De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:37

Ik vind het enorm paardafhankelijk. De een is direct na te rijden door een beetje handige beginner en de ander heeft een trucendoos waar je u tegen zegt. Eigenlijk een non-discussie omdat er geen algemeen antwoord op te geven is.

Rex_Rolfo

Re: De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:42

Amen.

En het ene Z paard (die van TS lijkt erop) is een LT of hoger paard die 'nog maar' tot Z is uitgebracht. De ander is een htk paard die met de Z ook op de top van z'n kunnen zit. Plus alle verschillende karakters van paarden en ruiters enz enz.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:44

Ik denk dat het over het algemeen heel slim is voor een beginner om een paard te kopen wat netjes is opgeleid, dus inderdaad denk ik wel dat een paard dat hoger geklasseerd is een betere keus is. Je moet je er alleen niet op blind staren natuurlijk. Het paard dat jij als voorbeeld geeft had je waarschijnlijk ook niet kunnen rijden als hij pas tot L niveau was opgeleid, het is niet dat je wanneer je M2 + 10 bent iemand je paard een peper in zijn reet duwt, dat temperament had ie van zichzelf al.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:46

absque_dubio schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Iedereen denkt dat een Z paard alles al kent en daardoor zo makkelijk te rijden is, maar dat valt vies tegen. Juist omdat ze zoveel kennen.

Ik denk er zelfde over hoor.

Het mag dan geschikt lijken voor de beginners, maar dat valt vies tegen en dat is heel logisch.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:53

Zou zeggen kom een x rijden op die van mij, kan er een kind van 8 op zetten doet niks, vraag je dingen van hem word het toch wat lastiger als je 'nog niet' kan rijden :D

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:03

Ligt aan het karakter volgens mij. En de knopjes die er al opzitten? Dan moet je ze wel weten te vinden.
Ooit een springruiter gezien die de prijs ophaalde op een paard van Anky, volgens mij was dat Nelson. We hebben verschillende versies van de draf gezien maar geen galop. :+

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:07

Dat hangt heel erg van het paard af, er zijn ook Z paarden die met beginnende ruiters heel braaf zijn. Een Z-paard zou ik niet afraden, een heet paard wel!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:19

Het is toch helemaal paard en ruiter afhankelijk? Gewoon omdat jij er niet mee overweg kon, wil niet zeggen dat een andere ruiter met een ander Z-paard dezelfde problemen zal hebben. Een beetje nuance en relativering is zeker op zijn plaats dus, en beiden ontbreken nogal in je post TS.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:29

ik denk dat mensen ook vaak onderschatten wat een 'beginner' nu precies is..

ik krijg wel eens de indruk dat manegeruiters, ongeacht wat ze recreatief lopen beginner worden genoemd omdat ze geen uch eigen paard hebben (soms gaat het echt gewoon teveel om status).

vergeet niet dat een manegepony vaak domweg zijn rondjes loopt, omdat hij 'afgestompt' kan zijn door de vele tegenstrijdige hulpen. sommige goed, sommige slecht.. dus de meesten die al langer meelopen hebben de neiging om te 'negeren' tenzij het duidelijk is dat je het 'echt' meent.

als je met een manegepony waar je, als je geluk hebt (en dus niet roulerend), 1x per week een uur op lest, een nette M proef kunt neerzetten.. dan heb je echt wel wat in je mars.. Je beheerst niet alleen de M oefening, maar je werkt ook nog eens met een pony die minder 'makkelijk' is om echt aan het werk te zetten als een 'eigen pony' die vollop in training wordt genomen door 1 persoon.

ik durf dan ook rustig te stellen dat men zich wel eens kan vergissen en dat iemand met een manegepony die op een wedstrijd hetzelfde resultaat behaalt als iemand met een eigen paard in een M proef wel eens meer in zijn mars kan hebben dan de priveeigenaar..

gegarandeerd dat deze manegeruiter dan meer uit een Z paard kan halen als hij een keer de kans krijgt, dan die priveruiter met haar M paard die dezelfde kans krijgt. Terwijl er op bokt eigenlijk vreselijk wordt neergekeken op manegeruiters.. terwijl het 'materiaal' waar mee ze werken over het algemeen lastiger is doordat het door zoveel ruiters met ieder eigen plus en minpunten wordt gebruikt.

het gaat in mijn ogen echt om de combinatie, is er een match of niet.. en dat heeft niets te maken met het 'niveau' of herkomst van de ruiter. Niet iedere particuliere ruiter is goed en echt op het niveau dat ze rijden, niet iedere manege ruiter is slecht of maar een beginner..

