''Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen.

Ja
99 (38%)
Nee
32 (12%)
Soms
103 (40%)
Nooit
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 255

_Evelien

Re: ''Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen''

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:18

Ik val niet vaak, maar als ik ga vallen, voel ik dat altijd wel aankomen!

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:02

Ik voel het wel van te voren aan wanneer hij bokkend weg gaat rennen :P Maar meestal val ik er dan niet af..

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:47

De keren dat ik was gevallen voelde ik het wel aankomen al is het een halve seconde van te voren. Je voelt het wel als je balans onherstelbaar verloren heb dat het beter is om eraf te vallen of dat niet zo lekker gaat en een kwestie van tijd is dat het mis gaat.

Een keer tijdens de beginners les op een paard die er nog niet zo lang zat, met muziek en draaiende discolampen in de kantine achter het glas. Paard vond dat niet zo leuk om daar langs te moeten.

Een andere keer galoppeerde ik zonder zadel en merkte dat ik moeite had met balans, tegen beter in blijven oefenen en jawel.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:00

Ik heb dat ook wel eens. Niet perse dat ik ga vallen, maar wel dat ik weet dat er iets gaat gebeuren.

Laatste keer nog. Onze bak is 60 x 20 en we rijden op 40 x 20 daarvan. Toen gingen we een keer de hele bak gebruiken halverwege de les en het zand was daar iets anders, omdat de rest natuurlijk beetje platgelopen was. De eerste keer dat ik op dat extra stuk reed voelde ik al: mijn paard gaat hier iets flikken. En wat denk je. De keer daarna dat ik op dat stuk rij, schiet ie er vandoor en gooit hij zijn hoofd tussen zijn benen en ik vloog er met een salto vanaf...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:05

Ja ik voel het ook meestal aan. Ik ben nu al 20 keer van de mijne afgevallen en steeds wist ik het. Heb wel het idee dat het ook aan mij komt, ik verstijf meestal helemaal en dat voelt ze dan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:08

Even een vraag, waarom luister jij muziek als je aan het rijden bent?
Ik vind zelf met buitenrijden muziek wel prettig, maar dan heb ik 1 oortje in. In de bak heb ik nooit muziek, dan focus ik op mijn paard en hij op mij.

Ik voel het als mijn paard in protest gaat, maar lig er nooit af. Paard is zo dom dat die achteruit gaat bokken en we dan al bokkend de andere kant van de bak bereiken -in zijn achteruit dan nog wel.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:10

Ja; ik voel dat ook. Niet specifiek het vallen, maar als ik op een 'vreemd' paard stap weet ik of het wel of niet mis zou kunnen gaan. Het is lastig te beschrijven, maar een soort oer-onrust-alarmpje. Het blijkt voor mij een prima raadgever als ik bijv. een paard huur voor een strandrit.
Dat ligt uiteraard wat anders dan bij een eigen paard; daar had ik dat gevoel niet van tevoren en kom je toch ook nog wel eens voor verrassingen te staan. }:0

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:22

Apochewinta schreef:
Ja; ik voel dat ook. Niet specifiek het vallen, maar als ik op een 'vreemd' paard stap weet ik of het wel of niet mis zou kunnen gaan. Het is lastig te beschrijven, maar een soort oer-onrust-alarmpje. Het blijkt voor mij een prima raadgever als ik bijv. een paard huur voor een strandrit.
Dat ligt uiteraard wat anders dan bij een eigen paard; daar had ik dat gevoel niet van tevoren en kom je toch ook nog wel eens voor verrassingen te staan. }:0

Ik heb het juist met mijn paard. Op vreemde paarden lijk ik zekerder, ligt misschien ook aan het feit dat ik en mijn paard veel hebben meegemaakt. Maar op een vreemd paard voel ik me 9 van de 10 keer zekerder en veiliger dan op mijn eigen. :')

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:30

Ik heb 'ja' aangevinkt.

Ik heb het ook. Het is geen gedachte, het is een gevoel. Een soort... Ja, ik kan het niet echt uitleggen eigenlijk. Soms heb ik het al als ik er net op stap. Soms heb ik het pas vlak voor dat ik daadwerkelijk op de grond lig. Ik voel ook aan wanneer een paard gaat schrikken. Ik had een keer dat ik dat voelde en besloot het te negeren. Was ik het net vergeten, schrikt hij. :')

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:38

Ik voel me sowieso wat onzekerder op een 'onbekend' paard en dan hou ik de optie 'vallen' ook wel in mijn achterhoofd. Maar ik heb het nog nooit echt aangevoeld dat ik ging vallen.

