ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:34

nee joh je bent nooit te oud om weer te beginnen :)
bij ons op de manege rijd een man van 83 dus je hebt nog even te gaan hahaha.
dus gewoon doen en echt super leuk dat je weer wilt beginnen!

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:36

Jovanos45 schreef:
Lovealmar schreef:
DOEN! mijn Oma van 80 gaat ook weer paardrijden! :D Zolang u het lichamelijk nog vol houd waarom niet?

Echt waar !!??......
Heeel veel dank voor jullie positieve en stimulerend reacties. Oh en zeg maar "jij" tegen "u"hoor haha.
Ik zal zeker gaan uitkijken naar een goede manege bij mij in de buurt (Drenthe), en wellicht dat ik mijn eerst "rondje" aan de longeer mag rijden, en dan langzaam aan het rijden en vertrouwen gaan opbouwen.
Nogmaals bedankt !
Ik houd jullie op de hoogte:-)

Als je wat onzeker bent is het misschien een idee om western te gaan rijden dan heb je toch een zadel waar je meer steun aan hebt dan een dressuur zadel.
En eerlijk gezegd is mijn ervaring dat western paarden over het algemeen wat cooler zijn dan de meeste dressuur paarden.

Ik weet niet waar in drenthe je woont maar in drenthe zitten meerdere goede western stallen zoals de crazycactus ranch in mussel

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:43

Ja hoor lekker doen.
Zou geen paarden meer gaan inrijden, maar er zijn lekkere rustige paarden zat omlekker op te rijden.
Is allleen maar gezond, lekker bezig zijn met wat je leuk vind.
Ik ben 53 en rijdt ook nog, lekker met de dochters er op uit.
Mijn man is zelfs een paar weken geleden begonnen met rijden.
HIj is 63 (dacht vast; ik zie haar nooit, misschien moet ik ook maar iets met de paarden gaan doen).

weet niet of het te zien is maar was erg grappig.

https://www.facebook.com/photo.php?v=26 ... =2&theater

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:55

Ik lees het al meerdere keren, maar ook ik wil de IJslandse paarden onder de aandacht brengen. Er zijn veel ruiters op leeftijd die een IJslander rijden. Mijn vriend van 56 is net begonnen met paardrijden, hij vind het super leuk op de brave robuuste töltende IJslanders. En het is wat makkelijker op en afstappen dan van de grote paarden :) .

Een paar jaar geleden kwam ik in het bos een vrouw tegen van 83 op een Fell pony. Geweldig wat was dat mooi om te zien. Ik kreeg voor mezelf ook gelijk een ander toekomstberld, dat wil ik ook!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:58

Haha, wat grappig dat iedereen ineens "u" gaat zeggen!

Ik heb zelf gereden tot mijn 22ste, toen tot mijn 45ste niet meer maar toch weer begonnen. Tuurlijk wel iets jonger dan jij nu bent, maar toch, dik 20 jaar geen paard van dichtbij gezien.

Ik was nooit een angstige ruiter, maar ben nu wel veel onzekerder en voorzichtiger geworden, idd, de angst om te vallen. Daarnaast ben ik veel stijver en heb vaak spierpijnen, ook nu dat ik inmiddels al weer 3/4 jaar rijd en een eigen paard heb. Ook het oude niveau van vroeger heb ik niet meer (was toen ook maar L niveau hoor). Springen zoals ik vroeger deed, doe ik nu nauwelijks meer, toch een beetje spannend...

Maar..... ik ben zo blij dat ik jaren geleden weer begonnen ben! Mijn paard is mijn alles! Ik kan het echt alleen maar aanraden!

Ik ben ook begonnen op een manege op een braaf manegepaard, om er weer in te komen. Al snel had ik een bijrijdpaard (waar je dan weer echt op leert rijden) en al snel een eigen paard...

Succes, ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het bevalt!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:58

Gewoon lekker doen! Reed laatst nog carrousel met een man van zéker 60 jaar ouder dan mij.

jackyline

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:00

Ik heb voor mijn man wel zo'n air-hit bodyprotector gekocht Just incase

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:04

:D Haha, boven de 60 wordt met u aangesproken. Humor....