het hebben van een eigen paard of rijden met 1 eigen paard in M of zelfs Z maakt een ruiter geen goede ruiter of gevorderde ruiter in mijn ogen.. dat betekent dat ze dat paard voldoende kunnen rijden.. niets over rijden in het algemeen.. ik wil dan die ruiter wel eens op een manegepaard het zelfde zien presteren.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:03

Ik bevond me in de dankbare positie om na het overlijden van mijn eigen paard een ouder Z paard onder mijn hoede te mogen nemen. Dame was al gepensioneerd en zag er ook dito uit. Veel haar en weinig spieren :). Ze was dan ook makkelijk te rijden, er zat weinig power in.

Maar door training en veel liefdevolle zorg ontpopte ze zich als een ouder Z paard in haar tweede jeugd, dat er nu fantastisch uitziet op haar 22ste jaar.
Enorm veel pit en werklust en eigenlijk wel een beetje teveel paard voor mij, zeker in combinatie met mijn beperking. Ik ben zelfs even bang voor haar geweest, als ze zich weer schreeuwend en bokkend aan de longeerlijn uitleefde. En ik was niet echt een beginner meer te noemen na manegelessen, bijrijdpaarden en daarna 5 1/2 jaar een eigen paard, veel privelessen, wedstrijdervaring, etc.

Inmiddels zijn we bijna drie jaar verder en nu ben ik zo ver dat ik kan zeggen dat ik haar kan rijden en er grotendeels uit kan rijden wat er in zit. En het leuke is....zij vindt hoe moeilijker, hoe mooier. We genieten samen en denken erover om straks misschien weer eens officieel te gaan starten.

Paarden die Z geklasseerd zijn en de potentie hebben tot meer gaan vaak gepaard met een bepaald karakter. Het is mooi dat alle knoppen al voor je zijn geïnstalleerd, maar daar ben je er niet mee. Ook omgaan met het karakter, de werklust, de alert- en soms de rillerigheid maken het geheel complex. Geduld en goede begeleiding zijn onontbeerlijk.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:07

Ik denk dat een beginner veel aan een Z-paard kan hebben, mits het specifieke paard ook van het vergevingsgezinde type is. Zo'n lobbes die het wel best vindt als het allemaal wat gemoedelijker gaat. Die niet perse kabouters ziet bij iedere letter, omdat de ruiter/amazone hem nog niet kan uitdagen. Dan denk ik dat het voor een beginner het perfecte paard is. Juist omdat je er van kan leren, maar ook omdat het paard je laat leren...

Een heet, sensibel, gevoelig sportpaard, wat Z gelopen heeft, uitdaging nodig heeft en dus kabouters ziet bij iedere letter, nee.... die lijkt me voor die baan minder geschikt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:04

Angelkisssss schreef:
Totaal niet mee eens in het geval van de ts, je hebt een paard gekocht wat kwa karakter niet bij jou past.

Ik rij zelf 2 paarden die Z hebben gelopen en nog hoger zijn opgeleid. En ja in het begin moet je heel bewust zijn over je hulpen, want je krijgt de leukste oefeningen die je niet bedoelt ;-)
Terug naar de basis voor beide een vanaf daar weer verder.

Ik denk dat het toch echt vooral zoeken is naar de juiste klik in karakter. Waarom op een hete afstammeling van een jazz bijv gaan zitten als je een brave 'boerenknol' op hetzelfde niveau kan rijden die veel beter bij jou past. Kwestie van uitproberen natuurlijk ;-)

:D ik heb een keer changementen gedaan om de pas....ik hield mijn benen niet stil in de galop en dat was het effect :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:07

Een beginner moet geen Z paard kopen, een beginner moet een leerpaard kopen dat het liefst ook Z gelopen heeft. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:11

Sizzle schreef:
Een beginner moet geen Z paard kopen, een beginner moet een leerpaard kopen dat het liefst ook Z gelopen heeft. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.....

inderdaad een Z paard waar de fijnstelling al iets minder fijn is geworden ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:34

geerke schreef:
Angelkisssss schreef:
Totaal niet mee eens in het geval van de ts, je hebt een paard gekocht wat kwa karakter niet bij jou past.

Ik rij zelf 2 paarden die Z hebben gelopen en nog hoger zijn opgeleid. En ja in het begin moet je heel bewust zijn over je hulpen, want je krijgt de leukste oefeningen die je niet bedoelt ;-)
Terug naar de basis voor beide een vanaf daar weer verder.

