Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

MarliesV

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:12

Ja grotendeels wel.

Alleen heb ik een heilig vertrouwen in mijn onderbuikgevoel, voelt het echt niet goed dan haak ik af.

Nu is dit nog maar een keer of 2 voorgekomen en bleek dit achteraf de beste keuze te zijn (1 ging aan de longe zonder ruiter al onderuit en 1 heeft een andere ruiter er af gekregen door met stijgeren achterover te klappen).

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:12

Nee ik stap niet overal zomaar op. Als ik het paard niet eerder onder het zadel heb gezien en het verhaal er achter niet ken/vertrouw, ga ik eerst hangen en hangen een stapje doen. Dan even bekijken hoe het paard reageert. Ik wil graag heel blijven

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:21

Wat de eigenaar voor verhalen heeft trek ik me niets van aan. Ik schat het paard zelf wel in en tot nu toe klopt dat wel. Toen ik voor een paard aan het kijken was om bij te rijden kwam de eigenaar met hele verhalen dat hij iedereen er af bokt, heel cowboyverhaal. Mij leek het maar een rustig ding. Nou ik er op, beest deed helemaal niks, alleen snapte de 10-jarige merrie de meest simpele hulpen nog niet.

Maar nee, ik stap niet zo maar op elk paard. Ik heb geen zin om voor een ander mn nek te breken.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:26

Vreemde paarden vind ik geen probleem.
Maar het is niet zo dat ik er na eerste blik op stap.
Alleen voor iemand met veel tijd dus ;-)

Heel raar, maar dat heb ik altijd gehad.
Ik moet het paard eerst leren kennen vanop de grond voordat ik erop kruip.
Zo ook met mijn eigen paard, heeft hier eerst een week gelopen en mee bezig geweest voordat ik erop kroop.
Ben niet van het type dat een paard koopt, dezelfde dag nog het zadel erop smijt en dan gaat rijden.
Ik neem mijn tijd.
Ik hoef ook niet zo nodig een paard te rijden voor aankoop, als ik het zie lopen en dat voelt goed is het ok.
En als ik een klik kan maken met het paard komt het voor mij in orde.
Rijden is bijzaak voor mij, komt vanzelf.
Maar ik stel dan ook geen hoge eisen aan een paard voor mezelf, moet gewoon lekker lopen.
Kies je een paard voor bepaalde doeleinden, dan moet je natuurlijk wel proefrijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:29

BrankaZ schreef:
Nee. Nadat ik jaren geleden van een paard ben gevallen dat braaf zou zijn en een wervel heb gebroken, ben ik erg terughoudend geworden. Lang ook bang geweest. Bij mijn eigen paard weet ik redelijk wat ik kan verwachten en vertrouwde hem al bij de bezichtiging. Maar bij vreemde paarden wil ik weten hoe ze zulllen reageren. Als het een betrouwbaar paard is wil ik het nog wel eens proberen, maar dan wel met de eigenaar of instructeur erbij.

Dit geldt ook voor mij.
Als ik het paard langere tijd ken en weet dat hij betrouwbaar is, wil ik het nog wel doen. Maar echt vreemde paarden niet.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:52

Eerst wel..maar maakte niks uit kon ook niet gek genoeg....

En toen werd mijn zoontje geboren! Kijk nu wel uit.. kan het me niet veroorloven om in de kreukels te liggen....

Wel stap ik vrij makkelijk op paarden van bekenden en die ik dus ook wel ken... ook al zijn ze wat "moeilijker" maar als ik daar zelf een goed gevoel bij heb stap ik gewoon op en rij eigenlijk altijd zo weg

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:03

ik zou mijn werk niet kunnen doen zonder,

laatst nog in australie 5 minuten de kans gehad paardje te leren kennen, en toen hup harnas aan en sde show in. Dier had dat nog nooit gedaan, dus voorzichtig aan de oefeningen gegaan, en ging super.

helaas is dat schering en inslag, in canada kreeg ik het pard pas 5 minuten voorde show te zien, dus eerst kennismaking was voor publiek.

in californie maakte ze er een unt van om me elke dag een ander paard te geven.

vorig jaar in austrlie wist ik niet eens dat ik op een ander paard was gestegen (door de helm zie je je paard niet eens) totdat ie wegstapte en ik dacht: 'he? dit paard heeft een heel andere stap dan gisteren!"

ik heb er heel veel van geleerd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:06

Ik doe het ook, maar wel pas als ik de achtergrond van het paard ken. Op bokkende, lastige paarden ga ik niet zitten. Als wordt aangegeven dat ie braaf is, dan wel.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:10

Ja ik stap op een vreemd paard! Al is het voor het rijden in de bak , bos/strandrit of een cross training. Met of zonder zadel en als het bitloos is dan ook nog !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:14

Ik stap wel op, maar wil het paard wel even vanaf de grond checken. (doe ik trouwens ook met mijn eigen paarden) Daarbij heb ik geleerd hoe ik er heel snel en zo veilig mogelijk weer vanaf kan komen, dus dat geeft mij ook wel wat meer zekerheid.

