Rij jij je paard op 2 teugels of op de buitenteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fardau22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:25

Ik rij op 2 teugels, daar is bij mij heel erg op gehamerd.
Dan rij je met je binnenbeen naar de buiten teugel.
Maar je houdt hem wel op 2 teugels.
Als je op 1 teugel gaat rijden lijkt het dat je het paard onder controle hebt, maar je bent hem juist alleen maar sneller kwijt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:21

PaulinBijoux schreef:
Simpelman schreef:
In de Klassieke Dressuur bouwt men op losgelatenheid, tact en aanleuning.
Om een paard tot losgelatenheid te brengen heeft het kalmte, rust en vertrouwen nodig en de tijd om zijn eigen door de ruiter verstoorde evenwicht te hervinden.
Hier vanuit, samen met de voorwaartse impuls, gaat het paard aanleuning nemen.
Aanleuning is iets dat het paard doet, het is een kado aan de ruiter.
Het paard gaat per definitie, op een natuurlijke manier, voor de loodlijn.

Wanneer de losgelatenheid, de tact en de aanleuning bevestigd zijn wordt het paard geleidelijk naar nageeflijkheid gereden.
Nageeflijkheid hier is wanneer het paard bij een kruishulp naar de iets weerstandbiedende hand komt en daar op nageeft.

Ik vertaal het even in mijn eigen woorden, ik hoor graag of deze vertaling juist is volgens jou:

Een paard loopt nagevelijk op de weerstand biedende hand. Dit kan zowel de buitenhand als de binnenhand zijn, dat hangt er vanaf welke hand het meeste weerstand bied.

Mijn paardje is nu ongeveer 2 maanden onder het zadel. Ik ben puur en alleen bezig met kilometers maken en voorwaarts rijden. Dit vind mijn paard helaas al erg saai worden dus tegenwoordig rijd ik niet meer alleen rechtuit, maar ook veel voltes en vaak van hand veranderen.

Het is het paard dat aanleuning neemt. (dat is dat wat het woord in houdt!!.....)
Vanuit aanleuning, je hebt nu een door het paard onderhouden kontakt, bouw je aan de nageeflijkheid, je rijd je paard rustig en met gevoel van achteren naar voren in de hand, voortdurend.
Voortdurend onderhoudt de ruiter een bolle bovenlijn en een zachte aanspanning naar de hand.
Wanneer de hand weestand biedt dan geeft het paard na en wordt bol, wanneer de hand géén weerstand biedt verlengt het paard zich en wordt vlak.
Wanneer de hulpen ongenuanceerd zijn gebeurt het tegenovergestelde, het paard wordt hol in de bovenlijn.
Het verschil tussen beide is misschien 2 cm en bijna niet zichtbaar op zich, maar het maakt dat een paard zich totaal anders gaat bewegen.

Bij het geven van een onevenredige aandrijvende hulp, aan één zijde sterker dan zal het paard vermeerderd aan die zijde in de hand komen en bij het weerstand bieden op die hand nageven, is los laten.
Je hebt nu vermeerderd druk op de andere hand, deze gaat nu (even) leiden.
In het begin overduidelijk op voltes en gebroken lijnen, links en rechts, op den duur stel je je paard zo recht, naar twee twee teugels.

Een paard vierkant op twee teugels rijden van uit de handen gedacht leidt tot van voren naar achteren rijden, is in de krul, is bijna altijd achter de loodlijn.

Een goed gereden paard gaat altijd voor de loodlijn, achter de loodlijn is het symptoom van onbegrepen rijkunst.
Het gaat in de rijkunst om "het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van een paard".
In vrijheid lopen paard slechts bij uitzondering op of achter de loodlijn.
Een paard dat achter de loodlijn gaat zet zich vast, voor in de rug, onder het zadel, het gaat in tweeën lopen, het zal nooit meer kunnen dragen/verzamelen.
Dit is een voornamelijk Nederlandse kwaal waar heel veel paarden en ruiters onder lijden, het is het eind van de harmonie.