Soms doe ik natuurlijk wel iets stom en dan denk ik, tja nu heb ik meer kans om te vallen en soms val ik er dan wel weer af. Maar ach, eigen schuld, dikke bult :+

In tegenstelling tot de meeste hier val ik er net niet af als ik voor ik naar de paarden vertrek, denk van: 'oh jeetje, vandaag ga ik vallen'.

Tijdens het (bijna) vallen, gaat alles wel altijd in slow motion, maar ik denk dat dat bij iedereen zo is? (door de adrenaline) Onlangs was ik ook lekker aan het galopperen in het bos, paard struikelt over een boomwortel en viel half op de grond. Ik raak mijn beugels kwijt en paardje springt terug recht en begint enorm hard te crossen. Wel toen dacht ik ook dat ik ging vallen, maar ik probeerde mezelf wat te kalmeren en in meer ontspannen te zitten en ik kon het paard weer bij mij nemen.

Dus zoals sommige hier zeggen, ik denk ook dat je je paard erg beïnvloedt met zulke ideeën.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:50

Ik voel het ook aankomen, altijd en ook als ik weet dat het heell erg fout gaat. Is nu 2x gebeurt en ik voelde net voordat ik eraf ging dat het geen handig plek zou zijn om te vallen en dat het heel erg veel pijn ging doen.
Helaas heb ik ook gelijk gekregen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:58

In principe val ik bijna nooit.

Vroeger viel ik wel eens, vooral met bokken enzo.
Of als mijn pony links ging en ik rechts. Maar hier dacht ik niet overna.
Dit ging vaak zo snel, dat als ik op de grond zat, ik over mijn cap wreef, en zei "Ik hoor toch op mijn pony te zitten?"

De laatste keer was met een merrie van de buren. Ik leunde te ver voor over, merrie deed een sprongetje op zei, en ik lande op mn zeikant van mn bips. "Okeey, dat ging niet zo"

Het scheelt, dat ik door de capriolen van mijn vorige pony, in zijn jeugdige jaren, aardig wat lijm aan men poep heb gekregen. Mijn ouders en ik hebben de pony ingereden (zij als steun, ik als erop. Zij dachten dat het wel een goed plan was.) toen ik 11, bijna 12 jaar oud was. Dit ging best wel goed...
Toen ik op mijn 14e besloot om buiten te rijden, buiten de bak, was mijn pony echter nog maar 5 jaar oud.
Met galopperen heb ik vaak mezelf aardig moeten houden in het zadel. Want op buitenrit vallen, is geen strak plan.

Dezelfde capriolen doet mijn friese merrie in de bak. Er vandoor stuiven, schuine hoge bokken geven. Ineens omdraaien en wegspurten. Het word minder. Maar je leert er wel van zitten.

En ondanks de capriolen, ben ik er nog niet af gevallen!

Kort om: Ik ga er niet bij na denken.

Waar ik wel bij na dacht was: Oeh, nu gaat ze schrikken. En BAM ja hoor...
Nu denk ik "Rijden... Draf... Volte... links... rechts... halt"
De omgeving zal me gestolen worden.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 00:25

Ja... en als je dan valt gebeurd het bij mij altijd in een slow motion.. Laatste keer dat ik eraf viel hadden we niet een beste dag. Uiteindelijk struikelde hij in galop en gleed ik er zo af. De omstanders zeiden dat het net leek of ik af stapte. Toen ik toen viel dacht ik wel. Oké daar ga ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 00:31

Ik ben al 16 jaar niet meer van een paard gevallen *klopt af* *klopt af* :+
Maar ik voel het bij die van mij wel altijd goed aan wanneer die echt een uitbarsting gaat krijgen... opeens heb ik niks meer in mijn handen en z'n achterhand zakt een centimeter of tien naar beneden :')
Dan is het een kwestie van goed gaan zitten en voelen... en een kruisje slaan in sommige gevallen :D

LaLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:15

Als ik het gevoel heb dat ik ga vallen gebeurt het juist nooit haha :+ en ook anders om, als ik niet het gevoel heb dat ik ga vallen gebeurt het juist