Ik denk dat het toch echt vooral zoeken is naar de juiste klik in karakter. Waarom op een hete afstammeling van een jazz bijv gaan zitten als je een brave 'boerenknol' op hetzelfde niveau kan rijden die veel beter bij jou past. Kwestie van uitproberen natuurlijk ;-)

:D ik heb een keer changementen gedaan om de pas....ik hield mijn benen niet stil in de galop en dat was het effect :')

Hier exact hetzelfde bij het eerste ritje op mijn inmiddels eerste eigen paard :D Madame had ook Z gelopen, plus nogal sensibel en bij mijn weten ook veel verder opgeleid. Ik zat te onstabiel in de galop, dus madame knalde er een paar voltes lang de wissels om de pas uit omdat ik onbewust gekke gewichtshulpen gaf. En hoe meer zij doorwisselde hoe instabieler ik ging zitten waardoor zij weer groter ging wisselen en ik weer meer ging wiebelen :(:) Arm dier, die zal wel gedacht hebben :=

Ik heb wat afgezien in de jaren daarna, niks niet "makkelijk wegrijden op je Z-paard". Wat was het vaak een verademing om op een simpeler, vergeeflijker paard te stappen :\ En dan was ik nog niet eens het prototype beginner, ik had al bijna 20 jaar les en al 15 jaar op bijrijdpaarden erop zitten... Inmiddels blij met wat ik van haar geleerd heb (en nog steeds leer!) maar ik zou het een ander echt niet aanraden die weg in te slaan.

Ik denk idd ook dat de term "Z-paard" verkeerd gekozen is. Leerpaard is beter, en dát zou ik elke beginner aanraden. Een correct aan de hulpen staand maar koel paard, wat netjes doet wat je vraagt. Dus als je het fout vraagt krijg je ook niet wat je dacht te willen krijgen :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:25

elenaMM77 schreef:
ik denk dat mensen ook vaak onderschatten wat een 'beginner' nu precies is..

ik krijg wel eens de indruk dat manegeruiters, ongeacht wat ze recreatief lopen beginner worden genoemd omdat ze geen uch eigen paard hebben (soms gaat het echt gewoon teveel om status).

vergeet niet dat een manegepony vaak domweg zijn rondjes loopt, omdat hij 'afgestompt' kan zijn door de vele tegenstrijdige hulpen. sommige goed, sommige slecht.. dus de meesten die al langer meelopen hebben de neiging om te 'negeren' tenzij het duidelijk is dat je het 'echt' meent.

als je met een manegepony waar je, als je geluk hebt (en dus niet roulerend), 1x per week een uur op lest, een nette M proef kunt neerzetten.. dan heb je echt wel wat in je mars.. Je beheerst niet alleen de M oefening, maar je werkt ook nog eens met een pony die minder 'makkelijk' is om echt aan het werk te zetten als een 'eigen pony' die vollop in training wordt genomen door 1 persoon.

ik durf dan ook rustig te stellen dat men zich wel eens kan vergissen en dat iemand met een manegepony die op een wedstrijd hetzelfde resultaat behaalt als iemand met een eigen paard in een M proef wel eens meer in zijn mars kan hebben dan de priveeigenaar..

gegarandeerd dat deze manegeruiter dan meer uit een Z paard kan halen als hij een keer de kans krijgt, dan die priveruiter met haar M paard die dezelfde kans krijgt. Terwijl er op bokt eigenlijk vreselijk wordt neergekeken op manegeruiters.. terwijl het 'materiaal' waar mee ze werken over het algemeen lastiger is doordat het door zoveel ruiters met ieder eigen plus en minpunten wordt gebruikt.

het gaat in mijn ogen echt om de combinatie, is er een match of niet.. en dat heeft niets te maken met het 'niveau' of herkomst van de ruiter. Niet iedere particuliere ruiter is goed en echt op het niveau dat ze rijden, niet iedere manege ruiter is slecht of maar een beginner..

het hebben van een eigen paard of rijden met 1 eigen paard in M of zelfs Z maakt een ruiter geen goede ruiter of gevorderde ruiter in mijn ogen.. dat betekent dat ze dat paard voldoende kunnen rijden.. niets over rijden in het algemeen.. ik wil dan die ruiter wel eens op een manegepaard het zelfde zien presteren.

Absoluut mee eens! Vaak genoeg gezien hoor.

