Voorwaartse paarden, leuk of juist niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:15

Voorwaartse paarden.. zolang er maar een stop knop op is. Zo moest ik eens op een krachtpatser van 1m75 rijden (op buitenrit) :') Jeetje.. hoe die draafde, de ander moest bijhouden met galop :=

Ik heb werkelijk een minuut gedaan over hem van galop naar draf te krijgen (had ik het niet eerder gedaan dan was hij gewoon blijven doorgalopperen tot thuis :') ), naah, niet mijn type paard.. :=

Mijn paard is dan weer het goedzakje die vroeger niet vooruit te branden was :') Nu is dat al een stuk beter maar ik voel me gewoon veiliger :Y)

Rizette

Re: Voorwaartse paarden, leuk of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:26

Als je beter leert rijden en je paard aan gaat voelen gaat alles gemakkelijker
Gewoon heel veel "draaiuren "maken op een paardenrug op veel verschillende paarden .
Veel zitles aan de longe doen zonder teugels in je handen , dan kun je je balans leren verbeteren zonder dat je het paard stoort. Kom je jezelf wel tegen maar leer je ook veel sneller.
Dan maakt het op den duur niet meer zoveel uit of je op een voorwaarts paard rijdt of op een wat luiere.
Je bent dan niet meer aan het paard "overgeleverd" maarje gaat zelf de leiding nemen en dan kun je een luie wel vlotter maken en een loperiger wel rustiger maar dat kost veel tijd om dat allemaal onder de knie te krijgen . Dus eerst je eigen lichaam onder controle op het paard en je paard aan leren voelen dan komt vanzelf dat je het paard onder controle krijgt .

ChelseavdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:59

Ik geef de eeuwige voorkeur aan voorwaartse paarden :) zelf ook een zeeeer voorwaartse pony en dat ligt me over het algemeen ook beter. Vindt het zelf ook makkelijker om een voorwaarts paard te leren bij te blijven dan een niet-voorwaarts paard zodanig te moeten aansporen...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:15

Ik heb het liefste een voorwaarts paard dat controleerbaar is en niet rennerig. Mijn knieen vinden een flegmatiek paard waarbij ik veel moet aandrijven niet zo leuk.

Ik heb een merrie die in Amerika is ingereden en de ervaring leert dat dat allemaal snel snel snel moet om ze goedgekeurd te krijgen voor de fok. Dit levert vaak rennerige paarden op en dat vind ik dus echt heel vervelend. Ik wil namelijk ook op een voorwaarts paard met een lange teugel kunnen stappen buiten zonder dat ik direct 10 km verderop ben. Ze was overigens wel heel goed controleerbaar hoor, maar rennerig en soms drammerig.

Dat rennerige heb ik er grotendeels uitgekregen door een jaar lang alleen maar te stappen buiten en nu is ze echt een heerlijk rijpaard. Is alleen nog de eerste 5 minuten wat rennerig.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:19

Goed voorwaarts maar op de pinken te rijden!

Op een buitenrit vind ik het zenuwachtige gedribbel in het begin trouwens niet erg, dat gaat na de eerste galop meestal over. (was mijn vorige paard, super braaf maar alles wat eng was moest ze bij dribbelen want dan was het niet eng :+ , zolang het maar op de pinken te remmen is vind ik het prima)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:45

Je hebt natuurlijk voorwaarts (looplust) en voorwaarts (onder je uit).
Eerste variant is erg fijn :D tweede variant kan soms een beetje 'onveilig' voelen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:04

Ik ben juist blij met een voorwaarts paard, daar hoef je niet zo hard op te werken, ik heb maar 70 % longinhoud en een paard dat zelf wil lopen is een verademing, t is even een kunst om te leren dat je niet met hun reuze tempo mee moet gaan, maar dat jij het tempo bepaald, maar dan heb je al wat, een traag paard zal nooit vanzelf heel voorwaarts worden daar moet je altijd enorm aan blijven rijden, wat ik persoonlijk met mn longen en minder kracht in mn handen niet erg prettig vind, ook een voordeel voorwaartse paarden bokken en staken ook minder, daar moet je nl voor terug in tempo.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:08

Ik vind voorwaartse paarden veel fijner rijden dan slome paarden. Echter moet er wel een rem op zitten, voorwaartse paarden zonder rem vind ik toch echt 3x niks haha ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:14

Hoe voorwaartser het paard, hoe harder je ze moet laten werken.
Hoe meer je inhoudt, hoe harder ze willen.

Dus is de stap al wat te snel voor je? Dan al heel veel figuren gaan rijden. Niet met los teugeltje instappen. Neem ook vooral een paar pasjes wijken mee.
Ook veel schijnovergangen rijden.

Als je een snel paard maar gewoon laat lopen, leg je in korte tijd heel veel kilometers af :D

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:11

Natuurlijk kan je op voorwaartse paarden leren rijden, het is eigenlijk maar net wat je bent gewend.

