Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Waarom lichtrijden op het buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:39

Mijn paard heeft de afgelopen 6 jaar in frankrijk gestaan en daar werd ook gewoon op het buitenbeen als uitgangspunt gereden.
Dat je op het binnenbeen kunt rijden om bepaalde spiergroepen aan te spreken is mij wel bewust. Maar dat wist ik in nederland ook al en duitsers kunnen je dat ook vertellen.

Waarschijnlijk komt het er op neer dat men overal op het buitenbeen leert paardrijden maar dat je op prof stallen ook wel het omgekeerder tegenkomt.
Springruiters interesseert het volgens mij vaak gewoon niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:56

Wat interessant, toevallig dacht ik hier van de week nog over na nadat een meisje in m'n les had gevraagd naar het precieze 'waarom' achter op het buitenbeen lichtrijden.

Hoewel paarden soms beter lopen als er op het binnenbeen wordt gereden, zie ik het aan de ruiter. Zonder zelfs maar op het paard te letten kun je zien of de ruiter op het binnen of buitenbeen rijdt. Op het binnenbeen slingeren de benen van de ruiter vaak heen en weer en zie je de boel in de wendingen en hoeken haperen. Nu heb ik het hier over kinderen, hoe zien jullie dat bij volwassen ruiters of trainers? Maakt het niets uit voor de ruiter of rijdt het toch minder fijn?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:58

Cassidy schreef:
Op het voor ons "verkeerde" been lichtrijden maakt juist het binnen achterbeen sterker.

Belast je het binnen achterbeen dan ook dmv doorzitten?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:53

Martine. Mijn bazin is nu 65 en heeft tot haar 30e in Engeland gewerkt en gewoond.. is dus ruim 30 jaar geleden. En ze zullen het vast nog steeds op sommige plaatsen doen, denk niet dat mijn bazin/trainer mij bewust onzin gaat lopen verkopen :)

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:12

Ook ik ben in Engeland geweest en heb hier op een dressuurstal gewerkt en meerdere mensen zien lichtrijden, maar toch echt allemaal op het buitenbeen, ongeacht de leeftijd :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:51

Heel interessant allemaal, voelen jullie ook een verschil op buitenrit? Dat heb ik namelijk, als ik verander van been voel ik een andere kadans. Weet niet goed welk woord ik daar op moet plakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:37

Als je een verschil voelt op een recht stuk dan heeft het paard vaak nog een flinke voorkeurskant/scheefheid.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:53

Sizzle schreef:
Als je een verschil voelt op een recht stuk dan heeft het paard vaak nog een flinke voorkeurskant/scheefheid.

Dankjewel, daar vreesde ik al voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:03

Men rijdt licht op het buitenvoorbeen om dit been te ontlasten.
Het buitenvoorbeen wordt het zwaarst belast in de wending, het moet de massa van richting doen veranderen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:55

Interessant dit :j
Paar jaar terug ook eens aan mijn instructrice gevraagd want ik had geen idee. Ik kreeg als antwoord dat als ik ging gaan zitten in het zadel dat je dan makkelijker met je been/zit het paard kan laten buigen rond het been.

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:01

Daarom veranderen we van hand? Zodat de balans steeds verschilt waarschijnlijk? Zelf heb ik wel dat als ik diagonaal op de helft van hand verander, het in het begin heel raar voelt.. haha ben ik de enige of is dat wel bekend?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:31

Volgens mij is je paard dan heel scheef.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 00:51

Ik heb leren lichtrijden op het binnenbeen, gewoon in Nederland. Toen ik van manege veranderde hebben ze er 1x iets over gezegd maar verder nooit meer, was toch een redelijk dressuurgerichte manege ook. Met proefjes ook nooit op- of aanmerkingen gehad.
Niemand heeft me er ooit iets over uitgelegd maar omdat ze er op die manege en bij proefjes nooit iets over zeiden ging ik er eigenlijk vanuit dat het niet veel uitmaakte. Interessant om de theorie er achter te lezen dus! :)

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:26

Op 'het verkeerde been' lichtrijden is toch niet goed?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:35

Caro_ZH schreef:
Op 'het verkeerde been' lichtrijden is toch niet goed?

Misschien moet je het topic even doorlezen hihi

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:36

oei dan moet ik me denk ik toch wel heel erg schamen ik kan niet eens zien/voelen of ik goed of fout zit ik rij gewoon maar wat beste aanvoelt...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:45

CharmingS schreef:
Maar nu heb ik nog niemand gehoord over het feit dat de ene helft van de wereld op het binnenbeen lichtrijd en de andere helft op het buitenbeen.. Ben wel nieuwsgierig hoe jullie daar dan over denken.. Denk niet dat je dan kan zeggen dat ze het overal anders verkeerd doen..

