De keuze gemaakt: een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Re: De keuze gemaakt: een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:31

Ja!! Dit geeft weer moed!! Plus trots zijn op mijn mooie paardje!!!!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:56

Mooi zo! En van springen worden ze alleen maar sterker en beter. Neem aan dat het paard wel goed in balans is als ze er BB mee sprongen.

Ken het effect, kocht een vierjarige voor mijn dochter. Hij kon hard, hij kon springen en hij sprong vliegende galopwissels maar een rechte lijn :n

We kochten hem in december 2012 en inmiddels is hij L1 dressuur met dikke winst, loopt elke wedstrijd een winstpunt. Maar dochter's hart en dat van haar paard ligt bij de SGW.

Bij jou komt het ook allemaal wel. Is even omschakelen voor het paard maar ze is jong genoeg.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:02

Vind het al knap van je dat je als manegemeisje een jong paard kan rijden! Het is negen van de tien keer zo dat als je ver gevorderd bent op de manege je beginner bent in de 'echte paardenwereld'. Probeer dat commentaar en die tips gewoon te negeren en doe lekker je ding. In de paardensport weet iedereen het altijd beter dus je kunt maar beter doen alsof je doof bent.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 21:47

Ze zoekt soms nog wel een beetje naar balans. Dat resulteerde zich in heeeeeel hard galopperen in het begin... Zwalken op de lijnen.... Daar werken we gewoon nog continue aan, maar gaat al veel beter :)

Ja, ik voel mij soms echt een beginner.... ik moet het wiel helemaal weer opnieuw gaan uitvinden. Hiervan leer je zeker paardrijden... ipv een afgestompt manege paard....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:48

Natuurlijk moet je als manegeruiter heel erg wennen aan een paard voor je zelf en dan ook nog eens een jonkie die nog opgeleid moet worden.

Maar... je bent hartstikke goed bezig met al die lessen van een goede instructeur die ook nog eens regelmatig op jouw paard stapt.

Dat harde galopperen deed het paard van mijn dochter in het begin ook, stond als moeder soms aan de kant met de schrik in de benen terwijl ik zelf behoorlijk wat ervaring heb. Toch anders als je kind er op zit :D

Dat het nu al beter gaat wil zeggen dat je vooruit gaat en dat is toch wat telt? Zou het slechter gaan, dan moet je je eens gaan afvragen wat je fout doet maar het gaat niet slechter en dus kan je er gerust van uit gaan dat je op de goede weg bent.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:04

Gisteravond laat dit gelezen, nu even reageren.

TS wat ben jij goed bezig!
Je hebt je drompaard gekocht, je herkent je eigen verbeterpunten en weet duidelijk wat je wil bereiken.
Je hebt meerdere keren per week goede begeleiding zo te lezen!

Jij komt er echt wel, geef het de tijd en laat die stalgenootjes maar kletsen!

Snap dat t je onzeker maakt, maar half bokt is het met je eens.
Ik zou alleen vaker proberen om zelf te rijden voordat je paard los gereden is, ik denk dat je kan helpen om meer vertrouwen te krijgen!

Heel veel succes! Kom zeker goed

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 16:46

Dank! Ik heb vandaag gelijk daad bij het woord gevoegd!

Vandaag in de springtuin gelongeerd, zonder randjes waardoor ze eigen balans moet vinden en lopen!
Ik heb haar vandaag hardop gezegd: wij gaan genieten, jij en ik: saampjes!
Daarnaast net een mailtje verstuurd naar de zadelmaker voor een leuk springzadeltje!

Ik heb de spirit te pakken!!!!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:14

SG1985 schreef:
Dank! Ik heb vandaag gelijk daad bij het woord gevoegd!

Vandaag in de springtuin gelongeerd, zonder randjes waardoor ze eigen balans moet vinden en lopen!
Ik heb haar vandaag hardop gezegd: wij gaan genieten, jij en ik: saampjes!
Daarnaast net een mailtje verstuurd naar de zadelmaker voor een leuk springzadeltje!

Ik heb de spirit te pakken!!!!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:17

Mandy schreef:
aan de bakrand zijn het allemaal anky's maar daar waar de kunde ophoud openen zich de deuren van de ruitersportzaak.

Oke, toen ik dit las moest ik even heel hard lachen! Maar klopt als een bus!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:29

Laat die personen aan de bakrand maar banketstaaf hoor!
Jij doet het supergoed, zo te horen heb je een goede instructeur (niet rukken en plukken, maar voorwaarts met ontspanning!) en een leuk paard.
Belangrijkste is dat jij geniet van je paard, je hoeft hem toch zeker niet binnen een half jaar met de kin op de borst gereden? Ieder z'n meuk, and I like your meuk. :j

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:30

Volgens mij ben jij je paard aan het inrijden op een paard vriendelijke manier :D En ja, dan lopen ze idd wat langer met hun neus in de lucht (heel herkenbaar) maar uiteindelijk weet jij je paard los in de rug te rijden waardoor ze er zelf voor kiest om ronder te gaan lopen. En jawel, geheel vrijwillig met als gevolg dat ze haar lichaam niet hoeft te verkrampen. Ooh wat zal jouw paard blij met je zijn en dit aan alle andere paarden op stal laten weten :) Die balen, want zij zitten opgescheept met bakrandanky's