Ik denk dat als je hebt leren rijden op hele voorwaartse pony's je het niet erg vervelend vind, maar juist wat slomere pony's vervelend vindt. En andersom natuurlijk ook.
Het is natuurlijk ook maar wat je fijn vindt, sommige mensen houden ervan om te crossen, voor die mensen zijn voorwaartse pony's erg fijn. Maar mensen die een beetje angstig zijn en het liefst niet te hard willen gaan en alles onder controle willen houden, rijden denk ik liever op een rustige/niet vooruit te branden pony.

Ik vind persoonlijk voorwaartse pony's fijner rijden, omdat ik wel van een beetje snelheid houd.

Gerhard83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:02

Uiteindelijk is het naar mijn mening alleen maar makkelijker.....
maar mijn vraag is; is een vluchtend paard (zo klinkt het) het zelfde als een voorwaarts paard.
je zou je dan eerst af moeten vragen waarom het paard steeds zou willen "vluchten"

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:49

Het is maar net wat je gewend bent. Ik vind voorwaartse paarden fijner omdat ik meestal niet streng genoeg ben :')

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:07

Ik heb een tijdje een zeer voorwaarts paard gereden. Ik was toen nog een klein meisje en het paard was een groninger merrie van minstens 1.70 M. De eerste keer dat ik er op ging bleef ze doorgalopperen en ik kreeg haar niet terug. Toen heb ik mijzelf laten vallen. Na heel veel oefenen aan de longe etc. kwam ze terug op mijn hulpen. Ik vond het een heel erg leuk paard om te rijden en ik heb er enorm veel van geleerd. Toen ik mijn huidige paard ging kopen, ging ik ook een zeer voorwaartse pony proberen. Man wat reed die lekker. Mijn paard is juist helemaal niet voorwaarts en ik weet nu dat ik liever een paard heb die je terug moet nemen dan vooruit moet krijgen. Als ik ooit nog een paard koop is dit wel een van mijn wensen. Al vind ik een rem wel erg belangrijk en het is moeilijk om die erop te zetten als je het paard maar een keer per week rijd.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:32

Ik denk dat het zeker te leren is, maar dat het ook een beetje aan je eigen karakter ligt. Ik merk dat in ieder geval wel bij mezelf, ik houd ook niet zo van die enorm voorwaartse paarden om dezelfde reden als jij aangeeft. Aan de andere kant, toen ik een aantal maanden hetzelfde (vrij) voorwaartse paard reed, was ik er vrij snel aan gewend en kon ik er ook meer mee.

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:30

Zelf vind ik een vlot paar fijner dan een wat trager paard, tenzij er geen, of bijna geen rem meer is dan zit ik toch liever op een iets trager paard.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:33

Ik vind voorwaartse paarden superleuk, zolang ze wel naar je blijven luisteren. Dus rem & stuur

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:01

Paarden die voorwaatser zijn rijden lekkerder vind ik. Mijn voorkeur gaat naar voorwaardse paarden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:13

Een niet van zichzelf voorwaarts paard is ook aan het been te krijgen en is dan echt niet zo vermoeiend om te rijden, je moet wel heel consequent blijven. Ik vind het een uitdaging een lui paard/pony actief te rijden. Ik merk wel aan de reactie's dat er gedacht wordt dat je echt heel veel moet drijven bij een sloom paard en dit is dus juist niet de bedoeling....

Natuurlijk is het veel makkelijker om een voorwaarts paard te rijden die wel een rem en stuur heeft, maar dat "erop zetten" is juist de uitdaging bij echt voorwaartse/rennerige paarden. Ik persoonlijk vind dat dus niet leuk... maar het valt mij op dat veel mensen dan ook voor de middenweg kiezen... Wel voorwaarts, maar niet rennerig. Ik denk dat iedereen dat soort paarden wel leuk vind om te rijden.

Mijn pony is echt liever lui dan moe, maar crossen kan hij wel hoor ;)

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:53

Voorwaarts vindt ik fijner als sloom, paarden die lekker mee werken en zich inzetten, daar hou ik wel van!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:59

Maar een snel paard is toch niet per definitie een paard dat lekker meewerkt of zich wil inzetten? Harder gaan lopen is vaak net zo goed een poging om onder het werk uit te komen als niet door willen lopen. Er is een andere manier voor nodig om het paard aan het werk te zetten, maar het één hoeft echt niet moeilijker of makkelijker dan het ander te zijn!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:06

Vroeger (zo'n 35 jaar geleden) had ik een Engels volbloed als jachtpaard, als ik er naar keek, stond ik al 10 km verderop, ik vond het prachtig toen..... nu, 35 jaar later, heb ik de meest flegmatieke koudbloed die je je kan indenken, iedere stap moet ik vragen, hij staat het liefste stil en dat vind ik nu geweldig, lekker relaxed door het bos, af en toe een drafje, galop doe ik al jaren niet meer.

Maar ja, ik ben dan ook zelf al hoogbejaard, ik loop al tegen de 60 |( ;(
Ik heb alles gedaan wat ik wilde: dressuur, springen, jachten rijden en nu rijden we alleen nog maar in het bos <3

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:11

Mijn paard is gezond voorwaarts, er zit een ren knop op. maar ik hou wel van paarden met pit