Je moet doen waar je je goed bij voelt en niet kijken naar leeftijd. Desnoods schaf je zo'n klapvest aan zodat je als je gaat vliegen fijn doorstuitert. Vriendin van me is op haar 50e fanatiek begonnen met wedstrijd rijden en nu op haar 56e rijdt ze voor het eerst Z. Alles kan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:39

Ik heb van de week nog een buitenritje gemaakt met een van de instructrices bij ons op stal, zij is 69.
En gewoon galopje erbij en alles.

Gangenpaarden is wel echt een aanrader, ze zijn vaak ontzettend braaf en zorgen echt voor hun ruiter en de gangen zijn heel vlak en prettiger voor je lijf.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:04

Ja ik raad het ook aan. Als je je goed voelt waarom niet. Ik zelf ben ook wat later weer begonnen. Mijn dochters gingen rijden en ik stond er naast te kijken Toen ging het kriebelen en ik ben gaan rijden en was het helemaal niet verleerd. Ik kon meteen met de les meerijden. Ik vond het zo leuk weer dat ik samen met mijn dochter jong zadelmak paard heb gekocht wat we samen in rijden. Af en toe best spannend maar zij rijdt eerst en dan ik. Maar als ze er niet is dan rijdt ik ook maar longeer ik voor de zekerheid. Ik ken iemand van 65 die rijdt nog zeer fanatiek. Ik ben zelf nu 53 en had wel wat moeite met de conditie. Maar je kan het gewoon langzaam opbouwen. Ik zou wel vragen om een rustig paard. en een fjord zou ook wat kunnen zijn (lekker veel stevigheid) en inderdaad een ijslander is ook niet en gek idee. Oh ja en ik had vroeger een instructeur die reed ook nog met 80 jaar. We moesten hem alleen even erop helpen want dat was wel wat lastiger. Als de gezondheid redelijk tot goed is zou ik het proberen,.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:05

jetm schreef:
Er is een Japanse ruiter die met 70 jaar nog op de Olympische spelen meedeed. Een Canadese endurance amazone van 90 dus je bent nog hartstikke jong :)

Als je je op de manege aangeeft dat je een beetje angstig bent dan zullen ze daar vast rekening mee houden. Het voordeel van een manege is zowiezo dat ze daar vaak paarden hebben die wat rustiger zijn voor beginnerslessen. En wat je zelf ook al zegt: je kunt ook over een drempel struikelen en vallen.

Ijslanders zijn inderdaad hele leuke gangenpaarden, hier kun je wat meer over verschillende gangenpaarden lezen. Het voordeel van de extra gangen is dat ze vaak heel comfortabel zitten. Maar stap, draf en galop zitten ook heerlijk, zeker als het kriebelt :)

Veel plezier gewenst.

Heel veel dank voor de leuke en informatieve reactie.
Tjonge, ik wist echt niet dat er nog zo veel (nog) ouderen zijn die paardrijden. Voordat ik hier op Bokt.nl aanmeldde, had ik al lang geprobeerd iets te vinden op Google...dus het paardrijden op oudere leeftijd, maar ik kon echt bijna niets vinden. Toen besloot ik mijn vraag op Bokt te stellen, en ben de reacties deden mij goed, en nu blijkt ook dat er nog heel veel ouderen paardrijden.
Ik heb de "link" bekeken over de gangenpaarden, en was ongelooflijk interessant. Nog nooit had ik eigenlijk stilgestaan bij dit soort paarden. Ik wil je dan ook bedanken voor het doorgeven van deze link. Genoeg stof voor mij om over na te denken ;)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:11

Ik zal zeggen gewoon doen! Je kunt altijd eerst een aantal lessen nemen en dan beslissen wat je wilt.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:15

nathalie2302 schreef:
Harstikke leuk dat je weer overweegt om te gaan rijden!
Ik denk zelf dat het vooral belangrijk is dat je een manege uitkiest waarbij je je prettig voelt bij de manier van lesgeven en waar de sfeer je aanstaat. Dan is het namelijk ook makkelijk om je 'kriebels' te uiten. Zeg gewoon dat je je een beetje bezorgd maakt over een eventuele valpartij en dat je wat angstig bent in verband met je leeftijd.

