Voltige is mishandeling!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Depende

Re: Voltige is mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:50

Voltige mishandeling noemen gaat mij te ver, maar ik ben nooit echt fan geweest. Moeite heb ik vooral met hoe de paarden vrij diep bijgezet (sommige lekker op de voorhand), zwaar belast (wat hier al gezegd wordt 3 lichte mensen wegen toch wat samen) constant voltes moeten lopen. Van de oefeningen op het schouder/begin hals vraag ik me echt af hoe goed dat is voor het paard.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:16

Depende schreef:
Voltige mishandeling noemen gaat mij te ver, maar ik ben nooit echt fan geweest. Moeite heb ik vooral met hoe de paarden vrij diep bijgezet (sommige lekker op de voorhand), zwaar belast (wat hier al gezegd wordt 3 lichte mensen wegen toch wat samen) constant voltes moeten lopen. Van de oefeningen op het schouder/begin hals vraag ik me echt af hoe goed dat is voor het paard.

Hier ga ik volledig in mee!

Ik heb zelf veel topics over te zware ruiters gevolgd en ik ben toch wel benieuwd naar de mening van de mensen die vel tegen zware ruiters zijn over voltige?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:59

Ik zou wel eens willen zien wat een voltigepaard aan belasting te verduren krijgt tijdens een gewone training en dat naast eenzelfde test bij een springpaard leggen.

Ik geloof best dat een voltigepaard veel eenzijdige belasting krijgt voor zeg, een uur achter elkaar.
Maar een springpaard wat een uurtje in-uitjes traint zal ook beste klappen op de benen krijgen, maar dan praat je over kortdurende piekbelasting.

xflooor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:31

marshmellow schreef:
Heb geen verstand van voltige, maar volgens mij hebben die toch een dik soort dekje onder die singel op de rug?

same :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:22

Het zal ook veel uitmaken wat voor paarden voor voltige worden ingezet en hoe ze naast het voltigewerk worden getraind. Of ze regelmatig gecheckt worden door een DA of fysio. Hoe lang de voltigesesies duren. Het is eenzijdige en dus overbelastinggevoelige arbeid. Ik neem wel aan dat de paarden in de wedstrijdvoltigesport goed gecontroleerd worden. Verder heb ik er persoonlijk niet zo'n duidelijke mening over, zoals met alle takken van paardensport hangt het helemaal af van de randvoorwaarden of het verantwoord en paardvriendelijk is of niet.

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:26

Lynnepinny schreef:
Als de voltige in dit land al als dierenleed wordt beschouwd door sommigen hier, laat ik jullie maar niet het voltige filmpje uit Turkmenistan zien met Akhal-Teke paarden.. :=

Goh, waarom niet? Dat lijkt mij eigenlijk zeer interessant! Zowel het filmpje als de eventuele reacties. :p

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:29

Tilmar schreef:
Ik lees veel reacties over of de rug van een voltige paard niet te zwaar belast wordt.
Maar hoe zit het met het eindeloos bijgezet rondjes galopperen dezelfde kant op (of wordt dat afgewisseld?). Het ligt er dan erg aan wat het paard verder nog doet, want anders kan ik me slijtage voorstellen, spieren die vast gaan zitten en dan heb ik het nog niet over de geestelijke toestand van het paard.

Ze worden volgens mij ook onder de man bijgereden, zodat ze niet scheef worden (ivm voltige altijd linksom galopperen). Want anders krijg je idd. problemen en dat zullen ze toch niet willen als ze een wedstrijdpaard hebben voor voltige. Dus ik neem aan dat er ook rechtsom word getraind, alleen dan onder de man ipv met voltige ;)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:53

Tijdens de warming up word alles rechtsom gedaan. Ook word er rechtsom gevoltigeerd, is goed voor paard en voltigeur. Linksom blijft wel de kant waarop het meest word gedaan. Ons voltige paard word 5 dagen gereden, zowel dressuur, springen als naar buiten Voornamelijk tijdens de dressuur lang en laag, en meer rechtsom dan linksom.en dan 2 dagen voltige, 1 keer solo (met 1 persoon erop) en 1 keer team. Als de mogenlijkheid er is laten we hem wel eens lekker hard galoperen buiten, inplaats van altijd de rustige galop aan de bijzet. Hoe het bij andere paarden er aan toe gaat weet ik natuurlijk niet, maar denk dat bij elke paardensport het belangrijk is om te kijken hoe het paard word getraind.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:58

G_entle, dat klinkt echt super! Dan wordt het paard mooi gelijk getraind en ook fris in het koppie.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:28

astridastrid schreef:
Ik ga regelmatig kijken naar voltigewedstrijden (vindt mijn nichtje leuk :-)) en het valt me wel op dat 9 van de 10 paarden niet helemaal lekker loopt.

Dit is mij ook op gevallen. Ik zat net een stukje FEI World Cup Vaulting te kijken en zag een paard of 3 voorbijkomen die niet lekker liep op de achterbenen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:46

Gewichtsverdeling mensen, geen drukverdeling.
Druk is iets heel anders ;(

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:27

Hmm.. eigenlijk nooit over nagedacht/bij stil gestaan. Mishandeling is wel een groot woord..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:40

Ooit ging een zeer ervaren voltigeuse ( zeg je dat zo?) even op mijn doodbrave paard staan. Die kromp behoorlijk in elkaar := dat vond ik wel een eye opener. Zo lekker was het dus niet voor haar..
Het zijn we specifieke dieren schijnbaar met zeer sterke rugspieren.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:31

Pauline schreef:
Ooit ging een zeer ervaren voltigeuse ( zeg je dat zo?) even op mijn doodbrave paard staan. Die kromp behoorlijk in elkaar := dat vond ik wel een eye opener. Zo lekker was het dus niet voor haar..
Het zijn we specifieke dieren schijnbaar met zeer sterke rugspieren.

