Komt angst met de jaren?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Maplewood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:22

Ik denk dat je ook mee kan nemen dat je verantwoordelijkheidsbesef groter wordt naarmate je ouder wordt. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, ik ben moeder, dus ik ben mij steeds bewust van het mogelijk risico wat ik loop als ik op een paard stap. Hierin maak je een afweging.

broelie

Re: Komt angst met de jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:53

kan me hier alleen maar bij aansluiten

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:01

Ook bij mij neemt de voorzichtigheid met de jaren toe. Je denkt inderdaad beter na over eventuele gevolgen. Maar een val doet ook gewoon meer pijn!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:13

Als je ouder word ben je minder flexibel. Vallen doet dus meer pijn.

Ik heb gemerkt dat ik voorzichtiger ben geworden sinds ik moeder werd.
Want dan heb je niet alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf maar ook voor je kinderen.
Ik fietste vroeger echt altijd door rood,en nu wacht ik zelfs op groen ook als er in 5 km geen verkeer te zien is.
(ik ben doorgeslagen geloof ik)

Vroeger deed ik op de manege altijd mee met wilde spelletjes en springen zonder zadel enz.
Klimmen in de hooiberg (zonder paard) zonder na te denken dat dat ook kan instorten. .

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:41

Ik denk ook dat er verschillen in de mens zitten. Jongens nemen vaak meer risico dan meisjes. Daardoor leeft het mannelijk geslacht statistisch ook korter.
Met de jaren wordt je wel voorzichtiger door de levenslessen, maar als het angst wordt lijkt het mij niet meer leuk. Als het goed is zitten er in de levenslessen ook een cursus om je grenzen te verleggen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:36

Ik kan hier heel goed in meekomen, vroegah stapte ik op de gekste paarden zonder het kleinste sprankje angst. Als er weereens een paard (pensionstal) helemaal door t lint ging en de eigenaresse van betreffend paard durfde niet, hop, Dan dook ik er wel ff op, bokken, steigeren, in rengalop er vandoor, t deed me allemaal niks, want ik bleef toch wel zitten, en zo niet, jammer Dan. Nu merk ik dat nu ik wat ouder ben (21, dus eigenlijk nog een broekkie) ik veel voorzichtiger ben. Vind paarden die wat frisser of feller zijn nog steeds leuk om Te rijden, en zat me laatst dood Te lachen omdat t paard waar ik op reed (geleend van iemand voor een dagje) geen rem had in galop en dus gewoon niet terugging naar draf, maar Dan moet ik er dus echt niet bij nadenken, want zodra ik nadenk gaat t mis. Ik noem dat mijn 'piekerdagen', en Dan denk ik teveel na, ga ik bij ieder pasje dat t paard anders doet denken van ho oliebol t gaat mis, paard word daar weer nerveus van, en daar is t bekende cirkeltje. Nou ben ik er van de week nog af gelazerd, maar dat heeft voor mij alleen maar positief gewerkt. Was er al jaren niet meer afgevallen, en maakte t in mijn hoofd veel erger Dan t was, eraf lazeren kan ook heel erg meevallen weet ik nu weer, en dus zit ik alweer veel relaxter :)

peetje190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:43

ik heb ook meer angst dan vroeger (toen stapte ik overal op)
nu 4 kinderen verder en een hele poos ertussenuit geweest te zijn, ben ik veeeel voorzichtiger.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:53

Ik heb precies hetzelfde!

Jaren geleden zag ik nergens de gevaren van in, ik crosste met mn pony overal doorheen en sprong de hoogste hindernissen. Maar nu durf ik nieteens meer te galloperen op buitenrit omdat ik bang ben dat ze uitglijdt of struikelt oid :') ik kan nu ook veel meer genieten van een relaxed stapritje dan dat ik vroeger deed. Het is gewoon een deel van volwassen worden, je leert de gevaren overzien en hebt meer verantwoordelijkheidsgevoel.

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:13

MarBri schreef:
Ook bij mij neemt de voorzichtigheid met de jaren toe. Je denkt inderdaad beter na over eventuele gevolgen. Maar een val doet ook gewoon meer pijn!!

Precies dat haha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:23

leenxxx schreef:
Ik denk dat je ook mee kan nemen dat je verantwoordelijkheidsbesef groter wordt naarmate je ouder wordt. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, ik ben moeder, dus ik ben mij steeds bewust van het mogelijk risico wat ik loop als ik op een paard stap. Hierin maak je een afweging.

:j
Ik ben ook niet banger geworden met de jaren, wel voorzichtiger.
Vroeger stapte ik op een 3 jarige hengst en als ik er voor de 3e keer afgesmeten was ging ik eens een cap op doen.
Nu bereidt ik de paarden veel beter voor en als ik het niet vertrouw gaat hij een weekje naar iemand die daar geen probleem mee heeft.

Ik heb een tijd paarden gereden voor iemand die gevaarlijke situaties stoer vond. In de jaren dat ik daar liep ben ik af en toe afgestapt, longeerde even of ging terug naar huis. Ik kwam er schade vrij uit terwijl de eigenaar met diezelfde paarden zijn sleutelbeen gebroken heeft, zijn ribben gekneusd, met paard en al omgevallen van een dijk af en nog een paar zaken.
Hij vond mij laf.....ik vond hem onverstandig.
Tis maar net hoe je het ziet.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:33

