Opstappen

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:05

Sizzle schreef:
Dus omdat jij leniger wil worden heeft je paard gewoon pech :?
Lenig worden kan ook zonder paard.

Nou inderdaad.. Arme paard, bespaar hem zal ik zeggen

JoyenUnory

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:38

Ik stap eigenlijk altijd met krukje op mijn paard. Paard vindt het normaal en blijft netjes staan. Wanneer er geen krukje in de buurt is parkeer ik mijn paard naast een hek.
Ook het meisje dat op mijn pony van 1.16 m rijd stapt met krukje op.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:42

Ik stijg ook altijd met krukje op.
Waarom: vind het voor paardlief ook fijner en hij blijft netjes staan :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:11

Ik stijg ook altijd op met krukje. Omdat m'n paard toch wel redelijk groot is kan ik niet 'snel' opstappen. Dus moet ik toch een beetje hangen. Daarom trekt er iemand altijd lichtjes aan de andere kant. Als er niemand is stijg ik op via een hek, die is wel groot genoeg. Helaas ben ik toen ooit eens uitgegleden, dus paard vindt dit ook redelijk spannend. Daarom liever met krukje en iemand die wat gewicht aan de andere kant geeft.

Ooit eens eenmalig opgestapt zonder krukje. Voet in de beugel, een keer 'hurken' en inderdaad, dat was een klim! Paard bleef verder wel heel braaf staan, maar voelde me schuldig dat ik het heb gedaan.

Verder ben ik zelf eigenlijk soepel met opstappen als ik dat mag zeggen :o . Kan links en rechts opstappen & kom eigenlijk op ieder paard zonder krukje. Dat eenmalige opstappen zonder krukje was met een paard van bijna 1.90 .

Daphiena ik vind dat eigenlijk niets anders :) . Ik vind het eigenlijk redelijk onlogisch, want dit zal het hele opstijgen met pijn voor het paard verminderen? Pak gewoon een krukje, emmer, hek , poetskist of gewoon iets waarbij je hoger bent.

Met afstijgen vind ik het eigenlijk bijna hetzelfde. Je doet je rechtervoet uit de beugel, gaat aan links hangen en als je dan aan de linkerkant hangt ga je nog even extra hangen om die voet uit de beugel te doen. Waarna je je vasthoudt aan het zadel terwijl je eraf springt. Daarom vind ik ook:
Beide voeten uit de beugels, iets naar voren gaan, rechterbeen over het zadel zwaaien en je meteen laten glijden. Zo hoef je je niet eens vast te pakken aan het zadel & hang je dus ook niet aan 1 kant, maar dit is een beetje offtopic.

Als er een of andere reden zou zijn dat je niet met een verhoging kunt opstappen (al is die er denk ik eigenlijk niet) , zou ik de ene dag links en de andere dag rechts opstijgen. Idem dito met afstijgen.

En trouwens zie ik vaak genoeg mensen die dus niet opstijgen met een krukje en dat het zadel dus helemaal naar links wordt getrokken. Als de ruiter eenmaal zit wordt het zadel hardhandig naar rechts geschoven. De haren worden dan dus ook onder het zadel verschoven wat (lijkt mij) schuren kan veroorzaken. Maar ik denk dat dat meer iets persoonlijks is :) .

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:16

Ik stap altijd op met krukje. Met mijn 1.60 M kom ik er anders echt niet op. En het lijkt mij wat prettiger voor het paard. Maar de belangrijkste reden is dat ik er anders niet op kom

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:23

ik stap ook eigenlijk altijd op met een krukje maar ik was gewoon benieuwd wat jullie daarvan vonden ;)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:31

daphiena schreef:
ik stap ook eigenlijk altijd op met een krukje maar ik was gewoon benieuwd wat jullie daarvan vonden ;)

Haha ja snapte ik ;) . Maar ik vind het dus eigenlijk niets uitmaken

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:50

Op de manege is dat niet altijd mogelijk, we hebben maar 1 krukje. Als iedereen het krukje gebruikte zou het opstappen in de groepsles lang duren.

