef:
El75 schreef:

Ben het met je eens behalve de opmerking dat ze zo goed mogelijk moeten proberen te rijden OM TE WINNEN. Je kunt een geweldige proef rijden of rondje springen waar je echt tevreden over kunt zijn om wat voor reden dan ook en daarmee kun je zelfs laatste worden.
Kinderen mee laten doen om te winnen vind ik persoonlijk een verkeerde insteek. Juist als ze een geweldige pony onder de kont hebben dan liet ik ze wel eens aanklungelen en laatste worden, niet leuk maar daar leren ze meer van. Dat was dan wel jammer van mijn zaterdag maar daar woog echt geen prijs tegen op. De wil om de beste te willen zijn is mooi maar ik zag dat zo vaak fout gaan want de ruiter had het nooit gedaan. Altijd de pony/jury/rijbaan en wat je nog meer kunt verzinnen.

Ik zeg niet dat ze moeten winnen omdat het anders niet goed zou zijn. Echter, ik sta toch niet 's ochtends heel vroeg ponies in te knotten als de meiden zich niet voor 100% inzetten op de wedstrijd. En in mijn ogen moet je dan de 'drive' hebben om te winnen. Nu hoef ik ze daarin eigenlijk niet te stimuleren en gaat het er bij hen om om het aantal bekers en linten te vermeerderen.
Gelukkig zijn de meiden eerlijk genoeg om toe te geven dat zij bijv. een keer minder gereden hadden. De pony kan best een keer lastig zijn, maar dat moeten zij als amazones dan maar oplossen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:58

Zag het ook vaak op onderlinge wedstrijden.

Of de jongen die van zijn vader een paard kreeg met de opdracht het tot L, M of Z te rijden zodat het daarna duur verkocht kon worden.
Joch reed net een paar maanden op de manege... Hoezo prestatiedruk?

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:17

Wij hebben ook een hele fanatieke, wedstrijdrijdende, dochter, die papa, mama, opa en een paardrijjuf lekker bezig houdt. In ruil daarvoor verwachten wij dat ze haar best doet, goed meehelpt bij de verzorging van de paarden, maar vooral dat ze lachend opstapt en lachend weer afstapt....

Bij ons op de manege is het overigens 1x in de 6 weken kijkles, waarbij de ouders aan de kant van de bak, in alle rust en stilte, mogen kijken. De overige weken ben je van harte welkom in de kantine (lekker warm..)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:28

Ik heb het (gelukkig) eigenlijk maar één keer gezien. Meisje van een jaar of 9, reed M springen bij de C'tjes. De pony weigerde een hindernis en de ouders begonnen te roepen: "geef hem een mep, kom op, rijden! Ja, spoor d'r in!" Kind deed haar uiterste best, maar de pony ging echt niet. Uiteindelijk werd ze uitgesloten en kwam huilend de bak uit. Je zou verwachten dat die ouders het kind zouden troosten (of de pony de schuld zouden geven). Maar nee, het kind kreeg de volle laag. Ze moest ook beter haar best doen en het was geen wonder dat die pony niet sprong en als ze niet beter ging rijden kon ze er net zo goed helemaal mee ophouden. Arm kind...
Gelukkig zie ik over het algemeen juist ouders die hun kind in alles steunen. Sons misschien een beetje te fanatiek, maar nooit onaardig. Ik moet zeggen dat ik het vaker omgekeerd zie, kinderen die boos worden op ouders/pony/instructeur/jury/bak en ouders die veel te lief blijven en zich laten uitkafferen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:30

Urielle schreef:
@Zoolgangster lees de berichten maar eens na, hier net ook weer" 'dure FEI pony' . So? Als iemand zich als een spinnekop gedraagt is dat altijd stom, of ze nu op Power en Paint rijden of op een bolle fjord. Maar de vooroordelen staan volgens mij al klaar als iemand met zijn dure vrachtwagen het terrein op rijdt. Dan kun je bijna alleen die ideeën bevestigen!

Ze zullen er best zijn, jaloerse mensen, maar persoonlijk heb ik daar niet zo'n last van dus waarschijnlijk zegt het me daarom niet zoveel als mensen het over dure speeltjes hebben. Ik zie het ook niet zo vaak, eerlijk gezegd. Wel dat mensen door hun omgeving het gevoel krijgen ineens mee te tellen zodra ze een eigen paard hebben aangeschaft, en dan bedoel ik de manier waarop ze ineens behandeld worden door mensen van de ruitervereniging.

Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het voor een kind van rijkere ouders best vervelend zal zijn als je erop aangekeken wordt verwaand te zijn alleen maar omdat je ouders je een opvallend sjiek paard met dure spullen hebben gegeven.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:33

Urielle schreef:

Maar je hebt roepen en roepen.
Je gaat niet je kind uit lopen schelden of helemaal afbranden waar de organisatie, ringmeester en andere kinderen bij zijn.

Ik heb op het punt gestaan om de bijschrijfster een berichtje te doen, kandidaat met naam... heeft luidruchtige moeder.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:05

Ess_Ramona schreef:
Urielle schreef:

Maar je hebt roepen en roepen.
Je gaat niet je kind uit lopen schelden of helemaal afbranden waar de organisatie, ringmeester en andere kinderen bij zijn.

Ik heb op het punt gestaan om de bijschrijfster een berichtje te doen, kandidaat met naam... heeft luidruchtige moeder.

Ik mag toch hopen dat men helemaal niet gaat lopen schelden of afbranden, niet ten overstaan van anderen, maar ook niet thuis waar niemand ziet wat er gebeurd.

Je mag best van je kind verlangen dat het zijn best doet. En soms gaat dat goed en soms heeft pony of kind een mindere dag. Dan is in mijn ogen de enige juiste reactie: "Goed geprobeerd hoor, volgende keer weer beter!" (ervan uitgaande dat kind wel zijn best deed en dus niet drukker bezig was hoe het haar zat of met de whatsapp ofzo)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:09

Ben het toch niet vaak tegengekomen in de ponytijd. Nu ze tussen de paarden rijdt komen we wel af en toe eens een wat erg fanatieke moeder tegen. Stond er zondag nog naast één bij het inspringen voor het M. Wel opbouwend maar als het bij het losrijden nog niet voor elkaar is kan je beter thuis door trainen ;)

Ik geef desnoods ook wel links of rechts een aanwijzing als mijn dochter wat onzeker wordt. Zij is zelf heel fanatiek, als ze boscrosser had willen blijven was dat voor ons prima geweest maar ze kreeg opeens de geest en sindsdien is er geen houden meer aan.
Door de zenuwen is ze soms niet helemaal redelijk naar ons op wedstrijd maar dat bespreek ik alleen maar met haar zonder "publiek".

En verder zijn wij wel fanatiek met haar samen. Wij doen er heel veel voor maar dat is wel twee richting verkeer. We verwachten van haar ook dat ze er veel voor doet en dat doet ze ook uit zichzelf.
Mijn man en ik rijden haar wel bijna elk weekend naar een wedstrijd, groomen haar, verzorgen de paarden die thuis staan doordeweeks terwijl zij intern op school is. Mijn man is zelfs weer gaan paardrijden om de paarden thuis door te trainen :D
Dat hebben we met alle liefde voor haar over maar zij bepaalt zelf welke wedstrijden ze wil rijden, ze heeft zelf de volledige regie. Daar hebben we haar altijd vrij in gelaten. Aan pushen hebben we een hekel.

Met haar lessen bemoei ik me niet. Ze heeft alleen instructeurs die het echt wel beter weten en meer gepresteerd hebben dan ik. Geef hooguit voor de les aan waar ze thuis tegen aan loopt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:11

Bij ons mag dat niet. Alleen instructrices mogen aanwijzingen geven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:13

Ik maak altijd dezelfde gesprekken mee op wedstrijd tussen kinderen en ouders.
Dan is er iets niet goed gegaan en schreeuwen de ouders en huilt het kind. En meestal komen de woorden "verkoop die *** pony maar!" Van beide kanten voorbij :|

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:16

Oh, ik voel plaatsvervangende schaamte omhoog komen. Ik begrijp sowieso nooit zo goed waarom er op jonge leeftijd al wedstrijden gereden moeten worden, maar dat is ook iets persoonlijks. Voor mij gaat de lol eraf als het om wedstrijden gaat. Ik heb zelf ook nog nooit een wedstrijd gereden. Neemt niet weg dat mijn dochter dat niet zou mogen hoor, maar ik begin er zelf niet over.

Ik betrap mezelf er wel op dat als ze rijles heeft ik mezelf echt bewust moet inhouden om haar niet af en toe op iets te wijzen. Als ik mezelf niet inhoud floept er ook wat uit en dat wil ik niet :+

Net zoals bij voetbal. Onze zoon van 4 zit op kaboutervoetbal. Dat wilde heel graag, we wilden liever een jaartje wachten maar zijn vriendjes in zijn klas gaan ook dus zijn wij ook overstag gegaan. En het is zo schattig om te zien, met zijn allen op een kluitje hihi..
Maar echt, sommige ouders aan de lijn.. En dan gaat het om jongetjes van 4 he! Om je dood te schamen.
Mijn man is zelf profvoetballer geweest en ziet ook een hoop waar hij zich mee wil bemoeien maar houdt keurig zijn mond, zijn vader was vroeger namelijk ook gruwelijk irritant en hij weet nog héél goed hoe verschrikkelijk hij dat altijd vond :D

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:22

precies wat ts zegt!
ik ben ook hel vaak aan het 'ringen', en dan bij manege ruiters.
zowel bij de fnrs proeven, als beginnersproefjes, om het te leren kennen.
bij de kleintjes zijn de ouders vaak erger dan bij de fnrs ruiters, die vaak gewoon hu moeder een snauw geven haha!
maar dan staat zo iemand van een jaar of 7 te wahten, en dan gaat die moeder ernaast staan: nou ... doe nou eens een keer je hakken omlaag! kijk nou vooruit! neem de teugels korter! je kan toch rijden!
of als een meisje aan mij vraagt: welke kant moet ik op? dan krijg je die geiriteerde ouders die maar roepen dat het kind dat gewoon moet weten, nouja!

ik vind dat zo zielig :(
die beginnersproefjes zijn gewoon om kennis te maken, die ouders maken de kinderen helemaal gestresst!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:38

Een aantal jaar geleden werkte ik op een manege waar we ook van die te fanatieke ouders hadden. De moeder reed zelf vrij hoog in het dressuur en alle 3 de kinderen reden ook dressuur. Hun oudste een jongen van een jaar of 13 toen, kon echt wel een stukkie rijden, had een super leuke pony waar hij toen Z mee reed. Alleen die ouders, die kon ik wel is achter het behang plakken. Schreeuwen tegen dat kind met losrijden en dat hij zijn best moest doen. En als hij niet van plan was beter te gaan losrijden dan ging die pony maar weer op stal en moest hij maar thuis blijven als de rest van het gezin morgen wat leuks ging doen! Mijn mond viel open zeg maar. En nog wat van dat soort dingen.

Met lesgeven heb ik ook wel eens van die ouders gehad die het nodig vonden om over mij heen te schreeuwen naar hun kind wat die wel of niet moest doen. Na een tijdje was ik dit goed zat. En heb toen poeslief aan moeders gevraagd of zij misschien wilde lesgeven dan ging ik wel wat anders doen. Toen was het stil en nergens meer last van gehad. Het arme kind vond het rijden al helemaal niet leuk en was doodsbang. Sta je daar als instructie je best te doen om het kind vertrouwen te geven, kakelt zo'n moeder er door heen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:38

Och het kan ook anders...
Ik kreeg een pony maar eigenlijk mocht ik mijn ouders er niet mee lastig vallen. Terwijl ik zo graag wilde.
En hoewel ik ze erg dankbaar ben voor wat ik heb gekregen en wat er wordt betaald voelt het een beetje als afkopen.
'Je hebt een paard, verder niet zeuren'.
En wie blaast er van de hoogste toren over het paard op feestjes/verjaardagen?
Juist, mijn moeder. Die eens in het half jaar 10 minuten komt kijken...

Nu ik ouder ben cross ik overal zelfstandig met auto&trailer heen. Maar vroeger toen ik zoveel ambitie had was het altijd janken voordat ik weer eens een wedstrijd op mocht geven. Springles was niet mogelijk want dat was 'teveel gedoe om er heen te rijden'. Pfoe wat was dat soms moeilijk.
Heeft het fanatiek zijn een stuk teruggedrongen...

Edit:
En natuurlijk ben ik heel blij dat ik überhaupt een pony heb gekregen en later een paard. Maar zelf fanatiek zijn en je ouders mee moeten slepen is ook geen pretje. Heeft voor veel ruzie in huis gezorgd en onbegrip van beide kanten.

Ik ben een tijdje een secreet geweest op het wedstrijdterrein. Mijn vader stond er toch altijd een beetje met tegenzin en als het rijden niet goed ging had hij misschien gelijk en kon ik beter thuisblijven?
Een andere soort spanning waar ik niet goed mee om kon gaan. En als ik eerste werd was hij trots maar niet enthousiast...

Ambitie is langzaam getemperd. Het was de ruzies en sfeer niet waard.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 09-12-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:52

lisaxrobby schreef:
precies wat ts zegt!
ik ben ook hel vaak aan het 'ringen', en dan bij manege ruiters.
zowel bij de fnrs proeven, als beginnersproefjes, om het te leren kennen.
bij de kleintjes zijn de ouders vaak erger dan bij de fnrs ruiters, die vaak gewoon hu moeder een snauw geven haha!
maar dan staat zo iemand van een jaar of 7 te wahten, en dan gaat die moeder ernaast staan: nou ... doe nou eens een keer je hakken omlaag! kijk nou vooruit! neem de teugels korter! je kan toch rijden!
of als een meisje aan mij vraagt: welke kant moet ik op? dan krijg je die geiriteerde ouders die maar roepen dat het kind dat gewoon moet weten, nouja!

ik vind dat zo zielig :(
die beginnersproefjes zijn gewoon om kennis te maken, die ouders maken de kinderen helemaal gestresst!

Mijn dochter van 7 rijdt ook fnrs-proefjes(ik af en toe ook als mijn instructrice genoeg loopt te pushen, maar ik was vroeger al geen wedstrijdliefhebber en nu vind ik het nog steeds niet erg leuk) en na elk proefje krijgt ze een welgemeend compliment, ook al viel de pony tijdens het proefje bijna om omdat ze zo vreselijk traag liep, of haar voltes niet rond waren of de X weer een aantal keer niet geraakt werd.
Ze moet nu door naar de F3, maar de galop is nog een probleem(twee keer een rondje fatsoenlijk galopperen zit er nog niet in), dus wachten en oefenen we rustig door tot ze er niet meer op zit alsof ze er elk ogenblik af kan stuiteren. In een proefje van je pony vallen is meestal ook niet zo motiverend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:09

Het heeft zelfs een naam: Achievement by Proxy Disorder. Een stoornis waarbij ouders hun kind pushen om zo plaatsvervangend hun eigen niet-waargemaakte ambities te compenseren. Je ontleent als ouder je trots en eigenwaarde dan aan de prestaties van je kind in plaats van van je eigen prestaties.

En ja, ik verdenk sommige ouders van kinderen in de paardensport daar ook van. Op zich niet raar als het in de paardensport relatief vaak voor zou komen. Het is een sport die bestwel veel opoffering (financieel, tijd, moeite) van ouders vraagt. Je moet er wel echt iets mee hebben als ouder, anders doe je dat allemaal niet. En daar zitten ongetwijfeld ouders bij die hun eigen ambities niet naar tevredenheid hebben kunnen vervullen en dromen van een kind dat aan de top rijdt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:49

safina schreef:
Het heeft zelfs een naam: Achievement by Proxy Disorder. Een stoornis waarbij ouders hun kind pushen om zo plaatsvervangend hun eigen niet-waargemaakte ambities te compenseren. Je ontleent als ouder je trots en eigenwaarde dan aan de prestaties van je kind in plaats van van je eigen prestaties.

En ja, ik verdenk sommige ouders van kinderen in de paardensport daar ook van. Op zich niet raar als het in de paardensport relatief vaak voor zou komen. Het is een sport die bestwel veel opoffering (financieel, tijd, moeite) van ouders vraagt. Je moet er wel echt iets mee hebben als ouder, anders doe je dat allemaal niet. En daar zitten ongetwijfeld ouders bij die hun eigen ambities niet naar tevredenheid hebben kunnen vervullen en dromen van een kind dat aan de top rijdt.

Dat zie je bij heel veel dingen, vroeger hoorde je vaak van je ouders dat je moest studeren want zij hadden nooit de kans gehad. Ook in de sport zie je dit inderdaad voorbij komen.
Maar sommige ouders, inderdaad, meestal met geld genoeg, denken door het kopen van bewezen pony's en paarden succes te kunnen kopen. Ze vergeten daarbij soms het talent van het kind en zijn soms zeer boos als de "niet dure" pony hun kind en toppony verslaat. Winnen staat bij hun gelijk aan superioriteit ten opzichte van het "gepeupel". Ook bekende ruiters waren absoluut toppers bij de pony's , voldeed er eentje niet of was die na een jaar in de vernieling gereden dan werd er gewoon weer een ander gekocht. Een toppony is altijd nog goedkoper dan een toppaard en je ziet dus aardig wat van die kindsterretjes niet zo snel meer terug.