Fijne mond aangeboren of ingereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Fijne mond aangeboren of ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:15

Dáár heb je een heel groot punt lailapri. Van tijd kruip ik op eentje en dan zeggen ze "voorzichtig want hij is heel gevoelig op de hulpen" en dan denk ik na 1 minuut "eh, heet dit ook al gevoelig? Wat een trapzak..." :=

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:30

Ik vind mijn pony nu ook al heel goed aan de hulpen maar dat komt omdat de andere die ik rij manege dieren zijn in standje we sjokken gewoon wat rond. Maar mijn eigen pony is ook best traag aan de hulpen, en zou ik dus meer aan moeten rijden en dan is hij nog veel scherper maar het is al een genot dat hij gaat stappen als ik mijn been aandruk dat ik het meestal vergeet te verfijnen naar een kleinere hulp.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:34

Voor mij is het zeker genetisch. Als ruiter kun je heel veel gaan verfijnen, maar de een heeft al meer aanleg om stug te worden als de andere. Heb hier 2 extremen staan en dan is dat wel duidelijk. Een volbloedje die met 2 vingertjes te rijden is en een een grote klassiek gebouwde bwp ruin die heel erg stug is. Ik kan deze ook op 2vingers rijden, maar dan ben je eerst 20 min bezig met loswerken, terugnemen, loslaten. Laat je hem vooraan los dan gaat die over naar galop dus het is dan echt een opgave om hem zonder enige druk in een los drafje te krijgen. Als hij meer gereden staat is dat wel veel beter, maar als hij weer even niet gereden is dan komt dat weer op.

Luhna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:29

Ik denk dat niet alleen aangeboren fijne mond of stugge mee speelt

Ik denk dat het karakter ook goed mee speelt, een koppig paard zal zich eerder verzetten waar door je misschien denkt dat het paard hard in de mond is.

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:51

Ik rij op twee paarden op verschillende plekken. Ene paard staat op een stal waar ze veel marathon rijden. Dat merk je direct die paarden zijn veel stugger in de mond.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:52

Het is een uitdrukking, een gevoelige mond. Bouw en genetica lijken me minder ee rol spelen dan karakter en wijze van inrijden.

Mijn bonte Tinker x Fries van vrij stoer voorkomen roept men al gauw van: "Nou da's zeker buffelen he, zeker zwaar in de hand?"
Dan denk ik: Hoe kom je er in godsnaam bij, integendeel zelfs. Als je ook maar een fratsje onbeheerst of niet bewust aan het rijden bent gaat z'n mond al open en/of schiet-ie achter de teugel.
Dan laat je 't wel!
Hij heeft een opmerkelijk fluwelen mond, zoeen heb ik er nog niet eerder gereden.

Ik ben er van overtuigd dat de combinatie van een koppig paard en een ongeduldige, ongevoelige ruiter zelfs een gevoelige mond "hard" kunnen maken. Dat lukt ook wel met ALLEEN een harde hand.

Paard heeft maar 1 mond, mensen, wees er zuinig op!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:58

Ik denk dat veel verschillende aspecten een rol spelen... anatomie van de mond, kaken en bouw van het paard. (vaste rechte hals kan ook aanvoelen als stug). Maar ook of het paard altijd met een correct bit is gereden en natuurlijk of het paard uberhaupt correct is (in)gereden.

De mijne is altijd te licht in de hand, maar met de juiste bitten en manier van rijden los je veel op. Hij is altijd op een correcte manier gereden, maar heeft vanuit zijn bouw snel de neiging 'er achter' te kruipen als het lastig wordt of als hij heet wordt. Dit is wel op te lossen en van voor naar achter mee laten komen, maar ik kan me ook voorstellen dat, wanneer dit niet altijd zal worden gedaan het probleem van te licht zal verergeren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:14

In mijn ogen spelen er zoveel factoren bij een fatsoenlijke aanleuning. Van bouw tot degelijk passend tuigage tot een correcte manier van rijden. Een lang paard met onderhals en zwakke achterhand zal altijd moeilijker in de mond zijn dan een compacte met fijne kap. Al komt er altijd fijne rijerij bij kijken. Ik geloof niet in een stugge mond, wel in een paard dat het lijf niet optimaal kan gebruiken wat zich uit in stugheid aan de voorkant.Een stugge ruiterhand zie ik vaker voorbij komen, ongeacht het type paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 04:18

Moeilijk zijn in de mond wil zeggen dat het paard niet in staat is door zijn bouw en/of graad van africhting om zich op de manier te bewegen die de ruiter probeert van hem af te dwingen.
Het moeilijk zijn in de mond is zijn bescherming.