Een goede manege zal er zorg voor dragen dat je dan op het juiste paard terechtkomt!

Misschien is dit topic ook leuk voor je om in mee te praten: [HK] Op latere leeftijd (weer) gaan rijden?

Ja ik zoek nog een goede manege. Ik dacht aan Knollegruun in Schoonloo misschien.
De topic die je noemde had ik nog niet eerder gezien. Fijn dat je dat doorgaf, en zeker gaan bekijken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:16

gewoon proberen. Merk je vanzelf of het nog vertrouwd voelt :)

Eigenaresse van mijn ene (ex) bijrijdpaard is 60 en we gingen regelmatig samen op pittige buitenrit, kan dus prima.

Aan de andere kant... Heb mijn moeder die vroeger gereden heeft ook eens op een bijrijdpaard gezet (superbraaf, ponymaat). Nou dr kont raakte het zadel nog niet of ze begon te gillen dat ze eraf wou. Pony stond braaf stil en snapte er niets van.. Moeder was echt heel bang om (verkeerd) te vallen dus proberen we het maar neit nog een keer :')

Het ligt er dus aan wat je zelf voelt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:23

Ik zeg ook gewoon doen ! Je hebt ooit gereden, dus dat verleer je niet :)
Veel succes en plezier ermee ! *\o/*

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:28

Misschien wel leuk om te zien. Mijn moeder 2 jaar terug op 71 jarige leeftijd voor het eerst op een paard. In dit geval dus een gangenpaard, namelijk een hele brave rocky mountain horse.

Erop ging met een opstapje prima, omlaag was een iets grotere uitdaging.
Ze kreeg last van de reuma in haar voeten tijdens een wandeling, dus toen wilde ze wel mee terug naar huis op zijn rug meeliften.
Ze lachte en kwebbelde er vrolijk op los, dus ik heb er echt van genoten om dat te zien.
Laat staan als het een passie van je is en je er voor het eerst weer op zit.

Ze had wel enorm spierpijn dus ik zou niet meteen beginnen met een uur les. :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:51

wat leuk hierboven!

Nee, een uur is echt te lang om mee te beginnen (deed ik wel, ik was kapot en heb twee weken niet kunnen lopen van de spierpijn!).

Ik stap altijd op met een krukje (en echt niet alleen omdat dat beter is voor mijn paard en mijn zadel hoor, haha).

Het is natuurlijk een heel verschil of iemand van 70 nog rijdt en zijn hele leven gereden heeft, of dat je, zoals ts, na jaaaaaren weer opnieuw moet beginnen. Je begint echt weer helemaal opnieuw hoor, ik voelde me tenminste gewoon weer een beginner. Los daarvan zijn er ook echt dingen veranderd in al die jaren.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:43

Gewoon proberen!

Als het niet gaat kan je er altijd weer afgaan en je kan altijd gewoon alleen lekker poetsen of tutten. Je valt er echt niet zomaar af. Als je een goede manege zoekt zoeken zij echt wel een passend paard bij je.
Als je de balans een beetje eng vind zou je misschien eens kunnen kijken voor een westernlesje, heb je eventueel nog een knop die je goed vast kan houden :D

Mijn moeder is op haar 50e begonnen (die had nog nooit op een paard gezeten) en die heeft nog 3 jaar ofzo hartstikke leuk gereden! Galop durfde ze niet, maar ze had lol en dat is het belangrijkst. Ze is toen gestopt vanwege een knie operatie en niet meer begonnen.
Ze is nu 57 en ze heeft laatst weer een rondje gereden op de suuuuperbrave Quarter van een vriendin!
Ik heb nu sinds kort een nieuw bijrijdpaard en zou zo graag eens een rondje op hem stappen haha.

