Paarden die alleen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:41

Heimdallr schreef:
8000 :)

Het is omdat ik niet wil zeiken en vervelend wil doen.
Jammer dat jij dat wel doet.... maar ik zit er over na te denken om het gewoon aan te nemen alleen om jou een hak te zetten.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:42

JoopC schreef:
Heimdallr, het gaat er niet om dat het een grap is, het gaat er meer om dat jij een topic opent en het niet eens bent met de reacties die je daarop krijgt. Dus om maar een "grap" te maken zet je de draver zogenaamd te koop. Wil je serieus genomen worden, of wat is de insteek van je topic?

Mijn insteek was om te kijken of er meer mensen waren die er een bloedhekel aan hebben dat andere betweterige types gaan zeuren dat je paard alleen staat. Ik vind het namelijk erg irritant.

Want als je gelijk nare dingen naar je kop geslingerd krijgt alleen omdat je paard alleen staat, is toch best sneu?

Brainless; toppie. Heb hem al bijne twee keer verloren door mensen die zo idioot stom zijn en hem vergiftigen en hem proberen mee te nemen. En dan nog is het erger dat het paard alleen staat, althans ga ik vanuit.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 09-05-14 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Re: Paarden die alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:43

Ik denk dat het ook een beetje aan de manier waarop men dingen zegt, ligt. Op internet dingen zeggen is natuurlijk lekker makkelijk en het woord 'mishandeling' valt dan ook vrij snel. Irl gaan mensen dat toch vaak wat subtieler en tactvoller brengen. Relativeren!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:44

Tieneke schreef:
Ik denk dat het ook een beetje aan de manier waarop men dingen zegt, ligt. Op internet dingen zeggen is natuurlijk lekker makkelijk en het woord 'mishandeling' valt dan ook vrij snel. Irl gaan mensen dat toch vaak wat subtieler en tactvoller brengen. Relativeren!

Mee eens, ik heb nog nooit iemand horen zeggen in RL dat ik mijn paard mishandel of dat er een paardje bij moet. Hij staat nu een jaartje alleen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:45

Weet je, toen ik dit topic opende dacht ik al: hier komt een heerlijke Bokt-rel. Als je verstandig was geweest had je de zoekfunctie gebruikt. Dan had je kunnen weten dat velen hier een fikse mening over hebben. Dan had je kunnen bedenken, dat als je geen rotopmerkingen zou willen krijgen, dat je dit topic niet zou hoeven openen. Nu is het de gebeten hond spelen, terwijl je de rest van de bokkers uitdaagt tot een discussie,

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:45

Heimdallr schreef:
Maar komop om dan te zeggen dat ik dan beter geen paard had moeten nemen, beetje triest. Wist ik veel dat toen ik hem kocht, 7 jaar later mijn oom zou ophouden met de pensionstalling aan zijn huis.

Weet je wat triest is? Een paard een basisbehoefte van 'm ontnemen, bewust. Als je een paard neemt, weet je dat de situatie altijd een keer kan veranderen. En op het moment dat dat gebeurt, hoef je van mij je paard niet te verkopen hoor. Maar je moet er wél voor zorgen dat je beest dan weer goed komt te staan, dat er weer goed voor hem gezorgd wordt. En dat is wat jij al een jaar niet doet.

Heimdallr schreef:
Dat het pure mishandeling is als paarden alleen staan vind ik wel ver gaan. Maar oke. Ieder zijn mening. Maar ga alsjeblieft niet zeggen dat ik niet goed zorg voor mijn paard of dat ik niet paardwaardig ben. Dat is namelijk nergens voor nodig, of wel?

Als je op mijn opmerking doelt: Als jouw ouders jou volledig hadden geisoleerd van alles en iedereen, zou je weggehaald worden door de kinderbescherming. De dierenbescherming en de wet van bepaalde landen doen dit in zekere zin gelukkig ook al bij dieren. Die wetten daar zijn er niet voor niets. Want het kan gewoon niet. Ja, ik (en dus hogere instanties ook) vind dat een vorm van mishandeling, verwaarlozing misschien, tis maar hoe je het bekijkt.
En als iemand dit bewust doet, dan vind ik het zeker wel nodig om er iets over te zeggen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:46

Citaat:
Nee, ik vraag om meningen, niet over dat het paard alleen staat maar meer hoe mensen reageren.