Paarden met een meer atletische bouw zullen gemakkelijker achter de teugel gaan lopen wanneer ze overvraagd worden en de zo indruk geven dat ze "licht" in de hand zijn.

Wanneer een paard met de hand gedwongen wordt "de achterhand onder te brengen" dan zal het het voorste deel van de rug vast zetten en "in tweëen gaan lopen", we noemen dat een schenkelganger (zie het merendeel van de paarden in de wedstrijsport).

Het onderbrengen van de achterhand ontwikkeld zich in jaren van uit losgelatenheid en voorwaarts rijden.
Het zg voorwaarts neerwaarts rijden.

Een zwaar trekpaard kan uiterst licht in de hand zijn wanneer het op een rijkunstig juiste wijze wordt afgericht, het duurt wat langer om zover te komen.
Een harde mond is een harde hand en wil zeggen dat de ruiter verkeerde technieken hanteert.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 05:09

Ik ben geen topruiter (of zelfs maar sportruiter) of iemand met bergen ervaring met jonge paarden, wel iemand die op een flink aantal verschillende paarden en pony's heeft gezeten, en vooral veel kilometers heeft gemaakt.

Mijn ervaring is dat licht of zwaar in de mond heel vaak samengaat met hoe een paard in het algemeen op prikkels reageert. Er zijn nog mensen die aangeven dat een paard dat in het algemeen eerder lomp is, meestal ook niet geweldig onder de indruk is van de minste aanraking van een bit, daar kan ik het volledig mee eens zijn. Ik denk dat het ene paard gewoon alerter is voor zijn omgeving en wat daar gebeurt dan het andere, en als ruiter kan je daar dan mee aan de slag om je paard aan te leren om op sommige zaken sneller of net minder snel te reageren.

Ik wil nog wel graag even de kanttekening maken dat ik een (extreem) gevoelige mond niet noodzakelijk een fijne mond vind. Als je een paard hebt dat bij het minste ertussenuit klapt of net achter de teugel duikt, dan zou ik dat (subjectief uiteraard) allesbehalve fijn vinden.
Een paard beweegt, de ruiter beweegt, dus laten we eerlijk zijn, onze handen zijn nooit de hele tijd 100% stil. En bij een minder dan perfecte ruiter (zoals onderandere mezelf, maar met mij ook het grootste deel van bokt) zijn ze zelfs geen 95% stil, ik vind het dus fijn als een paard het onderscheid kan maken tussen 'ruis' en 'een duidelijke hulp'. En wat is dan precies een duidelijke hulp? Tsjah, voor mezelf kan ik dat zeggen, voor een ander niet :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 06:52

Het grote probleem in paardrijdend Nederland is dat het merendeel van de "Dressuurruiters" nageeflijkheid begint te vragen VOORDAT het paard aanleuning heeft genomen.
Men probeert de aanleuning af te dwingen.
Aanleuning evolueert vanuit geestelijke en lichamelijke ontspanning.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:00

Afgezien van fouten zijn er gewoon paarden met een makkelijk lichaam (mond) en een complexer lichaam (mond). Dat betekend dat er in het tweede geval meer werk in zit en dus moeilijker is.
Dat het met de tijd goed te trainen is staat daar buiten, het paard was van nature geen makkelijk te rijden mondje.
Die verschillen kun je gewoon niet omheen toch?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:06

Wanneer een paard geestelijhk en lichamelijk in staat is aanleuning te nemen dan volgt de nageeflijkheid vanzelf.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:09

Ik denk dat het voor het grootste deel ingereden is. Een paard wordt naar mijn idee niet hard in de mond geboren.

Ik denk dat het wel zo is dat de bouw van een paard kan mee bepalen of hij lichamelijk makkelijk in staat is om na te geven. Dit zou ook deels mee kunnen spelen in het hard/zacht in de mond zijn.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:11

grappig. ik denk dat het aangeboren is. net als wat mensen zeggen over bouw, etc etc.

al onze paarden hebben botermondjes. en dan echt botermondjes. onze shet had dat niet, en nu doet ze alles op je pinken.. denk dat het dus bij vrijwel alle paarden recht te zetten is. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:14

Dat klopt, maar bij de een is dat eenvoudiger dan bij de ander.
Ik zeg niet dat het niet op lange termijn haalbaar is. De ene is gewoon meer getalenteerd dan de ander, dat kun je toch niet ontkennen :? Als je paarden in rijdt heb je nou eenmaal paarden die meteen mooi in evenwicht en los door het lichaam bewegen en anderen die hun tijd nodig hebben voor ze tot losgelatenheid kunnen komen. Die tweede groep is dus in feite 'moeilijker'. Wat is daar mis mee om dat te zeggen?