@PaulinBijoux
Maak 2000km buitenritten en buitenritten.
Hier is het niet saai voor je paard, het is logisch.
Zo ontwikkel je zijn basis bespiering, het kontakt en het vertrouwen.
"Dressuren" heeft geen enkel waarde wanneer je niet eerst vertrouwen en begrip hebt opgebouwd en je paard zich van hier uit ontspant en zich begint over te geven zonder weerstand.

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:23

Abacab schreef:
Simpelman schreef:
Een paard gaat gebogen op een gebogen lijn en recht op een rechte lijn.

Wanneer je op een gebogen lijn, losgelatenheid, buiging en stelling hebt met "dus" aanleuning op de buitenteugel (stelling is vermeerderde aanleuning op de buitenteugel), dan zul je wanneer dit op twee handen gelijk is ontwikkeld (=recht richten) het paard op een rechte lijn in aanleuning hebben op twee teugels.
Een rechte lijn is het midden tussen twee buigingen.

Alle hulpen/oefeningen voor het recht richten worden eenzijdig ontwikkeld vanuit gebogen lijnen.

Van hier uit kunnen we beginnen met de verzameling.

Dit hier boven is niet correct:

Stelling is absoluut niet
Citaat:
vermeerderde aanleuning op de buitenteugel

Als je stelling van je paard verlangt, neem je de binnenteugel lichtjes aan en geef je de buitenteugel net zo ver mee. Als het paard nu zijn hoofd in zijn nek een beetje naar rechts of links draait, heb je alleen maar stelling. Daarbij mag het voorste deel van de hals een beetje mee bewegen in de richting van de stelling. De romp van het paard moet zo recht mogelijk blijven. Dat kun je met een blik naar beneden controleren. Bij een correcte stelling is het binnenoog van het paard te zien, evenals de rand van het binnenste neusgat.
De druk op de teugels dient ten alle tijden gelijk te zijn. De binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel geeft mee, en deze hou je er dus niet aan. Enkel wanneer een paard over de buitenschouder valt corrigeer je dit met een halve ophouding op de buitenteugel.

Precies wat ik me afvroeg, dank je voor de duidelijke uitleg.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:54

Zo maar ergens van het net geplukt:
Doel van stelling
leren nageven
• ontspanning onderkaak
• als een paard zowel de linker als de rechter stelling in gelijke mate wil aannemen, dan zal het paard zich beter loslaten in zijn lichaam. Daardoor is het paard ontvankelijker voor de ruiterhulpen.
• Een paard dat in de verkeerde stelling door de bochten gaat, heeft de neiging om te gaan hangen tegen het binnenbeen van de ruiter, waardoor het moeilijker wordt voor de ruiter om de juiste buiging te vragen.

Stelling is het nageven op de binnenteugel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:02

Nog een:
Doordat het paard zich buigt in de lengte, zijn binnenzijde aanspant c.q. verkort en zijn buitenzijde lang maakt, geeft hij de buiging;
wordt nageeflijk op de binnenteugel, aan het binnenbit;
hierdoor komt hij aan de buitenteugel, aan het buitenbit;
de binnenbenen beschrijven een kleinere cirkel dan de buitenbenen, waardoor de binnenschouder dus licht teruggeplaatst moet worden;
hierdoor draagt hij met het binnenachterbeen;
en zorgt het buitenachterbeen voor de voorwaartse drang (de stuwkracht);
de buitenbenen lopen op een grotere cirkel, waarvoor de buitenschouder zich ruimer moet bewegen;
het paard is (voor zover mogelijk) gelijkmatig gebogen van oor tot staart, conform de volte.

Stelling is de eerste aanzet daartoe.
Altijd gelijke druk op beide teugels is Moderne Dressuur.
MD is het paard bij de kop pakken en op zijn plaats.
Bij KD komen buiging enstelling vanuit het lichaam van het paard van achteren naar voren, de hand is alleen maar, vrijwel passief, aanwezig om de acties die van achteren komend worden aangeboden af te geleiden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:09

In principe altijd vanuit 2 benen naar 2 teugels. In de zijgangen en buigingen moet de binnenhand altijd makkelijk blijven, anders blokkeer je het binnenachterbeen. Dus daar heb ik het paard meer aan de buitenteugel. Maar ook dat verschilt weleens. Als een paard erg scheef is die kant op en graag de binnenteugel los wil laten, dan neem ik meer contact op de binnenteugel en probeer met buitenbeen meer naar binnenteugel toe te rijden.
Maar je streeft altijd naar een gelijk gewicht op 2 teugels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:12

Simpelman schreef:
Een paard gaat gebogen op een gebogen lijn en recht op een rechte lijn.