Heb zulke ruiters ook gekend en vind het alleen maar erg knap van ze dat het ze lukt en heel vaak hebben ze dan gevoel en talent voor.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:46

Mijn pony was een geweldige leermeester.
Koel in het hoofd maar wel met 'trucjes', niet afwenden als ik alleen met mijn binnenteugel stuurde bijvoorbeeld.
Buiten was het echter een racemonster dus het heeft even geduurd voordat ook dat goed ging. :')

Daarna een hoger opgeleid paard gereden voor een eigenaar, heel erg op zit gereden dus in mijn M1 proef heb ik enkele wissels laten zien omdat ik iets scheef zat. :Y)
Op dat moment reed ik ook M1 met mijn pony dus al iets meer ervaring.
Geen gemeen paard, wel sensibel, als ik haar was gaan rijden direct na mijn manegelessen was het niet goed gegaan. :n

Karakter is érg belangrijk. Karakter maakt een paard een geschikt leerpaard.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:31

Hangt van het paard af.

ik heb op een Z paard echt leren rijden. Reed ongeveer een half jaar op manege paarden. Had de basis dus onder de knie.

Overgestapt op het oude Z-dressuur paard van schoonmoeder, echt een leermeester. Zeer vriendelijk paard, maar als je een verkeerde hulp gaf kon hij nog wel eens even nukkig worden.
Heb heel snel mijn been stil leren houden. :')

Ze heeft nu een ander wedstrijd paard, waar wat meer pit in zit. Zit iets meer temprament in, een kanon. Als je nem verkeerde hulpen geeft dan gaat hij er vandoor, ook wil hij nog wel eens streken hebben. Mocht je bijna vallen stopt hij niet. Andere paard remde netjes langzaam af als je dreigde te vallen.

Ja het verschilt gewoon per paard.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:33

Ik heb in het verleden eens op een Z paard van een stalgenootje gereden omdat ik zo graag de galopwissel wilde leren. Nou, dat ging waardeloos, het paard sprong steeds uit zichzelf om nog voor ik de juiste hulpen gaf....daar leer je ook niks van.
Zelf denk ik dat een beleerd paard je wel kan laten voelen hoe dingen moeten voelen, maar een paard het zelf aanleren daar leer ik het meeste van!
Heb in mijn omgeving veel aangekochte paarden gezien met een hogere klassering dan de ruiter. In het begin is het leuk en aardig omdat de knopjes er zo mooi opzitten. Maar de meeste paarden zijn heel slim en merken dondersgoed als ze een tandje minder kunnen doen...uiteindelijk vervagen de knopjes en kan de ruiter er steeds minder uit krijgen.

Ik zeg altijd er zijn mensen die kunnen rijden, dus gebruik maken van wat een paard kan en er zijn mensen die paarden trainen, het paard beter maken of op niveau kunnen houden....

Het beste zou zijn dus een beleerd paard die daarnaast door een goede ruiter getraind blijft om de knopjes er op te houden...of heel veel priveles.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:15

Ik heb 2 Z paarden onder mijn kont gehad als "beginner"..

Paard A: fokmerrie, veel loop/werk lust, braaf karakter en vergeeft foutjes van ruiter, met dit paard was ik binnen 8 maanden Z1 + 10 winstpunten, daarna moest zij weer veulenen.
Ik heb onder de juiste begeleiding heel veel van dit paard geleerd.

Paard B: ruin, ZZ/L, gereden door topruiter, paard was snel afgeleid, dacht vooruit (vooral met wissels), als je dit paard je pink gaf, pakte hij je hele hand, deze had dus een hele consequente ruiter nodig, en niet bedoelt om foutjes op te maken, de ene keer had hij veel zin, de andere keer had hij er helemaal geen zin in.
Door zijn karakter kon ik niet vertrouwd raken met hem.

Ik ben dus van mening dat een Z paard zeker een goed leerpaard kan zijn, maar niet ieder Z paard is een leerpaard zoals eerder gezegd.
Ik heb het met 2 paarden mogen ervaren hoe het wel en hoe het niet moet.

Mijn eigen paard waar ik Z1 niveau op rijd, hoef ik ook niet uit te lenen aan een beginner als leerpaard.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:44

Ik zou het niet aanraden, omdat je heel veel geluk, en de juiste begeleiding moet hebben Om als (semi-) beginner op een z paard Te stappen en ervan Te leren. Ik heb het geluk gehad Om een prachtige new forest Te mogen hebben die zz had gelopen en met wedstrijdpensioen was, toen ik een jaar of 7/8 was. Altijd thuis les gehad van mijn moeder, die de juiste papieren heeft en zelf ook op niveau gereden heeft, de juiste begeleiding dus. Ik heb zo ongelovelijk veel geleerd van die pony, maar makkelijk was het zeker niet, en ook niet altijd leuk! Ik heb ongelovelijk vaak frustraties gehad, en jankend in de stal gezeten (nooit jankend erop of bij de ring, dat mocht niet van mams, niet huilen maar rijden) omdat het gewoon niet lukte. Maar ik ben het beestje nog steeds dankbaar voor alles wat ze me gegeven heeft. Aan mensen die van een manege Komen en denken wel even weg Te rijden op een zz, zou ik zeggen niet doen!! Maar als je goede begeleiding hebt en het ervoor over hebt om echt Te leren leren leren hoe frustrerend het ook is, zou het best goed uit kunnen pakken als je t juiste paard vind!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:51