Ik stap niet meer op iemands probleempaard om dat maar even op te lossen. Mijn rodeo dagen zijn voorbij! ;)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:17

Aangezien ik heel snel last van mijn heupen heb, stap ik eigenlijk niet zomaar meer op een paard van een ander.

Vroeger had ik daar geen problemen mee. Was ik ook niet snel bang.
Na een tijd heel bang te zijn geweest, heb ik mijn angsten weer grotendeels overwonnen. (durf met mijn huidige paard bijna alles weer.)
Maar nu werkt mijn lichaam niet altijd meer mee. En dan krijg ik liever pijn in mijn donder van mijn eigen paard(en), dan die van een ander.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:25

Ik stap vrij snel op een paard, behalve als het een jonkie betreft die nog niet lang onder het zadel is of zo :')
En op friezen stap ik liever niet want die zitten me echt te vervelend :')
Kan dr niet mee omgaan, een paard wat me helpt met lichtrijden :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:38

SuperAssie schreef:

Hihi, doet me denken aan die ene keer op een Friese hengst. Of ik er op wilde, terwijl ze hem naar de wei brachten. Was toen nog leuk, lief en zo gek als een deur dus zei ik natuurlijk ja, dat er geen zadel op lag boeide niet. Totdat ze voor de gein er even een drafje tegenaan gooiden. _O-
Maar niet elke Fries heeft zo'n enorme knieactie dat je in draf gelijk tegen het dak zit, heb ze ook wel gereden die best fijn uit te zitten waren.
Anyway, vroeger stapte ik inderdaad overal wel op. Tegenwoordig niet zo snel meer. Als ik er een goed gevoel over heb en als ik het paard wel al een beetje ken helemaal, dan wil ik het nog wel proberen, maar zomaar op een wildvreemd paard zonder kennis te kunnen maken, nee, die tijd heb ik gehad.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:46

Ik stap ook redelijk snel op een vreemd paard. Dat vind ik juist wel leuk!
Maar ik wil geen geschiedenis horen of dingen die het paard doet tijdens het rijden. Bijvoorbeeld wegspringen of er vandoor gaan. Dat soort dingen wil ik niet van te voren weten. Als ik dat weet, ga ik er al heel anders op zitten, en dan creëer je juist de spanning waardoor het paard aanleiding krijgt om weg te schieten. Vaak gaat het juist goed als je niet de voorgeschiedenis van het paard kent en er dan juist heel relaxt op zit.

Een jong paard wil ik dan weer niet. Ik ben niet capabel genoeg en ik ben niet geduldig genoeg om een jong paard door te rijden/in te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:46

Ik kan al moeilijk "nee" zeggen als ik gisteren nog voor het eerst op een bepaalt paard ben gestapt. Ik kende het paard wel maar had er nooit mee gereden. Gelijk de vuurdoop want een strandrit en het paard was voor de eerste keer op het strand :o :D
Maar het was wel een van de paarden van mijn instructeur en ik weet hoe goed die paarden zijn opgevoed. Bovendien kennen we elkaar intussen zodanig goed dat we van elkaar kunnen inschatten wat er wel en niet kan.

Dus ja, ik stap op vreemde paarden maar niet op elk willekeurig vreemd paard.

Hoewel ik ook weleens een paard bij een manege meekreeg met de mededeling: ga alleen, ben voorzichtig en als het niet goed lijkt, kom terug. Neem geen risico's!

Het bleek het meest geweldige paard te zijn om mee op het strand te rijden! Paard was niet alleen bloedsnel maar ook heel braaf en gehoorzaam, daar kan Bokt een puntje aan zuigen :j

Pluizebolpum schreef:
SuperAssie schreef:

Hihi, doet me denken aan die ene keer op een Friese hengst. Of ik er op wilde, terwijl ze hem naar de wei brachten. Was toen nog leuk, lief en zo gek als een deur dus zei ik natuurlijk ja, dat er geen zadel op lag boeide niet. Totdat ze voor de gein er even een drafje tegenaan gooiden. _O-
Maar niet elke Fries heeft zo'n enorme knieactie dat je in draf gelijk tegen het dak zit, heb ze ook wel gereden die best fijn uit te zitten waren.
Anyway, vroeger stapte ik inderdaad overal wel op. Tegenwoordig niet zo snel meer. Als ik er een goed gevoel over heb en als ik het paard wel al een beetje ken helemaal, dan wil ik het nog wel proberen, maar zomaar op een wildvreemd paard zonder kennis te kunnen maken, nee, die tijd heb ik gehad.