Ik stapte ook overal op. Jaren geleden een flinke klapper gemaakt.. Daarna wel wat voorzichtiger geworden. Twee jaar geleden met m'n zus dr jonge paardje begonnen. Heel stom.. had haast dus maar zonder eerst logeren ff snel voor de les begon er op. Ander hoofdstel gepakt. Een eenoors (normaal steeds met frontriem). Hij was wat frisser en er zat een natte plek op de bak rand die eng was.. Toen ging ook dat oortje flapperen tegen z'n oor dus hij was helemaal de kluts kwijt en begon in de rondte te draaien en te bokken en ik lag er heel snel af.
Door kneuzingen enz kon ik er ook niet meteen weer op. Op een gegeven moment wel weer op hem gaan rijden. Later is m'n zus ook door miscommunicatie met hem er af gevallen en vlak daarna zijn we naar een stal verhuist met alleen een buitenbak. M'n zus ging weer beter met rijden totdat hij schrok en een aantal ronden kneiterhard Door de bak ging. Resultaat zus durft niet meer. Zelf wil ik zo graag er ook weer op, maar zit alleen maar te denken.. wat als... Heb snel last van mijn rug en nek.
Mijn grootste angst is denk ik de pijn als ik er weer naast ga. Ben er af en toe wel opgestapt en dan voelde t goed, maar als hij dan ff met z'n hoofd schut ofzo voel ik meteen angst waar ik dan weer geïrriteerd door wordt want dat wil ik niet.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:46

Ik zorg ervoor dat de angst niet toeneemt, juist door een goede voorbereiding en verantwoordelijk te zijn. Zoals zovelen kan ik me niet permitteren om in de kreukels te liggen, met man en kinderen en veestapel te verzorgen! Dus die achterlijke stuiterende 3 jarige: doe maar zelf! Want de betreffende eigenaar zorgt niet voor mij (en mijn naasten) als ik eraf vlieg.
Maar gezond verstand en verantwoordelijkheidgevoel heb ik altijd gehad, ook toen ik als tiener op de rodeopaardjes klom.

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:23

Persoonlijk denk ik van wel. Gewoon omdat je de gevaren veter inziet denk ik.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:31

AngeliqueB schreef:
Ik zorg ervoor dat de angst niet toeneemt, juist door een goede voorbereiding en verantwoordelijk te zijn. Zoals zovelen kan ik me niet permitteren om in de kreukels te liggen, met man en kinderen en veestapel te verzorgen! Dus die achterlijke stuiterende 3 jarige: doe maar zelf! Want de betreffende eigenaar zorgt niet voor mij (en mijn naasten) als ik eraf vlieg.
Maar gezond verstand en verantwoordelijkheidgevoel heb ik altijd gehad, ook toen ik als tiener op de rodeopaardjes klom.

Het is alweer makkelijker als het niet je eigen paard is waar je bang op bent.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:04

Ik zie wel meer gevaren en durf niet meer zomaar op elk paard te stappen of te blijven zitten. Maar ik ben de laatste keren dat ik er vanaf ben gevallen ook dusdanig hard gevallen dat ik daar ook echt wel van geschrokken ben. Gelukkig geen blijvend letsel, maar wel flink blauw en gekneusd. Ik was echt even uitgeschakeld, geen lucht meer, etc. Als kind zijnde ben ik er heel regelmatig afgedonderd, maar stond ik zo weer op en kroop weer in het zadel.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:40

fique schreef:
Het is alweer makkelijker als het niet je eigen paard is waar je bang op bent.

Klopt helemaal! Ik heb op mijn beide paarden geen angst. Ook niet op normale andere paarden, alhoewel ik voorzichtig ben en geen problemen opzoek. De probleempaarden, die doe ik niet meer.

MerelMadness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:18

ja ik herken dit..
10 jaar terug in mn eentje over de heide crossen, over t strand en met zn 2en op 1 pony zonder zadel en wat hadden we een lol!
Tegenwoordig ga ik al helemaal niet meer naar buiten en ben ik soms in de rijbak al bang dat er 1tje op hol slaat.
Echt vervelend..

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:47

Compleet OT :o maar Jessix gaaf onderschrift heb je ....
I want my horses to think: "Great here comes my human!!!

Mijn mening over angst had ik al eerder in dit topic gegeven dus ik heb (hoop ik) ook wel een beetje zinvol meegedaan :)

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:51

Zooo, herkenbaar het verhaal in de openingspost. Ik was toen ik begon een echte springruiter, het kon mij niet hoog en hard genoeg! Tot ik een keer flink hard eraf gekletterd ben en ook ouder ben geworden. Nu hoeft het springen voor mij niet zo nodig meer :D Ben ook over het rijden in het algemeen meer gaan nadenken, soms vind ik dat best wel jammer. Als klein kind durfde ik toch veel meer ;)

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:47

Inderdaad herkenbaar...Ik merk ook wel dat naarmate ik ouder word de gevaren meer begin te overzien en me goed realiseer dat bepaalde acties ook eventuele gevaarlijke consequenties kunnen hebben...waar ik vroeger bijvoorbeeld sneller op een vreemd paard tapte doe ik dit nu niet zo snel meer

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:35

ik heb zelf dat ik eerder met springen kon het me niet hoog en hard genoeg gaan.
Toen ik ongeveer een jaar geleden met paard en al ben gevallen heb ik nu ook angst met springen en denk ik tijdens het springen beter na over wat ik doe

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:57

Ja, ik denk van wel. Ik heb heel jong mijn autorijbewijs gehaald bijvoorbeeld en geen moment stress gehad. Paar jaar later begonnen met skiën en wat vond ik die dieptes eng. Paar jaar later motorrijbewijs gehaald en heb tijdens examen gehuild ter plekke van de zenuwen hahahaha. Tijdens de lessen stond ik ook regelmatig stijf van de stress.

Onlangs gestart met paardrijlessen en geprobeerd niet te veel na te denken over vallen en de evt gevolgen van een val. Dat werkt tot nu toe redelijk al voel ik nog steeds de eerste minuten spanning en dat ziet de trainster ook aan mij. Ik hoop dat het slijt.