zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:14

thirzanaomi schreef:
Met het bit geef je duidelijkere hulpen af en kun je ook met kleinere ophouding gemakkelijk dingen vragen. Je kunt beter de hoofd-halshouding veranderen en meer inspelen op het verlengen van passen etc. Mijn teugelhulpen zijn voor mijn paard bitloos minder goed te snappen dan met bit. Maar omdat ik nu nog heel veel op zit kan doen is dat niet erg. Maar een schouderbinnenwaarts of appuyement is bijna niet op zithulpen te doen en met bitloos kan ik net niet zo precies op een kleine ophouding zoiets vragen. Maar aangezien deze oefeningen nog totaal niet aan de orde zijn blijf ik nog even bitloos rijden.

Je brengt nu allemaal veronderstellingen / doet aannames, maar geeft eigenlijk niet antwoord op mijn vraag: waarom? Waarom kan een paard geen schouderbinnenwaarts doen zonder bit? Waarom geef je met bit duidelijkere hulpen? Waarom kun je de hoofd-halshouding van je paard beter aanpassen met bit?

Maartje1990

Re: zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:20

Ik ben pro bitloos omdat ik denk waarom iets extras gebruiken wat ik niet nodig heb? Niet perse omdat ik het zielig vind maar ik vind heb het niet nodig.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:52

Ik zou graag bitloos willen rijden maar heb mijn hafje nu een paar maanden en soms probeert hij me nog wel is uit en dan ben ik blij dat ik met bit net even wat meer te zeggen heb. Ik vind het prima om bitloos of met bit te rijden. Ligt er gewoon aan hoe je in zijn algemeenheid met je paard omgaat en ook vooral of het veilig is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:01

Er zijn genoeg paarden waarbij je bitloos juist "meer te zeggen hebt" dan met bit, omdat ze bvb. al heel erg afgestompt zijn op het bit of hebben geleerd dat ze het bit tussen de tanden kunnen nemen, of juist omdat ze door het ongemak van de aan het bit trekkende ruiter nog onrustig worden :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:20

afgezien van het feit of je anti of pro bent…eigenlijk is het toch heel raar dat we zo'n stuk ijzer in de mond van een dier hangen. Ik denk dat wanneer we dit bij een hond zouden doen, mensen dit best zielig vinden?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:31

@Thirzanaomi, hoewel we het nog niet lang aangeleerd hebben, kan de mijne de schouderbinnenwaarts minstens even goed bitloos (op academische kaptoom) als met bit.

Wat ik vaak zie:
- mensen die overdreven "natural" willen rijden, met touwhalster zonder zadel op de rug zitten hotsen van een paard dat loopt als een kameel. Da's voer voor de osteo, denk ik dan.
- hoewel ik soms bitloos rij, zou ik nooit hackamore gebruiken, vind ik minstens even scherp als bit.
- soms zal een paard sneller ontspannen met bit, want kauwen doet ontspannen. Ik ken iemand die opleiding volgt bitloze academische rijkunst, maar heeft haar lesgeefster toch kunnen overtuigen bit in de mond van haar paard te mogen hangen. De teugels hangen aan de kaptoom, maar paard ontspant veel meer met bit.
- zelf vind ik bitloos vaak "eerlijker": mijn merrie gaat rapper in "valse krul" met bit dan bitloos, ken er nog die om die reden bitloos zijn gaan rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:51

Hwn zodra mensen naturel horen denken ze ook vaak zadelloos terwijl dat heel vaak echt niet het geval is. Ik ben vrij natural maar behalve heel af en toe zonder zadel ben ik een tegenstander van zadelloos rijden en vele "Naturals" met mij

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:10

Er zijn slechts weinig mensen die fatsoenlijk bitloos kunnen rijden. Gros daarvan heeft zn paard alles met bit geleerd en rijd zn paarden af en toe eens voor de leuk bitloos. Veel paarden die bitloos gereden zijn, gebruiken hun lijf niet tot nauwelijks, ligt dat aan de optoming of aan de ruiters, dat is natuurlijk de vraag.

Bitloos kan een paard niet afkauwen en zijn kaak niet ontspannen, hierdoor krijg je imo nooit het paard bitloos nooit zo los over de rug als met bit.