Je kan gewoon zeggen tegen andere mensen als je ongevraagde 'adviezen' krijgt dat jij er voor kiest om het samen met je instructeur op jullie manier te doen. En het kan zijn dat dat anders is dan de heersende gedachte op stal, het zij zo. Volg je eigen gevoel, volgens mij heb je een hartstikke leuk paard, een leuke instructrice. Genoeg om te genieten van je paard. Laat los wat anderen zeggen/vinden. Daarmee verspil je energie die je beter in je paard kan steken om samen lol te hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:32

Roosch schreef:
Laat die personen aan de bakrand maar banketstaaf hoor!
Jij doet het supergoed, zo te horen heb je een goede instructeur (niet rukken en plukken, maar voorwaarts met ontspanning!) en een leuk paard.
Belangrijkste is dat jij geniet van je paard, je hoeft hem toch zeker niet binnen een half jaar met de kin op de borst gereden? Ieder z'n meuk, and I like your meuk. :j

:') i like your meuk....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:35

Ben ik dan de enige die vindt dat als je 6 maanden drie keer per week les krijgt en je nog steeds niet nageeflijk kan rijden je wellicht eens aan een andere instructeur moet denken? Ook bij een onervaren paard en ruiter.. Dan gaat er gewoon iets niet goed. :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:42

Liever dat een jong duo rustig aan alles leert dan dat de ruiter een stel sporen omgeknoopt wordt, een slof erbij genomen wordt en een zwaar bit in de bakkes van 't paard gepleurd wordt.
Het is belangrijker dat het paard ontspannen loopt, en dat heeft tijd nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:44

Ik heb nog nooit een ruiter de sporen omgeknoopt en een slof gegeven en ik haal de zware bitten (en eventuele hulpteugels overigens ook) er meestal juist af, maar op een drie a viertal lesjes lopen de paarden hier toch al nageeflijk. Ook bij "beginnende" (manege niveau) ruiters met jonge paarden (vier)... Echt, het is geen rocket science...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:58

Ik rijd nu vanaf eind januari met haar. Ik ben de december-maand in het buitenland geweest, pas eind januari heb ik mijn lessen opgepakt. Maar goed, ongeacht maanden en/of tijdstip.

Ik zie gezien mijn rij-skills en haar achtergrond dat het niet sneller gaat.
En eerlijk gezegd, heb ik daar ook niet zo'n moeite mee. Al duurt het een jaar...

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:02

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die vindt dat als je 6 maanden drie keer per week les krijgt en je nog steeds niet nageeflijk kan rijden je wellicht eens aan een andere instructeur moet denken? Ook bij een onervaren paard en ruiter.. Dan gaat er gewoon iets niet goed. :)

Dit vind ik een vreemde opmerking, ts heeft gewoon veel plezier met haar paard. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en kon mijn paard niet nageeflijk rijden voor het eerste jaar, maar ik en mijn paard hebben genoten! Daarbij trainen we nu dagelijks op m2-niveau en nemen we oefeningen mee van het z. We zijn zeker niet de beste en ik zeg niet dat ik haar geweldig heb gereden, maar we zijn er gekomen en hebben ons nooit wat van andere mensen aangetrokken, ook heeft er nooit een prof haar doorgereden. Krijg vaak positief commentaar op ons rijden.

Dus TS laat die lui maar lekker praten, doe wat je leuk vindt en geef vooral niet op! Ga lekker door met lessen, jullie komen er zeker!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 19:04

NaomixAline schreef:
Ayasha schreef:
Daarbij trainen we nu dagelijks op m2-niveau en nemen we oefeningen mee van het z. We zijn zeker niet de beste en ik zeg niet dat ik haar geweldig heb gereden, maar we zijn er gekomen en hebben ons nooit wat van andere mensen aangetrokken, ook heeft er nooit een prof haar doorgereden. Krijg vaak positief commentaar op ons rijden.

M2, daarvan kan ik alleen maar dromen :D :D :D :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:05

Gewoon lekker genieten van je eigen paardje. We zijn ooit allemaal zo begonnen. Het mooie met een eigen paard is juist dat het geen haast heeft, lukt het vandaag niet dan is er morgen weer een dag en volgende week en volgende maand.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:05

Ooit, als je een ouwe sok bent, lees je je berichten terug op Bokt, en denkt 'M2, dat is laaaaaaaang geleden.' :D :D :D :D
Jullie komen er wel!

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:09

SG1985 schreef:
M2, daarvan kan ik alleen maar dromen :D :D :D :D

Ik ook 5 jaar geleden! En we doen t nu toch wel mooi! Dus heb er alle vertrouwen in dat jullie er komen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:16

Iedereen heeft een hekel aan betweters langs de bakrand.

Echter kunnen we hier niet zonder beelden zeggen dat je op de goede weg zit. Wel om je een goed gevoel te geven, maar heb je daar wat aan?

