Ik denk, dat je als recreatief ruiter, MITS NIET TE ZWAAR, bijvoorbeeld 4x per week traint en 1x een flinke buitenrit maakt, dat je conditie gelijk opgaat met je paard. Als je verder gezond eet en lekker in je vel zit (dus geen afwijkingen in rug, benen of waar dan ook die daardoor het paardrijden kunnen beperken), lijkt het me niet nodig om daarnaast nog conditietraining of iets dergelijks te doen. Er vanuit gaande dat men gewoon een gezonde levensstijl heeft, dus af en toe de fiets pakt, stukje wandelt in de pauze etc.
Ga je meer verwachten van je paard (en dus ook van jezelf) en bijv. intensieve wedstrijden rijden dan lijkt het me op z'n plaats dat men daar ook doelgericht voor gaat trainen naast het paardrijden. Dit zal per discipline en per persoon verschillen. Een enduranceruiter zal sneller ook een duursport zoals hardlopen kiezen, een dressuurruiter wellicht eerder een souplesse-oefening zoals pilates of yoga. Maar niets is abstract natuurlijk, een enduranceruiter met een zwakke rug zal meer hebben aan pilates en een dressuurruiter die buiten adem van z'n paard stapt na de proef zal wellicht meer hebben aan een goede conditietraining naast het rijden.