Wanneer je op een gebogen lijn, losgelatenheid, buiging en stelling hebt met "dus" aanleuning op de buitenteugel (stelling is vermeerderde aanleuning op de buitenteugel), dan zul je wanneer dit op twee handen gelijk is ontwikkeld (=recht richten) het paard op een rechte lijn in aanleuning hebben op twee teugels.
Een rechte lijn is het midden tussen twee buigingen.

Alle hulpen/oefeningen voor het recht richten worden eenzijdig ontwikkeld vanuit gebogen lijnen.

Van hier uit kunnen we beginnen met de verzameling.

Simpelman heeft gelijk en legt het hier goed uit. Je rijdt het paard niet aan de buitenteugel maar het paard komt aan de buitenteugel (neemt vermeerderde aanleuning aan de buitenteugel) doordat binnenachterbeen meer tot dragen komt en dat alleen bij rechtrichtende oefeningen met stelling en buiging. Het op twee teugels rijden betekent niet zozeer dat je altijd evenveel gewicht op twee teugels hebt, maar dat het paard evenveel aanleuning wil nemen, zowel links als rechts zodat je weet dat het recht gericht is. Als je echt een zuivere rechte lijn rijdt heb je evenveel links als rechts.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:16

@SuzanneF
Dat is het eindresultaat, wanneer een paard rijkunstig recht gericht is en op een rechte lijn gaat.

Recht richten begint op gebogen lijnen en daar neemt het paard aanleuning op de buitenteugel.
Let op dat doet het paard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:17

Simpelman schreef:
@SuzanneF
Recht richten begint op gebogen lijnen en daar neemt het paard aanleuning op de buitenteugel.

Idd Simpelman, en daar gaat het dus heel vaak fout.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:18

Simpelman schreef:
@SuzanneF
Dat is het eindresultaat, wanneer een paard rijkunstig recht gericht is en op een rechte lijn gaat.

Op verzoek van de ruiter natuurlijk. Geheel uit zichzelf doet ie het niet hoor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:20

Even toegevoegd, het is elementair.
Het is precies dat wat we willen, dat het paard aanleuning neemt op de buitenteugel, anders kunnen we helemaal niet recht richten.

Suzanne_18

Re: Rij jij je paard op 2 teugels of op de buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:26

Ik ben sinds een paar maanden over gestapt op de klassieke rijkunst. Man, wat een openbaring!! Ik heb altijd gigantische balans problemen en moeite met buiging en stelling gehad en welke instructeur ik ook had, van allemaal moest ik eerst flink voorwaards rijden om zo meer balans te creeren, het paard onder druk naar beneden vragen en stelling en buiging forseren door idd met binnen been naar buiten teugel te rijden. Resultaat? En paard dat over zijn tempo met zijn neus voorbij de loodlijn en (teveel) op de voorhand liep.

Gevoelsmatig wist ik dat er ergens in mijn zit iets niet klopte waardoor ik mijn paard blokkerde. Helaas kon geen enkele instructeur me vertellen wat er nou fout zat in mijn zit (zat er toch netjes recht op?!).

Tot ik besloot het roer volledig om te gooien en een uitstapje te wagen naar de klassieke rijkunst. Voor het eerst in mijn 20 jarige paardrij carriere werdt er naar mijn onbalans gekeken ipv naar die van mijn paard. Eerst ik recht, toen paard recht en het geheel in eigen tempo te laten lopen om balans te vinden en vanuit het recht richten kwam de nagefelijkheid VANZELF zonder enige dwang of druk van been of hand.