Ik snap dat paarden bij elkaar horen te staan etc. Maar komop om dan te zeggen dat ik dan beter geen paard had moeten nemen, beetje triest. Wist ik veel dat toen ik hem kocht, 7 jaar later mijn oom zou ophouden met de pensionstalling aan zijn huis.

Het is simpel, maar dit wil je niet begrijpen. Als je thuis van jouw ouders geen 2e paard mag (al is het een shetlander) dan is aan jouw huis geen geschikt plekje voor jouw paard. Dit betekend dat je moet kijken voor iets anders, waar hij wel samen kan staan. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat je idd meer geld kwijt bent of verder zal moeten fietsen, maar dit lijkt mij een kleine moeite als je het doet voor het welzijn van je paard! Gewoon omdat je lichamelijk niet aan het paard kan zien dat deze een maatje nodig heeft, zoals je dit bij stoppen met voeren bijv zou kunnen zien, betekend dit niet dat dit geen basis behoefte hebt. Als je om een reden niet kan voorzien aan de basis behoefte van je paard, hoor je idd geen paard te hebben. En als je dan met smoesjes komt dat het niet kan omdat het meer geld kost, tja dan heb je idd niet te middelen om je paard alles te bieden wat nodig is.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:46

Heimdallr schreef:
Tieneke schreef:

Mee eens, ik heb nog nooit iemand horen zeggen in RL dat ik mijn paard mishandel of dat er een paardje bij moet. Hij staat nu een jaartje alleen.

Ik zou het je direct vertellen. :)

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:48

Ik rij voor iemand en die had 2 jaar geleden 2 paarden verkocht en stond ze nog alleen ze vond dit heerlijk ze lag lekker te slapen, eten, was tevreden als ik kwam en reed lekker en als er een pony langs kwam reageerde nauwelijks op.

Op een geven moment heeft die man vorig jaar een Kwpn/Arabier bij gekocht ze wou niks van haar weten ze trapte dr weg en liep naar de andere kant van het land en ging rustig zitten grazen en negeerde haar gewoon.

Nu heeft hij 2 weken geleden een mooie haflinger gekocht maar die speelt echt de baas over die Arabier/Kwpn en trapt dr gewoon echt heel hard. Dus mijn pony mag dr toe taal niet ze negeert die pony ook en heeft vriendschap gesloten met de Kwpn/Arabier en helpt dr als ze in elkaar word getrapt dat is ook alles.

Nu is mijn pony heel snel aan de dikke kant en staan hun snachts met z'n tween ik vind groot weiland genoeg je kunt harder rennen dan die haflinger en meer conditie je kunt weg bij dr als je wil. Nu staat mijn pony snachts alleen vind ze heerlijk ze is 10 en die andere 6 maar geniet dan echt van dr rust krijgt dan eerst van mij een porsie bixs eet ze lekker op en als ik dan de volgende dag kom ligt ze lekker in de bak dit zal ze nooit doen als die 2 erbij waren dus ik denk dat het soms ook goed is als ze alleen zijn.

Die Kwpn/Arabier die springt zelfs wel is naar de andere kant van het weiland omdat de haflinger niet kan springen en haar ouders zaten in de springsport en dan gaat ze ook lekker heerlijk liggen en geniet dat ze even alleen is dus ik denk dat je ponys best alleen kunt houden! sommige ponys kunnen dat gewoon toe taal niet want die Kwpn/Arabier die vond zo erg dat ze alleen was als ik naar les ging drm pony er bij gekocht maar sommige vinden het totaal niet erg en zelfs heerlijk! dus ligt vind ik totaal aan je pony;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:49

Dat iemand je vertelt dat het zo niet goed is voor het dier, ok, maar je bereikt veel meer als je dat dan op een fatsoenlijke manier zegt en probeert constructief iets aan te brengen. Door te roepen "jij mishandelt je paard" wek je alleen maar weerstand op, terwijl je eigenlijk toch wilt dat de persoon zich meer bewust wordt van de noden van het dier. Daarom moet je er geen 100 eieren onder gaan leggen, maar het is de toon die de muziek maakt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:50

Ik ook hoor. En duidelijk ook :=

Wie zei dat nou op bokt? Niet weten is niet erg. Wel weten maar alsnog niet leren is andere koek. Zoiets.