Het ene Z-paard is het andere niet. Ik heb er een die kipmak is en waar elke beginner op kan rijden, het is mijn meest betrouwbare paard en ze is heel veelzijdig. Maar ze is verder als sportpaard niet bijzonder of spectaculair. Ze zal ook niet met iedereen op Z-niveau lopen, omdat je er daarvoor wel wat aan moet rijden. Maar daar tegenover staat dat ze je fouten vergeeft.

Of het een goede combi kan zijn ligt aan het karakter van het paard en het type ruiter. Soms hoef je niet eens ervaring te hebben, maar wel lef. Of juist andersom...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:02

Een hoog opgeleid paard kan zeker een goed leerpaard zijn voor een beginner, alhoewel ik het ook altijd een soort van zonde vindt van het paard omdat die ongetwijfeld terug zal zakken op niveau. En je maakt niet echt samen stappen, want het paard kan het immers al..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:33

Het zal zeker per paard verschillen, maar in de meeste gevallen zeg ik toch nee.

Er zit een groot verschil tussen een paard dat je iets kan leren en een paard dat makkelijk te rijden is. Ik denk niet dat TS er op doelt of Z paarden nou wel of geen leerpaarden kunnen zijn voor beginners. Ik denk meer dat zij erop doelt dat mensen altijd denken dat een beginner zo punten kan scoren met een Z paard, terwijl dit in de realiteit meestal vies tegen valt.

In 2008 kwam Elstar (Obrecht x Tautifol). Ik was toen 12 jaar oud, had al een aantal jaar een eigen paard, maar ik had nog nooit wedstrijden gereden en ik was niet echt een dressuurruiter. Mijn andere paard vond springen leuker en had overigens veel moeite met dressuur, dus ons ding was het niet. Maar Elstar had ZZ-licht gelopen. De eerste keer dat ik hem reed ging het in het begin goed. Stap en draf ging nog wel en hij gaf uit zichzelf na. Dat was voor mij al iets nieuws, maar goed. Toen wou ik over in galop en begon het al. In plaats van de galop, gaf hij mij de passage. Ik als "beginner" had geen flauw idee waarom. Ik zou er later nog een lange tijd moeite mee hebben, maar uiteindelijk had ik het verschil tussen de knopjes door: het was een verschil van nog geen centimeter in hoeverre je je been naar achteren legde. Als ik mijn been iets minder naar achteren had gelegd, was hij over gegaan in galop, maar ik - gewend aan mijn andere paard - deed het zoals ik gewend was, en er ontstond een communicatiefout. Dit gebeurde heel vaak. Ik heb een aantal maanden (vooral de eerste weken) regelmatig een passage, piaffe, of changement gemaakt terwijl ik heel iets anders voor ogen had.

Het was een heel verfijnd paard. Heet was hij niet; werkwillig wel, dressuur was zijn ding en als hij het mocht doen was hij helemaal in zijn element. De klik was er ook zeker, maar onder het zadel was het gewoon niet makkelijk. Ik heb heel vaak gevloekt (stiekem ook gelachen, want als 12 jarig meisje vind je het stiekem toch ook wel leuk als je ineens een piaffe doet). En zoals ik al zei, heet was hij absoluut niet, maar ik moest hem echt bezig houden, anders ging hij zich vervelen en werd hij tegendraads. Hij was ook veel gevoeliger dan ik gewend was. Als ik ook maar een klein beetje zenuwachtig was, voelde ik dat 2x zo duidelijk aan hem. Gelukkig had ik begeleiding, maar het was alsnog niet gemakkelijk. Heb ik er van geleerd? Een heleboel. Maar dat is weer een andere vraag.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:54

In deze discussie is natuurlijk niet alleen het paard belangrijk, maar ook de 'beginner'. Is dat een ruiter die net een beetje kan lichtrijden of iemand op B/L1 niveau? In het eerste geval is bijna elk Z paard "zonde", in het tweede geval zullen veel meer paarden met Z ervaring een goede leermeester zijn.