Ik weet niet of het uitmaakt maar ik maak de stijgbeugel altijd wat langer, mijn benen zijn niet zo lang en het paard hoog.

Ik vraag me af of het ook afhangt op de manier dat je opstijgt. Als je alleen met krukje wat hoger gaat staan. Lijkt me dat je kracht over een kortere duur hoeft te zetten om het hoogte verschil te overbruggen en je gewicht naar de andere kant te verplaatsen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:11

Rene_vt schreef:
Op de manege is dat niet altijd mogelijk, we hebben maar 1 krukje. Als iedereen het krukje gebruikte zou het opstappen in de groepsles lang duren.

Ik weet niet of het uitmaakt maar ik maak de stijgbeugel altijd wat langer, mijn benen zijn niet zo lang en het paard hoog.

Ik vraag me af of het ook afhangt op de manier dat je opstijgt. Als je alleen met krukje wat hoger gaat staan. Lijkt me dat je kracht over een kortere duur hoeft te zetten om het hoogte verschil te overbruggen en je gewicht naar de andere kant te verplaatsen.

Opstappen met krukje kan ook op de manege... En ja misschien duurt het allemaal net iets langer met een groepsles. Degene die eerder zitten gaan dan toch vast losstappen, voltes rijden etc in stap. Ik zie het probleem er niet van. Vooral een manegepaard heeft nóg meer te lijden met op en afstijgen, omdat die in de meeste gevallen meerdere uren per dag loopt met verschillende ruiters.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:16

Mee eens Ineke2. En anders kan de groep misschien 5 minuten eerder de bak in om de tijd van het opstijgen te besparen. Verder kan het misschien op een emmer? Of misschien kan iemand een voetje geven dat je niet hoeft te hangen. Of gaat er iemand aan de andere kant een beetje aan de beugel 'hangen' om het gewicht links niet zo erg te laten voelen.

Als het echt niet anders kan inderdaad beugel iets langer maken zodat je niet zolang doet over het 'ophijsen'.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:25

daphiena schreef:
Wat vinden jullie dan van deze manier van opstappen?

https://www.youtube.com/watch?v=TgKcduXebNA

Dat vasthouden aan de voorkant van het zadel is iets wat er gewoon bij iedereen met een beetje hersens in hoort te zitten. En dan nog het liefst met krukje!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:38

MayDayParade schreef:
daphiena schreef:
Wat vinden jullie dan van deze manier van opstappen?

https://www.youtube.com/watch?v=TgKcduXebNA

Dat vasthouden aan de voorkant van het zadel is iets wat er gewoon bij iedereen met een beetje hersens in hoort te zitten. En dan nog het liefst met krukje!

Precies maar daar gaat het juist om. Dat je je aan de voorkant van je zadel vasthoudt betekent niet dat al je gewicht opeens verdwijnt :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:08

Viktor238 schreef:
MayDayParade schreef:

Precies maar daar gaat het juist om. Dat je je aan de voorkant van je zadel vasthoudt betekent niet dat al je gewicht opeens verdwijnt :)

Nee, maar het versterkt je gewicht ook niet met het hefboomeffect :) Als je je aan de voorkant vasthoud "trek" je je op aan het punt wat het dichtste bij de schoft zit, en dus waar het zadel het meest vast zit. Aan de achterkant zit het zadel losser, en trek je het dus als het ware omver met het hefboomeffect.

Ook als je met krukje op een groot paard stapt is het dus iets om rekening mee te houden, want ook met een krukje, verdwijnt je gewicht niet ineens.

We kunnen opstappen niet voorkomen, we kunnen het alleen dragelijker maken. En dat doen we met de combinatie van vasthouden aan de voorkant van de boom EN een krukje.