En ik ben helemaal niet zo'n miep hoor, vind niet zo snel iets zielig.
Maar zoiets wel...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:52

@Veerle
Maar het moet ook klikken tussen de paarden.
Sommige combi's gaan gewoonweg niet.

Mijn vorige paardje kon ik letterlijk overal bij in zetten, die was heel makkelijk.
Ook mijn Fjord is daar redelijk makkelijk mee.
Mijn rijpaardje daarentegen kan niet (zomaar) bij alles ingezet worden.
Ze kon niet met mijn jaarling overweg.
Het gaat gelukkig super met mijn Fjord en ze zijn een hele goede combi geworden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:52

veerle1807 schreef:
Ik rij voor iemand en die had 2 jaar geleden 2 paarden verkocht en stond ze nog alleen ze vond dit heerlijk ze lag lekker te slapen, eten, was tevreden als ik kwam en reed lekker en als er een pony langs kwam reageerde nauwelijks op.

Op een geven moment heeft die man vorig jaar een Kwpn/Arabier bij gekocht ze wou niks van haar weten ze trapte dr weg en liep naar de andere kant van het land en ging rustig zitten grazen en negeerde haar gewoon.

Nu heeft hij 2 weken geleden een mooie haflinger gekocht maar die speelt echt de baas over die Arabier/Kwpn en trapt dr gewoon echt heel hard. Dus mijn pony mag dr toe taal niet ze negeert die pony ook en heeft vriendschap gesloten met de Kwpn/Arabier en helpt dr als ze in elkaar word getrapt dat is ook alles.

Nu is mijn pony heel snel aan de dikke kant en staan hun snachts met z'n tween ik vind groot weiland genoeg je kunt harder rennen dan die haflinger en meer conditie je kunt weg bij dr als je wil. Nu staat mijn pony snachts alleen vind ze heerlijk ze is 10 en die andere 6 maar geniet dan echt van dr rust krijgt dan eerst van mij een porsie bixs eet ze lekker op en als ik dan de volgende dag kom ligt ze lekker in de bak dit zal ze nooit doen als die 2 erbij waren dus ik denk dat het soms ook goed is als ze alleen zijn.

Die Kwpn/Arabier die springt zelfs wel is naar de andere kant van het weiland omdat de haflinger niet kan springen en haar ouders zaten in de springsport en dan gaat ze ook lekker heerlijk liggen en geniet dat ze even alleen is dus ik denk dat je ponys best alleen kunt houden! sommige ponys kunnen dat gewoon toe taal niet want die Kwpn/Arabier die vond zo erg dat ze alleen was als ik naar les ging drm pony er bij gekocht maar sommige vinden het totaal niet erg en zelfs heerlijk! dus ligt vind ik totaal aan je pony;)

Paard is sociaal gezien door de mens verpest, een paard leeft van nature met anderen paarden. Rangorde is er wel, en het is niet altijd rozegeur en manenschijn onderling maar er hoort wel een sociale cohesie te zijn. Als dit paard alleen staat normaal, snap ik dat dit dan niet ineens weer perfect gaat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:53

Ik geef mijn mening en zeg erbij dat ik het een vorm van mishandeling vindt. Precies zoals ik het iemand in z'n gezicht zou zeggen. Ik ga er geen watten en roze wolkjes omheen ouwenelissen, alleen omdat veel paardengrietjes zo snel op hun teentjes getrapt zijn. Als je zo stoer bent om je paard op verkeerde manier te houden, moet je ook maar zo stoer zijn om daar commentaar op te krijgen.