Inmiddels rij ik eigenlijk alleen maar zonder zadel en met kaptoom zo veel mogelijk op m'n zit en enkel het gewicht van de teugels in m'n handen door de baan door. Als ik buiging wil nodig ik m'n paard uit door de binnenteugel wat meer aan te nemen en weer te ontspannen tot hij daar in volgt. Als hij volgt is er gehele ontspanning tot ik hem weer uitnodig recht te worden. Als ik de wending in wil vraag ik stelling en buiging door contact op te nemen op de binnenteugel en de buitenteugel in gelijke minimale druk tegen de hals te houden. Ik geef in m'n lijf aan dat ik de wending op wil door mee te zijn in de bocht zonder er met m'n been aan te komen. Eigenlijk is alles wat ik met m'n zit doe, zorgen dat ik met mijn zwaartepunt recht boven het zwaartepunt van m'n paard blijft om hem zo min mogelijk uit zijn balans te halen. Als mijn paard ingaat op m'n uitnodiging is er geen druk meer van de teugel en blijft hij zo lopen tot ik hem uitnodig wat anders te gaan doen. Nu het balans probleem van ons beiden minder begint te worden gaat hij nu uit zichzelf ook op een gewenst basistempo lopen en komt hij op minimale druk van het been naar voren.

Ons vertrouwen in elkaar is gigantisch gegroeid en er heerst zoveel rust en tevredenheid in ons rijden en de omgang met elkaar. Ik zit fijn en kom niet doodmoe van mn paard na een uurtje rijden en paard is nergens meer opstandig in en volgt me overal. Zelfs zijn maatjes in de hit actief stal moeten het afleggen tegenover mij als ik er ben want hij volgt me als een vlieg die op honing af komt. Ik wil iig niet meer anders dan door op de manier waarop we nu bezig zijn.

Ok, ik weik hier misschien wat af van het onderwerp van het topic, maar ik moest dit even kwijt ivm mijn eigen problematiek rondom buiging en stelling in het nabije verleden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:45

@Suzanne F. Volgens mij is dat geen klassieke rijkunst maar academische rijkunst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:24

Babootje schreef:
@Suzanne F. Volgens mij is dat geen klassieke rijkunst maar academische rijkunst.

Heb je het tegen mij of tegen de Suzanne 18 hierboven?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:27

Op de rechtre lijnen op 2 teugels. In de wendingen op de buitenteugel(Binnenbeen zorgt voor de stelling in de wending)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:21

Suzanne F. schreef:
Babootje schreef:

Heb je het tegen mij of tegen de Suzanne 18 hierboven?

O haha, nee tegen de Suzanne 18.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:10

Babootje schreef:
O haha, nee tegen de Suzanne 18.

Haha ik dacht al. Ik heb wel altijd redelijk klassiek gereden. Altijd gelest bij Jeroen Hulsman en hij is opgeleid door Henk van Bergen en Bert Rutten.
Het LDR systeem heb ik nooit begrepen en heb me er ook niet aan gewaagd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:32

Ah ja Jeroen en Marie Jose Hulsman ken ik nog wel uit een ver verleden. Een vriendin van mij had daar een paard gekocht en heeft daar toen nog een poosje begeleiding bij gehad. Was ik wel eens mee. Fijne mensen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:38

SheeNegro schreef:
en niet zoals de manege les aan de binnenteugel trekken om af te wenden.

Serieus? -O- Laat dat Stigma nou ook eens achterwege! Gelukkig ken ik geen enkele manege die hun ruiters zo leren sturen (en als jury en instructrice kom ik nog wel eens ergens)

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:02

Ik probeer op de buiten teugel te rijden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:15

Bonita_Bon schreef:
SheeNegro schreef:
en niet zoals de manege les aan de binnenteugel trekken om af te wenden.

Serieus? -O- Laat dat Stigma nou ook eens achterwege! Gelukkig ken ik geen enkele manege die hun ruiters zo leren sturen (en als jury en instructrice kom ik nog wel eens ergens)

nou ik zie het ook vaak gebeuren hoor op de manege. In eerste instantie was het mij ook zo geleerd (bijna 20 jaar geleden haha). Heb nu ook een bijrijdster die het zo geleerd heeft (14 jaar). Erg zonde dat het zo geleerd wordt.

En zo ken ik bijv. ook iemand die veel en vooral de binnenteugel gebruikt, als je de buitenteugel kan je doorknippen en dan alsnog heeft ze het niet door.

brittvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:53

Ik probeer zoveel mogelijk op de buitenteugel te rijden