Friezen zijn als alle andere paarden: je hebt brandhout en wereldknollen en alles daartussen. Ik heb er gereden die je niet wil al krijg je geld toe; ik heb er gereden, als ik geweten had dat die te koop was, had ik 'm gekocht, regardless of cost!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:53

Als degene van wie het paard is denkt dat het wel gaat of als mijn instructrice, op de manege denkt dat het wel gaat dan zal ik er wel opstappen.
Weet wel dat ik niet op een paard stap zonder stuur of rem (die onder me uit gaan lopen) en op paarden die echt niet vooruit te branden zijn want die zijn voor mij fysiek te zwaar.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:56

Airnt schreef:
ik zou mijn werk niet kunnen doen zonder,

laatst nog in australie 5 minuten de kans gehad paardje te leren kennen, en toen hup harnas aan en sde show in. Dier had dat nog nooit gedaan, dus voorzichtig aan de oefeningen gegaan, en ging super.

helaas is dat schering en inslag, in canada kreeg ik het pard pas 5 minuten voorde show te zien, dus eerst kennismaking was voor publiek.

in californie maakte ze er een unt van om me elke dag een ander paard te geven.

vorig jaar in austrlie wist ik niet eens dat ik op een ander paard was gestegen (door de helm zie je je paard niet eens) totdat ie wegstapte en ik dacht: 'he? dit paard heeft een heel andere stap dan gisteren!"

ik heb er heel veel van geleerd.

Net even profiel gespiekt, stoer beroep heb je! Ziet er wel heel gaaf uit die riddergevechten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:04

Ligt aan het paard. Vroeger deed ik dit altijd maar nu ben ik wat voorzichtiger geworden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:04

Ik heb er geen probleem mee. Heb jaren een goeie leermeester gehad in een zeer snelle en sensibele volbloed. Dus heb wel wat snelle reflexen ontwikkeld in combinatie met subtiel hand en been gebruik. En geleerd dat de oplossing altijd naar voren is.
Dus boze reactie's krijg je dan niet zo snel.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:11

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:17

Ik stap ook niet heel moeilijk op een vreemd paard. Tenzij ik hoor van mensen dat hij wel achterover wil klappen oid, dan zou ik er niet op stappen. Maar als dat niet het geval is, dan vind ik het niet heel moeilijk/eng om op een ander paard te stappen. Vind het juist wel leuk altijd, even iets anders. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:22

Ik stap niet op een hyper de pieper paard, als ik al zie dat het paard erg jolig is dan loop ik liever :+
En ik stap absoluut niet op hele grote paarden (1.80) omdat ik daar gewoon niet fijn op zit met mijn lengte.

Als de eigenaar zegt: dit paard is zeer sensitief , dan haak ik ook af. Ik ben geen goede ruiter, ik blijf gewoon goed zitten :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-10-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:26

Nee, want ik weet heel goed dat mijn kwaliteiten niet uitzonderlijk zijn.

Teats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:29

Sinds ik een trap gekregen heb van een ander paard terwijl ik op een paard zat (heel stom en ingewikkeld allemaal :') )
in Frankrijk en daarbij mijn knie twee keer zo dik was en mijn knieschijf ergens zat waar hij niet hoorde,
ben ik bang geworden voor paarden die ik niet ken.
Ik stap wel eens op onbekende paarden maar ik doe het liever niet. :Y)

Vroeger stapte ik overigens overal op, ik reed vaak de paarden op de manege die er net waren.
Laatst bijgewerkt door Teats op 06-10-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:29

denisesilver schreef:
Hier zat ik dus gisteren over na te denken. Ik stap namelijk vrij snel op een paard dat ik niet ken bijv. met proefrijden of als mijn instructeur zegt dat het kan.

Maar (want er zit altijd een maar aan) alleen als ik niet weet wat een paard doet, als ik wel weet dat een bepaald paard bokt of iets maak ik mezelf bang en stap ik er niet op.

Dus wat doe jij? Toelichting graag!

Hahaha dit heb ik ook altijd!
Weet ik niet wat een paard kan doen, prima ik stap wel op..
Als ik weet wat een paard kan doen, stap ik ook wel op maar toch iets minder vertrouwd :')
Ach, cap op, BP aan en gaan... Mijn moeder is er niet zo heel blij mee helaas _O-