Edit: ik ben geen heilige, ik heb in mijn jonge jaren ook geleerd doordat mensen gewoon hun mond open deden. Verschil is alleen, ik hoefde het niet in mijn hoofd te halen om BEWUST een dier verkeerd te houden.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 09-05-14 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:54

Tieneke schreef:
Dat iemand je vertelt dat het zo niet goed is voor het dier, ok, maar je bereikt veel meer als je dat dan op een fatsoenlijke manier zegt en probeert constructief iets aan te brengen. Door te roepen "jij mishandelt je paard" wek je alleen maar weerstand op, terwijl je eigenlijk toch wilt dat de persoon zich meer bewust wordt van de noden van het dier. Daarom moet je er geen 100 eieren onder gaan leggen, maar het is de toon die de muziek maakt.

Mee eens,
pony van een kennis van mij staat ook alleen. Zelf zou ik er niet voor kiezen, ik respecteer zijn keuze wel.

veerle1807

[quote="veerle1807"]Ik rij voor iemand en die had 2 jaar geleden 2 paarden verkocht en stond ze nog alleen ze vond dit heerlijk ze lag lekker te slapen, eten, was tevreden als ik kwam en reed lekker en als er een pony langs kwam reageerde nauwelijks op.

Natuurlijk kan me pony ze snachts nog wel zien maar niet meer bij dr komen maar al zag ze niet dan maakte het er nog niks uit!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:54

Mijn paard heeft in Dronten op de PP gestaan van mijn toenmalige school. Heeft daar in de paddock gestaan en stond alleen zand te eten. Werd agressief en werd daardoor geslagen door de mensen. Paarden waren nou ook niet bepaalt "lief" voor hem en daardoor heb ik hem weggehaald. Terug naar huis, toen is die alleen te komen te staan. Ik ben echt wel op zoek naar een ander paardje, maar komop zeg. Gelijk mij aanvallen, van mij mag je maar verwacht dan ook tegengas.

Faline

Mijn oude pony heeft vroeger een tijdje alleen aan huis gestaan. Wij hadden toen nog geen andere paarden, dat lag wel in de planning. Uiteindelijk is er eerst eentje voor stalling bij gekomen.

Aan die korte periode, het is al jaren geleden, dus ik weet niet meer hoe lang dat was, heeft ze wel verlatingsangst over gehouden. Niet heel extreem, maar wel iets om rekening mee te houden.
Als ze eenmaal alleen was, dan was het prima. Alleen in de trailer ergens naartoe was geen probleem, alleen op buitenrit ook niet.
Maar met een ander paard op wedstrijd of buitenrit en dan uit elkaar halen was een drama. Wedstrijd kon ik dus ook beter zonder stalgenoten doen, want op het wedstrijdterrein ben je tijdens de proef en soms met het inrijden niet op hetzelfde terrein of binnen zicht van elkaar en dan was het mis.
Op de terugweg vond ze het ook absoluut niet grappig als een ander paard eerst op de trailer ging en dan zij pas. Kwam een keer van een proefje terug bij de trailer, waar paard stalgenootje alweer in stond en mijn pony klom nog net niet over de dichte klep naar binnen := Heel apart gezicht als een paard ZO graag de trailer in wil... Als ze er dan in mocht, draafde ze er ook in. (Ach ja, geen laad probleem, das dan weer een voordeel.)

Maar goed, ik ben dus ook geen voorstander van een paard alleen te zetten. Het zijn nou eenmaal kuddedieren en je moet imo al een heel goede reden hebben om het goed te maken dat een paard alleen staat. (Besmettelijke ziekte oid)
Financiële redenen of ruimte gebrek zijn wel oplossingen voor te bedenken. Een paard aan huis is over het algemeen duurder dan hem op pension te zetten, waar andere paarden staan... Dus op pension kost het je minder en je hebt er andere paarden bij waar je ook niks voor hoeft te betalen.
En voor thuis neemt 1 pony/paardje extra niet veel meer ruimte in beslag dan 1 paard alleen... Het kost misschien wel iets meer in onderhoud... Je kan ook denken aan een oudere pony, misschien is er iemand die een goed plekje zoekt voor een pony die met pensioen moet, dan kun je wellicht afspraken maken om wat onderhoudskosten te delen oid..
Met een beetje creatief denken valt er meestal wel wat te regelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:55