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:24

Ik voel het zelden tot nooit aan als ik ga vallen, aangezien het altijd op onverwachtse momenten gebeurt. Bijvoorbeeld als ik opstap en net als ik zit, het paard me weer van zijn rug werpt. Of op buitenrit, zit je in een rustig drafje, en dan vliegt paardlief er ineens bokkend vandoor, waarbij hij mij verliest. En als ik met een paard spring, maar het paard springt niet goed of springt helemaal niet, dan zie ik het ook niet aankomen. En tot slot, als een paard gallopeerd, maar plots met een sliding stilstaat en grasjes begint te eten, ben ik daar niet op voorbereid en val ik er gewoon af. Op al die momenten voel ik echt niet aan of dat ik eraf ga vallen of niet.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:40

Ik heb soms ingevuld. Zelf ben ik "pas" twee keer gevallen in de afgelopen 4,5 jaar. Meestal voel ik een bok o.i.d. aankomen en kan ik die dus uitzitten. De eerste keer heb ik niet zien/voelen aankomen, de tweede keer wel. Vandaar mijn stem voor soms.

Ik ben het met de reacties eens dat je vaak spannende momenten wel ziet aankomen. Als je snel genoeg bent, kun je dan een reactie van je paard voorkomen of uitzitten, omdat je er op voorbereid bent. Aan de andere kant bouwt dit ook spanning in je eigen lichaam op en als je niet stevig genoeg meer in je zadel zit, kan dit juist een val veroorzaken.

De eerste keer dat ik echt viel, heb ik het absoluut niet aan zien komen. We reden in de buitenbak en er stond een oma met kindje met haar fiets langs de rand te kijken. Ik sprong aan in galop en net op dat moment beweegt de zilveren fiets en dat schittert onverwachts in de zon. Voor ik het wist, lag ik op de grond. Pas achteraf kon ik construeren wat nou de reden was van de val. Op dat moment zelf lag ik gewoon verdwaasd op de grond met het idee "wat gebeurt er nou -O- ?!". Helaas wel meteen 1,5 dag in het ziekenhuis doorgebracht omdat ik tintelingen in mijn been had en ze dachten aan een scheurtje in mijn nekwervel. Gelukkig bleek er niets aan de hand uiteindelijk.

De tweede keer dat ik viel was in de springles. Ik raakte vlak voor de sprong de linkerbeugel kwijt en na de sprong schoot mijn paard opeens de andere kant op dan ik aangaf. Helaas voor mij betekende het dat ik naar links gelanceerd werd, precies naar de kant waar ik geen beugel meer aanhad om op te steunen. Mijn vriend heeft het moment zelf op video staan ( :') )en je kunt zien dat ik de val aan zie komen en daardoor de tijd heb om mezelf op een goede manier terecht te laten komen. Bij die val zat ik dan ook binnen tien seconden zelf weer te paard :D .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:49

Ik heb het twee keer aan voelen komen, de rest van de tijd komt het toch echt als een complete verrassing :+ Nadeel bij mij is dat ik niet vaak val, maar áls ik val dan heb ik bijna altijd wat.

Ik zie hier heel veel reacties waarvan ik denk 'paard wordt gestuurd door de gedachten'.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:50

c_alsemgeest schreef:
Ik ben al 16 jaar niet meer van een paard gevallen *klopt af* *klopt af* :+
Maar ik voel het bij die van mij wel altijd goed aan wanneer die echt een uitbarsting gaat krijgen... opeens heb ik niks meer in mijn handen en z'n achterhand zakt een centimeter of tien naar beneden :')
Dan is het een kwestie van goed gaan zitten en voelen... en een kruisje slaan in sommige gevallen :D

Vreemd gevoel zo'n plotseling zinkende achterhand, weer exact wat je bedoelt _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:52

Ik voel het pas aankomen op het moment dat ik écht mijn balans kwijt ben en de hals al boven me zie :')

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:53

Ik voel het de ene x wel aan komen en de andere x niet :)
Ik heb wel eens gehad dat een pony midden in de bak stil ging staan en ik hem een tikje gaf. Hij schijnt toen een flinke bok te hebben gegeven maar dat heb ik niet meegekregen, lag er ineens naast :')