Maar had jou paard ook een dikke pad tussen zijn rug en de voeten van de persoon?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:41

Nee niks. Dat zal zeker schelen :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:00

Tilmar schreef:
Ik lees veel reacties over of de rug van een voltige paard niet te zwaar belast wordt.
Maar hoe zit het met het eindeloos bijgezet rondjes galopperen dezelfde kant op (of wordt dat afgewisseld?). Het ligt er dan erg aan wat het paard verder nog doet, want anders kan ik me slijtage voorstellen, spieren die vast gaan zitten en dan heb ik het nog niet over de geestelijke toestand van het paard.

voor bovenstaande reactie, wat denk je zelf?
natuurlijk worden die paarden ook anders om getraind, ook met voltige. ook goed voor de voltigeur want die wil je ook niet scheef hebben. daarnaast worden de paarden nog dressuurmatig getraind, ook beide kanten op. om de achterhand sterker te maken wordt er een steun op zijn kont gedaan voor een opbouwende tijd om de kracht te versterken van het paard. bijzetten vind ik ook niets, knoop ze stiekem losser altijd :')

verder na een kwartier galop? een kur is tussen de 1 en 4? minuten geen idee, ben solo :') en plicht ook echt niet veel meer hoor dus echt geen kwartier galop.

voor ts: er zit een dik goed dempend dekje onder hoor, deze paarden voelen niets zolang je soepel mee gaat met je paard en heir wordt dan ook heel hard op gehamerd. soms zie je ze wel reageren hoor als je ze in de weg zit. maar jouw stelling en verhaal slaat kant nog wal ofzoiets :+ en welke andere topics heb je het over?

meestal als er een team is is er 1 vlieger, dit is meestal ! een klein kindje dus ik denk dat het gewicht in totaal rond de honderd komt, en dat gewicht komt niet op 1 punt op het paard zoals bij zware ruiters en dit gewicht gaat wel soepel mee op de paardenrug. bovendien zijn dit meestal paarden van 1,80 die best wat kunnen dragen.

juist van de oefeningen op de hals merk ik dat ze er erg weinig problemen mee hebben hoor.... zit ook weer een dekje en de paarden worden getraind.

verder wordt galop en stap afgewisseld. ik denk dat het ongeveer 40% rechtsom en 60 % linksom is en 10 % galop en de rest stap. er wordt nog heel veel geperfectioneerd in stap en als er wat in galop wordt geoefend ( muv training voor de wedstrijd ) wordt dit afgewisseld met stap.

nou ja als iemand nog vragen heeft :') heb de paarden zelf ook getraind dus brand los

geert4458

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:18

Niks mis mee.. niks is erger dan een slecht zadel...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 14:49

geert4458 schreef:
Niks mis mee.. niks is erger dan een slecht zadel...

Wat is dit nou weer voor vergelijking.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:05

moyra schreef:
Waar is de tijd gebleven dat paarden paarden waren ipv porseleinenpoppetjes?

Helemaal mee eens! _/-\o_

kim124

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:38

Bij voltige ligt er een heel dik dekje op de rug, ik heb het zelf eens gedaan en ik vind er niks zieligs aan. De druk wordt zo verdeeld en ze krijgen er dus geen pijn van lijkt me.

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:28

er ligt inderdaad een drukverdelend dek op de rug,
en je moet de oefeningen zachtjes doen.
als dat nog niet lukt moet je hem eerst oefenen op de bok

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:44

Voltige vind ik niet zielig, de paarden hebben een pad op de rug en de ruiters weten inderdaad waar ze mee bezig zijn neem ik aan.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:44

Ik heb er niet zoveel ervaring mee behalve dat ik wel eens ging kijken en ik mijn paardje wel eens heb uitgeleend voor een demo of training.
Ik zag het zelf als een (rug)massage voor het paard. Er wordt op bepaalde punten lichte druk (dik dek namelijk) uitgeoefend en het paard beweegt zodat de spieren hier onder aan- of ontspannen.
Een soort Thaise massage maar dat lijkt me veel harder !

Ik heb nooit gemerkt dat één van mijn pony's hier problemen mee had.
Ze vonden het wel een leuke afwisseling had ik het idee, ze liepen eigenlijk altijd zonder touwtjes....
En wat betreft bijzet.... hier zie ik niet dat het paard strak staat.
Bij de dressuur rijders zie ik regelmatig krullen.......!! Die lopen rustig een heel uur zo en krijgen dan geen massage hoor. Hahaha

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:52

Ik vind dat het gewoon kan. Zolang je idd maar met de beweging mee gaat.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:54

lucaa2 schreef:
alex66 schreef:
ik vind het eerder kindermishandeling als ik zie hoe hard ze er af vallen voor ze eindelijk die handstand onder de knie hebben :')

en wat is er nou weer niet goed aan zonder zadel rijden :?

Ik denk een te groot skippybal-effect op de ruggengraat. Aangezien je zonder zadel geen goeie drukverdeling hebt is het slecht voor de rug... Lijkt me :P
correct me if I'm wrong :o

Aangezien je niet op de rug ziet maar allemaal dingen en vaak de bloedvaten, spieren en ruggengraat vrijhoudt en er dus niet op drukt is slechte drukverdeling een slecht argument :P.

Soms zie ik mensen springen en landen en dan denk ik wel 'auch' maar ze weten vast wel wat ze doen.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 06-01-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt