Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:01

Mousmous, dat ben ik niet met je eens hoor. Alsof het op een heet paard 'vanzelf' gaat en alsof je een flegmatiek paard de hele tijd vooruit moet schoppen… :')

Ik denk, dat je als recreatief ruiter, MITS NIET TE ZWAAR, bijvoorbeeld 4x per week traint en 1x een flinke buitenrit maakt, dat je conditie gelijk opgaat met je paard. Als je verder gezond eet en lekker in je vel zit (dus geen afwijkingen in rug, benen of waar dan ook die daardoor het paardrijden kunnen beperken), lijkt het me niet nodig om daarnaast nog conditietraining of iets dergelijks te doen. Er vanuit gaande dat men gewoon een gezonde levensstijl heeft, dus af en toe de fiets pakt, stukje wandelt in de pauze etc.

Ga je meer verwachten van je paard (en dus ook van jezelf) en bijv. intensieve wedstrijden rijden dan lijkt het me op z'n plaats dat men daar ook doelgericht voor gaat trainen naast het paardrijden. Dit zal per discipline en per persoon verschillen. Een enduranceruiter zal sneller ook een duursport zoals hardlopen kiezen, een dressuurruiter wellicht eerder een souplesse-oefening zoals pilates of yoga. Maar niets is abstract natuurlijk, een enduranceruiter met een zwakke rug zal meer hebben aan pilates en een dressuurruiter die buiten adem van z'n paard stapt na de proef zal wellicht meer hebben aan een goede conditietraining naast het rijden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:02

Angstige ruiters zijn er vaak nog wel blij mee, lui/traag is dan braaf in hun ogen. Geef mij ook maar een 'hete' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:03

listiglistje schreef:
Waarom zou je een topconditie moeten hebben, de meeste ruiters rijden recreatief,
slechts een klein percentage doet aan wedstrijdsport, en van de wedstrijdruiters rijdt
gemiddeld maar een heel klein deel Z en hoger. We doen hier net op Bokt of het voor ons allemaal topsport is :+

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:08

Nou Nelleke, met een heet paard gaat het zeer zeker niet vanzelf , maar het is zeker wel minder vermoeiend. En een flegmatiek paard is zeker niet de bedoeling dat je die de hele tijd vooruit moet schoppen, dan ben je zeker verkeerd bezig, je moet hem sneller maken, maar het kost gewoon veel meer moeite om zo'n paard gemotiveerd te krijgen. Dat maakt zulke paarden gewoon niet geschikt voor topprestaties. En een topprestatie is dus idd geen B of L proef, dan praat je toch wel subtop nivo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:15

listiglistje schreef:
Waarom zou je een topconditie moeten hebben, de meeste ruiters rijden recreatief,
slechts een klein percentage doet aan wedstrijdsport, en van de wedstrijdruiters rijdt
gemiddeld maar een heel klein deel Z en hoger. We doen hier net op Bokt of het voor ons allemaal topsport is :+

En niet alleen op bokt wordt zo gedaan. Kijk maar eens op een aantal andere paardensites, zoals oa. bitmagazine.nl en paardenlifestyle.com. Daar wordt precies zo gedaan.
Het is gewoon een hype die ontstaan is doordat Adelinde Cornelissen dit ontzettend aan het promoten is.

doemaar

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:18

Uhmmm ik doe geen andere sport dan paardrijden. Zou ook niet lukken werk 40 uur en heb een paard die bewegen moet en zo bouw ik ook gewoon conditie op. Heb ook een prima gewicht dus zie het probleem niet :)

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:19

Ik vind gewoon dat je fit genoeg moet zijn om het paard niet dwars te zitten. In de (top)sport vind ik het wel iets mooier ogen dat als je na een proef afgroef niet knalrood de zweetdruppels kan opvangen met een emmer (bij wijze van spreke). maar dat vind ik gewoon netjes staan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:29

FriesWytske schreef:
listiglistje schreef:

En niet alleen op bokt wordt zo gedaan. Kijk maar eens op een aantal andere paardensites, zoals oa. bitmagazine.nl en paardenlifestyle.com. Daar wordt precies zo gedaan.
Het is gewoon een hype die ontstaan is doordat Adelinde Cornelissen dit ontzettend aan het promoten is.

Ach er moet toch ergens geld verdiend worden :7

Maar met alle respect...Adelinde haar prestaties zijn er ook niet beter op geworden na die fitnessrondjes avonturen :D

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:31

phormicola schreef:
Persoonlijk ga ik niet op een paard zitten als ik niet fit of niet op gewicht ben. Ik ben zeker wel veel te zwaar geweest en ben in die periode ook gestopt met rijden totdat ik weer een normaal gewicht had en niet meer na een half uur dood ging van de beweging.

Het paard kan er niets aan doen als de ruiter niet goed in z'n vel zit en moet daar ook niet voor opdraaien, vind ik. Ik vind het aardig ego als je er dan toch op kruipt, of je er nou wat aan kan doen of niet. Het paard zou voorrang moeten krijgen, niet de ruiter.

Daar sluit ik me wel bij aan ja, je hoort zo vaak 'ja, maar.. ik kan er niks aan doen, want..' dus? Daar heeft je paard geen boodschap aan toch? 'Ja, sorry paard, ik ben veel te zwaar omdat ik ziek ben geweest, vind je niet erg toch?' Het gewicht wordt er niet minder van.

Wat betreft de stelling ben ik het wel met Welliej eens, je moet fit genoeg zijn om je paard niet dwars te zitten. In dat opzicht denk ik dat je een beetje hetzelfde van jezelf moet verwachten als van je paard. Dus nee, je hoeft geen topconditie te hebben om paard te rijden, maar je moet ook niet van je paard verwachten dat die wel een topconditie heeft als je er zelf als een uitgeputte zoutzak op zit bijvoorbeeld.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 02:33

Ik denk dat je gewoon realistisch moet kijken, als je zonder al te veel moeite lekker je ding kan doen met je paard je goed bezig bent. Merk je dat je ergens in vergelijking met het paard te kort komt, in conditie, balans, souplesse of weet ik het wat, je daar aan moet gaan werken.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 05:23

Ik werk aan mijn conditie door zo veel mogelijk met de fiets te doen in een hoog tempo, loop alles in een up tempo omdat ik denk alle beetjes helpen. Meer sporten zit er niet in met 2 kids en een baan.
Misschien moeten we in de toekomst wel gaan wegen voor de wedstrijd, is bij meerdere sporten zo. Moet er alleen zelf niet aan denken, maar ik denk toch wel dat KNHS daar best wat strenger in mag worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:40

Freedom30 schreef:
Ik werk aan mijn conditie door zo veel mogelijk met de fiets te doen in een hoog tempo, loop alles in een up tempo omdat ik denk alle beetjes helpen. Meer sporten zit er niet in met 2 kids en een baan.
Misschien moeten we in de toekomst wel gaan wegen voor de wedstrijd, is bij meerdere sporten zo. Moet er alleen zelf niet aan denken, maar ik denk toch wel dat KNHS daar best wat strenger in mag worden.

Dat wegen in andere sporten is niet meten of je te zwaar of te licht bent :+

Dat is bedoeld voor het indelen in gelijke gewichtsklasses (judo bv), anders is het oneerlijk!
een zwaarder (vaak ook groter) iemand heeft dan nl voordeel want die gooit zijn gewicht in de strijd en is dan sterker als tegenstander.

Bij een jocky wordt er met loodjes gewerkt zodat iedereen een gelijk gewicht heeft, anders is het niet eerlijk.

Bij bv dressuur/springsport is dit niet te doen.
En tja wat is te zwaar....
Albert Zoer is bv groot en zwaar, maar potverdorie wat kan die vent zijn paarden laten springen!!!
Ik ben te zwaar maar zit wel op een paard van 1.82 m, dan klopt de verhouding.
Zo'n HP is ook zeker over de 2 meter, die weegt ondanks dat hij superslank is toch veel door zijn lengte,
terwijl zijn Nadine ook maar 1.67 ofzo was, dus dat betekent dat hij te groot en te zwaar is? Paard liep wel OS en ze hebben vele prijzen gewonnen op het hoogste nivo!

Maar goed het ging hier over conditie en dat is heel wat anders dan gewicht :Y)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:48

Ik vind dat zowel paard en ruiter in goede conditie moeten zijn. Je bent een team en ik vind niet dat je van je paard kan eisen dat hij zijn best doet en hard werkt als je het zelf niet doet.

Als je zelf goed in shape bent kun je het paard ook juist rijden. Dan kan je ook het optimale uit je paard halen. Wanneer je paard perfect in conditie is maar je bent het zelf niet krijg je het optimale er naar mijn mening niet uit.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:50

Uppojono schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Hoewel ik op dit moment niet in conditie ben, vind ik dit hypocriet tegenover mijn paard. Zijn geen smoesjes voor, moet gewoon een dikke schop onder m'n kont om mijn conditie ook op peil te krijgen.

Idem dito!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:21

Helemaal eens met de stelling!
Paard fit en ruiter fit zo simpel is het. En fit zijn houdt voor mij in dat je je paard niet in de weg zit met rijden.
Daarnaast vind ik een voordeel van zelf sporten dat je weet / voelt wat bewegen met je lichaam doet!!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:32

Ik heb normaal een prima conditie, loop 5 km hard en fiets regelmatig naar mn werk op en neer 44 km.

Helaas ben ik doorziekte en de bijbehorende chemokuren 5kg aangekomen (nog geen echt overgewicht maar ben er niet happy mee) en is mijn conditie echt klote nu.. buitenrijden gaat nog maar een uur les hou ik niet meer vol.

Maar paardrijden is juist nu voor mij ontspanning en een sport op zich. Zou dit dan niet meer mogen omdat ik niet in conditie ben?
Mijn paard wordt dressuurmatig door een vriendin van me getraind ik rij nu alleen recreatief

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 09:35

Maar Annem84, jij traint niet zelf voor wedstrijden toch?
Als je lekker recreatief rijdt, is het imo belangrijk dat je vooral je paard niet te veel in de weg zit :)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:38

Nee dat gaat helaas niet meer. Een vriendin van me houdt zara op conditie. Maar ook meer omdat mijn paard slappe kniebanden heeft en dus getraind moet worden zodat haar spieren de slappe knieën opvangen. Als ik haar op rust zou zetten schiet dr knie op slot.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:42

EskeGirl schreef:
Als je lekker recreatief rijdt, is het imo belangrijk dat je vooral je paard niet te veel in de weg zit :)

ik ken genoeg mensen met een goede conditie en gewicht die dat wel doen.... (meerendeel van Bokt als ik de foto's soms bekijk her en der :o )

Paardrijden is een (technische) denksport en het ruitergevoel, je motoriek en reactievermogen moet goed zijn,
je lichaam went vanzelf aan de hoeveelheid en intensiteit qua training....je hoeft daar echt geen superconditie voor te hebben! Zeker niet recreatief....

Uitzonderingen met ziekte daargelaten, want dat is een ander verhaal, dan ben je simpelweg beperkt in je doen en laten.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-08-14 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:43

Ik ben het er wel mee eens. Zeker als je bepaalde prestaties van je paard verwacht. Als je zelf niet goed in conditie bent houd je ook een lange training niet vol en ga je je paard in de weg zitten. Dat zelfde geldt ook voor overgewicht.
Ik vind het soms echt schandalig met wat voor overgewicht sommige mensen op hun paard zitten. En dan ook nog hoge dressuur of spring prestaties verwachten.
Als je soepel in je lijf bent kun je veel makkelijker hulpen geven en subtieler zijn.
Van een te dik paard met een slecht idee conditie verwachten we ook niet zoveel.
Ik heb zelf jaren lang erg veel paardgereden en door ziekte kan het nu niet meer. Ik merk enorm dat als ik er weer eens op zit mijn rugspieren veel slapper zijn evenals mijn buikspieren en over mijn conditie hebben we het maar niet. Ik heb geen overgewicht, maar mocht ik dit wel hebben zou ik niet op mijn paard gaan zitten.
Als ik op mijn paard zit zo af en toe ben ik mij er bewust van dat ik niet meer zo goed hulpen kan doorgeven als vroeger en hiermee houd ik ook rekening.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:10

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar waarom zou men in de basis sport (t/m Z) niets aan zijn eigen lichaam moeten doen? Wetende dat het grootste deel van de ruiters recreatief rijden is dat wel een hele mooie gratis smoes om er vooral niets aan te doen. Ben benieuwd naar de uitleg achter deze gedachtegang aangezien het door meerdere personen werd aangehaald. Zelf in de basis sport of hobbymatig is het paard soms flink aan het werk (denk maar aan al die mensen die hobbymatig alleen al een uur bakwerk doen) of een buitenrit met kilometers drafwerk. Ook dan vind ik het niet meer dan normaal dat de ruiter ook wat aan zich zelf doet, ipv daarmee te beginnen als ie hoog in de sport rijd (en dat is ook weer relatief; sommigen vinden Z al hoog en anderen > LT) want dan ben je er imo een beetje laat bij. Nee kortom ook recreatieve ruiters horen gewoon fit te zijn voor hun paard, ongeacht tak of niveau. Ook heb ik het idee dat hier vaak uithoudingsvermogen en conditie en onrechte verwisseld worden. Uithoudingsvermogen zegt het al, hoe lang houd je iets vol? Voor paardrijden heb je daarvan weinig tot een beetje voor nodig. Maar je moet wel in rij-conditie zijn. En conditie beschrijft de gehele staat van het lichaam, ook de bespiering etc. Dus aan je gehele conditie werken voegt zeker iets positiefs toe aan het paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 11-08-14 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:14

Toothless schreef:
maar stel je voor je kán niet meer in topconditie komen? ben je dan ineens geen team meer? Of als je een beetje overgewicht hebt, mag je dan geen top team zijn? Ik zie er genoeg voorbij komen op bokt. Ik vind dat ongeacht hoe je eruit ziet, je paard moet kunnen rijden. En je kan best een team zijn als je, overgewicht hebt of gewoon geen conditie.

_/-\o_

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:20

Lara_Silver schreef:
Zelf in de basis sport of hobbymatig is het paard soms flink aan het werk (denk maar aan al die mensen die hobbymatig alleen al een uur bakwerk doen) of een buitenrit met kilometers drafwerk.

Daar zeg je het zelf, het paard is aan het werk! Die doet het zware werk en moet in de juiste conditie zijn,
goed getraind zijn naarmate wat je van hem verlangd. voer en training afstemmen en overig management.

Dit heeft niets met de menselijk conditie te maken, want laten we eerlijk zijn recreatie-en basissport
heb je als ruiter echt geen topconditie voor nodig. Paardrijden is dan bedoeld voor de ontspanning...

Heb je dat wel nodig dan doe je zelf iets verkeerd en kun je beter bij jezelf te raden gaan :o (rijtechnisch niet in orde, verkeerde ademhaling, verkrampen, spanning van de ruiter, de ruiter doet te veel, te laat reactievermogen, niet consequent genoeg en noem maar op)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:25

EskeGirl schreef:

Ik vind je nu met 2 maten meten.
Misschien is recreatief voor sommigen nog wel zwaarder dan in de bak rijden.

En Annem84, zolang jij er plezier in hebt moet je het vooral gaan doen. Die 5 kilo komen later wel weer. Eerst gezond worden en plezier hebben in het leven, helpt daar zeker bij.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:22

listiglistje schreef:
Lara_Silver schreef:
Zelf in de basis sport of hobbymatig is het paard soms flink aan het werk (denk maar aan al die mensen die hobbymatig alleen al een uur bakwerk doen) of een buitenrit met kilometers drafwerk.

Daar zeg je het zelf, het paard is aan het werk! Die doet het zware werk en moet in de juiste conditie zijn,
goed getraind zijn naarmate wat je van hem verlangd. voer en training afstemmen en overig management.

Dit heeft niets met de menselijk conditie te maken, want laten we eerlijk zijn recreatie-en basissport
heb je als ruiter echt geen topconditie voor nodig. Paardrijden is dan bedoeld voor de ontspanning...

Heb je dat wel nodig dan doe je zelf iets verkeerd en kun je beter bij jezelf te raden gaan :o (rijtechnisch niet in orde, verkeerde ademhaling, verkrampen, spanning van de ruiter, de ruiter doet te veel, te laat reactievermogen, niet consequent genoeg en noem maar op)

Waarom die rare smiley, je tekst komt een stuk geloofwaardiger en volwaardiger over zonder hoor. Datgene wat je in de eerste twee zinnen schrijft is helemaal waar. Echter schrijf ik niet dat men in topconditie moet zijn, je verwart mijn posts met de nogal radicale posts van voorgangers. Want nee, in de basissport moet de ruiter niet in topconditie zijn. Echter spreek je jezelf behoorlijk tegen met je laatste alinea. (zie vetgedrukt) Vrijwel alle problemen die je daar opnoemt zijn problemen in het lichaam van de ruiter, en dus conditieproblemen. Zowel verkeerde ademhaling (spiergebruik in de romp), verkrampingen (spierproblemen), spanning. (spierprobleem) Dat zijn puur motorische en trainbare problemen, die te maken hebben met het ontspannen van spieren, wat net zo belangrijk is als het aanspannen van spieren. Te laat reactievermogen en niet consequent genoeg -kunnen zijn- kunnen net zo goed te maken hebben met de conditie, men wil wel, maar kan niet. Dus ik kom weer terug op mijn eerdere uitspraak, ook in de basissport kan het werken aan de algehele conditie het eigenlijke rijden ten goede komen. Dat heeft niets met topconditie te maken, maar met de rij-conditie waar ik het eerder over had. De conditie die het toestaat tijdens het rijden correct het lichaam te gebruiken, ongeacht het niveau. Je moet trouwens vrijwel ten aller tijde bij jezelf ten rade gaan, want jij zit erop en bestuurt de boel.