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:25

Voorheen stapte ik op mijn eigen paardje van 1.54 altijd vanaf de grond op,ik moet zeggen dat ik wel heel soepel kon opstijgen ,dus voet in de beugele en omhoog meteen been erover heen en zachtjes gaan zitten,geen gehups of gehang,hij heeft nooit rugproblemen oid gehad.
Nu rijd ik op een paard van 1.71 en gebruik altijd een krukje,het hek of de trailer,whatever.zowel links als rechts,ik heb haar geleerd om in te parkeren zodat ik bijna alles als opstapje kan gebruiken,beter voor mij ( tja,ook bij mij tellen de jaren door) en ook beter voor haar.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:29

Daar ben ik het mee eens MayDayParade

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:40

als je er niet met alle moeite opkomt, maar gewoon best snel je been eroverheen geslagen hebt en erop it lijkt t mij niet schadelijk.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:19

Als je dat filmpje bekijkt met opstappen met je handen aan de voorkant, kan je precies zien wat het opstappen zonder krukje met de rug van je paard doet. Ook al kom je er nog zo soepel op... Dan kan je mij niet vertellen dat dit niet schadelijk is voor de rug van je paard als je dit altijd zo doet als je gaat rijden.

Ik heb ook jaren zonder krukje opgestapt omdat mijn paard niet stil wilde staan bij het opstappen. Pas sinds een jaar of 2 wel met krukje. En het kwartje is ook gevallen: paard wilde niet stilstaan omdat opstappen zonder krukje een vervelend iets is voor het paard, voelt niet prettig en ze worden uit hun evenwicht gehaald. Dus logisch dat ze dan weg wilde lopen. Terwijl ik niet zwaar ben en altijd netjes, snel en zacht opsteeg.

Het leren stilstaan bij een krukje (heb nu een ikea opstapje van 10 euro, ideaal) was met 2 oefensessies gelukt. Eerste keer gewoon telkens bij het krukje laten stilstaan. Als ze dat rustig deed met stem belonen en wegstappen. Volgende stap was, stilstaan en ik op het krukje gaan staan. Zodra ze rustig stond, weer belonen met stem en wegstappen. Keer erna het zelfde maar dan opgezadeld geoefend en er uit eindelijk heel rustig op gaan zitten. Dus het excuus van mijn paard niet stil, is eigenlijk een smoesje, je moet er alleen wel even de tijd voor nemen als je de tijd hebt. Dit oefenen werkt niet als je het idee hebt dat je er binnen 5 minuten op moet zitten omdat je graag wil rijden.

Hopelijk gaan naar aanleiding van dit topic meer mensen met een krukje opstappen! (Want als je logisch nadenkt weet je dat dat veel beter is voor de rug van je paard en het is maar een kleine moeite.)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:55

Ligt eraan hoe groot de pony/het paard is. Bij een redelijk grote stap ik liever wel met krukje op, bij pony's meestal wel zonder.
Stap soms ook expres aan de rechterkant op, voor de afwisseling.

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:45

Ligt eraan hoe groot de pony/het paard is. Bij een redelijk grote stap ik liever wel met krukje op, bij pony's meestal wel zonder.

Is dat niet gevaarlijk

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:48

June2 schreef:

Is dat niet gevaarlijk

Wat zou hier gevaarlijk aan zijn?

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:55

Ze kan verschieten

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:56

June2 schreef:

Is dat niet gevaarlijk

Ik denk het niet.
Waarom zou het aan de rechterkant wel gevaarlijk zijn en links niet?

June2 schreef:
Ze kan verschieten

Hoe bedoel je verschieten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:58

Schrikken.

Mijn paard schrikt daar niet van hoor. Ook een kwestie van wennen.

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:59

Dat is waar

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:00

Oh zo, de pony's waarmee ik dat deed/doe zijn nog nooit geschrokken.
Idd een kwestie van wennen :)