Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
absque_dubio schreef:Ik ben het helemaal met je eens. Iedereen denkt dat een Z paard alles al kent en daardoor zo makkelijk te rijden is, maar dat valt vies tegen. Juist omdat ze zoveel kennen.
Angelkisssss schreef:Totaal niet mee eens in het geval van de ts, je hebt een paard gekocht wat kwa karakter niet bij jou past.
Ik rij zelf 2 paarden die Z hebben gelopen en nog hoger zijn opgeleid. En ja in het begin moet je heel bewust zijn over je hulpen, want je krijgt de leukste oefeningen die je niet bedoelt
Terug naar de basis voor beide een vanaf daar weer verder.
Ik denk dat het toch echt vooral zoeken is naar de juiste klik in karakter. Waarom op een hete afstammeling van een jazz bijv gaan zitten als je een brave 'boerenknol' op hetzelfde niveau kan rijden die veel beter bij jou past. Kwestie van uitproberen natuurlijk
geerke schreef:Angelkisssss schreef:Totaal niet mee eens in het geval van de ts, je hebt een paard gekocht wat kwa karakter niet bij jou past.
Ik rij zelf 2 paarden die Z hebben gelopen en nog hoger zijn opgeleid. En ja in het begin moet je heel bewust zijn over je hulpen, want je krijgt de leukste oefeningen die je niet bedoelt
Terug naar de basis voor beide een vanaf daar weer verder.
Ik denk dat het toch echt vooral zoeken is naar de juiste klik in karakter. Waarom op een hete afstammeling van een jazz bijv gaan zitten als je een brave 'boerenknol' op hetzelfde niveau kan rijden die veel beter bij jou past. Kwestie van uitproberen natuurlijk
ik heb een keer changementen gedaan om de pas....ik hield mijn benen niet stil in de galop en dat was het effect
elenaMM77 schreef:ik denk dat mensen ook vaak onderschatten wat een 'beginner' nu precies is..
ik krijg wel eens de indruk dat manegeruiters, ongeacht wat ze recreatief lopen beginner worden genoemd omdat ze geen uch eigen paard hebben (soms gaat het echt gewoon teveel om status).
vergeet niet dat een manegepony vaak domweg zijn rondjes loopt, omdat hij 'afgestompt' kan zijn door de vele tegenstrijdige hulpen. sommige goed, sommige slecht.. dus de meesten die al langer meelopen hebben de neiging om te 'negeren' tenzij het duidelijk is dat je het 'echt' meent.
als je met een manegepony waar je, als je geluk hebt (en dus niet roulerend), 1x per week een uur op lest, een nette M proef kunt neerzetten.. dan heb je echt wel wat in je mars.. Je beheerst niet alleen de M oefening, maar je werkt ook nog eens met een pony die minder 'makkelijk' is om echt aan het werk te zetten als een 'eigen pony' die vollop in training wordt genomen door 1 persoon.
ik durf dan ook rustig te stellen dat men zich wel eens kan vergissen en dat iemand met een manegepony die op een wedstrijd hetzelfde resultaat behaalt als iemand met een eigen paard in een M proef wel eens meer in zijn mars kan hebben dan de priveeigenaar..
gegarandeerd dat deze manegeruiter dan meer uit een Z paard kan halen als hij een keer de kans krijgt, dan die priveruiter met haar M paard die dezelfde kans krijgt. Terwijl er op bokt eigenlijk vreselijk wordt neergekeken op manegeruiters.. terwijl het 'materiaal' waar mee ze werken over het algemeen lastiger is doordat het door zoveel ruiters met ieder eigen plus en minpunten wordt gebruikt.
het gaat in mijn ogen echt om de combinatie, is er een match of niet.. en dat heeft niets te maken met het 'niveau' of herkomst van de ruiter. Niet iedere particuliere ruiter is goed en echt op het niveau dat ze rijden, niet iedere manege ruiter is slecht of maar een beginner..
het hebben van een eigen paard of rijden met 1 eigen paard in M of zelfs Z maakt een ruiter geen goede ruiter of gevorderde ruiter in mijn ogen.. dat betekent dat ze dat paard voldoende kunnen rijden.. niets over rijden in het algemeen.. ik wil dan die ruiter wel eens op een manegepaard het zelfde zien presteren.