Mensen die dit onzin vinden, kom dan met filmpjes om me te overtuigen. Ben altijd bereid m'n mening bij te stellen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:37

Die eeuwige discussie, welcome back! :')

Ik ben van mening dat bit evenwel is als bitloos, als het werkt, dan werkt het. Maar bit is inderdaad voor verfijning en zou ik niet gebruiken voor het opleren van een paard. Op touwhalster beleren vindt ik het meest logische, omdat je ze niet overwelmt met teveel dingen tegelijkertijd en je ze gewoon grosso modo "uitlegt" wat het is om bereden te worden en naar de hulpen te luisteren. Het bit komt later.

En ja, met beide optomingen kun je schade berokkenen aan je paard. Met sommige optomingen binnenin bit en bitloos nog stukken erger als anders, wanneer het fout gebruikt wordt. Denk aan een bosal - zo'n dingen zijn hard, en werken scherp op de neus in. Ben er dus niet zo'n fan van. Maar denk aan met bit dan aan een bit met een hefboomwerking - Trek je er een enkel uurtje te hard aan, dan mag je er zeker van wezen dat die mond van dat paard aan herstel toe is. Maar met stang kan dit ook, en bij bitloos heb ik een absolute pest aan kaakgekruiste optomingen. Als je hard trekt aan zo'n hoofdstel heb je meteen een enorme spanning, en als je dan de teugels laat vieren dan is die spanning er niet meteen af, want het trekt zichzelf zo'n beetje aan. Moest ik dus kiezen tussen kaakgekruist en een dubbelgebroken bit, dan ga ik voor een bit. Moest ik kiezen tussen een stangbit en een bosal, dan ga ik toch voor de bosal.

Je hebt zoveel variaties op beide optomingen, waarom dan nog in het algemeen blijven discussiëren? Bit is niet beter dan bitloos, en bitloos is niet beter dan bit.

Het belangrijkste is dat de zwaarte van je optoming niet parallel staat aan de hoeveelheid controle die je hebt. Leer je paard goed op, dan controleer je je paard via je zit en benen.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:10

Ik ben een poos geleden over gegaan op de hackamore, had eindelijk geen onrustig paard onder me die constant met zijn mond open liep. Ben nog steeds van mening dat een hack die op een juiste wijze is ingesteld erg vriendelijk en duidelijk is.

Ik denk dat je pas goed met het bit om kan gaan vanaf +- L. Pas dan ben je je bewust hoe je je paard met je zit kan sturen.

Manege lessers en jonge kinders sturen en remmen alleen meer met het bit waardoor ik er amper nog naar kan kijken. Dat gesjor in die bekkies.

Ik had altijd veel problemen met punt die het bit tussen zijn kiezen nam en over de schouder wegliep en enorm bleef versnellen. Vriendelijk rijden was het niet meer want hij sleurde me naar alle kanten van de bak.

Sinds ik met de sidepull rijd staat hij rechter op zijn benen, heeft hij geen last meer van mijn onkundige handen en komen we eindelijk verder. Zo ver dat ik met zijn 15 jaar eindelijk durf te starten.

Tsja als ik mijn buurman op zijn paard zie zitten dat ben ik altijd verbaasd hoe vriendelijk en met veel rust dat gaat. Fantastische ruiter met bit.

Ik ga nooit meer terug naar een bit. Als mijn pittige renpaard kan dansen met een bitloze optoming kan elk paard het.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:21

Amaranth7 ik meld me aan om je te overtuigen :+ Ik weet zeker dat mijn paard wel los laat in de kaak en ontspannen over de rug loopt. In mijn onderschrift diverse topics met foto's. Als dat niet voldoende is kan ik nog wel even zoeken naar filmpjes voor je.

Een bit is echt niet nodig om je paard dressuurmatig goed te kunnen rijden.

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:30

Dit blijft een eeuwige discussie denk ik, zeker omdat iedereen zijn eigen manier van rijden heeft en ook zijn eigen mening over wat beter is en wat 'zielig' is. Ik vind dat bitloos en met bit rijden allebei verschillende kanten hebben. Daarom is het mijn mening dat iedereen lekker z'n eigen ding moet doen en afstemt wat het beste is voor het paard, sommige paarden hebben echt een hekel aan het bit en sommige zijn zonder echt niet te houden of er zijn andere reden om bitloos of met bit te rijden. Dus ga lekker je eigen gang en doe wat het beste is voor je paard.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:31

Ik rij nu al jaren bitloos en wil zelf niet meer terug naar bit. Dat anderen wel met een bit rijden: helemaal prima! Doen waar jij en je paard je lekker bij voelen! Ik krijg wel jeuk van ruiters die aan het bit zitten te hengsten, maar dat krijg ik ook van ruiters die aan hun neusriem gaan hangen.