Ik vind dat hetzelfde geneuzel als ouders die bij kinderen die niet goed meekomen op school zeggen: hij is echt wel vreselijk intelligent maar heeft gewoon meer tijd nodig dan zijn broer die met 2 vingers in zijn neus overal een 10 voor haalt. Bullsh"t natuurlijk, de eerste leert gewoon moeilijker. Is ook niets mis mee.

Een harde mond in de zin van, gewoon dood zijn voor het bit is er in gereden, daar ben ik het helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-07-14 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:16

Wel apart dat ik zelf nooit een paard heb gereden waar dat nie bij op te lossen was. maargoed, misschien gewoon deels mazzel.

(en ik snap niet helemaal wat je bedoeld met ''wat is daar mis mee om dat te zeggen'' ) @sizzle? was dat voor mij bedoeld?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:17

Sizzle zegt ook nergens dat het bij sommigen niet op te lossen is. :? Alleen dat het bij sommige meer tijd vraagt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:19

Nee voor simpelman.

Maar ook voor femo: Lees nou eens goed, ik zeg nergens dat het NIET op te lossen of te trainen is. Ik zeg enkel dat sommige paarden nu eenmaal getalenteerder op de wereld komen dan anderen.

Edit: dank Ayasha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:20

Alle beginnende paarden hebben zachte mondjes, de een wat zachter als de ander. Met zachte hand rijden met de correcte halve ophouding (hand, zit, kuit) en de mond blijft zacht.
Het probleem is dat de klassieke oefeningen om paard los te werken veelal onbekend zijn en veelal niet meer gedoceerd worden. Tja en dan wordt het wel erg moeilijk om een paard correct nageeflijk te rijden en krijg je helaas de schenkel gangers die je op dit moment zoveel ziet.
UIteraard heeft het ene paard meer aanleg dan de ander, maar ieder paard kan leren correct in de basis te gaan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:23

Dat is heel simpel gezegd Simpelman, maar neem aan dat je al met verschillende paarden hebt gereden en voor sommige paarden is dat gewoon een opgave.
Zoals Sizzle zegt, paarden hadden van nature geen makkelijk te rijden mondje.
Ben bevriend met een tamelijk bekende fokker en deze vertelde mij dat al zijn paarden een tamelijk harde mond hadden. Hij had niet altijd de juiste personen voor het africhten, maar bij de meesten was het gewoon aangeboren. Zo ook bij mijn ruin van 1m83. Als die zegt foert, dan is het foert en eindig ik met blaren. Zoals ik hierboven al ergens schreef is dit door veel te trainen wel goed te krijgen, maar echt weg gaat het nooit. Je kunt bvb geen shire met een arabier vergelijken. De ene zal bij een singelgaatje te veel ontploffen en de andere die zal doorgaan tot hij er bij neervalt... Sommige paarden zijn gewoon sensibel en anderen niet. De kunst is om ze sensibel te maken, maar daar zijn grenzen in. Je kunt een paard leren springen, maar daarom kunnen ze nog niet allemaal een parcoers van 1m30 lopen. Als het er niet in zit zit het er niet in...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:29

Sizzle schreef:
Nee voor simpelman.

Maar ook voor femo: Lees nou eens goed, ik zeg nergens dat het NIET op te lossen of te trainen is. Ik zeg enkel dat sommige paarden nu eenmaal getalenteerder op de wereld komen dan anderen.

Edit: dank Ayasha

woh, jezus he. Ik heb niet eens je comment gelezen. ik vertelde gewoon mijn eigen ervaring..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:32

Misschien wel handig om eerst het topic te lezen voor dat er weer in herhaling gevallen moet worden ;)

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:35

Ik ben van mening dat de ruiterhand een grotere rol speelt dan de bouw. Heb een franse draver gereden en zelf omgeschoold naar dressuur, 2 pinken te rijden. Een paint, ook op 2 pinken te rijden. Weer een draver, dit keer een duitse die haar bouw zeker niet mee heeft maar ook zij is op 2 pinken te rijden. Dan nu mijn gelderse die ik zelf beleerd heb en ook zij heeft een zeer gevoelige en fijne mond en zij heeft haar bouw wel mee. Dus bouw daar geloof ik niet zo heel erg in, wel in de rijkunst van de ruiter wbt de mond. Ben geen top ruiter maar omdat ik snel verzuurde schouders heb als ik op een strak paard rij, heb ik geen enkel paard gehad wat zwaar in de hand bleef of was.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:37

Sizzle schreef:
Misschien wel handig om eerst het topic te lezen voor dat er weer in herhaling gevallen moet worden ;)

Ik val niet in herhaling want het is mijn eigen verhaal. bovendien heeft geloof ik niemand anders het over een shet gehad met een botermondje.