Tja, ik denk dat velen op internet een grote mond durven opzetten en irl terugkrabbelen. En dan een grote maar vooral brutale mond. Beleefdheid kan overal zijn, ook bij het uitspreken van zo'n boodschap.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:55

Mijne staat ook alleen in wintermaanden (dekens) en als ze pech heeft komende zomer ook (vliegendeken op dus alleen). Ook als ik vind dat het gras van de kudde te kort wordt, hop, weer alleen.

Pech gehad, als ik tijd heb en aan het werk ben met een ander paard zorg ik wel dat ze een maatje heeft om even mee los te gaan op haar weide.

Als het even gaat (geen deken, paarden niet op open land) dan gooi ik haar in de kudde.

Paard vind het zeker leuker in de kudde, tuurlijk. Maar alleen en met veel eten lijkt zo ook niet erg te vinden.

Veulens alleen zetten vind ik overigens not done.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:56

mijn shetlander stond vroeger bij mijn overleden paardje, en wij hebben een nieuw paardje daarna gekocht voor op de wei bij de shet en omdat anders dat paardje waarschijnlijk naar de slacht moest. (ik heb niks tegen de slacht, we wouden hem nog een mooi pensioen geven :) )

er staan zoveel paarden alleen op de wei. voor sommige mensen is dit financieel niet haalbaar denk ik :)
maar dat mensen je daarom commentaar geven op zo'n toon gaat erover :)

Brainless

Heimdallr schreef:
Mijn paard heeft in Dronten op de PP gestaan van mijn toenmalige school. Heeft daar in de paddock gestaan en stond alleen zand te eten. Werd agressief en werd daardoor geslagen door de mensen. Paarden waren nou ook niet bepaalt "lief" voor hem en daardoor heb ik hem weggehaald. Terug naar huis, toen is die alleen te komen te staan. Ik ben echt wel op zoek naar een ander paardje, maar komop zeg. Gelijk mij aanvallen, van mij mag je maar verwacht dan ook tegengas.

Maar je vraagt nu toch om een mening?!
En je weet hoe veel mensen er over denken, en dan toch tegengas geven?

Waarom vraag je dan om een mening als je er toch niet met de meeste eens bent?

Majolen

Toen mijn tweede paard plotseling overleed aan de gevolgen van koliek, nu 5 jaar geleden.. Heb ik een tijdje een grote pony geleend van de manege hier in de buurt.
De pony was met pensioen en stond daar een beetje te verpieteren. We hebben wel een contract opgesteld. Pony is trouwens na 2,5 hier gestaan te hebben overleden.

Pony blij
Paard blij
Manege blij
Ik blij

Mischien een idee?

Samblabla

Mijn merrie kan prima alleen maar ook prima met andere samen, het probleem is wel dat ze bijna iedere ruin op der laat klimmen en ze van ruinen hengstig wordt. Nu staat ze met een merrie samen, soms bitcht de andere merrie tegen haar. (Bijten, naar achter trappen afentoe) maar heb niet het idee als ze alleen zou staan dat ze daar ongelukkig van zou worden. Ik heb gelukkig geen lastig paard. :)

Maar ik vindt wel dat ieder paard een geschikt maatje nodig heeft. Als ze zin hebben om een ander paard te krabbelen moet dat wel kunnen vindt ik.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 09-05-14 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:57

Tja een paard hoort niet alleen te staan.
Ik heb er zelfs 3 dat als ik met 1 weg ben ze nog altijd een maatje om hun heen hebben.
Maar goed 2 is zeker een minimum, en als je dat niet kan geven
Zet je draver dan lekker bij andere paarden
En hou hem niet zielig alleen thuis
Je kan zelf geen paard vervangen
Elk paard heeft een soortgenoot nodig..