Zelf merkte ik toen ik overstapte op bitloos dat ik veel meer met mijn handen reed dan dat ik in de gaten had. Sinds ik bitloos rij, moet ik veel meer met mijn zit doen. Ik rij bitloos gewoon dressuur en heb diverse keren gehoord "Als je er nou een bit in hangt, gaat die oefening makkelijker, want dan kan je een keer wat harder door komen". Voor mij is dat juist een reden om het dan zonder bit te blijven doen. Ik wil het namelijk niet afdwingen. Dan duurt het maar wat langer. En ook met een bitloos hoofdstel kan je behoorlijk afdwingen, maar daar gaat correct rijden toch niet om? Ja, ik mis bij mijn kingekruiste hoofdstel wel eens wat finetuning die je met een bit wel zou hebben. Maar dat los ik dan anders op.

Vanuit beide disciplines is er vaak vrij weinig begrip voor elkaar. En het belangrijkste wordt daarbij vergeten: waar voelt het paard zich prettig bij? Dat moet voorop staan. Als je bitloos wilt rijden, doe dat dan voor je paard. Als je met bit wilt rijden, doe dat dan voor je paard. Zoek iets wat voor jullie past!

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:35

Ik hoor ook vaak over deze discussie, zelf rijd ik gewoonlijk met bit maar heb ik ook een paard bitloos ingereden. Ik vind dat het van het paard of de combinatie afhangt, zo ken ik een paard waar met bit beginners op rijden, bitloos is veel te scherp waardoor hij bij alles weigert. De soort optoming en het soort bit maken zo veel verschil, het hangt echt van het paard af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:36

Cassidy schreef:
Bitloos is een hype. Bit is voor verfijning en niet om je paard te controleren. Veel bitloos ruiters komen niet verder dan bitloos omdat ze de finesse missen om met bit te rijden of de zoektocht naar een goed passend bit niet doorlopen.

Ik ben een voorstander van bitloos, maar dan in de opleidingsfase, en daarna over op bit.

Hier hetzelfde verhaal. Ik start mijn paarden bitloos en ga dan later in hun opleiding over op het rijden met bit voor de verfijning.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:40

Op het moment rij ik inderdaad op bit om meer controle te hebben. Ik heb ook wel periodes op sidepull gereden maar als ik buitenrij moet ik nog alle zeilen bij kunnen zetten. En op het moment rij ik vrijwel alleen maar buiten. Als het goed gaat, gaat het goed. Dan rij ik gewoon met een los teugeltje. Maar als het fout gaat, en dat gaat het op het moment iedere buitenrit nog wel ergens, dan wil ik alle inwerking hebben die ik kan hebben, om ongelukken te voorkomen.

(het paard draait om op zijn achterbenen. De enige tot nu toe werkende oplossing is hem dan vol in zijn achteruit te zetten, zodat hij toch de kant op gaat waar ik hem heen wil hebben en na een pas of 10-15 hem weer terug te draaien, dan mag hij het opnieuw proberen. Eerder ging hij ook vol achteruit met zijn neus in de richting waar ik hem wilde hebben, dat doet hij al niet meer door hem op zo'n moment om te draaien en dan alsnog achteruit te laten lopen).

Ik zie eigenlijk in beide groepen mensen die heel halsstarrig zijn. Alleen in de bitloze groep zitten meer penny's die alles zielig vinden en het filmpje gezien hebben. Dat kan je de rest van de bitloze groep niet aanrekenen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:21

Het gaat erom wat bij je paard en bij jou past, Mizora. Heb je meer controle met een bit? Doet hij dan ook zo? Heb je hem eerder weer onder controle met bit?Is hij niet onder controle met bitloos? Maakt het verschil? Let altijd op je veiligheid. Bij buitenritten ook de veiligheid van andere weggebruikers.
Goede training kan je er misschien door helpen. Met of zonder bit.
Het is niet zwart-wit. Elk paard reageert een beetje anders op een situatie. Jij moet het onder controle houden of kunnen krijgen. Wat voor de een werkt, is voor de ander waardeloos. Aan Penny's heb je niets. Niet naar luisteren, niets van aantrekken. Het is het proces van jou en jouw paard!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:43

Ik ben voor de rest trouwens heel neutraal in met bit of bitloos. Een bit is bij Victor echt stuurbekrachtiging. Dus voor alle situaties behalve noodgevallen krijg je het echt wel gewoon voor elkaar op bitloos. 2 sets teugels (1 bitloos, 1 bit) werkt het beste. Maar buiten vrees ik dat ik op het moment dat het nodig is, de teugels niet op tijd op maat krijg.