Ik weet dat er mensen zijn die geleerd hebben te gaan zitten als het binnenvoorbeen naar voren is in plaats van te gaan zitten als het buitenvoorbeen naar achter is. Ik denk dat de eerste categorie zal spreken van: ik rijd licht op het binnenvoorbeen. Het is denk ik maar net hoe het je wordt aangeleerd. Zal daarom niet de ene helft van de wereld naar jouw idee op het binnenvoorbeen lichtrijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:44

Simpelman schreef:
Men rijdt licht op het buitenvoorbeen om dit been te ontlasten.
Het buitenvoorbeen wordt het zwaarst belast in de wending, het moet de massa van richting doen veranderen.

De draf is een diagonale gang.
Als het buitenbeen naar voren gaat, treedt het binnenbeen onder.
Dus het is niet het ontlasten van het buiten voorbeen, het is het ontlasten van het binnen achterbeen.
Echter, om het binnen achterbeen sterker te maken, zijn er stromingen die zeggen dat je het moet gaan staan bij als het binnen voorbeen (dus het buiten achterbeen) naar voren gaat.
En daar is uiteindelijk ook wat voor te zeggen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 04:40

Middelpunt vliedende kracht.
Het buitenvoorbeen heeft het het zwaarst te verduren.
Het moet de massa van richting doen veranderen.

Pas héél veel later, bij een hoge graad van verzameling, gaat het binnenachterbeen deze aktie overnemen er ontstaat dan een totaal ander evenwicht.
In dit stadium rijdt men niet meer licht.

Probeer zelf (zonder paard) eens voor de aardigheid 5 minuten rond te draven op een cirkel van 6m.
Vertel, jezelf, dan welk been moe is.
Denk ook aan skiën.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:56

Je ontlast het binnenachterbeen: iets wat wij met onze Engelse manier van rijden natuurlijk graag zien omdat je de impuls, de voorwaartse drang en de draagkracht van de achterhand wil verbeteren en aanscherpen. Wanneer je continu 'tegenzit' kun je de achterbeen niet de tijd geven (vooral bij een jong paard) om verder onder te laten zetten. De beweging kan dan minder goed van achter naar voren worden doorgegeven. Ik zie het een beetje hetzelfde als een strenge binnenhand in galop: ook hier kan dan de beweging of impuls niet afvloeien naar voren, door een hinderlijke ruiter.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:22

Wat een intressant topic, heb veel dingen gelezen die mij nooit verteld zijn. Wist wel dat wanneer je paard moeite heeft om in de goeie galop aan te springen je kan lichtrijden op het binnenbeen, dat dat kan helpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:39

Picassox schreef:
Je ontlast het binnenachterbeen: iets wat wij met onze Engelse manier van rijden natuurlijk graag zien omdat je de impuls, de voorwaartse drang en de draagkracht van de achterhand wil verbeteren en aanscherpen. Wanneer je continu 'tegenzit' kun je de achterbeen niet de tijd geven (vooral bij een jong paard) om verder onder te laten zetten. De beweging kan dan minder goed van achter naar voren worden doorgegeven. Ik zie het een beetje hetzelfde als een strenge binnenhand in galop: ook hier kan dan de beweging of impuls niet afvloeien naar voren, door een hinderlijke ruiter.

Het binnen achterbeen is al het minst belaste been in de wending.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:48

Dat klinkt mij toch niet logisch in de oren Simpelman, je zou toch zeggen dat er meer gewicht op de binnenbenen van het paard komt als het een wending doorgaat? Hoe zit dat dan precies?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:49

Het binnen achterbeen is het steunbeen, het dient in de wending om het evenwicht te bewaren.
Wanneer het méér energie zou inbrengen drukt het de massa in de wending naar buiten.
Nogmaals, probeer zelf maar eens op eens cirkel van 6 meter rond te draven, je leert er heel veel van.

Bovenstaande verandert bij verzameling, maar we hebben het hier over lichtrijden, dus er is geen sprake van verzameling.

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:53

Ik heb een tijd gewoond op een stal van Engelse eigenaren, deze reden ook licht op het buitenachterbeen, net als we in Nederland doen, met dezelfde reden; dat je het binnenachterbeen ontlast.