Afbeelding

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:47

dat vind ik altijd zo knap, dat mensen op volwassen leeftijd voor het eerst gaan beginnen! Dat zou ik niet gedurfd hebben geloof ik. Ts heeft iig jaren terug wel gereden, dat is een voordeel!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:50

Je bent op papier 69, miss. ben je lichamelijk pas 40 ofso? zolang je gezond bent en fit,kan je echt wel paardrijden. En een risico? het hele leven is een risico. Niet elke oudere heeft zwakke botten hoor.
Ik ben 53 en ik rijd gewoon paard [ook crossen door het bos] ondanks mijn Stenose in mijn nek, 1 hernia in me nek en 2 beginnende hernia's in me rug. Oke ik heb een groter risico als ik van me paard afval,verkeerde val en ik kan een dwarsleasie oplopen. Ik neem dat risico,ik geniet van het paardrijden.
Ik vind autorijden een groter risico dan paardrijden,mits je wel goed kan paardrijden natuurlijk.
TS gewoon proberen,wat je niet geprobeert hebt,kan je ook niet weten hoe of wat het is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:58

oeps, ik zou dat risico toch niet lopen. Je hebt een grotere kans dan iemand anders op een dwarslaesie, dat zou ik er toch niet voor over hebben

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:04

De risico's (vallen en iets breken) zijn nu groter. Maar als u echt heel weer wilt gaan rijden. Dan zou ik als ik u was, eerst gewoon wat informatie bij diverse manege's in winnen en bij diverse manege's gaan kijken. En dan pas, daar waar je je het prettigste voelt eens een proefles vragen..
Mijn vorige instructeur was ver in de 70 en stapte vorig jaar nog regelmatig op mijn stuiterbal.. Leeftijd zegt niet altijd alles het gaat erom of je lichamelijk fit bent.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:13

CrazyCat schreef:
Misschien wel leuk om te zien. Mijn moeder 2 jaar terug op 71 jarige leeftijd voor het eerst op een paard. In dit geval dus een gangenpaard, namelijk een hele brave rocky mountain horse.

Erop ging met een opstapje prima, omlaag was een iets grotere uitdaging.
Ze kreeg last van de reuma in haar voeten tijdens een wandeling, dus toen wilde ze wel mee terug naar huis op zijn rug meeliften.
Ze lachte en kwebbelde er vrolijk op los, dus ik heb er echt van genoten om dat te zien.
Laat staan als het een passie van je is en je er voor het eerst weer op zit.

[ Video ]

Ze had wel enorm spierpijn dus ik zou niet meteen beginnen met een uur les. :+

Wat leuk om dit te lezen van je moeder. Super hoor van haar. Dit was haar 1st en enige rit? Ze heeft duidelijk genoten, en daar gaat het om. En dat hoop ik ook weer te mogen doen.
Ja die spierpijn herinner ik me nog wel van de eerste keer, en daar houd ik zeker rekening mee als ik binnenkort weer ga...maar dan eerst voor een half uur !

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:15

Zeker doen hoor!!
Bij de manege waar ik altijd reed hadden ze er zelfs een speciaal uur voor, 'de mutsenclub' :')

Het is helemaal niet raar :)

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:17

flitzz schreef:
De risico's (vallen en iets breken) zijn nu groter. Maar als u echt heel weer wilt gaan rijden. Dan zou ik als ik u was, eerst gewoon wat informatie bij diverse manege's in winnen en bij diverse manege's gaan kijken. En dan pas, daar waar je je het prettigste voelt eens een proefles vragen..
Mijn vorige instructeur was ver in de 70 en stapte vorig jaar nog regelmatig op mijn stuiterbal.. Leeftijd zegt niet altijd alles het gaat erom of je lichamelijk fit bent.

Ik heb al bij enkele maneges gekeken, maar ik vind het moeilijk om te beslissen. De enige waar ik wel het "prettigst" bij voelde was in Schoonloo. Ook daar geven ze prive lessen. Mits iemand mij een goed manege (nabij Emmen) kan aanbevelen, dan wil ik binnenkort een afspraak maken in Schoonloo (Knolle gruun).