Ik zie dat ik het niet duidelijk heb geschreven, maar ik vind dus niet dat iedereen halsstarrig is, alleen dat in beide groepen wel een aantal zijn die dat zijn.

Het is inderdaad een veiligheidskwestie bij hem. Ik denk dat ik hem uiteindelijk wel weer onder controle krijg bitloos, maar langs de weg etc. telt iedere seconde, en dan gaat het met bit sneller. Juist voor de andere weggebruikers is dat belangrijk, want hij is voor hen helemaal niet in te schatten. Gelukkig is hij wel groot, dus mensen hebben wel de neiging om afstand te houden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:24

Mooi toch dat je bit en bitloos combineert? Doe ik nu ook met mijn paard. Ik vond hem niet helemaal blij met zijn bit en probeerde bitloos. Hij reageert wel fijn. Maar de zekerheid dat hij dat altijd doet, is er nog niet. Dus ook bij ons dubbele teugel. Doen wat mogelijk is. Veiligheid voorop.

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:49

ik rij soms met bit,soms zonder.niet alle bitten zijn zo extreem slecht ;)
oke,zo'n dressurstang,of een hoofdstel met dubbel bit,dat lijkt me wel slecht! en als je het bit te hard gebruikt natuurlijk ;( Dus de tussenoplossing: het maakt niet uit wat je doet,maar doe het voorzichtig ;)

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:56

Maartje1990 schreef:
Hwn zodra mensen naturel horen denken ze ook vaak zadelloos terwijl dat heel vaak echt niet het geval is. Ik ben vrij natural maar behalve heel af en toe zonder zadel ben ik een tegenstander van zadelloos rijden en vele "Naturals" met mij

helemaal mee eens,heb al een keer een topic gestart om het na te vragen en het klopte: Als je te vaak zonder zadel rijdt,is dat heel slecht voor de paardenrug :n

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:27

Amaranth7 schreef:
Er zijn slechts weinig mensen die fatsoenlijk bitloos kunnen rijden. Gros daarvan heeft zn paard alles met bit geleerd en rijd zn paarden af en toe eens voor de leuk bitloos. Veel paarden die bitloos gereden zijn, gebruiken hun lijf niet tot nauwelijks, ligt dat aan de optoming of aan de ruiters, dat is natuurlijk de vraag.

Bitloos kan een paard niet afkauwen en zijn kaak niet ontspannen, hierdoor krijg je imo nooit het paard bitloos nooit zo los over de rug als met bi
t.

Mensen die dit onzin vinden, kom dan met filmpjes om me te overtuigen. Ben altijd bereid m'n mening bij te stellen.

Dit is inderdaad onzin en doet mij vermoeden (maar ik kan er énorm naast zitten :o ) dat je niet per se veel verstand hebt van danwel ervaring hebt met bitloos rijden?

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 01:00

Mijn paard is trouwens heerlijk aan het knarzen tanden als hij zich concentreert :P Of dat goed is weet ik niet zo goed, dat hij over zijn rug loopt weet ik wel goed :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:50

Afkauwen....wat heeft dat met een bit te maken? Mijn paard kauwt af zonder bit. Hij loopt aan de lange lijnen zonder bit trouwens perfect verzameld scbouder binnenwaarts...op hoeveel hoefslagen wil je het hebben?......en travers. Eenvoudige galopwissel kan ie ook. Onder het zadel pakt hij nu ook e.e.a. op. Gaat eindelijk lekker......zonder bit. Dat bit.....dat zat hem maar in de weg.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:54

Cassidy schreef:
Bitloos is een hype. Bit is voor verfijning en niet om je paard te controleren. Veel bitloos ruiters komen niet verder dan bitloos omdat ze de finesse missen om met bit te rijden of de zoektocht naar een goed passend bit niet doorlopen.

Ik ben een voorstander van bitloos, maar dan in de opleidingsfase, en daarna over op bit.

En hoeveel ruiters zie jij het bit ook werkelijk zo gebruiken?? Ik zie er maar heel weinig hoor, hier op bokt kan ik ze op 1 hand tellen.