Ik vind 3x per week les wel veel (goed in jouw positie) en dan zou je imo wel veel moeten leren. Gaat er imo niet om de kop in de krul, gaat erom waar je begon en hoeveel je vooruit bent gegaan.
je instructrice is blijkbaar erg aardig, maar of ze je juist goed of slecht op weg helpt kan niemand je vanaf achter zijn scherm echt zeggen. Er zijn een hoop slechte instructeurs...
Ik vind vaak wel dat er een stalklimaat is aan instructeurs. Op sommige stallen zie je heel veel slechte en weinig of geen goede. Op andere stallen zie je juist veel goede. Het lijkt elkaar toch op te zoeken.
Hoe meer je leert, hoe meer je weet waar je op moet letten. Helaas weet je dat niet gelijk ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:23

TS, je bent goed bezig, gewoon genieten van je paard! Ik heb mijn jonge hengst ook zelf zadelmak gemaakt toen hij 3,5 jaar was en had toen 2x/week half uurtje les op mijn weiland. Eens hij 4 was is dat 2x/uurtje geworden en héél langzaamaan zijn we gaan opbouwen. Wel dik pech gehad met de slechte winter vorig jaar, heb vaak niet kunnen lessen door de slechte buitenbak en dus veel kilometers gemaakt tijdens wandelingen. Rechttoe rechtaan, lekker rechtdoor.

Sinds vorig voorjaar sta ik op een andere stal, kleinschalig, paar wedstrijdruiters. Hij was toen 4,5 jaar en toen ben ik echt gericht beginnen werken. Intussen is hij 5,5 jaar en hebben we net ons eerste officiële debuut achter de rug. In België in de E7-subprovinciaal dus ik gok dat dat wel B is in Nederland?

Tel eens even uit hoe lang ik er dan over gedaan heb? Hij is mijn 3e eigen paard en heb aardig wat kunnen leren tot L-niveau van mijn eerste merrie, helaas heb ik ze maar gehad van halfweg 2007 tot begin 2012 (toen was mijn huidige paard ook al van mij, maar nog groener dan lentegras).

Het is dan ook absoluut geen schande dat je er de tijd voor neemt. Het komt wel, gewoon genieten van elke ieniemienie pas die je vooruit gaat en voor je het weet denk je terug aan die eerste keren en schiet er door je hoofd "verdomd, intussen sta ik al aardig wat verder!".

Paardlief hier heeft ook last met nageeflijkheid, kameel spelen is veel interessanter :') Balkjes lopen helpt aardig, schakelen en regelmatig even de hals laten strekken en ze laten voelen dat het ook gewoon echt MAG!
Als je paardje graag springt, las dan een keer een springlesje in. In-uitjes zijn ideaal voor je paard om los en soepel te worden in de rug, om achterin kracht te ontwikkelen en als afwisseling. Ik heb nu sinds een paar maanden 1x/week springles en sindsdien gaat paard echt super vooruit. Na een springles is hij ook steeds heerlijk soepel, heerlijk voorwaarts en fris in het hoofd. Dat kan echt een meerwaarde vormen voor jullie beiden.

Laat de raadgevers aan de kant maar kletsen. Als ze het goed bedoelen, dan hoor je dat wel aan de manier waarop ze het zeggen. Gooi er een slof tegenaan of een thiedeman? Nee bedankt, zonder kan ook al duurt het dan soms inderdaad wat langer. Gewoon veel oefenen ;)

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:26

Weet je wat ik niet snap? Dat mensen het lef hebben om ongevraagd "kritiek" of "advies" te geven op mensen die die behoefte niet hebben en gewoon lekker ongestoord willen rijden. Dat snap ik oprecht niet!

Ik zie op stal ook zo vaak mensen rijden waarvan ik denk, dat zou ik persoonlijk anders doen. Maar dat zeg ik niet want dat wordt toch niet gevraagd? Dat men überhaupt al de tijd neemt om jou te bekijken terwijl je lekker aan het rijden bent vind ik al bijna irritant. Tenzij je natuurlijk een voorbeeld bent en men geniet om naar je te kijken. En als je dan iets doet wat zij ook willen kunnen en dan vragen hoe je dat doet, oké! Maar men komt met ongevraagde tips, dat is nogal wat anders.

Ja ik hou daar gewoon echt niet van! Dan zorg je er voor dat iemand nooit ontspannen op zijn eigen paard zit.. Dat is toch erg?

Ik zou gewoon meteen zeggen dat als iemand weer wat te zeggen heeft dat je het heel lief vind dat ze mee willen denken, maar dat je dat niet fijn vind en dat liever niet heb tenzij je zelf met een vraag komt. Als ze dan zeggen ja ik wil je alleen maar helpen hoor! Dan kun je aangeven dat het jou juist helpt om onzeker te worden en je het plezier in paardrijden daardoor kwijt raakt. Dan hebben ze wel hun mond te houden.

Verder zeg ik niks over de instructie omdat ik dat vanaf hier niet kan beoordelen! Dan heb ik een filmpje nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:30

varekaj: E7 is B en iets "hoger" kwa moeilijkheid in die zin dat we al op de letter moeten rijden en moeten binnenkomen over de middellijn. :)